Kia Ceed 1.4 T-GDi GT-Line (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed 1.4 T-GDi GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 51.810 km |
FIJN RIJDENDE AUTO
- 2.535 km
Na 2,5 maand wachten kon ik medio april, een maand eerder dan was afgesproken bij de aankoop, mijn nieuwe Kia Ceed GT-Line 140 pk benzine in de kleur Blue Flame bij de dealer ophalen. Op de auto zijn door de dealer als extra’s parkeersensoren vóór, een afneembare trekhaak en velgsloten gemonteerd.
In eerste instantie was het mijn bedoeling om de Ford Focus Titanium met 150 pk Ecoboostmotor, waar ik al ruim 6 jaar met heel veel plezier in reed, in te ruilen voor een Focus van het nieuwe model. Een proefrit met de Focus met de nieuwe 150 pk 3-cilindermotor en handbak was volgens de Ford dealer ook een half jaar na de dealerintroductie van de auto niet mogelijk, zodat ik naar wat anders ging uitkijken.
Tijdens een test evenement van Autoweek LAB in Lelystad had ik vorig jaar uitgebreid kennis gemaakt met verschillende versies van de nieuwe Kia Ceed die ook erg goede test recensies had in de verschillende autobladen. Die kennismaking was goed bevallen en ik ben dus bij de dealer in de buurt nog eens met een Ceed 140 pk benzine gaan rijden.
Na ook nog met de Opel Astra 150 pk te hebben gereden is mijn keuze toch op de Kia Ceed gevallen, mede vanwege de veel levendiger motor t.o.v. de Astra.
De Kia Ceed is nu 8 weken in mijn bezit en ik heb er ruim 2500 km mee gereden. De eerste duizend kilometer heb ik het uiteraard rustig aan gedaan, maar de auto is nu aardig los gekomen. Het samenspel van gaspedaal en koppeling vraagt wel enige gewenning bij wat sneller optrekken.
Ik ben natuurlijk door de goede rijeigenschappen van de Ford Focus nogal verwend maar ik moet zeggen dat die van de Ceed er weinig of niet voor onder doen. De Focus was wat comfortabeler geveerd en je had wat meer gevoel in wat de auto deed, maar bij het nemen van wijde bochten in de autoweg met hoge snelheid moest je flink sturen om de auto er vloeiend doorheen te krijgen vanwege de bewegelijke achterzijde. Zeker als je de bocht niet kon uit-accelereren. De Ceed is wat steviger geveerd en voelt wat afstandelijker aan tijdens rustig rijden, maar als je wat meer prestaties van het onderstel vraagt komt er toch wat gevoel in. Vooral in wijde bochten in de autoweg op hoge snelheid is de Ceed duidelijk stabieler dan de Focus. Alles bij elkaar dus zeker geen achteruitgang wat rijeigenschappen aangaat.
Wat wel een achteruitgang is t.o.v. de Focus is het geluidsniveau in de auto. De motor is bij flink optrekken met hogere toerentallen duidelijk hoorbaar maar vooral het niveau van het afrolgeluid van de (Michelin Primacy 3) banden op een grof wegdek is wel erg hoog. Hier valt nog duidelijk wat te verbeteren door Kia. Wat meer isolatiemateriaal is echt wel nodig voor een auto in deze klasse. Zeker de Opel Astra laat zien hoe het ook kan.
Wat betreft uitrusting is de GT-Line goed voorzien van allerlei luxe en veiligheidsopties. Ik vind de meerprijs van € 2500,- van de GT-Line t.o.v. de DynamicPlusline, die ik in eerste instantie op het oog had, heel redelijk. Afgezien van het uiterlijk krijg je voor die meerprijs een glazen schuif/kanteldak, heerlijke suède sportstoelen, mooiere 17” velgen met brede banden en LED-koplampen. Een vreemde zaak vind ik wel dat er geen dodehoekwaarschuwing op te krijgen is. Dit zit alleen op de topversies van de Ceed terwijl het in deze klasse op verschillende auto’s standaard is. Komende winter zal ik ook de voorruitverwarming van mijn Focus wel gaan missen.
