Jeep Cherokee 4.0i Limited (1997)

autoreview

Jeep Cherokee 4.0i Limited (1997)

Signalement

UitvoeringCherokee 4.0i Limited
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf132.000 km
KM-stand laatst194.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het vierkante model van de Cherokee (XJ voor de liefhebbers) trok mij altijd al aan. Ik heb ook een tijd in een 1992 4.0 limited van een vriend gereden die in het buitenland zat. Het model 1997-2001 vond ik echter nog mooier, vooral ook omdat daar een aantal vervelende punten van het eerdere type verholpen waren, zoals het zijruitstijltje en een dashboard uit het jaar kruik...Ook het onderstel is verbeterd ten opzichte van het oude model, waardoor dit type XJ ook op de verharde weg redelijk mee gaat. Het blijft echter een serieuze 4x4, dus hij helt over in de bocht en vanwege de zware, starre achteras met bladveren, wil je niet heel enthiousiast een afritje pakken, zeker niet als daar hobbels in zitten. Ik vindt het persoonlijk een heel rustgevende auto die behoorlijk van leer trekt zodra het gas open gaat. De auto nodigt echter niet uit tot een stevige rijstijl, eerder lekker relaxed Amerikaans.
Ondanks de verbeteringen aan dit nieuwe model, blijven er echter punten van kritiek: De stoelen zijn nog steeds te vlak en beiden weinig steun. De verstelling is wel beter geworden. de radio is 1,5 DIN formaat, dus als je die wilt uitwisselen, passen daar (met een hulpstuk) alleen normale 1 DIN radio’s in en net niet de mooie nieuwe NAV systemen van 2 DIN. De plaatsing van schakelaars onder de kachel is hopeloos. De airco is zeer krachtig maar had in een auto van deze prijsklasse wel een climate control mogen zijn.
Het verbruik is niet verbeterd, dat blijft 1 op 7 gemiddeld en dan moet je geen zware rechtervoet hebben.....
Rationeel heb ik de Jeep gekocht omdat deze voor een 4x4 van dit formaat zeer licht is (1550kg t.o.v. 2000kg van de conccurenten)en ondanks de benzine motor toch 3250 kg mag trekken. Ik rijd niet veel kilometers, dus het verbruik van de benzinemotor is niet zo heel erg van belang.
Ik zou deze auto ook aanraden voor mensen die behoefte hebben aan een auto die hele zware aanhangers kan en mag trekken, maar niet teveel kilometers rijden.

PROBLEMEN

Ik heb de auto gekocht met flink veel (rijdbare) schade rondom. Maakte mij niet zoveel uit, maar scheelde wel veel geld.
Echter, de technische staat bleek ook erbarmelijk te zijn, volledig te wijten aan de slechte zorgen van de vorige eigenaresse. Veel punten zijn bij aflevering toch nog opgelost maar ik blijf nog zitten met:

1. Differentieel maakt herrie (Vorige eigenaresse zonder olie in diff gereden)
2. Defecte schakelaars in interieur
3. Airco lekt
4. Bestuurdersstoel ’platgezeten’ aan linkerzijde, waardoor je tegen de deur aan schuift.

Bij een jeep moet je het onderhoud niet verwaarlozen. Ga voor onderhoud naar een 4x4 bedrijf die zich voornamelijk met Jeep bezig houdt, en niet noodzakelijkerwijs naar de officieele dealer. Op deze wijze kunnen de onderhoudskosten binnen de perken gehouden worden.

Update 2009

  • 156.000 km

De Jeep is een auto die je steeds meer gaat waarderen.
In 2008 is de achteras gerepareerd door het vervangen van de 4 differentieel lagers. Tijdens de 2008 APK bleek de CO2 niet in orde, te wijten aan fout in de Lambda sensor. Echter, de Jeep heeft er 2. Zekerheid voor alles en dus beiden laten vervangen. Niet goedkoop, alleen de sensoren bij elkaar meer dan 200 EU. Koplamp vervangen voor 40 euro.

Grote beurt weer gehad en nu is de uitlaat aan de beurt voor de 2009 APK. Kosten plm 200 euro.

Update 2013

  • 172.000 km

Inmiddels wonen we in NL en heeft de auto van 2010 - 2013 in onze garage in Italië gestaan en is deze alleen gebruikt tijdens de zomervakantie en een enkel weekendje.
Juni 2013 hebben we de auto opgehaald om in Nederland weer als daily driver te gaan dienen. Vlak voor de terugreis zijn de remklauwen voor vervangen want deze bleven plakken en revisie mocht niet helpen.
Kosten klauwen en blokken: €120 totaal. Montage hiervan + nwe remslangen ongeveer €150.
Terug in NL gelijk naar de APK + beurt. Kosten €1000. Aantal rubbers vervangen, aandrijfaskeerring, alle vloeistoffen en filters, ook van de automaat, diff's en tussenbak.
Rijdt weer heerlijk dagelijks. 1 op 8 à 9 gemiddeld is haalbaar. Wil 'm graag nog een paar jaartjes bij me houden.

Update 2021 - Einde van een tijdperk

  • 194.000 km

Het is zover. Mijn trouwe indiaan is vertrokken met een nieuwe vlam. Nog steeds buikpijn van. Nog nooit zolang een auto gehad, maar nu er ook nog een camper bij is gekomen, moest er eentje gaan, en dat werd KlukKluk. Wat een fijne auto is dit geweest. Nee, niet probleemvrij of goedkoop, maar eentje waar je heel erg van gaat houden.

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.