Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2015)

autoreview

Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)
Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)

Signalement

UitvoeringRenegade 1.4 MultiAir Limited
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst85.650 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk onze nieuwe Jeep Renegade

  • 400 km

Op 11 september na ruim 4 maanden werd onze nieuwe Jeep Renegade afgeleverd. Het is de Limited uitvoering met DCT automaat in Commando groen. Opties zijn een leerpakket, xenon, 18 inch lichtmetaal, stoel-en stuurverwarming en dodehoeksensor. 1 optiepakket (Function Plus) is de fabriek vergeten te monteren, daarover zijn we nog in onderhandeling, grr zo slordig van de fabrikant.

Ofschoon we pas 1 week verder zijn en er bijna 400 km op de teller staan is onze eerste indruk positief. De auto voelt stevig aan, afwerking interieur is gedegen, je zit op de bok en het voelt alsof je in een grotere SUV onderweg bent.

Het model roept reacties op, de een vindt de auto lelijk, de ander juist stoer, afwijkend is de auto in ieder geval. Op de weg is er wel wat bekijks, je ziet de Renegade dan ook amper dit itt bijvoobeeld de Renault Captur of Fiat 500X, ook 2 modellen die wij hebben overwogen.

De Renault viel af omdat het model een beetje saai en risicoloos (wel veel waar voor je geld) is en de 500X omdat de ruimte voor de hond niet toereikend was en we echt op zoek waren naar een uitgesproken design na jaren Honda te hebben gereden. Aldus de Renegade.

Over een maand of 2 meld ik mij weer om verdere ervaringen met jullie te delen. Ik hoop op positive, de tijd zal het leren of deze Italiaanse Amerikaan al het goede van beide autobouwers in zich heeft en de kwalijke reputatie die beide merken meenemen uit een niet zo ver verleden definitief achter zich hebben gelaten.

De eerste 3 maanden

  • 3.400 km

Zo de eerste 3 maanden met de Renegade zitten erop. De dealer heeft het ontbrekende Function Plus pakket inmiddels besteld en behalve de keyless entry zijn de overige opties achteraf in te bouwen. Als tegemoetkoming krijgen we 4 winterbanden inclusief 17 inch originele Jeep velgen van de dealer.

Hoe rijdt de Renegade? Heel goed, auto stuurt direct, heeft veel gevoel en het stuur is lekker dik en in ons geval zelfs verwarmd, dat geeft een luxe gevoel. De leren stoelen zitten prima, voldoende steun, al kan de zijdelingse steun beter, maar je zit gelukkig wel in de zetel en niet erop.
Bediening is probleemloos, alleen het menu van het 7 inch dispaly behoeft wat nadere uitleg, maar zoals zo vaak zodra je de structuur door hebt is het eenvoudig te bedienen.

Automaat werkt geruisloos en de verzetten pakt hij soepel op, heel soms blijft de automaat iets te lang hangen in een verzet, maar dat is als de motor koud is, dus wellicht heeft dat met de afstelling van de software te maken.

Een minpunt is het verbruik, de MultiAir motor is stil en krachtig (wel binnen een beperkt toerengebied), maar als je niet echt bewust rijdt is het verbruik hoog en de inhoud van de tank te klein en sta je regelmatig aan de pomp. Rond de 500km is de actieradius.

Tot slot de afwerking: is prima in orde vwb de grote delen, kijk je verder dan zie je waar men op bespaart, de delen die zich minder in het zicht bevinden, bijvoobeeld onder de stoelen, tapijt dat niet exact aansluit, dat soort zaken. Concluderend zijn we tevreden, het blijft leuk om in een auto te rijden die opvalt en ja ook omdat mensen de auto lelijk vinden, maar meer omdat veel reacties juist positief zijn.

Update en winterklaar

  • 5.300 km

Afgelopen week is de Renegade voor 1 week bij de dealer geweest om het vergeten pakket (o.a. inklapbare spiegels) en winterbanden met originele 17 inch velgen te monteren. Het blijft jammer dat het vergeten pakket niet in zijn geheel kon worden gemonteerd, keyless entry bleek achteraf niet mogelijk te monteren.

De Jeep rijdt nog steeds prima, op 17 inch velgen iets confortabeler dan op de 18 inch velgen. Sturen is echt top, direct en met een klein dik stuur echt heel prettig. Remmen en schakelen, automatisch gaat heel gesmeerd, je kunt de DCTT bak ook manueel bedienen, maar in een mini SUV past het niet bij het karakter van deze cruiser om zelf te gaan stoeien met de versnellingshendel. Lekker in de automaat laten staan, dan zorgt de eletronica voor het juiste verzet. Zoals gezegd de auto is een cruiser, tussen de 120-140 op de snelweg, auto is stil, spoort goed en heeft ondanks zijn hoge bouw weinig last van zijwind.

De afwerking is zoals gezegd goed, maar niet van excellente kwaliteit. De Jeep zoals ik hem heb kost zonder kortingen 36K, een boel geld, iig beduidend meer dan een nieuwe Honda FRV of vergelijkbare modellen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je de Jeep Renegade in verhouding tot zijn concurenten weinig op de Nederlandse weg ziet. Mocht FCA in Nederland stappen willen maken met dit model dan moet de prijs omlaag en een aantal opties standaard op elke uitvoering worden geleverd, zoals regen- en lichtsensor en standaard navigatie. Nu moet je pakketten bestellen (en hopen dat ze die ook monteren) en dat drijft de prijs enorm op. Keerzijde van de medaille is dat je bij een Jeep dealer behoorlijke kortingen kunt bedingen, want ze moeten toch wat verkopen.

Wij zijn tevreden met de auto, vinden zijn uitgesproken karakter echt een meerwaarde en dat blijkt ook uit de reacties. Uiteraard liep er niemand juichend op ons af toen we nog Honda CRV reden, nu is dat anders, de duimen gaan omhoog en men vraagt zich af, wat voor een merk is dit? Blijft leuk.

Minpunten: de stengels van knipperlicht en ruitenwissers staan te ver weg van het stuur, de bediening van die ruitenwissers is onlogisch, de plaatsing van de elektrische ruitbediening is niet optimaal, zonder te kijken druk je op de knop van de achterruit ipv de vooruit. Zonnekleppen zijn te kort en als je ze uitklapt zijn ze onvoldoende lang om de zijruit te bedekken, de zon blijft binnen vallen. Volgens mij zijn deze 3 punten eenvoudig op te lossen, door bij de productie beter na te denken.
Verder niets te klagen op naar de 10.000 km.

Bijna 30.000 km ver

  • 29.000 km

We naderen de 30.000 kilometer en grote problemen hebben zich niet voorgedaan. Auto start en loopt zoals je mag verwachten van een nieuwe auto.
Wat valt op; het verbruik blijft achter bij de verwachtingen van een auto van dit formaat. 1 op 12/13 haal je met moeite en dan alleen wanneer je uiterst beheerst te werk gaat. Wat niet helpt is de geringe inhoud van de tank met 48 liter, daar was 10 liter extra welkom geweest. Bij normaal gebruik haal je 1 op 11.

Een ander minpunt zijn de rammels, deuren bewegen hoorbaar in de sponningen, achterklep idem dito. Het voelt op een slecht wegdek een beetje rommelig en gammel aan.
Onderstel daarentegen hoor je niet, het veercomfort is volwassen en stevig en wekt daardoor vertrouwen.

Bij aanschaf realiseer je je niet dat het front een vliegenvanger van jewelste is en dat de vliegjes zich verstoppen in de lamellen gril, een werkje om ze te verwijderen, maar houten sate-prikkers lossen dit op. Ook de vooruit moet je vaker dan normaal schoonmaken (niet met saté-prikkers!) doordat deze nogal rechtop is gemonteerd. Tegelijkertijd is dat ook de charme van het model.

Van de diverse opties is in deze koude periode de stuur- en stoelverwarming een uitkomst, werkt beiden goed. Wat ook prima werkt is de dubbele koppeling DCT genaamd bij de firma FCA. Schakelt snel en soepel, slechts bij koude motor wacht de automaat even met opschakelen en rij je iets te lang in de eerste versnelling. Door de DCT maakt de motor weinig toeren en rij je 120 km/u bij 2.000 toeren. Het is een auto om mee te cruisen en niet te scheuren, zolang je dat beseft voldoet hij aan de verwachtingen.