Het interieur van de Ceed vind ik wel heel erg zwart. Hier of daar een lichter grijs paneel zou de sombere indruk al wat breken, maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Nadat ik de auto bij de dealer had opgehaald ben ik eerst eens langs een benzinestation gereden om de banden op een normale spanning te brengen. Deze stonden op meer dan 3,5 bar. Ik vraag me wel eens af of dealers het nooit leren om daar bij aflevering naar te kijken. Ik moest tenslotte wel € 758,40 afleverkosten betalen en dan verwacht je dat alles is gecontroleerd.
In eerste instantie werkte het navigatiesysteem niet goed. Nadat het door de verkoper was gereset werkte het navigeren prima maar steeds als de auto tot stilstand kwam, b.v. voor een stoplicht, draaide de kaart op het scherm met het noorden naar boven. Zodra je de auto weer in beweging bracht draaide de kaart weer met de rijrichting naar boven. Navigeren in een drukke stad was zo een ramp. Ook in een tunnel raakte het systeem van slag.
Nadat de dealer er naar heeft gekeken werkt alles nu naar behoren. Waarschijnlijk een slecht contact in een stekkerverbinding wat na los maken en vastzetten van de stekker is verholpen.
Het gemiddelde benzineverbruik is tot nu toe 1 : 14,01 wat me niet tegen valt. De boordcomputer geeft een halve tot een hele kilometer per liter meer aan dan het werkelijke verbruik. Ook bij mijn Focus was dit trouwens het geval.
Over het algemeen ben ik tot nu toe erg tevreden over de auto. Ik krijg nog steeds spontaan zin om er een eind mee te gaan rijden. Op een later moment hoop ik hier meer van mijn ervaringen met de Kia Ceed GT-Line te delen.
BEN ER NOG STEEDS BLIJ MEE
- 8.300 km
Mijn Kia Ceed GT-Line is inmiddels ruim een half jaar in gebruik en heeft in die tijd 8300 km afgelegd. Daarom schrijf ik hierbij een aanvulling op mijn review.
Veel bijzonders is er niet te melden en ik ben nog steeds erg tevreden over de auto. Het is geen wagen die uitnodigt om bij een stoplicht weg te sprinten maar de motor is lekker levendig en reageert vlot op het gaspedaal. Op bochtige wegen is het ook fijn sturen door de goede stabiliteit van de auto.
Het brandstofverbruik varieerde het afgelopen half jaar tussen 1 op 13,8 en 1 op 16,09 met een gemiddeld verbruik van 1 op 14,97. Ik vind dat persoonlijk erg zuinig gezien mijn rijstijl en het gebruik van de auto. Het gaat overigens om het door mij zelf berekend verbruik. De boordcomputer geeft bijna 1 km per liter meer aan. De komende tijd zal het gemiddelde verbruik nog wel wat dalen vanwege de lagere maximum snelheid van 100 km/h overdag.?
Aan het eerder genoemde hoge geluidsniveau in de auto kan ik ook na een half jaar niet wennen. Vooral bij hogere snelheid op een wat grover wegdek (zoab) maken de Michelins ontzettend veel herrie. Bij een wegdek waar nieuw asfalt met een fijne structuur is aangebracht is het geluid echter
heel aanvaardbaar net als bij rijden in de stad. Of de geluidstrillingen nu wordt overgebracht via de buitenlucht en het slecht geïsoleerde plaatwerk of door trillingen via de vrij stugge rubbers van de wielophanging is moeilijk te beoordelen maar mijn gevoel zegt dat laatste. In ieder geval is er voor de toekomstige facelift van de Ceed werk aan de winkel bij KIA.
