Jeep Renegade 1.4 MultiAir Opening Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Renegade 1.4 MultiAir Opening Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 22.455 km |
De eerste kilometers
- 103 km
Exact 5 weken nadat ik er een mail kreeg van Autoweek, over het bestaan van de Jeep Renegade, schrijf ik als eigenaar het eerste stukje van deze review. Na de enorm negatieve videoreview van Autoweek (ik beschouw dat als aanbeveling als de auto niet Duits is) ben ik nieuwsgierig de vrijdag erna naar Zwijndrecht gereden, waar de pre-launch van de Renegade zou plaats vinden. Ik vind het een prachtige auto. Maak twee weken later in Gouda een proefrit en ik heb hem direct gekocht.
Vooraf heb ik thuis met de brochures op schoot flink zitten twijfelen over het type. Steeds kom je als je een extra accessoire wil hebben een stapje hoger (en duurder) uit, dan je had bedacht. Ook kort nagedacht over een 4x4 uitvoering, maar de 10.000 euro extra, in combinatie dat je in Nederland vrijwel nergens mag terreinrijden hebben mij laten kiezen voor een voorwiel aangedreven uitvoering. Ik ben (mede omdat deze direct beschikbaar was) voor de Openings edition gegaan. Dit is een Jeep Renegade Limited, waarbij je, een groter (6.5 inch) navigatie display hebt, lederen interieur, 18” velgen, en nog wat kleine accessoires. Een complete auto voor net iets meer dan 30K.
Afgelopen vrijdag is het zover, de auto staat onder een Jeep Renegade hoes wachten, na het normale administratieve gedoe en betalen, eindelijk naar de auto gelopen.
Op het gemak word alles uitgelegd, nu had ik de gebruiker handleiding al gedownload dus wist ik eigenlijk alles wel en kon al snel de weg op met mijn nieuwe aanwinst.
Doordat ik net uit de Mini was gestapt had ik het gevoel in een Mega Amerikaan te rijden, wat voelt de auto groot! Je kijk ruim over al het andere verkeer heen, niets piept, niets kraakt de auto voelt solide en stuurt heerlijk. De stoel laat zich eenvoudig in de goede stand zetten en vooral de elektrische lendensteun is prettig en werkt nauwkeurig. De 1400 turbo doet netjes zijn werk, ik hou wel de eerste 1000 kilometer de toeren in de gaten, dus wat het wordt is afwachten. Ik heb niet de indruk dat de auto tekort komt aan de 140 Pk. Wel merk je dat de auto snel onder toeren duikt, dit betekend wel veel (terug) schakelen. Reed ik met de Mini bij 60 km/u in zijn 5, begint de Jeep dan toch tegen te sputteren en geeft het display aan dat je moet terug schakelen. Ik heb de eerste dag een paar rondjes in de buurt gereden en het verbruik kan wel eens heel netjes worden, op de boordcomputer haal ik 1:14, is het natuurlijk wel de vraag hoe betrouwbaar de boordcomputer is.
Vanaf morgen woon werk/verkeer en grotere afstanden, dan zal snel duidelijk worden wat het verbruik is.
Inmiddels is alles ingesteld en weet ik de knopjes te vinden, het display recht voor de bestuurder is mooier dan wat ik ooit heb gezien, je kan scrollen door 10tallen pagina’s, waardoor je exact weet hoe hoog de olietemperatuur is, de accuspanning, verbruik en noem maar op. Ook kan dit display gebruikt worden voor de radiozenders en zie je welk MP3tje je kan kiezen.
In de eerste instantie wat ruzie gemaakt met de elektrische parkeer rem, die hoort als je optrekt automatisch er vanaf te gaan, na wat pogingen werkt dit nu goed. Het automatisch vergrendelen van de deuren was ook even wennen. Bij vorige auto’s moest het zwarte knopje op de handgreep, worden ingedrukt en sloot de deur af. Nu gaat het helemaal automatisch en lichten de richting aanwijzers op. Dit gaf even wat verwarring,…want door op het knopje te duwen ging de deur juist weer open en dacht ik dat het systeem niet werkte.
De navigatie is ook fraai vormgegeven, zie je op het 6.5 display in het midden de complete kaart en op het display tussen de tellers, de aanwijzingen. Wel heb ik nog een klein dingetje met de navigatie, hij werk in mile’s en feet, wat ik ook probeer, de dame van de navigatie is niet te bewegen om (kilo)meters te gebruiken. Dit was destijds ook bij de demo rit, mogelijk een klein softwarefoutje van meneer Tomtom. Maar dit is het enige wat op dit moment niet helemaal oké is.
In de komende maanden ga ik meemaken wat de kwaliteit en storing gevoeligheid is van de auto, de combinatie van Jeep en Fiat, is een laat ik het netjes zeggen spannend. 
Maar voor nu, geen klachten en ik hoop (en neem aan) dat dit zo blijft.
Wel realiseer ik me dat ik als een van de eerste Renegade rijders op deze wereldbol degene ben die de kinderziektes tegen gaat komen, maar dat hoort een beetje bij de eerste zijn.
De eerste 2000 staan op de teller.
- 1.948 km
De eerste 2000 kilometer staan bijna op de teller en ik ben blij met mijn keuze. Er is op dit moment eigenlijk niets waar ik iets op aan wil of kan merken. Alles werkt naar behoren en alle elektronica doet wat het moet doen. Het navigatiesysteem is regelmatig gebruikt en het wijst mij netjes de weg, gelukkig nu in kilometers en meters.
Tussen de toerenteller en de kilometerteller zit een 7”LCD kleurenscherm, met 10tallen pagina's waar je door heen kan scrollen, met behulp van het knopje op het stuur. Alle essentiële gegevens over de auto kan je aflezen, van bandenspanning, watertemperatuur tot de olietemperatuur. Ik heb deze vrijwel altijd op verbruik staan. Het verbruik volgens dit display hangt rond de 1 op 14, in werkelijkheid blijkt 1:13 dichter in de buurt te komen. Nog steeds een net verbruik! Het motorblok heeft mij qua kracht verbaasd, vooral het koppel van 230 heb ik plezier van, zonder enig probleem kom je mee met het verkeer en haal je met een gerust hart in. Komende week ga ik kijken hoe zuinig de auto kan rijden, rustig aan en het “nieuwe rijden”. Een week en eenmalig, het is niet echt de rijstijl waar ik gelukkig van wordt. Maar mede gezien het verschil tussen het theorie en praktijk verbruik ben ik toch nieuwsgierig.
Radio, MP3 het werkt allemaal netjes en logisch, het geluid is prima (standaard 6 boxen) De bluetoothkit werkt voorbeeldig het geluid is acceptabel. Verder is het wel fijn dat iedereen die de auto in het echt ziet hem ook leuk vind, geen wanklank of negatief geluid. Nou ja, oké 1 collega een Jeep rijder van de oude stempel, hij heeft wat moeite dat Jeep ook moet meegaan met de tijd, om te overleven. De rijeigenschappen zijn prima, de auto rijdt prettig en lig mooi op de weg sturen gaat precies, door de lange bochten op de snelweg ligt hij stabiel en voelt vertrouwd. De draaicirkel is iets groter dan de meeste wagens, maar levert in de praktijk geen problemen op. De rijgeluiden blijven beperkt tot de banden, dit hoor je omdat de motor in zijn 6 op snelheid nauwelijks hoorbaar is. In een review las ik iets over overmatig geluid door rijwind,…ik heb hier niets van gemerkt. Je kan van je rust genieten in de auto,…
Kortom, met plezier zit ik in de auto en heb zeker geen spijt van de aanschaf en mijn keuze.
Op naar de 5000 kilometer!
Het verbruik bijgehouden.
- 2.469 km
Een korte update naar aanleiding van mijn week zuinig rijden. Ik ben er achter gekomen dat het "nieuwe rijden" niet aan mij besteed is, ik ben geen talent. Ik heb 511 kilometer gereden en mijn best gedaan het verbruik zo laag mogelijk te houden, zonder irritant voor de omgeving te worden. Dus min of meer overal de maximum snelheid gereden, bij het optrekken rustig aan te doen. Volgens de computer een verbruik van 1:15, volgens de rekenmachine was het verbruik 1:13,6. Vorige week, bij normaal optrekken, lekker doorrijden was het verbruik nauwelijks hoger (1:13)
de 5000 km voorbij met een glimlach
- 5.345 km
De eerste 5000 kilometer staan op de teller en ik ben erg blij met mijn Jeep Renegade.
In de afgelopen twee en halve maand zijn er geen echte problemen geweest.
In december twee kleine computer probleempjes, melding dat remlichten kapot zouden zijn (terwijl ze gewoon netjes werkten)In de zelfde week een probleempje met het uconnect multimedia systeem, hiervan vermoed ik, dat dit mij eigenschuld was.
Het systeem is soms wat traag met het vinden van mijn GSM (Nokia Lumia), pas als hij de GSM heeft gevonden gaat hij door met het opstarten van de rest van het systeem.
Ik was denk ik iets te snel met het uitzetten en opnieuw opstarten van het systeem, hierdoor raakte hij ernstig van slag.
Maar in beide gevallen, na het uitzetten van de motor, was alles opgelost en problemen hebben zich niet meer voorgedaan.
De auto rijd prettig bijna als een huiskamer op wielen, ik voel mij letterlijk thuis.
Ik zit erg lekker, de stoel laat zich goed in de juiste positie brengen en uitzicht rondom is prima, alleen moet je wel opletten met de enorme A stijl.
Door de hoge zit, krijg je echt een gevoel wie maakt mij wat, dit geeft een veilig gevoel, bovendien zien ze je niet zomaar over het hoofd.
Alle apparatuur en knopjes zitten op een logische plek, zonder enige gewenning kan ik alles vinden en bedienen.
Het bladeren door de boordcomputer is na enige gewenning ook prima te doen, alle pagina’s geven de essentiële informatie over de auto, motor temperatuur, bandenspanning allemaal onder een knop.
Het verbruik blijft stabiel rond de 1:13,5. Ik rij over het algemeen rond de 115 km/u met soms een uitschieter naar de 130.
De auto trekt (met dank aan de turbo) vlot op je hebt nooit het gevoel tekort te komen, maar het is natuurlijk geen sportwagen.
In de bochten ligt hij prima op de weg, lange bochten op de snelweg zijn heerlijk om te doen, overhellen is vrijwel 0.
Parkeren is een eitje de wielen laten zich ook bij stilstand eenvoudig draaien, de draaicirkel is voor een SUV netjes. Door de elektrische stuur bekrachtiging draai je het stuur met 1 hand.
Ook na ruim 5000 kilometer en vorst geeft het interieur geen krimp, geen piepjes en geen kraakjes.
En na uren in de auto te hebben gezeten heb ik qua afwerking geen ongerechtigheden gevonden, het is netjes in elkaar gezet en fraai afgewerkt.
Kortom ik heb een fraai product gekocht waar Jeep en Fiat trots op mogen zijn.
Doordat ik de Opening edition kocht, was er niets te kiezen op de uitvoering en ik heb dus de standaard luidsprekers in de auto. Dit voldoet gelukkig prima, een mooi geluid met een nette bas. Op de uconnect multimedia set zit een USB stick met 16 Gb aan muziek, werkt probleemloos. Geen storingen en gedoe,...
Op dit moment is er eigenlijk 1 kritische kanttekening, de elektrische parkeerrem, deze zou dynamisch zijn.
Als je wegrijdt en dus aanstalten maakt op te trekken, moet deze moeten ontgrendelen, maar soms ( 1 op de 20 keer), om onduidelijke reden doet de handrem dat niet. Dan is op te lossen door even met de voet op de rem trappen, dan werkt het weer, maar het is wel onhandig.
Ik heb geen winterbanden onder de auto gekocht, met de huidige winter is dit geen probleem. Ik denk dat ik voor de start van de nieuwe winter de huidige banden laat vervangen door goede all weather banden met M&S classificatie.
Doordat de bandenspanning sensoren in de banden zitten zijn een extra velgen met banden set een prijzige aangelegenheid (rond de € 1500,00)
Bij 10.000 kilometer op de teller het volgende stukje, tot die tijd geen bericht is goed bericht!
Geen enkel probleem
- 9.740 km
In de afgelopen anderhalve maand heeft de auto zich prima gedragen. Tijdens de incidentele gladheid bleek de auto ook op zomerbanden een betrouwbare auto te zijn.
Ik zou niet weten waarover ik zou kunnen klagen, hij gedraagt zich uitstekend en rijdt nog steeds heerlijk. Inmiddels begin ik wel steeds iets meer door te rijden en vooral 's ochtends vroeg rij ik lekker door. Bij snelheden van rond de 130/135 op de snelweg blijft het verbruik nog net boven de 1:11, iets wat ik eigenlijk best wel netjes vind.
Bij normaal gebruik (min of meer de maximum snelheid)hangt het verbruik iets rond de 1:13. Ik merk wel dat nu het iets warmer wordt en vooral sinds de wind wat minder is dat de auto zuiniger is.
Begin maart zijn we een weekje naar Limburg geweest, kleine weggetjes heuveltje op en heuveltje af, hij rijdt heerlijk. Je moet alleen even doorkrijgen dat de auto niet zo groot is als dat deze aanvoelt.
En je merkt in de Limburgse heuvels wel dat de 140pk en het koppel van 320 welkom zijn bij het gewicht van deze auto.
Kortom, niets kapot, niets valt tegen en ik rij heerlijk mijn kilometers en heb geen seconde spijt van de aanschaf.
In een vorige review schreef ik over het enige minpuntje de elektrische handrem, ik ben er inmiddels achter dat de rem weigert los te laten als je op een helling staat. In alle andere gevallen is er geen enkel probleem.
Rond de 15.000 kilometer de eerste beurt, na deze beurt zal ik de volgende review schrijven. En tot die tijd geen bericht is goed bericht.
De eerste onderhoudsbeurt
- 16.030 km
Vorige week vrijdag heeft de Renegade zijn eerste onderhoudsbeurt gehad, feitelijk een rondje om de auto lopen en waar nodig iets bijvullen. Deze beurt is uitgevoerd bij een andere Jeep dealer dan waar ik de auto kocht. Jeep hanteert een vastgesteld prijssysteem. Mijn dealer in Gouda vroeg € 280,00 euro voor de beurt, in den Haag betaalde ik de advies prijs van € 61,05 (inderdaad 220 euro verschil)Bij navraag in Gouda kwamen ze niet verder dan gestamel over olie vervangen en rijstijl. De beurt was in den Haag probleemloos, direct een enorme computerupdate (2,5 uur). Van de update is voor mij als gebruiker niets merkbaars te vinden. Het verbruik hang nog steeds rond de 1:12,5. Ik heb vorige week de eerste maal de airco gebruik om te koelen en hij functioneert goed, ingesteld op 21 graden en zonder een koude wind/tocht in de auto zakt de temperatuur netjes en snel. Alles is in mijn beleving nog steeds positief, geen rammels geen kraakjes. Ook niet toen ik een paar weekjes terug ging wandelen in het bos en naar de parkeerplaats een stukje van een kilometer onverhard reed. Kortom 6 maanden in gebruik, ruim 16.000 op de teller en ben er nog steeds van overtuigd een fijne auto te hebben gekocht! Misschien een puntje van kritiek, ik heb een idkaart nodig om in de garage op mijn werk te komen. Soms glipt dat dingen uit je handen en valt via de middenconsole onder de bestuurder stoel. Zo mooi als de auto is afgewerkt in het zicht, is het daaronder net even anders. Ik grabbelde onder de stoel en dit kwam mij te staan op een bloedende vinger en een sneetje in de handpalm, er zit daar nogal wat scherp metaal. Maar ten opzichte van het plezier wat ik aan de auto beleef is dit peanuts. Mijn hoop is nu dat er snel meer accessoires komen voor de Renegade, ik wil wel heel graag treeplanken laten bevestigen. Volgens de dealer zouden die toch dit jaar beschikbaar moeten komen. Maar voorzichtig kijk ik ook naar Duitsland, daar komt (niet Jeep) al veel op de markt.
Op naar de 30.000 en geen bericht is goed bericht :-)
Treeplanken en een pushbar
- 18.533 km
Jeep (MOPAR) is niet zo snel met dit soort accessoires. Bij www.Carstyle.nl een set gevonden. En als je toch bezig bent direct maar een pushbar gekocht. Netjes verzonden naar mijn garage die het erop heeft gezet. De treeplanken koste nogal wat tijd, vooral het boren kostte moeite, de pushbar zat er snel op.
De Jeep rijdt nog steeds probleemloos!
Ingeruild op een Mini Cooper Cabrio Chili
- 22.455 km
Voordat ik mensen denken dat ik de auto weg doe omdat hij slecht is, ik ruil eigenlijk altijd mijn auto's binnen het jaar in, dus ook de Jeep.
Maar het was wel een onverwachts einde voor de Jeep, een aantal weken geleden maakte ik een proefrit in de nieuwe Mazda MX-5, ik bleek jammer genoeg een paar centimeter te lang om comfortabel te kunnen zitten. Maar de geest m.b.t. cabriorijden was wel weer uit de fles, ik merkte hoe ik dat had gemist. In de herfst kopen van een cabrio is altijd verstandig. Daarom nu ingeruild.
De Jeep verlaat mij na bijna 11 maanden en levert zeker gezien de voortdurende voorraad acties van Jeep een net bedrag op. Als ik terugkijk op de bijna 22.500 kilometer, kom ik maar tot 1 conclusie, inderdaad de Jeep is duurder dan zijn concurrenten! Maar daar krijg je ook iets voor terug, de Renegade gedraagt zich als een terreinwagen op de snelweg, voelt zeker niet aan (zoals de rest) als een normale auto die hoog op de poten staat. In de afgelopen tijd eigenlijk geen verrassingen gehad, de kleine computerstoringen in het begin zijn na de update volledig verdwenen. Geen piepjes, geen kraakjes, kortom een echte aanrader!
Voor een ieder die een SUV overweegt en niet direct met een Dacia Duster budget zit, adviseer ik voordat je een Captur, ASX, Juke of iets vergelijkbaars koopt, ga rijden met de Renegade! De vering, de 1400 turbo en het robuuste interieur maakt dit tot een erg prettige wagen. Ik kan oprecht niets bedenken waarom ik zou zeggen, koop de Renegade niet.
Zou Jeep de wijsheid hebben de Jeep Renegade als tweezitter met softtop te gaan verkopen, sta ik als eerste bij de Jeep dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Jeep Renegade
Had je deze auto's al gezien?

Jeep Renegade 1.4 140pk MultiAir Limited Navi|Leder|Navi|LMV
- 2016
- 138.742 km

Jeep Renegade 1.3T Limited | Camera | Adaptive Cruise Control | Leder | Beats Audio | Keyless | LED |
- 2018
- 91.979 km

Jeep Renegade 1.4 MultiAir Turbo 170PK Limited AWD Automaat | UNIEK | Leer | N
- 2015
- 136.446 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.