Jeep Renegade 1.4 MultiAir Limited (2018)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Renegade 1.4 MultiAir Limited |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2018 |
| Jaar van aanschaf | 2020 |
| KM-stand bij aanschaf | 7.000 km |
| KM-stand laatst | 80.000 km |
Aankoop auto
- 7.000 km
Op vakantie in 2018 en in 2019 een Jeep Renegade als huur-auto gehad. We waren op slag verliefd. Heb sowieso iets met "speciale auto's". Onder andere een DS3 en C4 Cactus gereden. Maar omdat het toch wel een klap geld is wilde ik het meteen "goed" doen. Dus niet te oud, niet teveel kilometers en graag veel opties. Uiteindelijk deze gevonden bij een (niet Jeep) dealer in Den Haag voor een redelijke prijs.
Auto was (zeker voor die tijd) boordevol opties; Carplay, panorama-schuif-dak, trekhaak, keyless entry, regensensor/automatische verlichting, ACC en een skiluik. Tevens was automaat een eis. Dit is nog een echte Fiat met DDCT automaat en 1.4 Multiair II. Een motor waar je best plezier van kunt hebben maar je moet hem wel goed onderhouden (met de goede olie!).
Auto in februari 2020 gekocht, C4 Cactus ingeruild.
Versnellingbak problemen
- 12.000 km
Na pakweg een paar maanden bezit was er een vreemd geluid te horen. Dit kon ik reproduceren door van 60 naar 80 te versnellen of van 80 naar 60 terug te zakken.
Auto had net onderhoud gehad bij een Jeep/Fiat dealer in de buurt. Dealer kon niks vinden ("blijf er maar mee doorrijden") maar dat was buiten de waard gerekend. Na een maand stond ik stil bij de oprit met de melding "service transmission".
Nu was teruggaan naar de dealer waar ik de auto gekocht had niet direct een optie (had maar 6 maanden garantie en die was verstreken). Maar de auto had nog gewoon fabrieksgarantie. Ben dus teruggegaan naar de Jeep/Fiat dealer in de buurt maar die begon over een nieuwe versnellingsbak en 2000 euro kosten. Fabrieksgarantie zat er niet meer op volgens hem...
Toen ben ik maar op zoek gegaan naar de dealer die de auto van origine geleverd had. Dat bleek een autobedrijf in Breda (Otten) wat inmiddels opgegaan was in Van Mossel. Dus Van Mossel Breda maar aangeschreven. Volgens hun had ik nog wel fabrieksgarantie. Auto daar gebracht en die kwamen erachter dat het reservoir van de olie van de robot (dus niet de versnellingsbakolie) helemaal leeg stond. Bijgevuld en probleem was verdwenen (ook het probleem van het rare geluid, waar het allemaal mee begon). Kosteloos opgelost.
Versnellingbak problemen II
- 37.000 km
Zeer tevreden over de auto inmiddels. Zuinig is hij niet (1 op 15) maar dat interesseert me niet zoveel met slechts 15000 km/jaar.
Auto is een feest om te rijden. Ik ben lang maar ik kan met mijn 1.98cm prima zitten. De cabine is ook zeer ruim. De 1.4 DDCT is prima voor mij, ik ben geen snelheidsmonster.. Maar de auto komt goed mee en heeft voldoende power met zijn 140pk.
Wel kwam begin december 2021 het vreemde geluid weer terug. Direct naar de dealer in Breda gereden (daar is de auto inmiddels ook in onderhoud omdat ik die lokale dealer niet meer vertrouw) en daar kwamen ze meteen tot de constatering dat het reservoir van de robot weer bijna leeg was.. Bijgevuld en het vreemde geluid was weer weg. Ze kunnen niet verklaren waar de olie blijft, aangezien het een gesloten systeem zou moeten zijn en er ook geen lekkage te vinden is.
Inmiddels wel wat twijfels over de betrouwbaarheid. Maar het is wat het is.
Auto blijft optisch wel een plaatje, ben altijd weer blij als ik hem zie staan.
Schuifdak kapot
- 60.000 km
Fast forward naar 2024;
Ik rij de auto eigenlijk zo goed als probleemloos. Ik blijf (ondanks dat het op 90km van huis zit) onderhoud doen bij Van Mossel in Breda omdat ze me zo goed geholpen hebben met de versnellingsbak. Banden heb ik december 2023 laten vervangen bij een bandenboer (bij 60k) omdat de dealer daar wel een hele forse prijs voor vroeg. 1
Er zijn wel wat dingetjes;
- Het infotainment systeem (touch) is soms helemaal de weg kwijt. Niet meer te bedienen en er worden ook knoppen ingedrukt terwijl je niets doet. Oplossing is de auto een nacht laten staan, of de zekering van de radio erin en eruit halen (maar dat is nogal een gedoe) OF gewoon de hele auto spanningsloos maken via de accu. Dat laatste is binnen 2 minuten gedaan maar heeft als nadeel dat al je instellingen weg zijn.
- Het schuifdak deed steeds vaker moeilijk. Soms moest ik hem zelfs "helpen" om hem weer dicht te krijgen (duwen vanaf de buitenkant terwijl iemand anders binnen de knop indrukt).. Uiteindelijk is het schuifdak in juni 2024 defect geraakt, hij ging niet meer dicht, ook niet met hulp.. Met spoed naar Van Mossel Breda gereden (met open dak). Daar hebben ze hem wel dichtgekregen maar van binnen is alles kapot. Ze hebben wat onderdelen laten zien wat afgebroken is (deels hard plastic en ook de "kabels" zijn verweerd).. Hij moet er helemaal uit en dan moeten de onderdelen vervangen worden. Schuifdak is nu dus voorlopig een panoramadak geworden. Mijn buurman heeft een Alfa met een soortgelijk panoramadak (zelfde systeem) en die vertelde mij dat je dat eigenlijk jaarlijks moet invetten en onderhouden. Dat is bij mij nooit gebeurd (had de dealer weleens mogen zeggen). Dit alles gebeurde in mei 2024.
Verder onderhoud gedaan in de zomer 2024 bij Van Mossel in Breda. Daar meteen een opgaaf gehad voor het dak (2000 euro) en de distributieriem en waterpomp is aan de beurt. Dat was ook nog eens 1200 euro. Allemaal iets te gortig naar mijn zin dus het dak heb ik laten zitten en de riem en waterpomp heb ik bij een Fiat/Alfa specialist laten doen in de buurt (voor een stuk minder geld). Ik kan natuurlijk ook naar een universele garage maar het is wel handig als er iets van kennis is over de Multi-Air.. En de Fiat/Alfa specialist in de buurt (geen keten!) lijkt wel te weten waar hij het over heeft...
Het klinkt raar, maar ik ben nog steeds tevreden over de auto ondanks de problematiek. Motorisch gaat het inmiddels al langere tijd goed. Het entertainment systeem, tja.. Soms gaat het maanden goed en soms moet ik hem dan weer twee keer per week resetten.. Ik heb ermee leren leven inmiddels. Het dak is vervelender. Volgens mij had het voorkomen kunnen worden door beter onderhoud. Ook met de auto op vakantie geweest naar Normandie, wat prima gegaan is (helaas zonder open dak).
Overstap garage (onderhoud)
- 80.000 km
Gezien dat de fabrieksgarantie inmiddels verlopen is en de dealer in Breda wel erg ver weg zit (en goed aan de prijs is qua onderhoun) ben ik overgestapt naar de Fiat/Alfa specialist in de buurt (die ook de riem en pomp gedaan heeft) voor het jaarlijkse onderhoud.
In juni 2025 grote beurt en geen bijzonderheden geconstateerd. Prijs prima, veel minder dan bij de Jeep dealer in Breda. Daar ook navraag gedaan naar het dak, kunnen ze repareren voor 900 euro. Dat is al stukken minder dan bij de dealer in Breda maar alsnog een klap geld. Voorlopig laat ik het zitten.
November 2025 kreeg ik echter (na vier jaar!) weer last van het vreemde geluid. Auto meteen naar de Fiat/Alfa specialist gebracht. Die begonnen over het vliegwel maar heb de historie uitgelegd. Ook zij kwamen tot de conclusie dat het reservoir van de robot weer bijna leeg was. Bijgevuld en probleem was weg.
Voorlopige conclusie?
Ik heb echt een haat-liefde verhouding met de auto. Optisch en qua rijden? Echt een 10/10. Ik krijg nog altijd goede reacties en hoewel het design alweer uit 2014 is (met hier en daar een facelift) voelt het niet als een oude auto. De auto heeft nog altijd meer opties dan de T-Roc van mijn collega uit 2023, die heeft bijvoorbeeld niet eens ACC (ligt natuurlijk ook aan de uitvoering).
Motorisch? Tja? De versnellings-problematiek blijft vreemd. Ik ga in januari 2026 weer terug naar de Fiat/Alfa specialist en dan gaan we kijken of het niveau van de olie gezakt is. Het blijft ook vreemd dat ik 4 jaar lang probleemloos rondgereden heb en dat nu het probleem ineens weer terug is. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Ook het schuif-dak is natuurlijk zonde, dat had wellicht met beter onderhoud voorkomen kunnen worden.
Verder gaan er natuurlijk ook dingen wel goed; De accu is nog origineel en dat is best okay voor een auto van 2018. Ook de lak houdt zich goed, ondanks dat de auto altijd buitenstaat (ik zet hem wel jaarlijks in de was). Van binnen blijft alles ook mooi en netjes, zowel de bekleding als het verdere interieur. Ook heeft de auto nog geen vreemde rammels, zoals je wel vaker hebt met wat oudere auto's..... Het infotainment wordt wat ouder maar dankzij Carplay kan het nog steeds prima meekomen (met af en toe een reset vanwege een vastloper, zoals eerder beschreven). Verder nog geen roest te bekennen, nergens. (dat had ik met de Cactus wel, die was nog maar 4 jaar oud toen ik al roest zag onder de deuren)..
Al met al kan ik de auto geen 10 geven voor betrouwbaarheid. Maar het is ook weer niet zo dat de problemen zich blijven opstapelen.
Ik zit in dubio of ik hem misschien op termijn moet inruilen (begint ook weer wel te kriebelen) maar het probleem is dat ik eigenlijk weinig auto's echt leuk vind. Ik vind de Kia EV3 een optie, maar ik kan niet thuis laden dus dat hou ik nog maar even af gezien alle ontwikkelingen op overheidsgebied. De nieuwe Jeep Compass is ook leuk maar de benzine-variant is een 1.2 PSA 3-pitter, daar zit ik ook niet op te wachten. Verder dit weekend wel even stiekem bij een Dacia Bigster gekeken, dat is op zich best een optie maar ik wil even aanzien wat die nieuwe 1.8/Hybride van Renault gaat doen op de langere termijn qua betrouwbaarheid. Als Fiat nou gewoon FCA was gebleven hadden ze misschien wel een mooie Multiair III of IV ontwikkeld, dan hadden ze die mooi in de Compass kunnen leggen.. Verder heb ik principes (en die kosten geld), dus ik wil het liefst een Europees geproduceerde auto, maar als backup een Japanner of Korean. Ik wil pertinent geen Tesla of Chinese auto.
Voorlopig rij ik maar (blij) door in de Renegade en duim ik dat de versnellingsbak het houdt.
Als ik alle review-updates van mezelf hierboven zo doorlees lijkt het alsof dit een probleem-auto is maar zo voelt het eigenlijk helemaal niet. Maar dat zal wel dat Italiaanse auto-gevoel zijn ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




