Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicPlusLine (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 9.500 km |
Kia Ceed Wagon tijdelijke auto
- 8.500 km
Na 5 jaar Clio moet ik nog 3 weken wachten op mijn ford focus active wagon. In de tussentijd heb ik een Kia gekregen. Laat dat nou net de auto zjjn die ook in de race was als nieuwe leaseauto. Heb ik spijt van mijn ford keuze?.
Om te beginnen is de Kia een degelijke auto. Mooi dashboard en in deze uitvoering behoorlijk compleet. Meteen maar even de verbeterpunten.
1 afrol geluid is boven de 110 wel redelijk hinderlijk.
2. Standaard audio is redelijk onder de maat speakers achterin geven bijna geen geluid.
3. Bij koude motor voel je trillingen in koppeling, die warm redelijk gevoelloos werkt.
4. Versnellingsbak doet het prima maar is gevoelloos zonder duidelijke tegendruk. Wat ik persoonlijk wel fijn vindt.
5. Harde zijkant van middenconsole. Waar meestal mijn been tegenaan leunt.
6. Motor mist wat pit onderin als je eenmaal toeren maakt is hij prima maar vooral in 2e versnelling lijkt hij wat geknepen te zijn.
Nou dat lijkt niet zo positief .. maar buiten bovenstaande punten is het een prima auto die slim in elkaar zit. Handige vakken in bagageruimte. Goed mulitmedia systeem fijne stoelen die wat mij betreft wel wat lager konden.
Wat gaf de doorslag om toch voor de ford te gaan.? Combinatie van aandrijving en versnellingsbak werkt heel goed. Ford is niet zo doordacht als de kia en dashboard vind ik minder mooi. Bij kia is jbl audio alleen op de gtplusline of excutive te krijgen. Bij ford kan je los dikke B&O audio los bestellen. Maar qua uiterlijk vind ik de active juist wat mooier dan de kia die ik zelf in de gtline weer mooier vind.
Grootste bottleneck was eigenlijk het verkoop apparaat van Kia. Kia ceed gt line wagon stond bovenaan. Helaas waren er onduidelijke levertijden en de kia was een tijd niet te bestellen. Dit speelse rond mei 2019.
Auto zou pas in q1 2020 geleverd kunnen worden. Door alle onduidelijkheid en geen reactie van kia nl.
Toch voor de ford gegaan.
Het liefst had ik een combi gehad van uiterlijk kia ceed gt line met de motor bak en onderstel van de ford...
Ford kon gelukkig wel snel leveren (eind juni besteld levering 18 oktober) reageerde adequaat op vragen. Daar zit de grootste wist voor kia naar mijn mening.
Al met al is deze kia prima auto vooral in dynamicplus of hogere uitvoeringen. Als je in luxe van a naar b wilt rijden met goede rijeigenschappen. Hecht je meer waarde en wat strakkere besturing en dito motor en versnellingsbak kan ik de ford aanraden.
Laatste week
- 9.500 km
Vandaag de kia weer ingeleverd want mijn focus staat voor de deur.
Al met al was de kia een prettige reisgenoot. Nu ik de focus heb valt toch op dat de kia wat minder dynamisch rijd en vooral de versnellingsbak gevoelloos is. Verder is standaard audio een drama. Ook de afrolgeluiden bij 100km+ blijven punt van kritiek.
Ook veel remstof op de voorvelgen na amper 1 weel en vind de remmen zeer bijterig maar dat is kwestie van wennen lijkt me.
Plus
Het interieur en bagageruimte vind ik nog steeds wat slimmer dan de focus. Motor geeft leuke roffel als je hem op zijn staart trapt. Met wel kleine inhouding in 2e versnelling tussen de 2000 en 3000 toeren.
Al met al geen spijt dat ik voor de focus ben gegaan. Zal daarvan ook een review bijhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.