AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Kia
  • Ceed Sportswagon
5

autoreview

Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line (2019)

Fields
  • Fields6
  • Review
29 november 2019 om 21:35
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCeed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst17.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ontvangst en eerste ervaring

  • 573 km
  • 29 november 2019

Als opvolger van de 14% 308 SW diesel vrijdag 22 november mijn nieuwe lease auto opgehaald. Het is na veel wikken en wegen een Kia Ceed SW 1.4 gdi met automaat geworden. De uitvoering is de GT-Line in de kleur deluxe white met 18" velgen.

Om tot de keuze te komen heb ik proefgereden met de Ford Focus, Kia Proceed, Mazda CX-5, Skoda Karoq en Octavia. De Skoda's vielen snel af. De Karoq duur en saai en de Octavia is echt aan vervanging toe en de nieuwe wordt pas volgend jaar zomer bestelbaar. De proefrit met de Ford Focus active was in een 1.5 automaat. Goede auto, echter vond ik de automaat te nerveus. Voor mijn gevoel bleef ie maar schakelen en de overgangen zijn duidelijker voelbaar dan in de Ceed. De Mazda bleek duur en teveel uit te stoten (150 g/km). De proefrit met de Proceed was zeer overtuigend.

De Ceed is overigens op 2 oktober besteld en dus heel snel geleverd. Het is een 2020 model dus met het digitale dashboard en het grotere scherm.
De eerste ervaring is heel positief. De auto rijd heel rustig, comfortabel en de aandrijflijn bevalt zeer goed. De auto schakelt snel (rond 2000 toeren) bij rustig rijden (gasgeven). De komende periode ga ik de auto verder ontdekken. Met name het proberen van de verschillende bestuurders-hulp (CC, SCC, LKA, LFA, HDA) instellingen. LKA is lane keeping assist en staat standaard aan en past vanaf 60 km/u actief het stuur automatisch aan om het voertuig in zijn rijstrook te krijgen. Dit zet ik vaak uit. Smart cruise controle i.c.m. lane following assist vind ik prettig werken. Wordt vervolgd.

Onbekend maakt onbemind

  • 5.000 km
  • 27 januari 2020

Over het algemeen heeft Kia hier nog wel wat werk te doen. De meeste mensen hebben toch een ander beeld bij het merk Kia merk ik uit de reacties. Natuurlijk was dit vroeger een kwalitatief minder auto t.o.v. toen geldende norm. De afgelopen jaren heeft Kia een enorme inhaalslag gemaakt. Toen ik met een collega meereed in een Niro, een paar geleden, was voor mij duidelijk. Voor mijn volgende auto ga ik ook bij Kia kijken. Het is gewoon een heel goede auto met veel waar voor je geld.

Inmiddels ruim 5000 kilometer gereden en alle mogelijkheden van de auto uitgeprobeerd. Tevens zitten er inmiddels Fulda winterbanden van het type “kristall control”. Een prima band (geluid, grip).
Bij het uitzoeken van de functies en opties kon ik alles goed vinden in het instructieboek. Het meeste werkt gewoon zoals het hoort te werken. Een paar keer heb ik contact gehad met de dealer en dat betrof de onduidelijkheid over het bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). Het enige waar instructieboek niet geheel duidelijk over is. Navraag leert dat er een actieve en passieve variant bestaat. De actieve variant (met bandenspanningsweergave per band in de boordcomputer) is vervangen per modeljaar 2020 door een passief systeem. Dit passieve systeem geeft alleen een melding als de bandenspanning te laag is.

De GT line is voorzien van vele opties, waaronder het digitale dashboard, 10,25”scherm, schuif-/kanteldak, schakelflippers (bij DCT) en natuurlijk de interieur en exterieur specifieke aankleding. Persoonlijk vind ik deze aankleding erg mooi. Positief ben ik over de stoelen. Inmiddels meerdere ritten van + 350 kilometer per dag en dan ook geven de stoelen voldoende ondersteuning. Een verbeterpuntje is hier de stoelzitting, die zou nog iets langer mogen zijn. De hoofdsteun kun je niet alleen in hoogte maar ook in diepte verstellen. Mooi is het afdek plaatje waaronder de USB poort/lader en 12V aansluiting zit. Dit schuift mooi naar achteren en voren en is tekenend voor de kwaliteit van deze auto.

