Kia Ceed 1.6 CRDi 115 X-tra (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed 1.6 CRDi 115 X-tra |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 43.000 km |
Eerste kennismaking
- 500 km
Als opvolger van de Peugeot 308 gekozen voor de KIA Ceed met als belangrijkste argument de kosten. In de lease valt de Ceed in de 20% bijtelling. Dat plus het feit dat de auto nieuw minder dan 21.000 euro kost levert een aantrekkelijk kostenplaatje op.
De Ceed is een verzorgd uitziende auto met een redelijk uiterlijk. De auto valt niet bijzonder op maar de vernieuwde neus bijvoorbeeld is best geslaagd.
Na een paar honderd kilometer gereden te hebben vallen ten opzichte van de Peugeot 308 een paar zaken op:
1) Zelfs de KIA (ook de KIA) schakelt stukker beter dan de Peugeot. Het schakelen in de Ceed is zelfs licht en trefzeker te noemen. Zeker geen slechte bak.
2) De KIA gaat een stuk gemakkelijker door snelle (70 km/uur of meer) bochten. Waar de Peugeot al snel de neiging tot overhellen en een wat deinend gedrag vertoont en de bestuurder dwingt om bij de les te blijven geeft de KIA niet eens de indruk dat je met een bocht te maken hebt. De auto volgt het spoor uitstekend. Waarschijnlijk een prima onderstel bij de KIA en een wat topzware koets van Peugeot.
3) De KIA laat meer geluid van buitenaf door. De banden (Michelin Energy Saver) zijn duidelijk hoorbaar en over het algemeen is er meer geruis.
4) De KIA stuurt iets scherper.
De 115 pk dieselmotor is gewoon een fijne motor. 140 km/uur op de snelweg in de zesde versnelling rond 2.400 toeren maakt rijden wel heel gemakkelijk.
Tot nu toe is de KIA een verassend goede auto (heeft die reclameslogan ook een kern van waarheid).
Gebruikskosten en betrouwbaarheid staan op drie sterren omdat daar op dit moment nog niks over te zeggen is.
Een goede indruk
- 14.000 km
Na ongeveer 14.000 kilometer maakt de KIA nog steeds een goede indruk.
Allereerst een paar kleine minpunten:
- De afwerking in het dashboard is niet helemaal top. Onder de stuurkolom zit bijvoorbeeld een behoorlijke opening. Niet heel zichtbaar maar toch. Ook zitten er kraakjes in het dashboard. Niet voldoende om mee terug te gaan naar de dealer maar wel soms storend.
- De diesel maakt redelijk wat lawaai en ook zijn de rijwind en het bandengeluid hoorbaar aanwezig.
- De kofferruimte is denk ik de kleinste binnen z'n klasse. De Peugeot 308 heeft een iets grotere kofferbak.
- Er zit iets van een gat tussen de derde en vierde versnelling. Rond de 50 km per uur maakt de drie voor het gevoel net iets te veel toeren en de vier net iets te weinig.
Rijcomfort
Wat mij betreft heeft de KIA ruim voldoende rijcomfort. De stoelen zitten goed; zijn niet te zacht en zijn redelijk goed in te stellen. De verstelbare lendensteun stelt niet heel veel voor maar desondanks is er voldoende zijwaartse steun. De zit achter het stuur is prettig, ook voor langere afstanden. Achterin is eveneens genoeg ruimte.
De auto stuurt goed; niet te licht en redelijk direct en precies. Ik heb nog geen moment gehad waarop ik niet wist wat de auto zou gaan doen (anders dan bij de Peugeot die meer de neiging heeft tot een eigen leven).
Het onderstel van de KIA is redelijk hard afgesteld (zeker als je, zoals ik, uit een Peugeot 308 komt). Dit is een kwestie van smaak; soms verlang je naar vloeiende rit van de Peugeot, maar daarentegen laat de KIA zich een stuk probleemlozer door bochten sturen (geen 'gedweil'). Uiteindelijk geeft de KIA wat meer het gevoel van autorijden.
De KIA schakelt best goed en dat had ik niet verwacht. Je hoeft niet hard te werken om de pook te leiden en er zijn geen lange slagen.
Motor
KIA's CRDi met 115 pk is voldoende voor de auto om vlot te zijn. De KIA accelereert graag en gretig. Ook rond de 120 km/h uur heeft de motor nog genoeg in huis om rap in te halen (in de zesde versnelling). Afgezien van het hierboven vermelde motorgeluid is de motor prettig om (een tikkeltje sportief) mee te rijden.
Verbruik
Als je je niet heel erg bezig houdt met zuinig te rijden haalt de auto een verbruik van 1:18 tot 1:18,5. Bij lange stukken snelweg (+/- 130 km/h) is een verbruik van 1:16 het maximaal haalbare.
Samenvattend is de KIA tot nu beter dan wat ik ervan verwacht had (voor de prijs en voor het merk). Gezien de kwaliteit van de auto zal het denk ik geen enkel nut hebben om 5.000 euro meer uit te geven aan een Volkswagen Golf. Tenzij de onderhoudskosten van de KIA zwaar tegenvallen. Zo niet, dan ben je met de Golf dief van je eigen portemonnee.
Nog steeds veel rijplezier
- 22.000 km
Bij 20.000 kilometer is de auto naar de dealer geweest voor de eerste onderhouds/controle beurt. Hieruit kwamen geen bijzonderheden.
De topsnelheid van de auto ligt iets boven 190 km/h (Duitse snelweg). Tot 170 km/h doet de motor heel aardig mee.
De auto maakt nog steeds een erg goede indruk; een plezier om in te rijden.
Het verbruik is iets terug gelopen naar 1 op 19 zonder al te zuinig rijden. 1 op 20 is misschien net niet haalbaar.
Tevredenheid
- 43.000 km
Na 43.000 kilometer nog altijd erg tevreden over deze auto. Voornaamste redenen voor tevredenheid zijn:
- De motor; de 115 pk diesel is redelijk vlot, ook bij hogere snelheden.
- De wegligging; redelijke balans tussen sportief en comfortabel. Geen luxe gevoel, maar ook zeker geen vermoeiende auto om in te rijden. Het is mogelijk om na 800 km rijden op een dag nog relatief fris uit de auto te stappen.
- Het interieur; voor de prijs hoogwaardige materialen en een overzichtelijk, rustig interieur.
- De stoelen; zijn rechtoe rechtaan maar zitten gewoon niet slecht. Tot nu toe geen vermoeidheid, klachten gehad.
- Het zicht rondom; prettig ruim zicht rondom.
- De ruimte; de achterbanken zijn vlak neer te klappen en zo ontstaat een gemakkelijke en relatief ruime laadvloer.
- De prijs; ongewoon veel auto voor zo weinig geld.
Kleine minpunten
- Af en toe een kraakje, rammeltje in het dashboard.
- Motor maakt relatief veel geluid, maar dat kan ook gewoon diesel-eigen zijn.
- Verbruik van 1 op 20 is denk ik niet te halen, ook niet bij zeer oplettend rijden. Gemiddeld zit het verbruik tussen 1 op 18 en 1 op 19.
De auto heeft tot nu toe 2 onderhoudsbeurten gehad waarbij geen bijzonderheden gemeld zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.