Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicPlusLine (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 31.000 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Eerste indrukken na 6k km
- 37.000 km
2 maanden geleden deze 2020 Kia Ceed 1.0 TGDI 120pk gekocht (gold line, lijkt het meest op de dynamic plus line in Nederland?)
Waarom deze?
Ik zocht een C segment station die betrouwbaar is, ruim is en een downsize turbo motor ivm mogelijke verhuizing naar een land waar dat flink scheelt in belastingen.
Uiteindelijk was de short list de i30 of de Ceed - waarbij ik de i30 mooier vind, maar de rijeigenschappen van de Ceed zijn toch wat beter.
Wat valt op na 6k?
Het is bepaald geen strepentrekker, maar je komt prima mee, en zeker wat hoger in de toeren is hij prima vlot.
Staat tegenover dat het verbruik hoger in de toeren ook snel door het dak gaat. Ik ben mijn wilde haren wat kwijt, en rijd rustig, snel opschakelen en veeeeel uitrollen (bij mijn vorige auto werden de remschijven vervangen door roest, niet door slijtage). In Nederland met 100 km/h kom ik op 5,5l/100km - in het buitenland met 120-130 kom ik op 6,3l/ 100km. Valt me niet tegen, maar ook niet mee voor zo'n motortje.
Qua comfort, niet spannend, niet enorm uitnodigend, maar wel lekker straf.
Bovenalles is hij praktisch - verschillende vakken onder de bodem van de kofferbak, een bagage net, 12v in de kofferbak. Als gezinsauto duidelijk geslaagd.
Lane keeping assist is af en toe erg fijn, maar op de snelweg handen van het stuur geeft je achterliggers de indruk dat je dronken bent, je schommelt van links naar rechts.
Tot nu ben ik er erg blij mee - ik ga het uiterlijk steeds meer waarderen, de velgen staan 'm goed en het is gewoon een super praktische, comfortabele gezinsauto.
15000
- 45.000 km
Inmiddels 8 maanden onderweg en 15,000 km verder.
Hoogtepunten:
* 3500 km in 4 dagen gedaan omdat we van Hongarije naar Portugal verhuisden. Alleen in een volgepakte auto. Geen zuchtje pijn, zelfs na 4 dagen van 8u zonder rugklachten uit de auto
* De auto is een prima combinatie van de strak en comfortabel. Op slecht wegdek is hij strak genoeg dat je automatisch wat zachter gaan rijden.
* De boordcomputer geeft standaard een hoger (!) verbruik aan dan de pomp. Boordcomputer geeft 6.5/100km sinds aanschaf, maar de pomp zegt 6,05/100km
Onderhoud:
Net de 45000 beurt gedaan - exact zoals verwacht; filters & vloeistoffen verversen, en dat is alles. In de 15000 nog geen druppel olie bijgevuld.
Dieptepunten:
* Een of andere lutser kon niet parkeren en heeft de achterbumper en wat beschermplastic los getrokken (en uiteraard geen briefje achtergelaten). Dealer heeft deze vastgezet, maar bleeft toch wat trillingen. Bij de 45000 beurt heeft de nieuwe dealer het wel goed gefixt.
* Zelf een kras op de bumper gereden - lane keeping assist maakt je lui, en voor je het weet pak je ergens een randje mee. Stom!
Wat valt verder op?
Boven de 120 loopt het verbruik snel op - evenals in de heuvels.
De laatste tijd veel korte ritjes (4x6km per dag), en dat helpt ook niet met het verbruik.
Ik ga 'm eigenlijk steeds meer waarderen. Hij is niet snel of sexy, maar luxer, ruimer en praktischer dan menig BMW!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?

Kia Ceed cee'd Sportswagon 1.0 T-GDi GT-Line | All season banden | Navigatie | Camera | Cru
- 2018
- 43.626 km

Kia Ceed 1.0 T-GDi DynamicLine | Trekhaak | Carplay | Camera | Parkeerhulp | Cruise control | Climate control | LED | Bluetooth
- 2020
- 172.833 km

Kia Ceed cee'd Sportswagon 1.0 T-GDi GT-Line Summer Edition | Pano dak | Stoel verwarming | Navi | Clima | Cruise |
- 2018
- 58.200 km
Lezersreacties (0)
Reageren