De test van de Proceed en de CLA Shooting break in Autoweek heb ik met veel interesse gelezen. Een verrassende uitkomst omdat Kia (nog) niet met Mercedes aan het concurreren is maar (mijn inziens) meer met Skoda, Volkswagen, Renault, Peugeot, Ford,… En het prijsverschil is dan toch wel heel groot.

Het rijden bevalt nog steeds heel goed. Rustig en soepel (automaat bevalt heel goed) en snel (meer dan 140pk??) als je wilt. Het brandstofverbruik ligt rond de 13,5 km/l waarbij vrij veel snelweg wordt gereden. Tijdens een trip naar Duitsland lag het verbruik lager, maar ja, de snelheid ook stukken hoger. Met alle veiligheidssystemen is het soms zoeken. Op dit moment gebruik ik tijdens het rijden LFA (Lane Following assist) niet en soms LKA (Lane Keeping assist). LKA staat standaard aan bij het starten van de auto en kun je uitzetten middels een knopje links van het stuur. LFA alleen via de boordcomputer. Ik heb geen spijt van de 18” velgen. Je levert mijn inziens weinig comfort.

Op naar meer fijne kilometers.

17000 km

  • 17.000 km
  • 5 oktober 2020

Even een korte update:
De auto heeft een eerste beurt ondergaan. Er is naar de kofferklep gekeken omdat deze soms een beetje stroef gaat. Verder geen bijzonderheden.

Het verbruik van de Kia is ongeveer 1 op 14. Dit is inclusief rijden met de caravan in Nederland. De caravan weegt beladen ongeveer 1100 kg en de Ceed heeft hiermee geen enkel probleem. Lekker vlot doortrekken en snelheden boven de 100km/u gaan gemakkelijk. De achterkant van de auto zakt niet heel erg in.

Het rijden bevalt nog steeds erg goed. De automaat vind ik heerlijk. Inmiddels zet ik bij het starten gelijk LKA uit. Ook LFA staat meestal uit. Persoonlijk vind ik LFA iets beter te gebruiken omdat deze is gekoppeld aan de ACC.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Kia Ceed
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.0 T-GDi NAVI - P-CAMERA - PDC - NL AUTO - 1E EIG. -

    Kia Ceed 1.0 T-GDi NAVI - P-CAMERA - PDC - NL AUTO - 1E EIG. -

    • 2016
    • 53.385 km

    € 12.500

    1.4 T-GDi 140pk DCT7 GT-PlusLine NIEUW !! VOORRAAD !!

    Kia Ceed 1.4 T-GDi 140pk DCT7 GT-PlusLine NIEUW !! VOORRAAD !!

    • 2021
    • 15 km

    € 33.690

    1.4 CVVT * DEALERONDERHOUDEN * CLIMATE CONTROL *

    Kia Ceed 1.4 CVVT * DEALERONDERHOUDEN * CLIMATE CONTROL *

    • 2011
    • 123.754 km

    € 6.945

Meer Kia Ceed occasions

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Ceed specificaties
  • Kia Ceed occasions
  • Kia Ceed video's
Advies en informatie
  • Kia Ceed tests
  • Kia Ceed gebruikersreviews
  • Kia Ceed index
PREMIUM
Kia Ceed Sportswagon PHEV vs. Renault Mégane Estate PHEV

Kia Ceed Sportswagon PHEV vs. Renault Mégane Estate PHEV

Voor sommigen is het een slap excuus, voor anderen die ideale tussenstap: de plug-in hybride....

Lees meer
 

Kia Ceed reviews

  • Review
    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line (2020)

    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line...

