AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Kia Ceed 1.4 T-GDi GT-PlusLine (2019)

autoreview

Kia Ceed 1.4 T-GDi GT-PlusLine (2019)

Signalement

UitvoeringCeed 1.4 T-GDi GT-PlusLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst15.870 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 15,000KM

  • 15.870 km

Ik schrijf deze review terwijl ik zit te wachten op de eerste olie beurt van mijn Kia Ceed. Wat ik hiervan vindt? later meer.

In mei vorig jaar was het weer zover, ik mocht weer een nieuwe leaseauto uitzoeken. Wat ging het dit keer worden? Ik reed op dat moment in een Renault Megane hatchback wat een prima auto was met alle luxe die je je wenst, kwalitatief was het een ander verhaal. Mijn grootste wens voor een nieuwe auto was een automaat. Ik heb proef gereden met een Volvo V40, Ford Focus ST-Line, hybride geprobeerd met de Toyota corolla en uiteindelijk gereden met de Kia Ceed.

Ik heb voor de Ceed gekozen omdat dit een lekker complete auto is in de GT-PlusLine uitvoering, ik het een leuke verschijning vindt (zeker in de rode kleur en op 18” velgen!) en het een auto is die goed stuurt (tijdens de proefrit was mijn smile net zo groot als bij de Focus!).

Eind augustus was het zover en ik mocht de sleutels van mijn Ceed in ontvangst nemen. Wat gelijk opviel was dat de auto echt een heel stuk strakker op de weg lag als de Megane. Daarnaast voelt de auto lekker vlot aan en schakelt de 7-traps DCT automaat lekker vlot en als je even snel wil versnellen, kan dat ook.

Wat mij opvalt is dat als je mensen vertelt dat je een Kia Ceed rijdt, ze je vaak vreemd aankijken. Een Kia? Ceed? dat is toch een saaie auto voor oude mensen? Totdat ze de auto zien, of er mee rijden, dan is men wel genezen van deze uitspraak.

Mijn conclusie so far:
• Erg fijne rijdersauto
• Lekker vlot met de 1.4 T-GDI en DCT-7 automaat
• Fijn zittende sportstoelen
• Er ontbreekt echt geen enkele optie

Zijn er ook minpunten? Ja zeker!
• De auto heeft vrij veel rolgeluid
• Keyless entry met een knopje op de handgreep => Dit is even wennen
als je een Renault gewend bent en zo kunt weglopen bij de auto
• Door het (standaard op de GT-Line) glazen dak is er weinig hoofdruimte
• Iedere 15.000KM!! een (olie) beurt. Hij is dan wel rood, maar ’t is geen
Ferrari…. Helaas kwam ik hier pas achter tijdens afleveren van de auto
• Verbruik is vrij stevig met 1 op 12,7 gemiddeld, gemeten aan de pomp

Kan ik de Kia Ceed aanbevelen? Zeker!

