Jeep Renegade 1.4 MultiAir AWD Limited (2015)

autoreview

Jeep Renegade 1.4 MultiAir AWD Limited (2015)

Signalement

UitvoeringRenegade 1.4 MultiAir AWD Limited
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jeep Renegade AWD AT9

  • 5.000 km

Het was ergens in de zomer van 2014 dat ik voor het eerst een bericht las dat Jeep met een nieuwe auto zou komen. De Renegade, en deze zou gemaakt gaan worden voor een groot publiek. Ik was eigenlijk direct geïnteresseerd. Op 1 September kwam er een Jeep Renegade Introduction Party en ik maakte op het Center Parks De Eemhof voor het eerst kennis met deze auto. Er stond een witte Renegade in diesel uitvoering en ondanks dat ik geen meter had gereden met deze auto voelde het allemaal al zo goed aan dat ik meteen al wist dat deze het moest worden. Uiteindelijk heb ik op 24 Oktober de handtekening gezet onder een contract met de volgende specifikaties:

- Jeep Renegade 170HP 1.4 4WD A9 Limited
- Carbon Black Metallic
- Lederen bekleding
- Visability Pack
- Function Plus Pack
- Parking Pack
- Infotainment Pack
- Winter Pack
- Dab Radio

Volgens de dealer zou de auto in Januari geproduceerd gaan worden en zou ik er in Februari mee kunnen gaan rijden. Goed nieuws zou je zeggen behalve het feit dat ik pas op 22 augustus de auto heb gekregen na 7 maanden vertraging! De logistieke drama's zal ik jullie allemaal besparen maar als je na al die tijd de auto krijgt zonder Parksense (het automatisch inparkeren ontbreekt), zonder winter matten (nog steeds niet leverbaar) en het alarmsysteem, dan moet daar iets vreselijk mis gaan met de logistiek. Tel daarbij op dat de map van de navigatie uit 2013 is en de klantenservice van Jeep je doodleuk verteld dat ze hiervan op de hoogte zijn maar nog niet weten wanneer ze dit op gaan lossen dan snap je wanneer je een meerprijs van ongeveer 1000 euro hebt betaald voor je navigatie je dag voorgoed verpest is. Ik heb dan ook meerdere keren op het punt gestaan het bijltje erbij neer te gooien...

maar gelukkig heb ik dat niet gedaan want na lang wachten is het nu eindelijk genieten! Van alle negatieve ervaringen die ik heb gelezen op allerlei forums blijkt mijn AT9 automaat van ZF perfect te functioneren. Bij de eerste exemplaren die in de US zijn afgeleverd kwam het regelmatig voor dat de bak ermee stopte en er soms zelfs plassen olie op de grond lagen. Misschien is het daarom maar beter dat die van mij later is geleverd waardoor ik nu een goed exemplaar heb. Er zijn ondertussen al verschillende modificaties en software updates doorgevoerd. Hopelijk blijft hij in de toekomst zo goed functioneren. Je moet wel wennen aan het schakelgedrag omdat deze AT9 een combinatie is van een Torque converter en Dog clutches (DSG).

Voor degene die geïnteresseerd zijn kan je hier een goed artikel vinden met alle technische details van deze versnellingsbak die bijvoorbeeld ook in de Range Rover Evoque wordt toegepast:

http://www.thetruthaboutcars.com/2014/02/zfs-9-speed-9hp-transmission-puts-dog-clutches-on-the-leash/

De eerste 1000 km's zijn probleemloos verlopen. Natuurlijk rustig aan gedaan in het begin maar ondertussen ook af en toe flink wat gas geven en dan merk je dat hij best vooruit wil. Als je uit een BMW 540 komt is de snelheids sensatie natuurlijk minimaal maar daar heb ik deze auto ook niet voor gekocht. Ik heb de auto voorzien van de nieuwe Michelin Cross Climate banden welke M+S zijn en officieel goedgekeurd zijn voor gebruik in Duitsland in de winter. Daardoor hoef ik dus geen extra set winterbanden en velgen te kopen en geen extra geld uit te geven voor het wisselen van de wielen 2x per jaar. Door de 4WD hoef ik dus zeker hier in Nederland niet bang te zijn voor de winter die eraan komt!

De auto voelt verder heel erg goed aan. Het materiaal gebruik is goed en er zijn geen piepjes, rammeltjes of kraakjes. Het veercomfort is goed en ik kan zelfs behoorlijk hard over verkeersdrempels heen en dat is een plus voor iemand die in Amsterdam woont. De auto rijdt heel volwassen en helt (bijna) niet over in bochten.