Tot slot de auto valt op, overwegend positieve reacties, een leuk afwijkend model. Dit vertaalt zich niet naar de verkoopcijfers, maar dat heeft alles te maken met de hoge aanschafprijs en de karige uitrusting. De motoren stoten behoorlijk wat CO2 uit in vergelijk met hun directe concurrenten en dat zie je terug in de prijs en verkopen. In andere landen, Frankrijk, Italie en Spanje loopt de verkoop aanmerkelijk beter. Vrees dat wij bij inruil zullen merken dat dit model niet heel geliefd is in Nederland. Enfin zover is het nog niet, zoals gezegd op naar de 30.000.

over de 50000 km

  • 50.000 km

Nu ruim 2,5 jaar in ons bezit de Jeep Renegade en dit model blijft redelijk zeldzaam op de Nederlandse wegen. Het ligt niet aan de betrouwbaarheid, dat kan ik geïnteresseerden verzekeren, mijn Renegade werkt nog steeds naar behoren, alles doet het en de auto zit nog steeds solide in elkaar. Geen vervelende kraakjes, niets kapot, ergo prima voor elkaar.
Afgelopen winter met de Renegade op wintersport geweest en ook hier gaf de auto geen krimp, op de Autobahn is cruisen met 140 km/h goed te doen, veel sneller moet je niet gaan, het is en blijft een hoekig model en de MultiAir motor van 140 pk is best aardig maar verre van lekker soepel, de motor zit gauw aan zijn maximum.

Eigenlijk is de 1.4 MultiAir met 140pk het minste van de Renegade, in vergelijk met andere motoren is deze motor een beetje nukkig, zeker koud, en de gasrespons is hoekig en niet soepel. Mocht FCA besluiten om de nieuwe Renegade 2019 te voorzien van de nieuwe Fire motoren dan is dat op voorhand een verbetering, het hele MultiAir verhaal is door andere fabrikanten ook niet omarmt en dat is begrijpelijk.

Wat kan er nog meer verbeterd worden? Naast de eerder genoemde punten in mijn verhaal, mis ik een middenarmsteun op de achterbank, de lederen bekleding blijft er ook na 2,5 jaar prima uitzien, nergens slijtage, en een beschikbare update voor de navigatie. Verder moeten de portier-bakken groter en is de standaard geluidsinstallatie van gemiddelde kwaliteit en kan zich niet meten met installaties van vergelijkbare modellen in deze SUV klasse. Wat het interieur enorm goed zou doen is zwarte hemelbekleding, deze is nu lelijk wit, ziet er een beetje goedkoop uit en is nogal opvallend door de dikke witte A-stijlen. Als die stijlen en de hemel in zwart verkrijgbaar wordt dan krijgt het geheel een chiquere uitstraling naar mijn smaak uiteraard.

Positief blijven het dikke stuurwiel, de grote elektrische- en inklapbare buitenspiegels, de stoelen, de pakkende remmen, de algehele afwerking (niet op Duits niveau, maar meer dan goed) en het lage geluidsniveau.

Dit alles betekent dat we 2018 zeker volmaken met onze olijfgroene Renegade en wie weet nog 1 jaar erbij, maar dat hangt af van de updates op de nieuwe Renegade model 2019 en of Volvo tzt met een XC40 T3 met automaat komt. De andere XC40 op benzine met automaat vind ik te duur.

Eindejaars oordeel 2018

  • 58.400 km

De Jeep Renegade geeft geen krimp, motor en 6 DCTT automaat doen het uitstekend (in aanmerking genomen mijn opmerkingen). Na ruim 3 jaar presteert de Renegade echt goed, geen pechgevallen, nauwelijks rammels (kofferbakslot rammelt lichtjes op slechte wegen), alle elektronica werkt nog altijd prima. Nergens vormen van overmatige slijtage, de auto rijdt gewoon prima. Begin 2019 worden de winterbanden er ondergezet, maar op de vraag van de dealer (Vireo) of ze bij de bandenwissel nog zaken moeten repareren, was mijn antwoord, "nee alles functioneert naar behoren".
Deze zomer lanceerde Jeep (FCA) de gefacelifte Renegade, nieuwe motoren, lichtunits en een licht gewijzigd interieur. De prijzen liggen iets hoger dan bij de concurrentie, maar na 3 jaar ervaring durf ik te stellen dat deze investering de moeite waard is. Voorlopig houden wij onze Limited versie en rijden nog zeker in 2019 door, dan wellicht inruilen voor een Renegade model 2019 of Volvo XC40 of toch iets elektrisch.
Met het oog op dat laatste rijden we nog door en wachten we af welke nieuwe elektrische modellen de fabrikanten ons de komende jaren voorschotelen voor een prijs onder de 50K en niet Japans, Koreaans. Prima auto's ongetwijfeld, maar de vormgeving, zowel interieur als exterieur is niet onze smaak.

