Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line (2019)

autoreview

Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line (2019)

Signalement

UitvoeringCeed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ontvangst en eerste ervaring

  • 573 km

Als opvolger van de 14% 308 SW diesel vrijdag 22 november mijn nieuwe lease auto opgehaald. Het is na veel wikken en wegen een Kia Ceed SW 1.4 gdi met automaat geworden. De uitvoering is de GT-Line in de kleur deluxe white met 18" velgen.

Om tot de keuze te komen heb ik proefgereden met de Ford Focus, Kia Proceed, Mazda CX-5, Skoda Karoq en Octavia. De Skoda's vielen snel af. De Karoq duur en saai en de Octavia is echt aan vervanging toe en de nieuwe wordt pas volgend jaar zomer bestelbaar. De proefrit met de Ford Focus active was in een 1.5 automaat. Goede auto, echter vond ik de automaat te nerveus. Voor mijn gevoel bleef ie maar schakelen en de overgangen zijn duidelijker voelbaar dan in de Ceed. De Mazda bleek duur en teveel uit te stoten (150 g/km). De proefrit met de Proceed was zeer overtuigend.

De Ceed is overigens op 2 oktober besteld en dus heel snel geleverd. Het is een 2020 model dus met het digitale dashboard en het grotere scherm.
De eerste ervaring is heel positief. De auto rijd heel rustig, comfortabel en de aandrijflijn bevalt zeer goed. De auto schakelt snel (rond 2000 toeren) bij rustig rijden (gasgeven). De komende periode ga ik de auto verder ontdekken. Met name het proberen van de verschillende bestuurders-hulp (CC, SCC, LKA, LFA, HDA) instellingen. LKA is lane keeping assist en staat standaard aan en past vanaf 60 km/u actief het stuur automatisch aan om het voertuig in zijn rijstrook te krijgen. Dit zet ik vaak uit. Smart cruise controle i.c.m. lane following assist vind ik prettig werken. Wordt vervolgd.

Onbekend maakt onbemind

  • 5.000 km

Over het algemeen heeft Kia hier nog wel wat werk te doen. De meeste mensen hebben toch een ander beeld bij het merk Kia merk ik uit de reacties. Natuurlijk was dit vroeger een kwalitatief minder auto t.o.v. toen geldende norm. De afgelopen jaren heeft Kia een enorme inhaalslag gemaakt. Toen ik met een collega meereed in een Niro, een paar geleden, was voor mij duidelijk. Voor mijn volgende auto ga ik ook bij Kia kijken. Het is gewoon een heel goede auto met veel waar voor je geld.

Inmiddels ruim 5000 kilometer gereden en alle mogelijkheden van de auto uitgeprobeerd. Tevens zitten er inmiddels Fulda winterbanden van het type “kristall control”. Een prima band (geluid, grip).
Bij het uitzoeken van de functies en opties kon ik alles goed vinden in het instructieboek. Het meeste werkt gewoon zoals het hoort te werken. Een paar keer heb ik contact gehad met de dealer en dat betrof de onduidelijkheid over het bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). Het enige waar instructieboek niet geheel duidelijk over is. Navraag leert dat er een actieve en passieve variant bestaat. De actieve variant (met bandenspanningsweergave per band in de boordcomputer) is vervangen per modeljaar 2020 door een passief systeem. Dit passieve systeem geeft alleen een melding als de bandenspanning te laag is.

De GT line is voorzien van vele opties, waaronder het digitale dashboard, 10,25”scherm, schuif-/kanteldak, schakelflippers (bij DCT) en natuurlijk de interieur en exterieur specifieke aankleding. Persoonlijk vind ik deze aankleding erg mooi. Positief ben ik over de stoelen. Inmiddels meerdere ritten van + 350 kilometer per dag en dan ook geven de stoelen voldoende ondersteuning. Een verbeterpuntje is hier de stoelzitting, die zou nog iets langer mogen zijn. De hoofdsteun kun je niet alleen in hoogte maar ook in diepte verstellen. Mooi is het afdek plaatje waaronder de USB poort/lader en 12V aansluiting zit. Dit schuift mooi naar achteren en voren en is tekenend voor de kwaliteit van deze auto.

De test van de Proceed en de CLA Shooting break in Autoweek heb ik met veel interesse gelezen. Een verrassende uitkomst omdat Kia (nog) niet met Mercedes aan het concurreren is maar (mijn inziens) meer met Skoda, Volkswagen, Renault, Peugeot, Ford,… En het prijsverschil is dan toch wel heel groot.

Het rijden bevalt nog steeds heel goed. Rustig en soepel (automaat bevalt heel goed) en snel (meer dan 140pk??) als je wilt. Het brandstofverbruik ligt rond de 13,5 km/l waarbij vrij veel snelweg wordt gereden. Tijdens een trip naar Duitsland lag het verbruik lager, maar ja, de snelheid ook stukken hoger. Met alle veiligheidssystemen is het soms zoeken. Op dit moment gebruik ik tijdens het rijden LFA (Lane Following assist) niet en soms LKA (Lane Keeping assist). LKA staat standaard aan bij het starten van de auto en kun je uitzetten middels een knopje links van het stuur. LFA alleen via de boordcomputer. Ik heb geen spijt van de 18” velgen. Je levert mijn inziens weinig comfort.

Op naar meer fijne kilometers.

17000 km

  • 17.000 km

Even een korte update:
De auto heeft een eerste beurt ondergaan. Er is naar de kofferklep gekeken omdat deze soms een beetje stroef gaat. Verder geen bijzonderheden.

Het verbruik van de Kia is ongeveer 1 op 14. Dit is inclusief rijden met de caravan in Nederland. De caravan weegt beladen ongeveer 1100 kg en de Ceed heeft hiermee geen enkel probleem. Lekker vlot doortrekken en snelheden boven de 100km/u gaan gemakkelijk. De achterkant van de auto zakt niet heel erg in.

Het rijden bevalt nog steeds erg goed. De automaat vind ik heerlijk. Inmiddels zet ik bij het starten gelijk LKA uit. Ook LFA staat meestal uit. Persoonlijk vind ik LFA iets beter te gebruiken omdat deze is gekoppeld aan de ACC.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens