Jeep Grand Cherokee 5.9i V8 LX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Cherokee 5.9i V8 LX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 239.000 km |
KM-stand laatst | 285.000 km |
ERVARINGEN
Dit is een zeer brute stoere auto. Toen ik hem startte voor een proefrit met de deur nog open wis ik gelijk waarom ik deze stoere Amerikaan wilde gaan rijden, wat een machtig V8 geluid!! Absoluut de beste keuze voor de liefhebber van brute kracht, pure snelheid en stoere hardware.
De mijn is voorzien van een fijn LPG G3 VSI insallatie van Prins
Baas boven baas is de Jeep Cherokee met zijn 5,9-liter V8. Hij biedt het beste van een stevig aantal werelden: als GTI (qua snelheid althans) en als krachtige terreinbeul kan hij prima uit de voeten. De Cherokee is snel. Bloedstollend snel zelfs, volgens de fabriek. Lees en huiver: 0-100 in 7,8 tellen en een top van 200 begrensde kilometers. Waarden die ik overigens niet op de stopwatch kreeg. Desondanks biedt deze Jeep meer dan voldoende spektakel. Hij is zonder twijfel de leukste voor degene die van gasgeven houdt, eigenlijk niet zonder een GTI kan (qua verslaving) maar ook behoefte heeft aan de broodnodige ruimte. De 5.9 reageert op gaspedaalbewegingen als een racemotor, het toerental klimt net zo snel als een aap in een bananenboom op weg naar lekkers. Je wordt constant in je zetel gedrukt en de auto wordt voor je gevoel bij elk stoplicht stevig afgevuurt.
Open de Jeep-deur en de weelde komt je tegemoet. Veel hout, veel knoppen en diepdonker leer dat losjes om de kussens is gespannen.
Ergonomisch is de Yank een zootje. Overal zijn knoppen en toetsen geparkeerd, op de meest onlogische plaatsen bovendien. Waarom de overdrive-knop op het dashboard zit en niet op de pookknop is onbegrijpelijk. En dat de achterruitverwarmingtoets niet bij het kachelgedeelte is geplaatst, is ook weinig logisch. Duidelijk een oud ontwerp dat niet was voorbereid op al die toeters en bellen die met het toenemen van luxe en comfort steeds talrijker werden. Er is zelfs een luikje ingebouwd in het dak om je afstandbediening van je garage deur in te monteren. Hier is een plaksetje met dubbelzijdig tape en vulstukjes voor bijgeleverd door Jeep, ik heb mijn aftandbediening er ook in gemaakt en ben hem zo dus niet steeds weer kwijt,een druk tegen dak en de deur gaat open.
ook is standaard het ’follow me home’ er in gebouwd, eerst contact uit en dan de lichten en ze blijven 30 sec nabranden zodat je je voordeur kan zien.
De auto zit vol met deze snufjes.
Jeep heeft eveneens permanente vierwielaandrijving met de spannende naam QuadraTrac. Het is niets anders dan een extra hendel naast de pook van de automaat waarmee gekozen kan worden tussen hoge en lage gearing en diff-sloten. Even de spieren aanwenden en de meest ingewikkelde heuvel kan worden genomen.
Het concept van de Grand Cherokee.
Een concept dat van de tekentafels van de passenger-car afkwam in plaats van die van de truck-people. Hetgeen een een wereld van verschil maakt. De Grand Cherokee heeft daarom geen ladderchassis met starre assen en bladveren, maar een zelfdragende carrosserie, die is afgeveerd met schroefveren. Jeep noemt de Grand Chrerokee een limousine met terreinkwaliteiten. En die terreinkwaliteiten zijn heilig bij Jeep. Dus heeft ook de Grand Cherokee LX een adequate grondspeling en is verrassend wendbaar in terrein. Eigenlijk een beetje teveel power onder de rechtervoet. Als je hetgewend bent totaal geen probleem ben er 48 graden mee omhoog gereden. klasse!! perfecte vierwheel drive zonder slip.
De topsnelheid is begrensd op 200km per uur, waar de auto vebluffend snel aankomt
De manier waarop de auto in de begrenzing komt zou je zeggen dat 230 a 240 km per urr mogelijk moet zijn. maar 200 is hard zat met zo’n hoog zwaartepunt.
De 5,9 liter V8 is voortgekomen uit de bekende 5,2 liter krachtbron. Zowel de boring als de slag is vergroot. Dit resulteert in een maximum vermogen van 237 pk bij 4050 toeren per minuut en een koppel van 472 Nm bij 3050 omwentelingen. Hetgeen een fractie minder is dan diezelfde motor in de Dogde Durango produceert, maar dat heeft te maken met de Europese geluids- en emissie-eisen. Geen reden tot treurnis, het blijft brute kracht. En brute kracht vraagt uiteraard om diverse aanpassingen. Jeep hing een verbeterde 46 RE elektronisch gestuurde automatische viertraps transmissie in de Grand Cherokee en de ’type 249’ tussenbak heeft een versterkte uitgaande as. Bovendien helt het koetswerktwee graden meer naar voren om de bewegingen van carrosserie bij hevige acceleratie ietwat te compenseren.
Van 0 naar 100 in een krappe acht seconden (Chrysler geeft 7,4 seconden op) sprinten zonder misbaar en rokend rubber is wel weer bijzonder stijlvol. Verrassend ook wel. Niet alleen voor de gemiddelde GTI-rijder, maar evenzeer voor de gelegenheidsbestuurder van de 5.9 LX. Ik had niet gedacht dat het ding zo snel zou zijn. Met name omdat het vermogensverschil met een 5.2 (die 223 pk heeft) nu ook weer niet zo schokkend groot is en omdat een Range Rover 4.6 (226 pk, 2000 kilogram) ook al tien seconden nodig heeft voor het standaardsprintje. Het geheim schuilt uiteraard in de toename van het koppel. Het steeg in vergelijking met de 5,2 liter V8 met zestien procent. Alle wijzigingen aan de machine waren dan ook gericht op draaimoment, topvermogen is van ondergeschikt belang. Belangrijker is natuurlijk nog het onthutsende gemak waarmee deze Cherokee versnelt in het 80-tot-180-gebied. De zo belangrijke inhaal-acceleratie van 80 naar 120 voltrok zich blijkens een meting in slechts 5,6 seconden. Dat is serieus snel; slechts een seconde trager dan bijvoorbeeld een Jaguar XJR 4.0 Supercharged, om maar eens een willekeurige toplimousine te noemen.
Snelheidssensatie is er ook als je 220 (op de teller rijdt). Beangstigend is dat overigens niet, want ook bij 200 kilometer per uur voelt de Cherokee zeer stabiel aan. Snelle rijbaanwisselingen met zeer hoge snelheden gaan hem zelfs onverwacht goed af. Een lekkere auto om in slechte weersomstandigheden mee naar Zwitserse wintersportoorden te blazen dus. Helaas is het geen lekkere auto om met bovengemiddeld tempo over landweggetjes te suizen. Daarvoor stuurt hij te wollig en te gevoelloos, terwijl het koetswerk teveel om zijn lengte- en dwars-as beweegt. De veerwegen zijn lang en de ophangingsrubbers nogal week, zodat het gevaarte te traag op commando’s en correcties reageert. Snelle rijbaanwisselingen met zeer hoge snelheden gaan hem zelfs onverwacht goed af. Een lekkere auto om in slechte weersomstandigheden mee naar wintersportoorden te blazen dus. Helaas is het geen lekkere auto om met bovengemiddeld tempo over landweggetjes te suizen. Daarvoor stuurt hij te wollig en te gevoelloos, terwijl het koetswerk teveel om zijn lengte- en dwars-as beweegt. Maar ja het is tenslotte een echte terreinbeul.
De auto rijd fijn en zeer comfortabel met een zeer goed stel ankers met ABS en zeer goede doorslipregeling, ook de automaat schakelt zeer fijn.
Dat klinkt goed, niet? Net zo goed als de Grand Cherokee Limited LX zelf, want die is voorzien van een uitlaatsysteem (met een dikke, verchroomde eindpijp) dat speciaal is gemaakt om diep donkerbruin te roffelen, terwijl een 180 watt HiFi-systeem van Infinty de trommelvliezen van de inzittenden verwent. Ik heb al een uur gezocht naar een subwoofer deze is er niet maar wat zit er een machtig geluid in de auto het is zowaar een cocertzaal. ook de ingebouwde wisselaar onder de achterbank slaat nooit over en gaat goed overweg met zelf gebrande CD’s
Voorts is de LX standaard voorzien van ’Wanderer II’-leder zover het oog reikt, houtaccenten in hoogglanzend gelakt esdoornfineer, een mat-zwart roofrack en als onderscheidende exterieur-kenmerken een gaaswerkje in de typerende Jeep-grille benevens louvres in de motorkap.
Op LPG loopt hij niet echt zuinig maar het valt me alles mee.
Ik heb 10x getankt en het totale gemiddelde verbruik kwam op 1 op 6.7
Ik rijd 20.000 km per jaar dus is het best te doen
De wegenbelasting op LPG G3 is € 110 euro per maand. de auto weegt 1891 kg
dus de wegenbelasting is circa € 15,- duurder als op benzine dus bij de eerste tankbeurt is de wegenbelasting er al weer dik uit.
Ook is het zeer goed voor het milieu de auto stoot haast 0% CO uit dus zeer goed!
Op bezine loopt hij 1 op 7 à 8 bij gemiddelde rijstijl.
PROBLEMEN
- 250.000 km
Toen ik de auto kocht had ik lekkende uitlaatkleppen
Heb hier twee sloopkoppen op geplaatst tevens ik de koppen heb laten voorzien van harde LPG zetels. ( zie verslag hierna)
Tevens is bij 200.000 km de automatenbak en de assen/differntieel’s gereviseerd.
om dat deze toch wat herrie ghingen maken
Nu rijdt de auto weer als een zonnetje alles werkt nog airco, electrisch accesoires etc
Wel is het leren stuur bovenop doorgesleten en stuk,
een goed 2e hands stuur kost zo’n 75 Euro
Vervangen...
- 285.000 km
Zie beneden bij reacties het verhaal en uiteindelijke kosten
Ik doe alles zelf aan de auto dus heb ik geen werkuur kosten garage
Vervangen bij 250.000 km de cilinderkoppen koste me totaal 820 Euro
Er zitten nu cilnderkoppen op met LPG zetels
Cilnders van gemiddeld 7,5 bar weer naar 10,5 bar compressie
hierbij alle bougies en pakkingen vervangen
Als een Jeep V8 op LPG wil rijden zorg dan dat als je geen LPG zetels heb er dan Flashlube op staat om je kleppen te smeren en te koelen... mijn broer's Grand Cherokee uit 1999 (nieuwer Model 4,7 V8 rijdt al 289.000 km met dit spul en heeft nog steed 11 bar per cylinder!!)
Van de sloop sturbekr pomp en stuurhuis vervangen kosten 140 euro
Gaf te weinig stuurhulp meer dit was bij 260.000 km
Airco 2 licht bijgevuld geen problemen voor de rest
Radiator vervangen bij 280.000 km was lek en veroorzaakte steeds hoger wordende koelwater temperatuur ...
Van de LPG simulatie weerstanden benzine injectie vervangen
Electronica geen problemen alle opties en speeltjes werken zonder storing 1x achtruit rij schakelaar voor achteruitrij lampjes afgesteld
Loopt zeer goed op LPG en start uitmuntend
Zie ook reacties beneden nog..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.