Verkocht

  • 68.100 km

Verkocht en een nieuwe My19 Renegade.

Zoals al eerder aangegeven in deze review was de vernieuwde Renegade voor ons zeker een optie. We hebben naar volle tevredenheid 4 jaar gereden in onze olijfgroene Limited en met de nieuwe updates, zoals de nieuwe motor, aangepast uiterlijk, heeft ons doen besluiten om een nieuwe Renegade te kopen.
Bij Vaneman Amsterdam ontvingen we een mooie inruilprijs en gebruik gemaakt van de BTW vrije weken. (al is er bijna elke week een actie om tenminste maar iets te verkopen van de FCA modellen) Het betrof hier een voorraadmodel, hetgeen betekent dat je niet een vrije keuze in kleurstelling hebt, vandaar dat we nu in een zwarte met crème lederen interieur rijden. We hadden liever een wat opvallender kleur gehad, maar zoals gezegd waren de mogelijkheden gelimiteerd.
De groene Limited heeft tot op het laatste moment zonder enig probleem gefunctioneerd en geeft ons vertrouwen in onze 2e Limited Renegade met Freedom pakket. I.t.t. veel Renegades heeft onze oude auto niet lang te koop gestaan en was deze binnen 2 weken weer verkocht. Over het wel een wee van onze nieuwe aanwinst houd ik jullie de komende tijd op de hoogte.

Jeep Renegade 1.3 Freedom dcct

  • 15 km

Hierbij onze fabrieks nieuwe Renegade Freedom, een uitvoering waar alles op zit, panoradak, achteruitkijk camera, leder, stoel-en stuurverwarming, groot navigatiescherm en mooie led-verlichting voor en achter. En wat bijdraagt aan het uiterlijk zijn de niet standaard 19 inch velgen. Naast deze velgen vind ik de voorzijde een verbetering, ledkoplampen, iets schuinere 7 slot gril afgewerkt in matgrijs, het ziet er weer up to date uit. Verder een nieuwe 1.3 viercilinder met 150pk en 6 traps dubbele koppeling. Kortom een lekkere volle uitvoering met als bonus 5 jaar garantie.

Auto rijdt net als onze vorige solide, wel veel meer veiligheidssystemen, die je nogal nadrukkelijk wijzen op naderend gevaar, je wordt er nerveus van en het is iets te overdreven. De Renegade geeft je het gevoel een klasse hoger te rijden en het blijft een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen. Rij, zoals ik, af en toe in het buitenland dan zie je in Spanje, Frankrijk en Italië meer Renegades dan hier. Of het aan het model ligt, de prijs of het ander aanbod, het zal een combinatie van factoren zijn.

Zodra de eerste 5000 kilometer er op zitten of als er tussentijdse bijzonderheden zijn meld ik mij weer.

de eerste 5000 km staan erop

  • 5.000 km

Zonder problemen de eerste 5000 kilometer afgelegd en had ook niet anders verwacht na onze ervaringen de vorige Jeep Renegade. Ofschoon de modelwijziging als gering wordt omschreven (optisch klopt dat natuurlijk) zie je als je heel goed kijkt meer voornamelijk onderhuidse wijzigingen. Bijvoorbeeld de holle ruimtes tussen voordeur en voorscherm zijn in dit nieuwe model voorzien van opvulmateriaal, terwijl je bij het oude model zo de binnenkant van de voorschermen inkeek. Dat zag er niet heel mooi uit, hetzelfde geldt voor de holle ruimtes in de motorruimte, netjes alles afgewerkt. En ook de dikke A-stijl is in dit model voorzien van 2 kleuren, zwart en wit (was geheel in wit) waarom vraag je je af, wellicht omdat het nu lijkt alsof de stijl optisch smaller is.

Grote verbetering is het U-connect systeem. Mooier scherm en goed bedienbaar (aanraakscherm), maar gelukkig heeft de verwarming ook gewone knoppen, je hebt als rijder dus de keuze. Wat waardeloos werkt is U-connect app op je mobiel. Werkt heel matig en deze app werkt gewoon slecht. Ik geloof het inmiddels wel, alleen het aanmelden was al een hele onderneming. Zakelijk rij ik een Tesla model 3 en dan zie je hoe een app wel goed kan werken. Het dashboard is verder wars van digitale meters etc. Er valt aan de meters niets te veranderen, het zijn 2 analoge meters, snelheid en toerental en daar moet je het mee doen, net als iedereen vroeger dit de normaalste zaak vond. Wil je de laatste stand van zaken vwb digitale cockpits dan heb je bij Jeep niets te zoeken.

