Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Renegade 1.4 MultiAir Limited |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 250 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Eerste, en latere, ervaringen met onze Jeep Renega
- 20.000 km
Let op: dit verslag gaat over een Renegade 1.4 MultiAir Limited AWD A9. Dit is alleen niet te kiezen in het menu voor de reviews. Dit eerste deel was bij 2700km.
Auto in ontvangst genomen bij Motorhuis Gouda. De eerste ervaring was dat de nieuwe auto al een paar honderd kilometer op de teller had. Dat was er bij aankoop van de nieuwe auto niet bij gezegd. Verder waren de extra aangeschafte winterbanden anders dan afgesproken niet gemonteerd. Kort na aflevering een eerste lange rit gemaakt. Auto rijdt uitstekend. Net als bij de proefrit bevalt de auto beter dan vergelijkbare autos uit dezelfde klasse. Wel een paar klachten: lane departure warning werkt niet en de kaarten in het navigatiesysteem zijn sterk verouderd.
Na ruim een week waren de winterbanden beschikbaar en moest ik dus terug naar de garage. Hierbij is lane departure nagekeken en hersteld. Werkt nu goed. Montage van de winterbanden lukte in zoverre niet dat de bandendruk sensor niet werkt met als gevolg een foutmelding op het display. Een update van de navigatiesoftware was niet beschikbaar.
Inmiddels zijn we een maand verder en is een rit naar Schotland gemaakt. De AWD geprobeerd en de auto houdt zich onder moeilijke omstandigheden goed. Ook op een laag papsneeuw heeft de auto zeer veel grip op de weg. Verder rijdt hij heerlijk en maakt niet teveel lawaai. (Bedenk daarbij dat mijn vorige auto een BMW 7 6-cylinder was.) De stoelen vallen bij een lange rit wat tegen. BMW zat duidelijk beter. Dit was ons bij de proefrit al opgevallen en we hebben bewust gekozen om dit voor lief te nemen. Maar het is wel iets waar een koper rekening mee moet houden.
Een sterk punt van deze auto is zijn weggedrag, zowel in de stad en op kleine bochtige weggetjes. Daar stuurt hij werkelijk heel goed. Hij hangt niet over zoals een wat hogere auto vaak doet. Een ander punt is de 9 traps automaat. Die doet zijn werk heel goed. Je hebt altijd het juiste vermogen tot je beschikking. Een nadeel is weer het verbruik. Ik had gehoopt om na de 7-serie wat zuiniger te gaan rijden. Volgens de auto haal ik 1 op 10,5. Ik heb het niet nagerekend. Ik ben een oude man en dus geen woeste rijder maar het lijkt me geen goed resultaat.
De auto moet nog opnieuw naar de garage om de sensor van de winterbanden gerepareerd te krijgen. We waren immers in het buitenland. Vandaag kreeg ik helaas een email van Motorhuis Gouda met het bericht dat de kaarten in het navigatiesysteem (de dure versie daarvan) uit kwartaal 3 van 2013 stammen en dat een update nog niet beschikbaar is. Ik vind dat wel een domper. Het is toch niet redelijk om in een nieuwe auto met een ingebouwd high end naviagtiesysteem kaartsoftware te leveren die meer dan twee jaar oud is. Ik heb teruggeschreven dat ik er op sta dat dit wordt opgelost. U hoort nog hoe dit afloopt.
Een ander euvel waar ik me niet te veel aan stoor is het start stop system. Er is geen touw aan vast te knopen wanneer de motor stopt en wanneer niet. Eenmaal gestopt start hij gelukkig wel altijd, ook als het niet nodig is. Geen idee of dit een generiek problem is of dat hier nog iets aan te verhelpen valt. Gelukkig kan deze functie worden uitgeschakeld.
U hoort hoe het verder gaat.
En dit is dan het beloofde vervolg bij 20.000km. Zal ik met het goede nieuws beginnen? De Jeep bevalt nog steeds. Het belangrijke pluspunt is het rijplezier. Ik rij veel in andere auto's maar deze is mijn favoriet. Doordat de Jeep direct stuurt en niet overhangt is het een ideale auto voor kleine weggetjes. Bij de wintersport beviel de auto ook erg goed. Verder is de auto voldoende vlot om overal mee te kunnen. Een verder pluspunt is dat het verbruik na de inrij periode aanzienlijk is verbeterd. Dit ging van 1 op 10,5 naar 1 op 12,5. Na een software update door de dealer werkt de electronica een stuk beter. Uitzonderingen daarop zijn het start/stop system waar nog steeds geen touw aan vast te knopen is en soms de handrem. Voor de laatste geldt dat hij soms niet automatisch los gaat terwijl daarvoor geen logische reden is, zoals misschien een helling zou kunnen zijn.
De auto heeft ook belangrijke nadelen. Ik noemde hiervoor al de stoelen. Die zijn redelijk maar zouden echt beter kunnen. Ze zijn niet echt geschikt voor lange ritten. Een ander nadeel zijn de enorme raamstijlen. Die zitten het goede uitzicht naar voren ernstig in de weg. De auto is ook heel moeilijk te overzien. Ik heb wel een alarm voor achteruitrijden en een camera maar geen hulpmiddel voor de voorkant. Dat moet er echt op. De lengte van de neus van de auto is niet in te schatten.
De blijvende ergernis van de auto is het "Premium" navigatiesysteem. Ik kreeg inmiddels de beloofde gratis kaartupdate. Maar die veranderde niets. De dealer waarschuwde me daar al voor. Jeep is ook onbereikbaar voor commentaar. Via Facebook kom je in contact met iets wat "customer care" heet. Die poeieren je af met mooie emails. Vermoedelijk is dat door de importeur uitbesteed. Voor navigatie kan ik altijd terugvallen op mijn telefoon of mijn Ipad. Mijn zorg betreft daarom ook wat Jeep zal doen als er echt iets met de auto is. Is het dan ook garantie tot aan de voordeur?
Samenvattend: de Jeep Renegade is een fijne auto om in te rijden. Lees goed alle tests en maak meerdere proefritten voordat je hem koopt want hij heeft eigenzinnige trekjes die zeker niet bij iedereen goed zullen vallen. Wees ervan bewust, dat het premium navigatiesysteem niet kan tippen aan een TomTom van 100 Euro. En houd er rekening mee dat garantie wel eens een probleem zou kunnen zijn.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Jeep Renegade
Uitgelicht aanbod

Jeep Renegade 1.4 MULTIAIR TURBO 103KW 2WD AUT
- 2017
- 26.496 km

Jeep Renegade 1.4 MultiAir Longitude | PANODAK | TREKHAAK | CRUISE |
- 2016
- 95.518 km

Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited | Trekhaak | Stoel\Stuurwiel verwarming | Parkeersensoren en Camera | 17" velgen 1e eigenaar
- 2015
- 88.852 km