Ik houdt jullie op de over mijn ervaring met de Ceed!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wees blij met het 15000 km interval voor een oliewissel. Langere intervals is op korte termijn goedkoper. Op lange termijn zorgt het voor hogere kosten en meer slijtage.
Henk Koops
Henk Koops
  • 0
Ik begrijp u helemaal, ook ik rijd in een 1.4T maar dan een Hyundai i30.
Exact dezelfde motor!!
Maar ook ik ben afgeknapt op de korte service-interval nl. 15000km voor een service beurt van ettelijke honderden euro's!
Na 30000 km en dus de tweede beurt ruim binnen de 2jaar, zou ik €330 moeten betalen, en dan werd ik zgn. ook nog gematst! met een aangepaste beurt, er werd zelfs gezegd, dat die dure olie, niet langer meekan!!
Het is duidelijk dat je zo je verlengde garantie moet betalen!!
Heel jammer, dan liever 2jaar garantie en een langere service-interval, en je zelf kunt beslissen of je garantie bij wil kopen!!
Curacao
Curacao
  • 0
Iedere 15.000KM een olie beurt zal ik niet al te serieus nemen wat wel belangrijk is dat je motor olie neemt van A kwaliteit en die longlife is, dan kun je er langer mee rijden.
Wat ik zelf doe is 1 keer per jaar de olie laten vervangen maar dat wordt altijd standaard gedaan bij een beurt zo'n 15.000-20.000KM per jaar, want in principe kun je met motor olie tot wel 70.000KM rijden vooral als het longlife is het enigste wat je moet doen is het olie peil in de gaten houden.
Rickvi1
Rickvi1
  • 0
Over de kosten van de beurten maak ik mij niet zo druk, het gaat om een lease auto. Het is meer het aantal kilometers dat ik rijdt en het aantal keer per jaar dat ik daardoor bij de dealer sta. Ik denk dat als ik wél vantevoren had geweten dat de interval op 15k zat, ik nog steeds voor deze auto was gegaan!
quovadis
quovadis
  • 0
Onderhoud neemt max 8% van de totale kostprijs van een auto voor zijn rekening.
Als eens berekend wat het kostprijs verschil is met long life rijders. ?
Lucht bevat nu eenmaal waterdamp, dat condenseert, hoe goed uw olie ook is, na 30000 km hen je dan inderdaad nog geen enkele last... ? ?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Koop een olie op basis van kenteken en specificaties in de handleiding. Betaal daar inclusief filter nier meer dan 70 EUR voor en ga naar de eerste de beste universele garage en laat daar het onderhoud doen. Alle directe injectie motoren produceren roetdeeltjes vanwege onvolledige verbranding. Lang met je olie doen = vragen om problemen. Tenzij je van plan bent om elke 60000 km een nieuwe auto te kopen. Maar dan is die 330 EUR ook geen probleem.
Henk Koops
Henk Koops
  • 0
@volvo60racer
Het probleem is, als je een nieuwe in dit geval Hyundai koopt, dan ben je verplicht je aan hun regels te houden anders vervalt de garantie.
Dus is het niet mogelijk alleen een olie wissel te doen van €70,- want men bouwt er zogenaamd een hele onnodige onderhoudsbeurt omheen!!
Zo wordt het onnodig duur om allerlei andere zaken te financieren zoals verlengde garantie en autopaleizen!!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Kunnen ze niet volhouden. Als je diezelfde auto via de lease rijdt, moet je naar de kwikfit voor onderhoud. Met behoud van garantie.
BMW heeft een leuk onderhoudspakket. 1x per 1.5 jaar / 30000 km bij de dealert. Oliewissels tussendoor bij de universele garage. Geen enkel probleem. En onderhoud is dan 699 EUR voor 100.000 km binnen maximaal 5 jaar. Nette prijs i.v.m. Kia / Hyundai.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Je hebt een leaseauto.....waarbij de beurtjes voor rekening leasebedrijf zijn. Waarom maak je jou druk om 1x per jaar even langs de dealer te gaan?
Henk Koops
Henk Koops
  • 0
Ik heb er als kleine particulier bij de Dealer een hele discussie over gehad, maar ze zijn niet te vermurwen, en zijn helaas niet in staat vanuit de klant te denken, die hierdoor afhaakt, ondanks het goede Hyundai produkt!!
Maar het is heel verhelderend om uw verhaal te lezen hoe het in de leasemarkt toegaat, het kan dus wel!!!
Bedankt, hopelijk leren ze hier wat van!!!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Leuke wagen! Ik rij zelf een Proceed met dezelfde motor en bak combinatie en kan me in een aantal dingen wel herkennen.
