AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Jaguar XK8 Convertible (2001) #2

autoreview

Jaguar XK Convertible

Signalement

UitvoeringXK8 Convertible
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf255.000 km
KM-stand laatst255.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijden in een Jag XK8 is een beleving

  • 255.000 km

Acht jaar geleden zag ik er eentje staan. Een Jaguar XK8 uit 1998. Racinggreen. In een showroom bij een autospuiterij.
Ik was op slag verliefd. De lijnen van die auto had ik nog nooit eerder bij andere merken en modellen gezien. Dit was geen auto. Dit was een prachtige dame met heerlijke dijen. Dat was wat ik dacht toen ik achter de auto stond. Van voren gezien was het een ranke kat. Een jaguar. Mensen wat deed dit kunstwerk zijn naam eer aan.
Ik wist direct: ooit wordt zo'n auto de mijne.
Na een zoektocht van acht jaar waarin ik het nodige bij elkaar had gespaard trof ik in oktober 2022 doel: een zwarte dame met beige interieur. Ingevoerd uit Duitsland. Onderhoudshistorie ontbrak, maar ze oogde netjes en reed perfect tijdens de proefrit en alles werkte. Ze kostte weinig met 255 duizend op de teller dus ik had nog wat centen over voor achterstallig onderhoud waar ik ongetwijfeld tegenaan zou lopen.
We zijn een jaar en 9 duizend kilometer verder.
De auto overtreft alle verwachtingen. Het rijden is een beleving op zich. Ze heeft met haar 4 liter motorinhoud zoveel over. Ze draait amper toeren, is zeer stil en uiterst comfortabel. Het is zondermeer een feest om erin te rijden. Ook qua uiterlijk valt ze nog steeds op. Menigeen draait zich om als voorbij kom zoeven. Oh, wat was deze auto haar tijd ver vooruit.
De kosten zijn me mee gevallen. De motor doet het prima, het schakelen gaat vlekkeloos en verder heb je natuurlijk het reguliere onderhoud. Maar met 9 a 10 mille aan km's per jaar valt dat wel mee.
Het enige vervelende is dat de autoradio is weggevallen en dat er wat trilling in het stuur zit. Die storing in de radio moet op te lossen zijn en dat trillen, ook na balanceren en uitlijnen, heeft ongetwijfeld te maken aan zeer goedkope banden (wat hoogte-slag) die de vorige eigenaar erop heeft laten monteren. Maar het profiel was nog zo goed dat ik het zonde vond ze weg te gooien. Maar in het voorjaar gaat er een set topbanden op van Michelin of van Conti. Daar ben ik nog niet uit. Misschien heeft iemand van u een advies.
Komende winter blijf ik ermee doorrijden. Ze staat onder een carport, dus altijd rijklaar. Uiteraard rijd ik in de winter bij droog weer, althans op momenten waarop er geen pekel op de weg ligt. Corrosie ligt altijd op de loer en daar wil je niet mee geconfronteerd worden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren
Sub-reacties inklappen
EJ van der Schaaff
EJ van der Schaaff
  • 0
Mooie XK, wij rijden een 2001 XKR Coupe. Hierbij wat standaard pijnpunten.
Corrosie. Ik heb de vloer bij de rechter voorstoel gelast omdat de airco daar lekte en water loosde in plaats van buiten. Bekende kwaal Kosten ongeveer € 500,-
Ik heb de beide achterscherm randen laten vervangen, inclusief spuitwerk een kleine
€ 2.500,-
Vergeet de kunststof kettingspanners niet te vervangen voor stalen.
In de 7 jaar dat wij de onze hebben lekker aan het touren geweest en 25.000 km gereden. Heerlijke kilometers. Onze auto tref je trouwens ook in de reviews
Slechte, goedkope, banden vaak een indicatie van hoe een eerdere eigenaar met zijn auto omging.
XJR350
XJR350
  • 0
Dit is een 2001 dus als het goed is hoef je bij deze de kettingspanners niet te vervangen. Dat was een kwaaltje van vóór de facelift.