Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDi 136pk GT-Line (2020)

autoreview

Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDi 136pk GT-Line (2020)

Signalement

UitvoeringCeed Sportswagon 1.6 CRDi 136pk GT-Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf9.000 km
KM-stand laatst29.500 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

CEED SW ,De enige nieuwe CRDI ?

  • 25.450 km

Zo , hallo allemaal , daar zijn we weer!

Na een jaar met de Hyundai i20 gereden te hebben als private lease, heb ik in Januari dit jaar besloten om een nieuwe auto te kopen. Het lijkt wel of ik een van de weinige ben die diesel rijdt aangezien er nog helemaal geen reviews over dit model in diesel uitvoering op autoweek staat !

Na veel reviews en onderzoek heb ik een van de weinige CRDI ( diesel) in GT line kunnen vinden in Denemarken. Ex Demo auto met 9k Km op de teller in metallic white. Erg mooie combinatie met de donkere velgen.

De pros:

Het interieur is mooi afgewerkt en geeft een goed gevoel van re-de-lijke luxe. Het is natuurlijk geen top segment auto. Maar voor wat je er voor betaald is het heel riant. De GT line stoelen zitten heel lekker en met mijn 185cm kan ik echt goed uit de voeten.

Gigantisch veel ruimte in de kofferbak vind ik. De auto is intern ook erg hoog dus er kan genoeg spul in. De bakken onder de vloer zijn erg functioneel en die liggen dan ook helemaal vol met mijn kampeer spullen. Ik ga graag kamperen en nu heb ik de auto vol met kampeer benodigdheden zoals mijn 4 persoons tent, lucht matras, luchtpomp, touw, slaapzak, fornuis en van alles. Ook voor de honden zitten er spullen in. Als je de auto zo zou zien en de achterklep opent zou je nooit weten dat alles in de dubbele vloer zit. Daarnaast kan ik met mijn 185cm gewoon mijn 2 persoons luchtmatras van 200x120 in de auto opblazen en met de achterbank neer kan ik in de auto recht uit liggen en slapen. Altijd handig voor lange ritten mocht het nodig zijn.

Been ruimte is goed voor maar op de achterbak soms een beetje krap. Vooral achter mijzelf. Maar het is dan ook geen Optima of een superb dus dan neem je dat voor lief. Er rijden niet vaak mensen mee en als ze dat wel doen hoor ik er geen klachten over , of "kan je je stoel misschien een beetje naar voren zetten?". Het is goed genoeg voor als je onder de 2 meter bent .

Het JBL audio systeem met het 10.1 inch scherm werkt naar bekoren al is het niet het beste geluid wat ik ooit gehoord heb; het is een stuk beter dan de vorige auto! Scherm is mooi overzichtelijk en snel.

De auto is stabiel op hoge snelheden. 200 km/u in Duitsland houdt hij met gemak vol voor langere afstanden. Bochtenwerk geen probleem, al voel ik soms wel dat hij sportief maar toch comfortabel geveerd is. Je hebt een goed weg gevoel in de auto. Maar het is zeker geen sport auto.

Onderhoud nog niet hoeven doen aangezien voor de diesel het 2 jaar of 30.000 km is. De auto is van Juli 2020 maar ik zit al aan de bijna 26k. Gauw maar even een afspraak maken voor de service.

De negatieve punten:

Bij 12k Km begon ik een raar soort hoog tonig brom geluid te horen aan de achterkant van de auto. Na wat onderzoek er achter gekomen dat de brandstof pomp niet goed was. Dit zou vaker voor kunnen komen met de autos uit deze "batch". Dealer heeft kostenloos de pomp vervangen en nu heb ik het al 13k km niet gehoord. Het is dus verholpen. Even een tip voor iemand als je het zelfde hoort. Ga even op de achterbank liggen met je oor er tegen aan. Dan weet je het zeker; als het daar vandaan komt dan is het de brandstof pomp.

De automaat leeft zijn eigen leven, soms op de snelweg: als je maar een beetje gas geeft met inhalen dan weet de auto soms niet welke versnelling hij moet pakken. Dan schakelt hij tussen twee versnellingen en in de tussentijd heb je geen of weinig vermogen. Misschien dat ik dat verholpen krijg met de service. Dit gebeurt echt zelden , maar toch belangrijk om te melden.

De motor; Ja goed vermogen in de onderste toeren, heeft 320 nm Koppel dus dat helpt wel. Ik heb alleen wel het vermoeden dat hij niet echt heel snel is , met 10.5s naar de 100. Dat doen de benzine CEEDs en zelfs de diesels van VAG ietsje beter. Nouja snelheid is ook niet alles en op de snelweg kan hij lekker doortrekken.

