Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2020)

autoreview

Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2020)

Signalement

UitvoeringCeed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf66.319 km
KM-stand laatst84.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Proefrit en eerste week in bezit

  • 66.350 km

Net een nieuw occasion gekocht, een Kia Ceed PHEV. In de aanloop hiervan vond ik erg weinig informatie over de auto vandaar dat ik deze review besloot te schrijven. Het is tenslotte toch een aardige uitgave die je moet doen. Helemaal met de huidige prijzen van 2e hands auto's.
Voor ik verder ga noem ik ook even mijn voorgaande auto's. Het zegt veel over het soort autogebruiker. Het zal duidelijk zijn dat ik niet in het rijtje pas van de autoweekredactie want ik heb achtereenvolgend in bezit gehad: Daihatsu Charade, Suzuki Baleno (verbruik 1:16,5), Honda Jazz (1:17,3) en een Toyota Auris (1:19.7). Voor mijn werk heb ik ook geregeld een lease/huurauto's gereden zoals Suzuki swift, Citroën C2 (dweil met een roerbak i.p.v. Versnellingsbak), Skoda Octavia, BMW 1 en een Opel Astra. Wat je dan vast wel ziet: ik kies op ratio, de belangrijkste prestatie van een auto is dat hij efficiënt omgaat met zijn brandstof en rijdt wanneer ik ermee wil rijden (geen garage abonnement). Daarbij heb ik een gezin dus minimaal 4 personen en een hond. We zijn boven gemiddeld lang (1.80-1.88m) dus ruimte achterin is ook een dingetje. Ik ben een luie/rustige rijder dus ik wil graag adaptive cruisecontrol. En minimaal 400liter bagageruimte zodat ik niet meteen de dakkoffer erop moet schroeven als ik er met het gezin op uit trek.
Aangezien ik recent van baan ben veranderd en nu met eigen vervoer moet rijden met een woon-werk afstand van 30km werd een plug-in hybride interessant. Daarvoor reed ik privé voornamelijk lange afstanden (tot 10k per jaar).

Ik kwam tot een short list van Skoda Octavia, Seat Leon of de Kia Ceed. De Skoda en Seat zijn onderhuids nagenoeg gelijk en hebben 70km elektrisch bereik terwijl de Kia maar 50km bereik heeft. En daar begint de ellende. Bij PHEV's heb je niks aan de WLTP waarden. Als je binnen je batterij bereik blijft verbruik je geen brandstof oftewel verbruik 1:oneindig. Maar daarna gebruik je zelfs wat meer dan normaal want je hebt een zwaardere auto. En dat elektrisch bereik blijkt erg gevoelig voor de rijsnelheid (en temperatuur). Dus je moet eigenlijk het verbruik kunnen uitsplitsen naar verbruik binnen de bebouwde kom en de snelweg, voor zowel de elektrische als de brandstof motor. En laat dat nu net iets zijn wat niet bekend wordt gemaakt.
Dus maar wat proefritjes gemaakt. Eerst met de Seat want die is completer te krijgen dan de Skoda en beiden lijken meer elektrisch bereik te hebben dan de Kia. Heerlijke gereden, mooi geveerd, enigszins sportief (veel meer dan mijn Auris). Maar dan merk je toch dat op de snelweg stroomverbruik kneiterhard gaat. Dus ook maar even extra gereden met alleen brandstof (ondergrens batterijlading verhoogd). Auw, dat viel ook tegen (ca 1:11 maar ja koude motor). Maar definitief breekpunt was dat ik de sportstoelen in de SEAT niet prettig vind zitten. Met nog wat spitwerk kom ik tot de conclusie dat benzine verbruik circa 1:16 zal zijn, als je zuinig bent, en dat je op stroom met veel snelwegkilometers toch eerder aan max. 40km moet denken. De skoda heeft vaak geen adaptive cruisecontrol en verviel daarom. Dus toen maar met wat schroom de Kia geprobeerd. Met schroom want de Kia heeft een kleiner elektrisch bereik en het is een wat oubolliger model naast de Skoda/Seat en mijn Auris. Ik zie zelf liever wat meer strakke lijnen in de auto. Maar ja, ratio over uiterlijke schijn. Ik zit niet meer op de middelbare school. En aan de binnenzijde vind ik hem er overigens wel een stuk beter uitzien. Mooi afgewerkt en display lekker hoog.

De Kia dus: Een goed begin, de stoelen zitten goed! Hij is minder vlot/reactief op het gaspedaal dan de seat. Maar ik vind het vergelijkbaar (marginaal beter?) met de Auris. Dus ik zal me er niet echt aan storen maar ik merk het verschil wel degelijk. Verder is de ceed wat straf geveerd. Maar dan kom ik uit een Auris. Die deinde wel eens wat. Mijn vroegere Honda lijkt hier meer op maar met verschil dat ik nu wel merk dat ik een zwaardere auto rij (duidelijke trefzekere sturing maar minder lichtvoetig). Het stijvere gedrag rijdt wat mij betreft overwegend lekker en op doorgaande wegen is het gewoon goed. Ik vind alleen bij het uitveren na een snelheidsdrempel dat het terugveren straf aanvoelt, niet heel comfortabel.