    2
    • 5 oktober 2020
  • Review
    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi ExecutiveLine (2020)

    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi ExecutiveLine...

    2
    • 19 september 2020
  • Review
    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line (2020)

    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line...

    2
    • 1 augustus 2020
  • Review
    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line (2019)

    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line...

    8
    • 11 juli 2020
  • Review
    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line (2019)

    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line...

    5
    • 29 november 2019
  • Review
    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DynamicPlusLine (2019)

    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DynamicPlusLine...

    4
    • 13 november 2019
  • Review
    Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicPlusLine (2019)

    Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicPlusLine...

    5
    • 30 september 2019
meer reviews
Skoda Octavia Combi vs. Kia Ceed Sportswagon - Dubbeltest

Skoda Octavia Combi vs. Kia Ceed Sportswagon - Dubbeltest

131

Rationeel bezien heb je niet meer nodig dan de nieuwe Skoda Octavia Combi. Hij biedt enorm...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Kia Ceed en ProCeed ook als GT-Line Edition

    Kia Ceed en ProCeed ook als GT-Line Edition

    12
    • 21 december 2020
  • Autonieuws
    Nieuwe benzinemotoren voor Kia Ceed

    Nieuwe benzinemotoren voor Kia Ceed

    18
    • 25 november 2020
  • PREMIUM
    Kia Ceed Sportswagon PHEV vs. Renault Mégane Estate PHEV

    Kia Ceed Sportswagon PHEV vs. Renault Mégane...

    • 10 november 2020
  • Kia Ceed  Sportswagon PHEV - Achteruitkijkspiegel

    Kia Ceed Sportswagon PHEV - Achteruitkijkspiegel

    14
    • 17 oktober 2020
  • Review
    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line (2020)

    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi GT-Line...

    2
    • 5 oktober 2020
  • Review
    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi ExecutiveLine (2020)

    Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi ExecutiveLine...

    2
    • 19 september 2020
  • Autonieuws
    Kia Ceed (tijdelijk) niet als diesel beschikbaar

    Kia Ceed (tijdelijk) niet als diesel beschikbaar

    31
    • 28 augustus 2020
Merk
Merk
  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2018)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2018)

    • 27 februari 2021
  • Review
    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2018)

    Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2018)

    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    ‘Hyundai geen last van chiptekort door slim inkopen’

    ‘Hyundai geen last van chiptekort door...

    29
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Green NCAP deelt groene sterren uit aan 25 auto's

    Green NCAP deelt groene sterren uit aan...

    39
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde Kia Stinger 3.3 T-GDI V6 veel goedkoper

    Vernieuwde Kia Stinger 3.3 T-GDI V6 veel...

    41
    • 22 februari 2021
  • Autonieuws
    Kia toont Light Tactical Cargo Truck

    Kia toont Light Tactical Cargo Truck

    15
    • 22 februari 2021
  • Review
    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    7
    • 21 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

      • Alfa Romeo
      • Alpine
      • Aston Martin
      • Audi
      • Bentley
      • BMW
      • Cadillac
      • Chevrolet
      • Citroën
      • Dacia
      • Donkervoort
      • DS
      • Ferrari
      • Fiat
      • Ford
      • Honda
      • Hyundai
      • Infiniti
      • Jaguar
      • Jeep
      • Kia
      • Lamborghini
      • Lancia
      • Land Rover
      • Lexus
      • Lotus
      • Maserati
      • Mazda
      • Mercedes-Benz
      • MG
      • Mini
      • Mitsubishi
      • Morgan
      • Nissan
      • Opel
      • Peugeot
      • Polestar
      • Porsche
      • Renault
      • Rolls-Royce
      • Saab
      • Seat
      • Skoda
      • Smart
      • Subaru
      • Suzuki
      • Tesla
      • Toyota
      • Volkswagen
      • Volvo

      © 2021 DPG Media Magazines B.V.

      onderdeel van DPG Media Magazines groep