Jeep Renegade 1.4 MultiAir AWD Limited (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Renegade 1.4 MultiAir AWD Limited |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Aanschaf
- 21.000 km
Nadat ik steeds problemen problemen bleef houden met met mijn Mercedes c klasse, op zoek gegaan naar een andere nieuwere auto.
In verschillende autoweek bladen en internet zag ik steeds de Fiat Tipo voorbij komen.
De station had veel ruimte en vond het design mooier dan de andere carrosserie varianten.
De automaat(dct) was alleen leverbaar met de diesel uitvoering.
Helaas was er geen station uitvoering beschikbaar bij de dealer dus een proefrit gemaakt in de hatchback.
Een fijne auto alleen de stoelen vond ik te kort qua zitting (1.88m ben ik)
Ah fijn Bij AUTOWINKEL in Woerden hadden ze nog een alternatief.
De Jeep Renegade, een proefrit gemaakt met ook de dct automaat.
Wat reed dat leuk!
Die grote voorruit met idem dito motorkap, het lijkt net alsof je in een hele grote auto rijd.
En omdat het een demo was, zat het model goed in de opties:
- Keyless Entry
- Xenon
- Automaat
- Climate control
- Leder
- Parkeer sensoren achter
Een leuke auto met leuke opties.
De 1.4 Multiair is een pittige motor en is pittiger dan de C240 V6.
Maar een auto met en zonder turbo is eigenlijk niet te vergelijken.
Qua verbruik ben ik er voor een 16 jaar jongere auto ook niet echt op voorruit gegaan.
Van 1 op 10/11 naar 1 op 12.5 dit valt mij wel erg tegen.
Alhoewel de carrosserie net zo gestroomlijnd is als een G klasse ;)
Nu schijnt de motor wegens emissie eisen, geknepen te zijn.
Want de 170 pk uitvoering heeft dezelfde 1.4 Multiair.
Bij Savalli tuning kunnen ze de 140 pk chiptunen naar 160 pk.
Misschien dat ik in de toekomst eens langs ga.
De kenteken verlichting is aangepast door led verlichting ipv halogeen.
Helaas had de auto wel een paar dingetjes.
-DAB ontvangst is slecht.
Iedere keer viel het signaal weg.
De antenne is toen onder garantie vervangen.
- Uconnect problemen
Op mijn iPhone 7 herkend de Uconnect de auto niet.
Op de oude iPhone SE werkt het wel.
- Automaat geeft soms bonken
De automaat gaat soms erg bonkerig door zijn versnellingen.
Net alsof de auto niet weet wat die moet doen.
Een paar dagen later bij de dealer langsgeweest.
Auto uitgelezen niets gevonden.
De automaat blijkt dus gerobotiseerd te zijn ipv een “echte” automaat.
Het bonkerige gedrag heb ik niet meer meegemaakt.
Het uconnect bleek ook in orde, dan maar gebruiken op oudere telefoon.
Soms mis ik het comfort van de Mercedes wel.
De Jeep is wat harder geveerd en geeft oneffenheden beter door.
En het steeds nerveuze gedrag van de auto die dan automatisch gaat corrigeren.
Wordt vervolgd.
40000
- 40.000 km
Sorry voor de vertraging.
De Jeep Renegade bevalt nog steeds!
Afgelopen februari alleen 2x een keer motorstoring gehad.
Dit waren precies die dagen met het kou front.
De motor ging in noodloop, en ben toen langzaam naar de dealer gereden.
Bij Autowinkel te Woerden, waren er die dag precies 4 mensen met dezelfde klachten.
Allemaal de 1.4 Multiair.
De auto uitgelezen en de klacht met foutmelding werd doorgestuurd naar Jeep.
Ik kon mijn weg weer vervolgen.
Helaas was dat maar voor korte duur.
De volgende dag stond ik met dezelfde klacht bij de dealer.
Ook dezelfde mensen waren weer aanwezig.
Vanuit Jeep werd als oplossing aangegeven om het carter schoon te maken.
Wegens dat de NL modellen geen carter verwarming hebben, blijft er soms vocht achter wat dus kan kristalliseren.
Nooit meer dit probleem gehad.
Nog later een keer terug geweest voor het Uconnect systeem.
Meerdere keren was er een irritante piep te horen, vanuit de radio.
Terwijl de flitsers, trajectcontroles etc. in de navigatie uitgeschakeld stonden.
Radio ge-update en gereset, dit heeft helaas niet geholpen.
Uiteindelijk bleek de oplossing: de Uconnect app verwijderen van mijn telefoon.
De telefoon staat namelijk via Bluetooth gekoppeld.
De Flitsmeister app gaf de geluiden via Uconnect door als piep over de radio.
Toen ook een proefrit gemaakt in de Fiat 124 spider.
Een handgeschakelde versie met dezelfde motor maar meer pks.
Wat schakelt en rijdt dat fantastisch!
Een echt roadster gevoel, helaas is het maar een twee zitter.
En bij de passagier zit een soort rare bult in het compartiment.
Diegene kan dus nooit zijn benen rechtuit kwijt.
Ah fijn, de Jeep bevalt nog steeds uitstekend.
Het design blijft onderscheidend, de motor is pittig, lekkere hoge zit.
Alleen de versnellingsbak gooit soms wat roet in het eten, hij blijft soms twijfelen.
Binnenkort toch maar is langs Savalli.
Waarschijnlijk zijn de "klachten" dan verdwenen, doordat de software wordt aangepast.
Het verbruik blijft rond de 1 op 12/13.
Wel heb ik ontdekt dat je onwijs veel kleuren kan toevoegen door frontjes, stickers etc.
Bij Aliexpress kost het een habbekrats gelijk ook RvS instaplijsten besteld.
4 stuks voor 30 euro.
Wordt vervolgd met foto’s.
Ingeruild Fiat 124 Spider
- 40.000 km
Omdat een weekendje proefrijden in een Fiat 124 zo goed bevallen was en het maar in mijn hoofd bleef spelen heb ik de Jeep ingeruild op een Fiat 124 Spider Lusso Azzuro Metalica.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.