Wat me opvalt is dat er weinig geluid van voren komt (motor/banden) maar des te meer van de achterwielen. Daarmee is het overwegend wel comfortabel. Bij de start wil de motor aangaan, ook als het niet nodig is. Dan klinkt hij een beetje als een diesel (lage brom). Zodra je de EV knop indrukt valt dat weer stil en rij je met een zacht gezoem weg, heerlijk gewoon! later op de snelweg merkte ik overigens niet eens het verschil wanneer hij van EV naar verbranding ging. Dus ook dat is eigenlijk goed.

Nu met de eerste 200km erop (1e week maart) is mijn beeld dat ik idd zo'n 45km op de accu ga halen. Dus da's best goed. Brandstof heb ik nog nauwelijks gebruikt. De boordcomputer geeft nu aan 2,7ltr/100km.

In de adaptive cruise lijkt de motor eerder wat onrustiger te worden dan ik zelf met de voet zou bereiken. Dus ACC is waarschijnlijk meer voor comfort/gemak dan om een gunstig verbruik te krijgen. Maar hier zal ik bij een vervolg op terugkomen.

1800km verder

  • 68.200 km

Het is aardig gelukt veel EV te rijden (ECO stand). Op een retour van 60km rijdt de auto laatste 10km hybride. Op dat moment geeft hij aan dat er nog 15% lading in de batterij zit. Dat is dan ca 80% op de snelweg (in spits). Als ie EV rijdt wil hij soms stiekem iets bijstoken. Dat komt o.a. door aanzetten climatecontrol want dan wil hij de lucht opwarmen. Bij start geeft hij 60km EV-bereik. Met ventilator aan wordt dat 56km. De airco aan/uit verandert niets aan deze waarde.

De lading die na een dagje leegrijden v.d. accu in gaat is 7,3-7,8 kWh oftewel verbruik zit tussen 0,15-0,17 kwh/km. Best netjes met veel snelweg kilometers. Dat heb ik gemeten met de druppellader. Een laadstation kreeg 12kwh in de 8.9kwh batterij (tsjah,...).

Na een rit van Epe-Amersfoort (met 3 volwassenen) nadat de batterij leeg (11%) was gereden, gaf de boardcomputer een benzineverbruik van 1:22,8. Later heb ik nog eens Utrecht Amersfoort gereden in hybride stand batterij op 15-10% en toen gaf hij aan 1:25....

Nu de tank moeten bijvulen want het waarschuwingslampje ging branden. 30,4ltr erin. Als de dealer, naar eigen zeggen, een volle tank heeft geleverd zou dat uitkomen op 1:60. Met het verbruik ben ik zo wel tevreden.

Wat me is gaan opvallen is dat het stuur iets links van het midden zit. Dit zou nog wel eens vervelend kunnen worden als ik lange afstanden moet gaan rijden. Bij geleidelijk optrekken dan blijft hij even hangen op 40km/h en wat op 60km/h daarna merk ik het niet.

Wat minpuntjes.
1. Je kan niet in de oplaadmenu komen als de motor uitstaat. Muziek navigatie e.d. werken wel. Dit is lastig als je het oplaadtijdstip wil instellen. Dan moet je de motor aanzetten. Maar dat kan niet als je de stekker er al in hebt. Een vervelende loop.
2. Het opladen onderbreken. Daar lijkt geen goede standaard optie voor te zijn.
3. Bliepjes. An sich is het volume en toon netjes niet te stressend. Maar je zoekt je soms wel de schompes waarom. Dat kan zijn omdat hij advies geeft uit te rollen, omdat je iets harder gaat dan daar mag, of omdat er een flitskast ergens staat.
4. De acc kijkt in een smalle straal vooruit. Als je een baanwisselinzet en hij de voorligger niet meer waarneemt versnelt hij. Of bij een lange bocht waarbij de straal niet meer de voorligger raakt. Omgekeerd zie je veel eerder dat iemand op jouw baan aan het invoegen is terwijl de acc niet reageert (om dan plots wel te reageren. Maar de felheid daarvan kan je instellen).

