Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DynamicPlusLine (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Ondergewaarde allemansvriend
- 2.000 km
Na een lange tijd (vanaf eind mei 2019) moeten wachten, ben ik eindelijk, sinds 3 weken, in het bezit van een deze (witte) Kia.
Ik was op zoek naar een stationwagon met automaat. Na diverse reviews gelezen te hebben, waaruit al bleek dat deze makkelijk de concurrentie met Ford, VW, Peugeot, etc. aan kon, uiteindelijk besloten, om toch maar eens een Kia van dichtbij te bekijken. Mensen keken me scheef aan op het moment ik dat vertelde. Een Kia???? Ja een Kia. Na de proefrit al meteen overtuigd. Hiervoor een 308 SW Diesel uit 2015 gehad. Uiteindelijk 188.000 km mee gereden. Prima auto. In het begin wel veel storingen. Maar deze kan toch echt niet tippen aan de wegligging, comfort en het slimme ontwerp van de Kia.
Wel kon ik daar met 1 tank 1000km mee rijden. Met het verbruik van de KIA van plm 1:14,5 en het kleine relatief klein tankje, sta je toch wel wat vaker aan de pomp. Even aan wennen dus.
De 7-traps automaat met dubbele koppeling is echt ongelooflijk soepel. In combinatie met de 1.4 met 140PK, kom je niks te kort.
Wel jammer dat de achteruitrijsensor de trekhaak ziet. Dus die moet er telkens af. Daar was de 308 wel slimmer in.
De auto heeft verder veel extra opties, die je alleen op duurdere merken ziet. Daarnaast zijn er mooie materialen gebruikt. De auto is in Europa gebouwd en straalt gewoon kwaliteit uit. De tijd dat een Koreaans Merk er "kunstmatig" uitziet is toch echt voorbij.
Conclusie: Ik begrijp niet dat je deze auto zo weinig op de weg ziet. De prijs die je er voor betaald, i.c.m. met de kwaliteit, het uiterlijk, comfort (en 7 jaar garantie), zou je verwachten dat er meer van verkocht worden. Ik kan dan ook maar 1 reden bedenken; hij is te onbekend. Waarschijnlijk omdat het een Kia is. Volledig onterecht. Naar mijn mening is hij daarom erg ondergewaardeerd.
2 jaar later. Km stand 75000.
Nog geen seconde spijt gehad van deze aanschaf. Auto rijdt probleemloos van beurt naar beurt. De enige spijt die ik heb, was dat ik hem niet een maandje later aangeschaft heb. Dan zou ik het volledig digitaal ingerichte dashboard hebben gehad.
Ik lees regelmatig over het afrolgeluid van de banden. Ik heb geen gehoorbeschadiging, maar ervaar dit niet meer of minder dan mijn vorige auto's (308, ibiza, Grand Picasso, ....)
Maar goed ieder zijn ervaring.....
Na de laatste update is de acc beter gaan werken. File rijden is niet meer zo zenuwachtig. Hij volgt nu veel soepeler het start/stop rijden.
Het invullen van je bestemming op de navigatie is wel een enorme irritatie is geworden na die laatste update. Voorheen was het gewoon stapsgewijs: land, stad, straat, huisnummer. Nu moet je alles in 1 regel invullen, wat regelmatig gewoon niet werkt. Diverse malen beklag gedaan. Hopen dat het na de volgende beurt weer teruggezet wordt. Maar Androidauto werkt prima en lang leve google maps, welke op je scherm bedient kan worden.
Heb regelmatig voor het werk lange afstanden moeten rijden (plm 1000). Maar met die ACC, wordt je gewoon niet moe. Je rijdt minder intensief. Dit systeem zal mijn 1e eis zijn bij een volgende nieuwe auto.
Ik mag nog 2 jaar in deze auto rijden. Kans is erg groot het de volgende weer een Kia wordt.
Laatste update
- 160.000 km
Laatste update. Want over 1 maand komt er een nieuwe.
Ik heb niet gelogen dat de volgende weer een KIA wordt. Het wordt de Niro Hybrid.
Er staat nu 160.000km op de teller. In al die tijd geen mankementen meegemaakt. Dus kwalitatief zit het wel goed met de Ceed.
Het enige irritatiepuntje is de waarschuwing, dat ik het stuur niet vast zou houden bij gebruik van de hulpsystemen. Daar moet toch echt iets aan gedaan worden.
Daarbij had ik gehoopt dat de adresinvoer (waar ik hiervoor al over had geschreven) na de laatste update van het systeem verbetert zou zijn. Helaas, gemiste kans.
Gezien alle nieuwe modellen die Kia nu lanceert met die volledig digitale displays, ziet die van de Ceed er nu toch wel aardig gedateerd uit.
Maar dit alles weegt niet op t.o.v. al het overige goede aan deze auto.
Dus absoluut geen spijt gehad van deze auto. Ben benieuwd hoe de nieuwe Niro het er vanaf gaat brengen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?
![Kia Ceed 1.6 GDI PHEV DynamicPlusLine Aut. [ Pano Adapt.cruise Navi Stoelverwarming ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57693156/0-4e405a494bc03d52e79cdf70edd46a3f.jpg)
Kia Ceed 1.6 GDI PHEV DynamicPlusLine Aut. [ Pano Adapt.cruise Navi Stoelverwarming ]
- 2021
- 139.250 km

Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicLine | Navigatiesysteem | Parkeercamera | Climate Control | Cruise Control |
- 2020
- 65.554 km

Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicPlusLine - Black Pearl - Supercompleet
- 2019
- 157.906 km