Verder heb ik nog twee kleine opmerkingen die ik bij de eerste jaarlijkse beurt in april 2020 bij de garage zal melden. Ten eerste komt de richtingaanwijzerhendel niet altijd terug na het nemen van een bocht. Dit hangt af van bij welke stand van het stuur de handel wordt bedient voor het inschakelen en het zal dus wel een producteigenschap zijn. Ook zijn er tijdens het rijden op hobbelige klinkerstraatjes en landweggetjes wat geluiden in de carrosserie hoorbaar als deze tordeert. Ik heb de portier rubbers al ingesmeerd met siliconen maar dat heeft niet geholpen. Het zit waarschijnlijk in de rechter portier bekleding(en) misschien moet de achterklep wat strakker worden afgesteld. Geen ernstige problemen dus.
Mijn bedoeling is om over een half jaar weer met een aanvulling van deze review te komen.
NA EEN JAAR EN 12.500 KM
- 12.646 km
Vorige week heeft de auto zijn eerste onderhoudsbeurt gehad en dat leek me een mooie gelegenheid om de review weer eens aan te vullen. Het was een zgn. Olie beurt die € 163,50 koste en waarbij o.a. de motorolie en het oliefilter werden vervangen.
Tevens werd het tankklepje zo goed mogelijk afgesteld want dat lag niet meer in lijn met de carrosserie. Het wijkt helaas nog steeds een beetje.
Ik had ook gevraagd om te kijken naar een jutterend/krakend geluid ergens rechts achter bij rijden op een hobbelige weg. Men heeft de achterklep wat strakker afgesteld maar dat heeft helaas niet geholpen. Ik kwam de klacht over geluiden in de carrosserie ook op fora tegen maar een oorzaak en een oplossing heb ik nog niet gelezen. Het is naar mijn mening echter niet heel erg storend.
Bij de beurt werd ook gelijk de jaarlijkse gratis update van het navigatiesysteem uitgevoerd. Het uiterlijk van het kaartmateriaal blijkt gewijzigd maar is er niet duidelijker op geworden. Je kunt drie verschillende thema’s instellen maar ik vind ze alle drie vrij vaag. De oude kaart was duidelijker en had meer sprekende kleuren en contrast.
Ook viel me op dat de in het scherm opgegeven maximum snelheid op de autowegen vaak niet overeenkomt met de nieuwe 100 km/h borden.
De auto bevalt me nog steeds erg goed en ik rij er in met veel plezier. Het grote minpunt vind ik nog steeds het bandenlawaai. Verder noem ik hier nog wat opmerkelijke zaken:
Regelmatig klinkt er tijdens het rijden een signaal en verschijnt ten onrechte de mededeling dat ik het stuur vast moet houden.
Op 60 km wegen met aan beide zijden een onderbroken streep probeert het Lane Keeping Assist-systeem de auto meestal naar het midden van de weg te sturen. Het (tijdelijk) uitschakelen van dit systeem is dan lastig omdat de schakelaar hier voor achter het stuur verborgen zit.
Bij het schakelen moet je de pook goed beetpakken omdat het soms wat hakerig gaat.
Het noodremsysteem ging laatst vol in de remmen na een wat bruuske remactie van mijn voorganger terwijl ik zelf alleen wat bijremde omdat dat gezien de situatie voldoende was. Gelukkig reed er niemand achter me.
De richtingaanwijzerschakelaar komt na de bocht niet automatisch terug wanneer je hem inschakelt tijdens een tegengestelde stuurbeweging. Bijvoorbeeld bij het verlaten van een rotonde.
Het brandstofverbruik is iets hoger geworden. Dit komt waarschijnlijk door de lagere temperaturen van de afgelopen maanden en het feit dat ik wat meer korte ritten heb gemaakt. Over het hele jaar gezien varieerde het tussen 1 op 13,19 en 1 op 16,09. Het gemiddelde was 1 op 14,72. Ik vind dit nog steeds mooie waarden gezien mijn rijstijl. Vooral op lange ritten is de auto vrij zuinig.
NA TWEER JAAR EN 22.700 KM
- 22.789 km
Hierbij na een jaar weer een aanvulling op de review.
Er valt eigenlijk niet veel aan te vullen want mijn oordeel over de Ceed is niet gewijzigd. Alle plus en min punten die ik eerder noemde gelden nog steeds en er is verder niets opmerkelijks gebeurt. Wel kreeg de auto vorige week zijn tweede beurt.
Deze keer was het een zogenaamde kleine onderhoudsbeurt. Tevens werden de remvloeistof, het interieurfilter, de ruitenwisserbladen vóór en (preventief) de handzenderbatterij vervangen. De navigatie software werd gratis ge-update en naar mijn klachten over een slecht sluitend tankklepje en een krakend geluid rechts achter is wederom gekeken. Het tankklepje sluit nu inderdaad wat beter maar het geluid heeft men “niet waargenomen”. Dat laatste is erg vreemd want het is al hoorbaar wanneer er een paar meter met de auto over een hobbelig wegdek wordt gereden. Slechte beurt voor de dealer dus. De totale kosten waren € 411,50.
Het brandstofverbruik varieerde het afgelopen jaar van 14,46 tot 16,52 km per liter. Het gemiddelde kwam uit op 1 op 15,35. Iets zuiniger dus dan in de vorige periode.
De olie blijft goed op peil en tussentijds bijvullen was niet nodig.
ALWEER EEN JAAR OUDER
- 32.169 km
Er is al weer een jaar voorbij en de Ceed heeft afgelopen week zijn jaarlijkse servicebeurt gehad bij de dealer. Deze keer was het een zo genaamde oliebeurt. Tevens kreeg de kachel/airco een ozon behandeling en werd het interieurfilter vervangen evenals (preventief) de batterij van de sleutel. De auto ruikt nu weer lekker fris. Het navigatiesysteem kreeg ook weer zijn jaarlijkse gratis update.
Op mijn verzoek werden de wielen gewisseld tussen voor en achter om de banden gelijkmatig op te slijten. Bij toekomstige vervanging wil ik dan een ander merk of type proberen in verband met het afrolgeluid van de huidige Michelins. Dat is naar mijn mening nog steeds het grote minpunt van de auto. Omdat de achterbanden ook enigszins zijn gecupt en deze nu voor zijn gemonteerd komt de meeste herrie tijdens het rijden nu van de voorkant van de auto.
De totale rekening bedroeg deze keer € 324,46.
Voor de rest valt er weinig bijzonders te melden. De auto functioneert verder prima, het tankklepje houdt zich goed en aan de geluiden in de carrosserie ben ik inmiddels wel gewend.
Wat mij positief opvalt is de kwaliteit van de lak. Er is op de auto nergens een steenslagplekje te ontdekken. Dat was bij mijn eerdere auto’s wel anders. Vooral de Focus zat aan de voorzijde vol met beschadigingen.
Het gemiddelde brandstofverbruik is het afgelopen jaar met 1 op 15,31 nagenoeg gelijk gebleven aan het jaar daarvoor. Het varieerde tussen 1 op 13,5 en 1 op 17,39 afhankelijk van het gebruik van de auto.
NA VIER JAAR
- 42.300 km
Vorige week heeft de auto zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad bij de dealer. Het was de eerste z.g.n. Grote Onderhoudsbeurt waarbij tevens het luchtfilter is vervangen.
Ook werd de jaarlijkse gratis navigatie-update uitgevoerd.
Kia stelt deze updates tegenwoordig gratis via internet beschikbaar aan de klant zodat deze zelf zijn navigatiesysteem meerdere keren per jaar kan updaten. Dit vereist echter een SD-kaart van 32 GB (en lezer in de computer) of een USB-stick van 64 GB waarover ik beide niet beschik. Vandaar dat ik de receptionist na enig aandringen zo ver kreeg dat de update, zoals ook bij aankoop van de auto was beloofd, in de garage werd uitgevoerd.
Aanvullend werden de rem- en koppelingsvloeistof ververst en de ruitenwisserbladen voor en achter vernieuwd.
Ook de eerste APK-keuring werd uitgevoerd en leidde verder niet tot op- of aanmerkingen.
De totale kosten voor dit garagebezoek kwamen uit op € 550,95.
Over het gebruik van de auto tijdens afgelopen jaar valt eigenlijk niet veel bijzonders te melden. Alle eerder genoemde zaken gelden nog steeds.
Een door vandalen afgebroken rechter buitenspiegel koste te de verzekeringsmaatschappij € 683,30 inclusief hun korting van 20% op de onderdelen. Op de reparatie kon ik, na afspraak bij het schadebedrijf van de dealer, wachten.
Toen ik enige tijd geleden de reservesleutel voor het eerst ging gebruiken gaf de auto de melding dat het batterijtje bijna leeg was. Omdat het instructieboekje geen uitsluitsel geeft hoe dit te vervangen heeft de dealer dit voor € 5,- opgelost.
Het benzineverbruik lag het afgelopen jaar tussen de 1 op 13,52 en 1 op 17,15. Het gemiddelde kwam uit op 1 op 15,58.
NA VIJF JAAR
- 51.088 km
De auto was deze keer toe aan een zogenaamde oliebeurt. Tevens werden de bougies en het interieurfilter vervangen. De bougies zijn bij Kia wel erg prijzig want voor het vervangen van 4 stuks vraagt men € 197,- incl. btw.
Ik had verder geen opmerkingen of klachten die verholpen moesten worden en de het totale bedrag dat men vroeg voor dit garagebezoek was € 467,50 incl. btw.
Op de rekening stonden twee opmerkingen:
1. Dat de banden binnenkort vervangen zouden moeten worden omdat ze hevig zijn gecupt. De achterbanden zijn met 2,6 mm profiel ook bijna versleten. Voor zit er nog 3,4 mm op.
2. Bij de volgende beurt moeten de voorremschijven en blokken worden vervangen. Dat de remschijven over een jaar (bij ruim 60.000) moeten worden vervangen verbaast mij wel.
Een nieuwe Kia Ceed 1.5 GT-Line is echter besteld en die zal na een levertijd van 10 maanden hopelijk februari 2025 worden afgeleverd. Voor die tijd moeten er dus in ieder geval nog minimaal twee banden worden vervangen. Ik kijk nu uit naar een leuke aanbieding van een A merkband.
Het benzineverbruik was het afgelopen jaar gemiddeld 1 op 15,65 en varieerde tussen 1 op 12,67 en 1 op 17,17.
Alles bij elkaar zijn dus eigenlijk geen bijzondere zaken op de remschijven na.
Vier nieuwe Conti's
- 51.810 km
Vier maanden geleden heb ik besloten om alle vier Michelin Primacy 3 banden te laten vervangen. Twee ervan waren nagenoeg versleten en ze maakten alle vier een enorme herrie omdat de loopvlakken ernstig waren gecupt. Omdat ik eerst ervaring met de nieuwe banden wilde opdoen schrijf ik deze review pas op 16 september 2024.
Ik heb gekozen voor Continental Premium Contact 7 (225/45 R17 91V). Deze waren bij KwikFit in de aanbieding zodat ik voor deze banden inclusief montage en balanceren precies € 500,- kwijt was.
Omdat de Michelins zo waren gecupt is het moeilijk om te bepalen of de Conti’s meer of minder herrie maken dan de Michelins toen ze nog nieuw waren. Ik schat in dat het weinig verschil maakt. Wel zijn de Conti’s wat stugger heb ik de indruk maar het verschil is minimaal. Ik ben er na vier maanden gebruik in ieder geval tevreden mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?

Kia Ceed cee'd Sportswagon 1.0 T-GDi GT-Line | All season banden | Navigatie | Camera | Cru
- 2018
- 43.626 km

Kia Ceed 1.0 T-GDi DynamicLine | Trekhaak | Carplay | Camera | Parkeerhulp | Cruise control | Climate control | LED | Bluetooth
- 2020
- 172.833 km

Kia Ceed cee'd Sportswagon 1.0 T-GDi GT-Line Summer Edition | Pano dak | Stoel verwarming | Navi | Clima | Cruise |
- 2018
- 58.200 km