Kia EV3 58.3kWh Plus Advanced (2025)

autoreview

Kia EV3 58.3kWh Plus Advanced (2025)

Signalement

UitvoeringEV3 58.3kWh Plus Advanced
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst1.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 88 km

In juli 2024 waren wij één van de eerste die de EV3 "van papier" bestelden. Door de zeer goede ervaring met de eSoul en elektrisch rijden in het algemeen, durfden wij de gok wel te nemen. Niet met het grote accupakket maar met de 58kwh. Met de Soul (64kwh) stonden wij zelden aan de snellader en voor 60 euro per maand extra in de private lease + de extra kosten voor de MRB kon dat dus niet uit.

De grootste angst vooraf was het EX30 syndroom: op papier genoeg ruimte, maar uiteindelijk binnenin onbruikbaar voor een gezin met pubers. Maar met vrijwel dezelfde buitenmaten als de Niro durfden wij het aan.
In augustus bij de EV3 experience de auto kunnen bekijken: viel niks tegen. En in november een proefrit die het enthousiasme deed toenemen.

Gisteren de auto opgehaald (private lease) en onze voorloper (Niro uit 2024) ingeleverd. Gelijk valt op dat de EV3 veel stiller is dan de Niro en dat er veel meer zicht naar buiten is. De auto is voorin erg ruimtelijk, wat ook komt door het cleane dashboard met breed maar slank scherm en doordat er geen grote middenconsole zit. Op handigen plekken zitten gelukkig gewoon knoppen om de audio mee te bedienen of de temperatuur aan te passen. Dat viel in de Niro tegen. Het mini-displaytje in het dashboard voor volledige airco-instellingen werkt goed. Sowieso is het een snel werkend systeem, met alle functies die je zou willen. Wel ontbreekt de knop om in 1 keer alle waarschuwingen uit te zetten of dit persoonlijk te configureren. Dus iedere keer moet dit opnieuw. Jammer! Het irritante piepje bij te snel rijden is wel met 1 knop uit te zetten.

De stoelen zitten lekker, ze lijken wat langer dan in de Niro, maar dat kan ook optisch zijn. Achterin konden de pubers ruim zitten, en ook zij hebben meer zicht naar buiten.

De wegligging is wat strakker, maar dat vind ik wel prettig. Hij rijdt verder mooi soepel en helt weinig over in de bochten. Hij lijkt een stuk lichter dan hij is. Hij pakt snel op en recupereert goed. Eigenlijk precies wat je van een elektrische Kia kunt verwachten. Het sturen gaat mij wel wat te licht en enigszins gevoelloos. Het wordt wel heel erg karten zo. Wellicht dat dat nog ergens ingesteld kon worden, maar dat heb ik nog niet gezien.
Het verbruik lijkt gelijk aan de Niro, maar dat moet de komende maanden blijken. Over twee weken naar Duitsland, de eerste verdere rit. We zijn benieuwd!
Vooralsnog een topkeuze geweest.

De eerste 1000 km zitten erop!

  • 1.000 km

Het blijft een heerlijke auto! Echt een feest om in te rijden.
Een aantal zaken vind ik wél storend:
Als je wilt gaan rijden heb je nogal wat te doen:
1. Je moet 1 knop 3 seconden indrukken om de snelheidswaarschuwing te deactiveren (noodzakelijk omdat regelmatig de getoonde toegestane snelheid niet klopt en er ook geen marge op zit).
2. Je kunt via een favoriet knop (die je zelf configureert) snel bij het menu komen op de Driver Attention Warning uit te schakelen. Ook dit moet, want als je ook maar even wegkijkt om op je dashboard te kijken of de radio aan te zetten begint het kreng te piepen.
3. Je moet iedere keer opnieuw de Drive Mode instellen, hij schiet weer terug naar Normal.

Dit terwijl je toch bij starten je eigen profiel ingeladen krijgt, het zou makkelijk zijn deze zaken daaraan te koppelen. Of, bijvoorbeeld Renault heeft een knop "My Safety" waarmee meerdere waarschuwingssystemen worden ingesteld zoals de chauffeur dat vooraf heeft geconfigureerd.

Verder is er een bij Kia bekende bug dat de auto niet oplaadt als er veel tijd zit tussen het instellen van "daluren-laden" en het aankoppelen van de stekker. Dit zal dus wel opgelost worden.

Tot zover de klachten: over de rest ben ik echt zeer te spreken. Zo voelt de auto goed aan of je je hand op het stuur hebt bij semi-autonoom rijden, wisselt hij met het optionele ADAS2 systeem netjes van rijbaan en is het verbruik voor in de winter helemaal prima. Ik ben niet zuinig met de stuur- en stoelverwarming en de kachel gaat ook lekker aan en ik heb best veel korte ritjes... een gemiddeld verbruik van 1kwh op 4,8 km op winterbanden vind ik dan zeer acceptabel.
De geluidsinstallatie is geweldig en hij rijdt echt heel lichtvoetig. Dus zeker geen spijt. Het zou wel fijn zijn als Kia die kleine ergernissen weet op te lossen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.