3maand inbezit

  • 70.200 km

Ondertussen een paar keer op de snelweg de auto op hybride gezet om hem uit de EV stand te krijgen zodat ik elektrisch in bebouwde kom zou rijden. Ik zet hem dan terug op EV als resterende km's even veel zijn als km's bereik op de accu. Dan eindig ik op ca 20% batterijlading en terugrekenend zou ik ca 52km EV te hebben gereden. Ik kan niet echt zeggen dat dit een beter benzineverbruik heeft gegeven want daarvoor heb ik de laatste tijd teveel lange afstanden (>100km) gereden. Maar heb wel de conclusie getrokken dat bij 80-100km/u de accu tot 20% leeg wordt gereden voor hij overschakeld naar hybride. Rij je daarna 50km/u dan wil hij hem nog wel verder leeg rijden tot 10% als schakelt hij dan wel sneller naar hydride rijden.

Ondertussen wel vaker met "lege accu" (dan weigert hij EV te rijden en rijdt ie Hydride) gereden en kom dan op ritjes Amersfoort-Utrecht toch op 1: 22 tot 1:24 wat zeker geen zielige prestatie is.

Nieuw ontdekte nadelen:
De achterbank daar ligt de hond met een riem op een zitplaats vastgeklikt. Als ze echter zich verplaatst tijdens de rit gaat t alarm af (5x).
Als je in buitengebied rijdt hebben ze daar bij ons tegenwoordig geen middenlijn maar wel streepmarkering langs de rand. Bij veel tegenliggers ga je dus over die markering met als gevolg dat het stuur gaat trillen (waarschuwing dat je niet binnen de lijnen rijdt). Je kan het met een knop uitzetten maar die zit links enigszins achter je stuur en is slecht te zien en moet je opnieuw bij elke rit uitzetten. Die knop zit in de rij van tankdop openen, ESP, laadplanning onderbreken. Daar wil je niet de verkeerde van hebben tijdens het rijden.

Verder rijdt nog altijd heerlijk, zeker met acc.

Zomervakantie in de Alpen

  • 74.588 km

Op vakantie naar de Alpen. Volle auto en geen oplaadpunten gevonden (alleen hogere laadsnelheid dan 3kW) dus maar gelegenheid genomen om verbruik van enkel benzine te checken. Op de autobahn met volle bak (4pers) heen (geen dakkoffer oid) voorzichtig gereden max 105km/u kwam uit op 1:25,7. Terug heb ik max snelheid gereden (5km/u onder max) dat kwam uit op 1:22. Daartussenin met minder zwaar beladen auto (4p) in Alpen gereden en kwam op 1:20,4 en 1:21,8. Allemaal zeer mooie waarden naar mijn mening. In de Alpendal een keer zelfs gemerkt dat na 18km dal ingereden (omhoog) bij terugkomst 14km op de accu bleek te hebben. Dit was wel t record, andere keren was t eerder 6-8km. In het dal moest je ook langzaam rijden ivm vele dorpen, smalle kronkelige wegen dus veel 30-60 km/u. Wat ik des te mooier vond omdat de brandstofmotor geoptimaliseerd is voor hoge snelheden en de EV meer de lage snelheden zou moeten doen.

Al met al kan je dus concluderen dat KIA zuinige hybride auto's maakt en dat de PHEV zelfs loont zonder in te pluggen. Met mijn hybride Auris hiervoor haalde ik dergelijke waarden niet. Dus de kanttekening dat een PHEV door zijn extra gewicht van de accu (+200kg tov Auris) minder zuinig is, gaat niet op bij deze KIA.

Wel een ander nadeeltje wat ik nu meer herken. Die straffe vering: De auto blijkt wel minder soepel geveerd. Het gaf mij het gevoel alsof je op strak gespannen veren rijdt, want als je over die betonnen wegen rijdt, die iets meer kleine trillingen geven dan asfalt, dan lijkt het wel alsof je een resonantie trilling in de veer voelt. Dat is wel iets meer vermoeiend op lange rijdagen. Maar in NL veelal niet heel erg hinderlijk waarneembaar.

Jaartje rond

  • 84.000 km

Na een jaar rijden circa 20000km te hebben afgelegd heb ik de balans opgemaakt voor verbruik. Rijervaringen kan je hiervoor lezen.

Ik blijk afgelopen jaar 77.6kg/100km te hebben uitgestoten (uitgaande van stroom uit gas dus 0.27kg/kwh). Dat is -33% t.o.v. de Toyota auris die ik hiervoor had.

Uitgaande van een gemiddelde benzineprijs van E1.95/ltr en voor stroom 27ct/kwh (en apart opgeteld de kosten van openbaar laden) kom ik op brandstofkosten van 7ct/km. Dat was 10ct/km voor de Auris.

In het echt is het gunstiger want ik heb zonnepanelen en een groene stroomleverancier. Zou ik die op nul zetten dan daalt mijn CO2 verbruik naar 60kg/100km en brandstofkosten naar 5ct/km.

Al-met-al een redelijk goed resultaat. Al had ik er initieel wat meer van verwacht. Maar in elk geval staat mijn E10 niet te lang stil in de tank (moet ca elke 2-3maand vernieuwd worden).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.