Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDi GT-Line Business Edition (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.5 T-GDi GT-Line Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 44.181 km |
Het ultieme compromis
- 1.350 km
Mijn vorige auto van de zaak is na 7 jaar vervangen. Dat was een Peugeot 308 sw (de welbekende bijtellingszuinige spaardiesel), in de bijna 3 jaar die ik m zelf had erg fijn mee gereden. Alle basisvoorzieningen zaten erop, comfort was goed en uitstraling ook. Gewoon een prima auto, maar niks bijzonders.
Bij de zoektocht naar een vervanger was de shortlist toch snel gemaakt. Een Ford Focus, een nieuw model Skoda Octavia of een Kia Ceed. De Ford is op basis van prijs snel afgevallen, dat werd toch iets te duur. In de Octavia en de Ceed proef gereden. De Kia dealer gaf me voor het vergelijk naast een handbak ook een automaat (7-traps, dubbele koppeling) om eens te proberen. Die rit met die automaat was wel leuk, maar werd sensationeel toen ik de Sportstand inschakelde. Vanaf dat moment moest het een automaat worden. Ik heb lang nagedacht en getwijfeld tussen de Ceed en de Octavia. Die Skoda was toch de mooiste van de twee, maar die Kia bood veel meer voor hetzelfde geld. Meer opties, meer vermogen, én die automaat. De Skoda vond ik afgezien van de looks (binnen en buiten) geen pluspunten hebben. Rijgedrag ook weinig beleving of dynamiek.
Dus uiteindelijk is de keuze op de Ceed gevallen, in de GT line business uitvoering met de 1.5 t-gdi en de automaat. Een behoorlijk complete auto, ik kan behalve een automatische kofferdeksel en USB aansluitingen bij de achterbank eigenlijk niets bedenken dat ik mis. Inmiddels ben ik ook wel meer gecharmeerd van het het uiterlijk, mede door de gt line bumpers en zwarte accenten.
Rijgedrag
Inmiddels heb ik bijna 1500 km gereden en kan ik wat eerste ervaringen delen.
De Ceed rijdt erg fijn. Ligt robuust op de weg en kan, afhankelijk van de rijmodus die je kiest, heel rustig als heel gretig bereden worden. Het enige nadeel dat ik merk is dat je bij het optrekken wel gedoseerd moet gas geven. Als je het gaspedaal te diep vloert, hebben de voorwielen de neiging wat door te slippen. In de ECO stand wordt de automaat ook wat zenuwachtig omdat die heel erg snel wil opschakelen. Misschien dat dat met de schakelflippers anders is, maar die heb ik echt nog te weinig geprobeerd. De dealer zei me dat die flippers waarschijnlijk wel van pas komen met de caravan. Maar, het gevoel hebben altijd vermogen over te hebben is wel erg fijne gedachte.
Comfort
Qua comfort weinig te klagen. De lederen/suède GT-line sportstoelen zitten heerlijk en bieden goede steun. Ook de lendensteun is voldoende ver op te blazen. De vering heeft me positief verrast. Deze is voor mij de perfecte balans tussen sportiviteit en comfort. In combinatie met het gewicht en stabiliteit van de auto, voelt het echt als een blok op de weg.
Deze Ceed zit ook vol met rijhulp systemen. Waaronder adaptieve cruise control (ACC) en lane keeping assist (LKA). Die systemen werken echt perfect moet ik zeggen, al ben ik er nog niet over uit of ik daar echt vrienden mee ga worden. Die ACC remt me soms net iets te hard af en begint net iets te snel met afremmen naar mijn zin, ondanks dat de ingestelde afstand op minimaal is ingesteld.
De LKA geeft echt een gevoel van vertrouwen, je kunt het stuur onderweg gerust ff los laten, dit systeem neemt het sturen heel goed over op snelwegen en binnenwegen. Maar hij probeert je wel heel precies in het midden van de rijbaan te houden, wat betekent dat je toch behoorlijk vaak een lichte correctie in je stuur voelt. En dat irriteert me soms, dus ik heb het systeem eventjes uit gezet. Op een lange vakantierit is het misschien anders, maar bij dagelijks woon-werk verkeer ben ik er nog niet kapot van.
Overige zaken zoals automatisch inparkeren, bediening van cruise control en temperatuur instellingen zijn dik in orde. Ook het multimedia systeem met breed scherm op het dashboard werkt hartstikke goed en intuïtief. Dat heeft Kia goed voor elkaar wat mij betreft. Voor mij ook nieuw en vermeldenswaardig zijn trouwens de LED koplampen. Wat een fijne bak licht geven die in het donker zeg, super! Aanrader als je het mij vraagt.
Verbruik
Het kan natuurlijk aan mij liggen en/of aan het feit dat de auto nog gloednieuw is, maar het verbruik vind ik tot nu toe redelijk stevig. Komende uit zo'n zuinige 1.6 hdi spaardiesel is 7,5 l/100km eventjes wennen. Ik denk dat dat na verloop van tijd nog wel wat afneemt.
In de zomer staat een trip naar La France gepland met 1300 kg caravan aan de haak, benieuwd hoe dat bevalt met de Ceed en of die bijvoorbeeld veel door z'n veren zakt (de 308 hing zowat op de grond namelijk met dat ding). Tot nu toe super blij met deze auto en het beste 'compromis' dat ik tegen ben gekomen tussen sportiviteit, comfort en praktische inzetbaarheid en flink wat value for money. Ik zal tzt af en toe eens een update toevoegen hier over vervolg ervaringen en onderhoud.
Nog steeds blij!
- 20.408 km
Inmiddels de 20k gepasseerd op de teller. Het is nog steeds dagelijks vrijwel alleen maar genieten van deze auto. De fijne GT-line sportstoelen, de stoel- en stuurverwarming op de koudere dagen en het JBL audiosysteem zijn echt super fijne features, net als de led koplampen die echt serieus veel beter licht geven dan de normale halogeenlampen. De Ceed is ook lekker praktisch. Veel ruimte in de kofferbak met grote opbergvakken onder de kofferbakvloer, een fors armsteun vak en dat handige vakje in het plafond bij de binnenspiegel voor je zonnebril.
Is dan alleen maar hosanna? Nee, natuurlijk zijn er puntjes van lichte kritiek.
Zo is er de 'nadenktijd' die de automaat nodig heeft als je schakelt naar z'n achteruit of vooruit. Blijft wel irritant bij straatje keren. En de adaptieve cruise control. Soms een vloek, soms een zegen. Het geeft rust als je m gebruikt en geen haast hebt. Maar het ding gaat veel te snel afremmen naar mijn zin bij een voorligger en dat wekt irritatie als ik haast heb.
Dan nog de trekauto capaciteiten. Afgelopen zomer met caravan (met max gewicht van 1.300kg) en dakkoffer naar Zuid Frankrijk geweest. Ook wat bergweggetjes met de nodige hellingen en haarspeldbochten mee gepikt. Met de 160 pk mild hybride motor aan boord in combinatie met de automaat is dit echt kinderspel. Er wordt vaak gezegd dat je een automaat met caravan in de bergen het beste in de handmatige bediening kunt zetten. Ik heb het een tijdje geprobeerd met die flippers, maar de automaat kan het beter dan ik. Dat liet ie me ook merken, want er werd alsnog automatisch opgeschakeld als de toeren wat hoog kwamen. Wie zich ermee bemoeit mag het zelf doen, dus ik heb de automaat maar aan het schakelroer gelaten en dat deed ie uitstekend. Qua vermogen niks tekort gekomen en de Kia Ceed zakte ook niet zover door z'n veren zoals de Peugeot 308 die ik hiervoor had.
Al met al tot op heden de fijnste auto die ik tot nu toe gereden heb (m'n zesde) en nog steeds kan ik 'm van harte aanbevelen.
2 jaar verder...
- 44.181 km
Inmiddels rijd ik ruim twee jaar met de Ceed Sportswagon en over een week of drie staat een afspraak voor een beurtje in de agenda. Ik geniet nog steeds van iedere rit. Ruim voldoende vermogen, zeker in de Sport stand is ie heel gretig, en op de koude dagen zijn de stoel- en stuurverwarming een genot.
Heb ik deze keer helemaal niets te zeuren? Nou, bijna. De trage achteruit versnelling blijft wel irritant, de ene keer is ie trager dan de andere keer. Een aandachtspunt voor de aanstaande beurt is de vering aan de voorzijde. Deze kraakt soms behoorlijk, het lijkt vooral bij temperaturen onder 10 graden te zijn. Dat moet wel opgelost worden, want het klinkt erg gammel. Daarnaast werkt de schakelaar voor het raam linksachter niet altijd vanaf de bestuurdersstoel. Ik gebruik het niet wekelijks, maar dit lijkt juist vooral bij heel hoge temperaturen op te spelen. Typisch.
Maar al met al vind ik dit kleine puntjes, die de algehele indruk van deze Kia niet noemenswaardig beïnvloeden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?

Kia Ceed Sportswagon 1.4T-GDi EXECUTIVELINE/ PANORAMADAK/ LEER/ ELEKT. KLEP/ DODE HOEK DETECTIE
- 2019
- 89.606 km

Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDi DynamicPlusLine/ automaat/ zeer mooi!
- 2021
- 91.971 km

Kia Ceed Sportswagon 120pk T-GDi DynamicLine Camera | Climate | Cruise | Navi | Parkeersens. achter
- 2020
- 89.239 km