Opvallend is dat de 4 cilinder 150pk motor bij de koude start meer lawaai maakt dan de oude 1.4 multi-air, maar eenmaal op temperatuur is de 150pk versie aangenamer en vooral soepeler, hetzelfde geldt voor de 6 trap automaat. Nee, het is geen ZF automaat en inderdaad is deze automaat soms ietwat traag, maar ik vind deze beter werken dan de oude DSG op mijn Golf 6.

Tot slot werd ik opgeschrikt door het bericht dat de Renegade slechts 3 sterren kreeg bij de NCAP botsproef. Bij de introductie waren dat er nog 5, al begrijp ik uit deze test dat men het standaardmodel gebruikte. Nu weet ik niet of Jeep of de NCAP bevalt welke uitvoering er wordt ingezet, maar mocht Jeep dit bepalen dan is het nogal dom om je standaardmodel af te vaardigen. Voor mij geldt met 3 sterren in het achterhoofd dat ik extra alert moet zijn in het verkeer, vooral oppassen voor voetgangers, voor Jeep betekent dit een nog lastiger opgave om Renegades in de Nederland te verkopen. Iets wat toch al niet vanzelf gaat en met de komst van bijvoorbeeld de nieuwe Renault Captur en Peugeot 2008 er niet makkelijker op wordt.

Voor ons geldt dat we blij zijn met deze auto, wij vinden het een mooi origineel model dat doet wat het beloofd. Op naar de 10.000.

21,000 km verder

  • 21.000 km

Na ruim een jaar te hebben gereden in de Jeep hierbij de belangrijkste bevindingen: positief is dat de Jeep het altijd doet, starten en lopen. De ruimte is prettig, licht interieur en van alle gemakken voorzien. Zitpositie is riant en geeft je een ruimtelijk gevoel. Stuur ligt lekker in de hand en reageert direct op je bewegingen. Alle automatische instellingen, regensensor, lichtsensor etc werken goed en reageren precies zoals je het wil. De Jeep straalt echt degelijkheid uit, dichtslaan van de deuren en de gebruikte materialen (behalve op de deurpanelen, hard plastic)

Wat kan er beter?
De automaat blijft een aandachtspunt, schakelt soms wat traag en met lichtje schokjes. Rustig rijden is de oplossing, trap je de kick down in dan is de automaat van slag. Zelf schakelen kan, maar is niet echt een verbetering. Interieur warmt moeizaam op, komt vaker voor bij auto's met kleine motoren. Vooruit staat rechtop en dat is zichtbaar aan de vele kleine putjes in de vooruit. Met de laatste generatie auto's blijft het digitaal wel wat achter in de Jeep. Navigatie werkt prima, maar niet state of the art, geen digitaal dashboard (hoera, maar voor anderen een must) en een goedwerkende app is niet beschikbaar om je auto voor te verwarmen of te openen.

Maar zoek je een auto die no nonsense is, origineel is vormgegeven en voorzien van alle luxe dan is een Jeep een goede keuze. Wij zijn er blij mee, goede service van de dealer in Amsterdam en dus rijden we voorlopig de komende paar jaar in de Renegade.

Ingeruild

  • 85.650 km

Na 5 jaar hebben we onze zwarte Jeep Renegade ingeruild voor een legergroene BMW 120i uit maart 2024. Vanuit de lease rijden we sinds oktober in een Jeep Avenger, want de leasetermijn van onze leaseauto de Fiat 500E liep ten einde.

Conclusie na 5 jaar: De Renegade heeft zich bewezen als een betrouwbare auto die ons slechts 1x maal heeft laten staan, oorzaak een defecte accu.
De auto laat een degelijke indruk achter, is gene state of the art product, maar alles werkt en zowel exterieur als interieur vertonen nauwelijks slijtage.

De Jeep staat voor 21.995,- te koop bij een bedrijf in Rhenen en heb ik ingeruild voor 18.000,- bij de BMW dealer. Dus geïnteresseerde in deze Jeep, weet dat je nog vast wat van de vraagprijs krijgt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Jeep Renegade

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.