Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
De eerste 2 weken
- 1.696 km
De Short lease Opel Astra mocht vervangen worden naar een leaseauto naar keuze (binnen bandbreedtes functie / lease bedrag). Geen verplichte merk- en/of modelkeuze.
Na een langere tijd veel op de weg met de Astra en veel file rijden, kwam het idee op om een auto met een automaat te bestellen. Echter, binnen het leasebedrag is er dan wel vaak sprake van keuzes maken qua uitrusting. De automaat tikt namelijk vaak wel aan qua meerprijs.
Al met al viel na heel lang zoeken de keuze op de Kia Ceed. Met zijn prijs, automaat én uitrusting voor mij de beste keuze waarbij ik geen concessies hoef te doen in de uitrusting als ik kies voor een automaat.
Nu de auto enkele weken voor de deur staat en we een flinke rit in de Belgische Ardennen achter de rug hebben, tijd voor een eerste indruk.
De auto ligt zeer solide op de weg en dankzij de goede banden gaat hij gretig de bochten door. De besturing is accuraat, best stevig (tov de Astra). De stoelen zitten heerlijk, al houdt de suède bekleding veel warmte vast en was het dus behoorlijk zweten in de auto (buiten +35 graden). In hoeverre het zonnedak hier een rol in speelt weet ik niet (zonnedak zat volledig dicht), maar in Nederland is het ook niet zo vaak extreem warm.
De automaat is een verademing in combinatie met de SCC (Smart Cruise Control) in druk verkeer. De auto houdt netjes afstand, remt op tijd en trekt geleidelijk op (mater waarin kan in 3 standen ingesteld worden, ik gebruik de stand normaal).
Lange beklimmingen op de snelweg zorgen wel soms voor een onrustig rijgedrag. De automaat wil dan graag in de 7e versnelling.omhoog, merkt dat het niet lukt, schakelt zelf terug, trekt weee netjes op, gaat weer naar de 7e versnelling... En de riedel herhaald zich.
Bergafwaarts valt op dat de cruise control dan keurig probeert de snelheid goed te houden. Dit resulteert echter in het continu bijremmen van de auto, wat ik niet prettig vond. Bergafwaarts zet ik dan vaak de SCC even uit, mits er geen flitsers staan.
Een keer schakelde de auto bergafwaarts wel snel op, terwijl ik wilde remmen op de motor (90km weg). Handmatig schakelen via de flippers aan het stuur was voor mij de oplossing.
Verder valt bij de SCC op dat hij wel relatief vroeg afremt als hij een voorganger ziet. Ff wennen, eerder beginnen met wisselen rijbaan. Bij rustig verkeer zet ik vaak de 'standaard' cruise control er op. Deze houdt niet zelf afstand, dus je rijdt dan wat vloeiender door. Ideaal als het niet druk is.
Laatste over de SCC: bij dorpjes waarbij er 1 rijstrook is met geparkeerde auto's er naast, wil de auto wel eens zich verslikken met de SCC aan: hij remt.dan ineens keihard af. Jij ziet niet dat de weg eerst nog een bochtje maakt voor de auto zich aan dient. Ook fietsers vindt hij lastig.
Het heeft voor mij vooral aan dat echt autonome auto's nog wel even op zich laten wachten. Vooral r mij is het nog een beetje zoeken naar wanneer SCC handig is en wanneer CC.
Verder: de automaat heeft soms wat aansporing nodig om terug te schakelen. Ik moet nog een beetje leren welke stand van het gaspedaal zorgt voor pittig optrekken. Nu is het soms rustig of alles. Het wordt wel steeds beter, ligt eerder aan de bestuurder dan de auto denk ik.
De motor heeft voldoende kracht voor mij. 140pk is prima voor deze auto en dankzij de snel schakelende automaat stukken sneller dan een handbak.
De Autohold functie vind ik ook heerlijk bij stoplichten e.d., hoe je niet altijd de rem ingetrapt te houden. Wel elke rit even opnieuw handmatig activeren.
Het Start-Stop systeem gaat logischerwijs automatisch te werk. Maar soms dus ook als je stil staat (zonder Autohold) om een kruising over te gaan. Dan is het raar dat het Start-Stop systeem in werking gaat. Voelt onwennig als je snel wil optrekken maar het systeem reageert best snel. Wil ik echt geen risico lopen: dan zet ik het systeem even uit via de knop naast de versnellingsbak.
De motor is dus krachtig genoeg, dankzij de turbo ook bij lage toeren en de auto draait amper meer dan 3600 toeren bij stevig optrekken. Heerlijk.
Verder valt op dat vooral de afrolgeluiden van de banden door komen. Windgeruis amper! In totaliteit vond ik de auto stil genoeg, vooral tov de Astra die ik hiervoor reed.
Qua multimedia: prima systeem, geweldig groot scherm, mooi in 2 delen in te richten en het digitale instrumentarium voldoet. Een echte navigatie kaart is niet te tonen tussen de klokken, maar wel de eerstvolgende afslag. In de Ardennen vond ik dit heerlijk, sneller inzicht dan naar de middenconsole kijken.
De Climate control doet zijn werk goed en maakt niet veel kabaal, terwijl hij wel flink wst koude lucht binnen blaast.
Het schuif/kantel dak is een leuke extra. Nooit gehad: je zal het niet missen! Eenmaal gehad: leuk, goede manier om snel warme lucht uit de auto te krijgen en tot 80-90km/u goed te doen met dak open. Nu hebben we het dak vaak wel dicht, maar dan wel dat het licht er door komt. Leuk voor de kids achterin, kunnen ze iets meer zien.
Verder is de auto lekker ruim, zowel voorin als achterin. De stoelen zitten heerlijk en zijn goed in te stellen (automatisch lendesteun!) Qua bagageruimte: aan ruimte geen gebrek en ook onder de laadvloer een scala aan opbergvakken én een reservewiel.
De GT-Line kan uiteraard geleverd worden met een trekhaak, maar geen vaste (ivm de bumper). De afneembare trekhaak is heerlijk, het doet geen afbreuk aan de uitstraling van de auto als je hem niet nodig hebt. Een vast had ik echter ook prima gevonden hoor (was ook mijn verwachting bij bestellen)
Kortom: echt een geweldige auto waar ik je voor een mooie prijs (+/- €34000) een auto hebt met een viercilinder, een 7 traps automaat met dubbel koppeling én bijna alles qua uitrusting wat bij Kia mogelijk is. Voor mij meer luxe dan ik nodig acht, maar aan al die gimicks en extra's kan ik prima wennen. Samen met de goede garantievoorwaarden voor de particuliere koper een ijzersterke aanbieding!
Enig zorgenpunt vooralsnog: brandstofverbruik is stevig, vooral op kortere ritten. De auto is echter pas afgeleverd en ook bij de Astra duurde het even (4000-5000km) voordat de auto zuiniger werd. Vooralsog staat de auto op 7,2lt/100km volgens de boordcomputer. De rit door de Ardennen terug naar huis (combi binnendoor in België, snelweg in Nederland) ging in 6,4lt/100km, dus er zit al wat verbetering in.
Update
- 13.500 km
Door de Corona-crisis veel minder dan normaal op de weg gezeten, dus de kilometers lopen langzamer op dan normaal.
Echter, nu wel meerdere seizoenen gereden en de auto is nog steeds fantastisch!
Verbruik staat hij op 7,5 l/100km met veel korte ritten.
Alles functioneert naar wens, een aanrader voor iedereen!
Afscheid
- 32.000 km
Helaas heb ik vandaag afscheid moeten nemen van de Kia vanwege mijn overstap naar een andere werkgever.
De auto heeft zich in de 1,5 jaar dat hij bij ons was prima gedragen. Nooit iets geks, geen rammel of getik.
Wat wel in toenemende mate begon op te vallen was het afrolgeluid van de banden en/of resonantie vanuit de kofferbak. Dit nog even besproken met de Kia dealer: bekend en op te lossen.
Het facelift model schijnt dit weer minder te hebben en deze heb ik nu ook op de korrel als volgende auto. Wellicht een Proceed, maar hoe dan ook een Kia want qua kwaliteit en value for money is het in mijn optiek de beste optie in zijn klasse.
Verbruik bleef rond de 7,6l/100km schommelen, met veel korte ritten.
Ik ga hem missen en duimen dat ik snel weer een Kia (Pro)Ceed mag rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.