Wat betreft de interval van 15k. Dit is een lease dus mij boeit het allemaal niet. Maar toen ik bijvoorbeeld mijn BMW 320d privé reed was de interval rond de 30k. Echter gooide ik er om de 15k nieuwe olie in. Maar goed, ik had dan ook geen garantie en al die opeens niet meer geldig werd verklaard. Al mijn auto's hiervoor, allemaal diesels, kregen om de 15k een beurt omdat het gewoonweg fijner is voor de motor. Ik heb auto's ver in 3 a 4 ton gereden met mensen die dachten dat ik loog dat het gewoon de originele motor is. Niks anders gedaan dan ervoor zorgen dat de auto's lekker verse smeersel hadden. Kocht Castrol olie voor rond de 50 euro per 5 liter. Filtertje van Mahle bijvoorbeeld via Autodoc en voila, rest gewoon normale interval. Ook de auto van mijn vrouw onderhoud ik nog altijd op deze wijze.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@COSAI:
300.000/400.000KM dat zijn toch wel kilometerstanden die de meesten Diesels wel makkelijk moeten kunnen halen met de originele motor zo bijzonder is dat niet en dat er mensen dachten dat je loog vind ik apart.
Ik zelf gebruik Shell Helix Ultra, ongeveer 15.000 tot 20.000 vervangen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Staat er knap bij, deze auto als totaal!
Anoniem
Anoniem
  • 1
De oude beestjes haalden de 400.000 km met gemak. Door steeds strenger wordende emissie eisen en verlengde onderhoudsintervallen is de levensduur van motoren wel achteruit aan het hobbelen. Auto's die langere stukken rijden, auto's die goed worden onderhouden gaan het langste mee. En de verlengde onderhoudsintervallen techniek is er puur op gericht de kosten voor de zakelijke markt te reduceren. De particulier mag daarna de schade van minimaal onderhoud betalen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Nee sorry, ik ben het niet eens met bovenstaande omtrent het moeiteloos halen van een tonnetje of 4. Ook ik heb auto's meegemaakt die er armoedig bij liepen door verlengde intervals. Ook de specialisten, en dan heb ik het niet over de dealer, zeggen het anders. Daargelaten dat wijze van gebruik ook meespeelt. Constant door de stad rijden met pikzwarte olie doet niks goeds.
Maar goed, let's just agree to disagree! Het is hoe dan ook mooi dat er nog mensen zijn die er gewoon actief over nadenken en mijn liefde delen voor auto's. Daarin hoef je het niet met elkaar eens te zijn, dat vind ik de charme.
Hoe dan ook mooie Kia en ontzettend veel plezier ermee!
Pex725
Pex725
  • 0
@ Henk Koops, ik begrijp dat het u minder om die €330 gaat, maar het feit achteraf dat u vaker in de garage moet verschijnen en dag en geen mogelijkheid is dit te omzeilen om garantie te behouden
Anoniem
Anoniem
  • 1
@COSAI, het goed is wel, KIA en Hyundai maken inmiddels mooie auto's. Het op tijd vervangen (net als bij Lexus) van de olie maakt de auto ook met hogere km-standen nog interessant. Het resultaat is dat je op termijn beter een Kia of Hyundai kunt kopen als 2e hands auto dan een VAG of BMW met verlengde intervallen. Mogelijk geldt zelfs dat dit de restwaarde van de Koreaanse "volkswagens" ten goede komt. Ik ga lekker door met vertroetelen van mijn 18 jarige Volvo S60 en mijn 2 jaar oude BMW F20. Die Volvo 367.000 km en nul olieverbruik.
Henk Koops
Henk Koops
  • 0
@Turboro,
Nou het gaat gaat wel degelijk om die kosten, zou het alleen om de olie gaan, zoals hier door sommigen wordt beweerd, waarom dan na 15000km al een uitgebreide beurt, die zeker 3 maal zoveel kost als een oliewissel.?
Dat is bij een nieuwe auto alleen te verklaren, omdat men extra inkomsten wil genereren om de 5jaar garantie en luxe showroom te financieren!!
Sommigen geven aan dat hun dat niet deert, ook dat snap ik, als je een leaseauto van de baas hebt, maar deze kleine jonge moet zijn autootje met onderhoudskosten zelf financieren, en wil best betalen, maar alleen voor zaken die relevant en echt nodig zijn.
Moet je extra betalen voor meer garantie of andere zaken, geef dat dan aan, en laat de autoeigenaar de keus wat hij wil, zoals sommige andere merken dat wel doen!!
Laat iemand zelf bepalen of hij garantie wil bijkopen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Omdat Olie bij de dealert 25 EUR per liter kost. Een oliefilter kost ook 25 EUR. Milieu heffing, werkplaatstarief (100 EUR) per uur. En nog wat kleine dingetjes als ruitensproeier vloeistof en natuurlijk de BTW. Kom je al gauw op 300 EUR. En nogmaals, niemand verplicht jou om de auto bij de KIA in onderhoud te doen.
https://www.boschcarservice.com/nl/nl/about_us_bcs_master_4/behoudfabrieksgarantie/behoudfabrieksgarantie