Verbruik: hij is ERG dorstig. Als ik echt als natte krant rij dan haal ik misschien 5.8L/100km . Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik in een erg heuvelachtig gebied woon, en de snelweg hier is 130km/u toegestaan. Dus dan rij je sws wel harder dan in Nederland en dan is het verbuik er ook naar.
Ik kom wel eens in Nederland voor visite met de auto en dan merk ik dat ik in Nederland met snelweg snelheden rond de 4.8L/100KM zit.

Audio & Navigatie : Ik gebruik alleen maar Apple carplay en soms kan het entertainment systeem er erg lang over doen om de USB media te vinden. Dan zit ik noodgedwongen vaak naar de "nature sounds" te luisteren die in het systeem staan. Stekker er uit en er in steken kan soms helpen maar het blijft vervelend af en toe. Daarnaast snap ik echt niet hoe het normale ingebouwde navigatie systeem werkt want op adress zoeken is zeer moeilijk. Dan komt hij met allerlei voorstellen of interessante punten dichtbij maar niet het adres wat ik zoek. Misschien ben ik een digibeet maar ik kan alles in 2 seconden vinden in google maps. Dus dan gebruik ik dat maar. Helaas laat hij dan de navigatie aanwijzingen niet op het center scherm zien ( boordcomputer) wat hij wel doet bij het ingebouwde systeem.

Naast het schakel probleem wat hierboven beschreven staat zet ik vaak met het afrijden van een heuvel de automaat in zijn neutraal. Scheelt een hoop verbruikskosten. Alleen er zit geen slot op de achteruit dus ik heb wel eens gemerkt dat ik hem dan heel perongeluk in zijn achteruit zet. Dan ben ik gelukkig snel genoeg om hem weer terug in neutraal te zetten maar dan schiet toch even de achteruit rij camera aan en dan krijg ik het wel erg benauwd. Dat zou beter beveiligd moeten zijn. Ik denk niet dat hij de automaat zomaar in zijn achteruit zou zetten maar eng is het wel.


Conclusie:

Heel fijne auto met een hoop voordelen. Zitten wat kleinigheden in waar ik niet zo heel blij mee ben, maar er is zeker mee te leven. Ik ben extreem kieskeurig en alles moet perfect zijn. Op wat kleine dingen na is de auto dat ook. Ik loop er altijd met een glimlach naartoe. Rijden in deze auto is : neutraal , geen gekkigheid maar doet wat je verwacht. Ik zal nog een update maken na de service beurt. Voor de rest nog 2 jaar met deze auto rijden en dan ga ik voor de EV6. Ik blijf bij KIA

Service

  • 29.500 km

Afgelopen vrijdag voor de eerste service gegaan:
de 30k km of 2 jaar.. Nou met mijn 35k per jaar gaat dat snel naar de limit van de garantie dus moest afgelopen vrijdag toch echt naar de service.

Dealer: " uw remmen hebben heel veel stof opbouw en we moeten ze demonteren en schoonmaken anders heeft u kans dat de remmen vastlopen of vast blijven staan".
Ik: "oh ok dus dat is iets waar ik wat tegen kan doen ?"
D: Nee
Ik: Dus als ik er niets aan kan doen dan zit dat binnen de garantie toch?
D: Nee
Ik: ... ok .. hoeveel kost dat ?
D: 200 euro
Ik: ... :( ... ok dan .. vooruit dan maar

Was wel een beetje een domper met een auto met minder dan 30k km op de teller maar goed.. beter voorkomen dan genezen zeg ik maar.

Hele goede service, alles is ververst / vervangen en gechecked conform de KIA lijst. Gratis koffie en had mijn eigen kantoor gekregen met wifi zodat ik er kon werken. 3 uur daar geweest. Wel een stevige prijs betaald voor de service: Was inc btw en die remmen behandeling dus 850 euro kwijt.
Hebben ze hem wel voor gewassen en van binnen schoongemaakt.. dat had ik niet verwacht en stond ook niet op de factuur. Dus al met al goede service maar wel prijzig.

Voor de rest fijne auto. Maar lust nog steeds een slok diesel. Als je echt voor economisch gaat .. deze links laten liggen !

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Arval
Kia Ceed 1.0 T-GDi ComfortLine (5D/6H)
€ 396
 
Kia
Kia Ceed 1.0 T-GDi ComfortLine (5D/6H)
€ 464
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens