Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)

autoreview

Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)
Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)

Signalement

UitvoeringRenegade 1.4 MultiAir Limited
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste benzinewagen

  • 106 km

Na 4 dieselwagens van de fiatgroep (Fiat Multipla, Alfa Romeo 159, Lancia Delta en Fiat 500L) is dit mijn eerste benzine. De 500L had er een 110.000 probleemloze kilometers op zitten en was nog lang niet versleten. Maar naar aanleiding van het autosalon in Brussel werden er speciale acties gedaan waardoor ik een ontzettend mooie prijs kon krijgen voor mijn huidige wagen. Ik wou al lang terug automatisch rijden en liefst met een kleine monovolume of SUV. Lang getwijfeld tussen opnieuw een 500L (dualogic) of een Jeep Renegade DDCT. De Fiat heeft een perfect zicht rondom dankzij oa de driedelige voorruit en is qua binnenruimte en rijgemak niet te kloppen. Enig probleem: de dualogic (gerobotizeerde versnellingsbak met enkele koppeling) was enkel leverbaar met een 95pk sterke turbodiesel. Op zich geen probleem maar de wagen accelereert nogal traag. Hier in Belgie is dat niet direct een probleem maar tijdens de jaarlijkse trek naar Italië zou een beetje extra power welkom zijn.
De Renegade overtuigde me eerst niet (enorm dikke A-stijlen) een stroomlijn als van een container...
Anderzijds straalde de wagen robuustheid uit, was verkrijgbaar met heel veel moderne opties en rijhulpsystemen en kon beschikken over de fantastische DDCT versnellingsbak (dubbele koppeling). Na lang wikken en wegen uiteindelijk een Renegade besteld. Met het huidig dieselklimaat in België leek het verstandiger om voor een benzine te kiezen. Dit werd hem:
Jeep Renegade 1.4MultiAir DDCT Limited
- solar yellow buitenkleur
- wit/grijs lederen binnenbekleding
- Panoramisch open dak
- wintermodule (verwarmde voorzetels, verwarmd stuurwiel, verwarmde ruitenwissers en all weather tapijten)
- visibility pack: xenon lichten, lichtsensor...
- wegneembare trekhaak...

De auto is deze week geleverd en is werkelijk een plaatje. Ik heb er de eerste 100km mee gereden en de boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik op van 7,6l/100km. Niets slecht maar ik moet er wel bij zeggen dat ik heel rustig met de wagen gereden heb (oa om te vermijden dat hij al vol vliegen en insecten zou hangen).
Vanzelfsprekend hou ik jullie hier op tijd en stond op de hoogte van de wagen en het verbruik (mijn grootste bekommering)

De eerste week

  • 553 km

Net een de eerste week Renegade achter de rug. Algemeen heel tevreden. Na de eerste tankbeurt kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 7,7l/100km (7,2 volgens de optimistische boordcomputer). Dit is uiteraard meer dan wat ik tot nu toe gewoon was met een diesel maar ik ben er in feite best tevreden mee. De week bestond uit een gevarieerd parcours (40% beboiwde kom 60% autosnelweg). De cruisecontrol bewijst hier z'n nut.
Voorlopig oordeel:
Positief
+ heerlijk rijgevoel (je hebt het gevoel in een 'mini-hummer' te rijden.
+ heel stabiele wegligging
+ knappe rijhulpsystemen (fantastische adaptieve cruisecontrol)
+ mooi groot multimediascherm (8.4")
+ comfortabel rijden met de gerobotiseerde versnellngsbak

Negatief
- kleine brandstoftank
- geen hoogteregeling passagierstoel. Ik zit graag hoog in de wagen en de bestuurderstoel staat lekker hoog (king of the road ;-)) maar wie in de passagiersstoel plaats neemt zoekt direct naar de hoogteverstelling, tevergeefs. De optie elektrische zetels had dit euvel waarschijnlijk opgelost.
- het ganse infotaiment systeem is al 5 keer opnieuw in het Nederlands gezet. Ik spreek wel aardig wat Italiaans maar toch vervelend dat ik al 5 keer bij het starten van de auto de taal moet aanpassen. Ook al 3 keer terug in l/100km moeten zetten ipv km/l.
- de ruimte op de achterbank is beduidend minder dan wat ik gewoon was in de 500L

Problemen,,.

  • 7.000 km

De dag voor onze jaarlijkse tocht naar Zuid Italia zijn de problemen begonnen. De auto is uitgerust met een DDCT versnellingsbak. Die heeft bij bij stilstand steeds een kruipneiging. Op zich niets bijzonders maar die bewuste dag vond ik de kruipneiging echt wel heel erg fel. Precies alsof ik flink gas gaf terwijl ik het gaspedaal niet aanraakte. enkele honderd meter verder reageerde de wagen niet meer op het gas (de motor bleef normaal draaien) en moest ik uitbollen naar de kant. Ik startte opnieuw en de wagen reed weer normaal. Een kilometer verder opnieuw hetzelfde probleem. Direct naar de garage gereden (er stond de dag er op een rit van 2.200km gepland) en gelukkig stelden ze bij het rijden dezelfde problemen vast. Aan de computer aangesloten en er kwamen wel 20 foutmeldingen tevoorschijn. Alles netjes gereset en de wagen deed weer normaal. de dag erop vertrokken met een klein hartje maar de rit verliep heel vlot. De adaptieve cruisecontrol is een zegen.
Wat wel storend is dat om de haverklap bij het opstarten de taal opnieuw in het Nederlands moet ingesteld worden, het verbruik van km/l naar l/100km, de instellingen van de rijhulpsystemen... knap vervelend. Ook dikwijls dat de wagen bij het opstarten de ingestelde temperatuur (ik zet die steeds op 21) op 28°C zet. Kan je je voorstellen, hier in Puglia, snikheet en als je er even niet op let krijg je het ontzettend warm in de auto en dan blijkt dat de airco niet aanstaat en de temperatuur op 28 staat.
Hier toegekomen hadden we de tweede dag alweer prijs. In het drukke italiaanse verkeer 3 keer moeten langs de kant uitbollen en opnieuw opstarten, met alle boze blikken en getoeter erbij. Mensen denken dat je niet kan rijden en ze komt het wel over. Soms geeft de wagen veel te veel gas, andere momenten is hij bijna niet vooruit te krijgen. Naar Jeep assistance gebeld, het groene nummer voor bijstand bleek niet te werken, dan een ander nummer gevonden (op eigen kosten weliswaar) en dan ontelbare menu's moeten doorlopen (je weet wel, voor Nederlands druk 1...) Uiteindelijk een operator aan de lijn gekregen en ze zouden iemand sturen. Ondertussen liet de versnellingsbak het de helft van de tijd afweten, ttz, hij schakelde nog wal maar dan enkel in heel hoge toeren en maximum tot de 4de versnelling. Als ik hier al veel gezweet heb dan komt het niet echt door de hoge temperaturen hier.
Uiteindelijk komt er een garagist met een takelwagen de auto ophalen. Hij zou hem mee naar zijn garage nemen in Galatone hier dichtbij. Nu moet je weten dat daar enkel kleine zelfstandige garages zijn waar ze nog werken zoals in de jaren 50... Ook de garagist leek zo uit een film uit de fifties te komen (om dan nog van z'n oplegger te zwijgen. Hij zou de wagen meenemen, bekijken en dan beslissen of hij die naar de merkgarage in Lecce (25km) of de merkgarage in Grottaglie (150km) zou brengen. Een vervangwagen? Nooit van gehoord... Dan sta je daar in het Zuiden met een splinternieuwe wagen van over de 30.000EURO.... Ik heb geweigerd de wagen mee te geven omwille van het feit dat ik daar dan vast zat en omdat ze niet konden zeggen wanneer ik de wagen terug zou hebben...
Ik besliste om zelf naar Lecce te rijden (langs rustige binnenbanen weliswaar). Daar opnieuw alles gereset en ze besloten dat het de 'potentiometer van het gaspedaal' was. Dat kon wel kloppen. Dus zij bestellen het onderdeel en blijkt dat het 5 dagen duurt vooraleer het stuk er zal zijn (terwijl de fabriek in Melfi hier 250km vandaan ligt). maar wat kan je doen....
nadat alles gereset was reed de wagen weer normaal... tot de dag er op. alle alarmen gingen opnieuw aan, ik moest de motor laten controleren, de rijhulpsystemen werkten niet meer en de versnellingen hielden het opnieuw voor bekeken. Het was een vrijdagnamiddag en ik belde opnieuw naar Jeep assistance om een vervangwagen te verkrijgen. De reactie van de meneer aan de telefoon vond ik gortig (niettegenstaande dat ik steeds correct en beleefd gebleven ben, daar let ik wel op). Zijn reactie was letterlijk: 'maar meneer, je hebt de ganse dag tijd gehad om te bellen en nu dat alles gaat sluiten bel je naar ons' Ik dacht dat ik uit m'n vel ging springen. Jeep ok, maar assistance? Ik opnieuw naar de officiele garage gesukkeld waar ze net gingen sluiten. Dik tegen hun zin de wagen opnieuw (voor de zoveelste keer) gereset. met de melding om maandag terug te komen. De weinig beleefde dame zei verschillende keren 'intanto non succede niente' wat zoveel betekende, rij er maar mee, er zal niets gebeuren. Terug naar Jeep assistance gebeld en ze zeiden dat ik een auto mocht huren, ze zouden die terug betalen. Ik vroeg de garage of zij dat konden regelen maar dat viel niet in goede aarde. Madam wilde duidelijk naar huis en had absoluut geen zin om nog iets te doen. een aardige mecanicien die duidelijk medelijden had met ons heeft dan gezocht waar je in de omgeving een auto kon huren en dat was het. Wij naar het opgegeven adres maar daar bleek niet (meer) te bestaan, een ander adres gezocht en en daar konden we een auto huren maar we moesten dan de jeep daar langs de openbare weg laten staan. dus terug naar huis met een slakkengangetje en een bang hart. de dag erop kwamen er vrienden op bezoek en die hadden een huurwagen. De Jeep bijna niet meer gebruikt en de Dacia deed wat de Jeep blijkbaar niet kon...
uiteindelijk was het bestelde onderdeel binnen, duurde 4u voor de wagen klaar was en dan zit je daar weer in plaats van je verlof te genieten, gewoon te wachten in de garage.
Stuk vervangen, een vriendelijke handdruk van een van de verantwoordelijke (de madam negeerde ons opvallend duidelijk). Weggereden en de zaak leek in orde.... Leek.... 's avonds in het drukke stadsverkeer van Lecce, waar de auto's je langs alle kanten voorbijrijden begonnen de problemen opnieuw... drie keer onder getoeter van andere chauffeurs aan de kant moeten gaan uitbollen met de pinkers aan en opnieuw opstarten.... ufffff
Maandag bel ik opnieuw Jeep assistance en hoop dat ze dan eindelijk een degelijke oplossing bieden.... Anders kan het wel eens zijn dat dit onze laatste auto van FCA wordt. We zijn nogal trouw aan de FCA groep (§ fiats, 1 alfa, 1 Lancia en nu de eerste Jeep en dit in zo'n 16 jaar).
Als de auto geen problemen vertoont rijdt hij zalig.... als....

Probleem opgelost

  • 12.000 km

Even een update plaatsen. Na de hierboven vermelde problemen is de wagen binnen geweest bij een Italiaanse dealer (Lecce). Een goeie week later mocht ik de wagen ophalen en me vertelde mij dat ze lang gezocht hadden naar het probleem. Het was duidelijk iets met de elektronica. ZEen nieuwe potentiometer voor het gaspedaal en alle kabels gecontroleerd (inclusief stekkers). Probleem opgelost. En inderdaad ondertussen enkele duizenden kilometers verder en zonder problemen terug thuis geraakt. De wagen rijdt als nieuw en ik ben weeral heel tevreden. Het is zalig rijden met de Renegade en ik ben de vervelende problemen inmiddels vergeten. De wagen rijdt uitermate stabiel en de adaptieve cruisecontrol kan ik aan iedereen aanbevelen. TIjdens de lange rit hebben wij bijna constant de cruisecontrol gebruikt.
Het verbruik is ondertussen ook gedaald tot zo'n 13.7km/l wat ik meer dan aanvaardbaar vind voor een zware auto met een stroomlijn van grootmoeders buffetkast. Ik rij wel steeds rustig maar vlot en vooral vooruitziend.
tot nu toe:
pluspunten:
+ Stabiel en geruststellend weggedrag
+ Alle veiligheidsnufjes die het leven aan boord vergemakkelijken (adaptieve cruisecontrol, lane assist, park assist...)
+ Mooie looks, zowel binnen als buiten.
+ De wagen oogt zoveel mooier in een pittig kleurtje (ipv het obligate zwart en grijs)
+ Het verbruik valt ondanks alles heel goed mee.

minpunten:
- de passagierszetel is niet in de hoogte verstelbaar waardoor de passagier steeds een stuk lager zit dan de bestuurder (tenzij de bestuurder z'n zetel in de laagste stand zet maar dan verlies je als bestuurder een beetje het 'king of the road'-gevoel. Indien ik het opnieuw moest doen dan koos ik de elektrische zetelverstelling die volgens mij dan wel die functie voor de passagiersstoel heeft.
- De verwarming staat soms bij het opstarten op 28° graden niettegenstaande ik de airco steeds op 21.5° zet. Als je dan in het Zuiden zit en in je auto stapt heb je niet steeds direct door dat de verwarming heel hoog staat. Pas na enkele km begin je te beseffen dat het wel heel warm blijft in de auto en een blik op het centrale multimediascherm vertelt je dan dan de temperatuur op 28 staat
- Het panoramisch dak is zalig maar de langse dakstaven zorgen voor het nodige kabaal en turbulentie. Dus zonder die nochtans mooie maar voor mij overbodige bagagedragers zou het aangenamer rijden zijn met het dak open.
- De kofferruimte is niet echt groot, kleiner dan mijn vorige auto (500L), maar dat zijn dingen die je van tevoren duidelijk kan vaststellen.