Ik heb pas 2x getankt en het verbruik zit momenteel op 1 op 12,5. Ik ben zeker geen rustige rijder dus ben ik hier best tevreden mee.

Ik heb de auto ondertussen laten wrappen en de originele wielen laten poedercoaten. Ik vond de zilveren details van de auto net iets te veel bling bling en zoals hij er nu bijstaat ben ik er helemaal blij mee.

Later meer....

5000km

Helaas na ongeveer 1300km gingen de lampjes van de motor en automaat branden op de snelweg met de versnelling gelockt in 7. Snel de automaat in N gezet en direct aan de kant. Nadat ik de auto uit en weer aan had gezet functioneerde de versnellingsbak weer normaal maar bleven de lampjes branden. Direct naar de garage gereden waar men de versnellingsbak van nieuwe software heeft voorzien en sindsdien heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Alleen viel me op dat de auto niet naar de 9e versnelling wilde. Ook met snelheden boven de 150 is het niet mogelijk naar de 9e versnelling te gaan. Wanneer je dit manual doet komt hij wel in de 9e versnelling maar gaat direct de downshift aanduiding branden en maakt de motor een vreemd geluid. Gisteren naar de garage geweest waar ze de automaat opnieuw hebben voorzien van nieuwe firmware. Helaas nog geen mogelijkheid gehad om hard genoeg te rijden voor de 9e versnelling maar dat gaat binnenkort natuurlijk wel gebeuren.

Verder brand regelmatig het controle lampje van de forward collision system ten teken dat het niet functioneel is. Helaas logt de computer geen error dus is het voor de garage niet na te gaan wat het probleem veroorzaakt.

Verder dan deze automaat issues rijdt de auto prima en ik verheug me op de winter zodat ik de 4WD en m'n Cross Climates aan het werk kan zetten!

Als er updates zijn zal ik ze hier posten...

10.000 km

  • 10.000 km

Ondertussen 10.000 zorgeloze km's gereden. Het belangrijkste: geen garage bezoeken!

Helaas wil de automaat nog steeds niet naar de 9e versnelling en ik zal het probleem nogmaals aanmelden maar nadat de bak nu 2x van nieuwe software is voorzien en opnieuw ingeleerd is, heb ik niet het idee dat dit snel verholpen gaat worden.

Er is ook nog steeds geen update voor de navigatie waardoor ik nog steeds rondrij met een kaart van 2013 die me ondertussen steeds vaker de verkeerde kant opstuurt omdat steeds meer wegen veranderen.

De winter mattenset is uiteindelijk ook gearriveerd en buiten het feit dat ze me ervoor wilde laten betalen terwijl het onderdeel was van het winter pakket die ik al betaald had, is het een welkome aanvulling omdat ze uiterst makkelijk schoon te maken zijn.

Het verbruik blijft rond de 1 op 12,8 hangen is wat mij betreft heel behoorlijk.

Over 5000 km de eerste beurt wat normaal alleen een vloeistof beurt zou moeten zijn. Hopelijk wordt dat het ook!

Eerste grote beurt

  • 30.000 km

Ondertussen al weer 30.000 zorgeloze km's gereden. Geen enkel probleem opgetreden en buiten dat ik de eerste beurt best duur vond (600 euro) zijn er geen problemen geconstateerd.

Jammer dat Jeep niet een onderhouds pakket levert zoals BMW dat bijvoorbeeld doet op de 1 serie waarbij je voor 500 euro 3 jaar onderhoud kunt kopen wat veel voordeliger is dan bij Jeep het geval is.

Bron: http://www.bmw.nl/nl/content/service/onderhoud-en-reparatie/onderhoudscontracten.html

Ondertussen na oneindig heen en weer bellen tussen dealer en importeur is er een update voor het Navteq (Here) navigatie systeem gekomen wat ze doodleuk voor 200 euro proberen te slijten. Dus je betaald 1000 euro voor een navigatie en je krijgt een oude kaart van 2013(!!!) en wanneer er dan eindelijk na meer dan een jaar een update komt mag je die gaan betalen.

Gelukkig vond de dealer dit ook onacceptabel en gaat er wat geregeld worden! Toch nog netjes van de dealer alleen wel jammer dat dit zo lang heeft moeten duren.

Verder is het verbruik hetzelfde gebleven rond de 1 op 12,5.

Al met al ben ik nog steeds tevreden met mijn Renegade!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Jeep Renegade

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.