Besluit: na een dipje ten gevolge van de problemen ben ik terug 100% blij met mijn Renny :-)

Eerste onderhoud

  • 15.200 km

De auto heeft zijn eerste onderhoud gekregen. Prijs: 168EUR. Heel netjes vind ik. Heel tevreden over de garage (Ital Mobiel Oostende). Enig minpuntje is dat ik nog steeds geen onderhoudsboekje en handleiding in het Nederlands heb (de wagen werd geleverd met een Frans boekje). Al verschillende keren een Nederlandstalig boekje gevraagd maar tot nu toe eentje gekregen van modeljaar 2017 terwijl de auto van '18 is en er toch een aantal wijzigingen zijn (oa het navigatiesysteem). Ik probeer het eens via de invoerder...
De wagen rijdt nog steeds als nieuw maar het infotainmentsysteem reset gemiddeld 1x per week. Dan moet ik weer de taal instellen, de automatische deurvergrendeling activeren en het verbruik in l/100km zetten. Af en toe stelt de temperatuur zich bij het opstarten spontaan op 28° in... Jammer maar hiermee kan ik wel leven...
Momenteel ligt het verbruik van de wagen op 14,2km/l en dat valt best wel mee. In werkelijkheid (gemeten) ligt het verbruik zo'n halve liter per 100km hoger. Boordcomputers horen nu eenmaal een beetje optimister te worden ingesteld vanuit de fabriek ;-)

3 jaar,,.

  • 75.000 km

De Renegade is nu 3j oud en ik vond het tijd voor een update.
De auto rijdt nog steeds heel erg 'solide', het blijft een mooie verschijning die omwille van zijn kleur nog steeds de aandacht trekt. De kleur staat hem beeldig en zorgt voor wat verademing in het troosteloze grijze klimaat. Ik let er dikwijls op hoe het straatbeeld in België gedomineerd wordt door grijs en zwart.... Heel gemakkelijk trouwens als ik m'n wagen moet terugvinden op een parking ;-)
Ik opteerde 3j geleden voor het eerst voor een benzinemotor. De dieseluitvoering kostte toen 1000EUR extra maar omwille van de problematiek ivm fijn stof opteerde ik voor een benzine. Het verbruik ligt een stukje hoger (7.2l/100km) maar wat ik vooral jammer vind is dat de onderhoudsintervallen op 15.000km liggen (bij de 1.6Mjet ligt die op 30.000km, dus dubbel zo lang) en dat de onderhoudsbeurten duurder zijn (een diesel heeft geen bougies).
De lederen zetels zien er mooi uit maar geven toch niet voldoende steun, vooral op langere ritten. Ik koos voor wit leder daar ik veel in het Zuiden vertoef en wit leder nu eenmaal minder opwarmt dan zwart leder.
Onlangs nog extra kosten gehad (180EUR) om het open dak te herstellen. Het sloot niet meer en was ook manueel (met bijhorende sleutel)niet te sluiten. Blijkbaar zat het dak verwrongen en moest gedemonteerd worden...
Niettegenstaande de wagen heel goed rijdt, er beeldig uit ziet en vol veiligheidssystemen zit (lane assist, adaptieve cruise control, dodehoek controle , sensoren alom, camera...) beklaag ik het me een beetje dat ik drie jaar terug dan toch niet opnieuw voor een Fiat 500L koos. Die is nog steeds een stuk ruimer en praktischer... Maar wie weet, had ik toen een 500L gekocht dan dacht ik er vandaag misschien over dat een Renegade toch de betere keuze was....

Verkocht!

  • 90.000 km

Ergens met pijn in het hart heb ik mijn Renegade verkocht voor een uitstekende prijs. In augustus had ik nog één van de laatste Fiat Multipla's (pre-facelift) met niet te hoge kmstand op de kop kunnen tikken en sinds Dien stond de Renegade netjes opgekuist in de garage. Bedoeling is om binnen 4j volledig elektrisch te gaan en in die tussen tijd met de enorm praktische Multipla te rijden. Als ik de Jeep ( die ondanks de kmstand nog in showroomtoestand) nu verkocht kon ik er nog een mooie prijs voor krijgen. Ik mis hem ergens wel maar ik hoor van de heel tevreden koopster dat de wagen gekoestetd wordt.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Jeep Renegade

DirectLease
Jeep Renegade 1.5T e-Hybrid Limited (5D/7A)
€ 579
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens