Jaguar XJS 3.6 Cabrio (1987)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XJS 3.6 Cabrio |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 129.000 km |
Het is weer lente
- 129.000 km
Het is weer Lente dus heb ik de jaguar eerst een goede wasbeurt gegeven, met daarna een klei-, cleaner-, en waxsessie. Wat komt 'ie toch altijd mooi de winter uit. Hij heeft nog de originele lak en die glimt alsof 'ie zo de fabriek uitkomt..
Met sommige minpuntjes van de auto leer je omgaan. Wanneer de auto meer dan 2 maanden stilstaat, is de accu leeg. Die hang ik dus 's winters aan de druppelaar. De accu is goed bereikbaar en draagbaar.
De motor is een van de beste die Jaguar ooit gemaakt heeft: de AJ6. 6 Cilinders in lijn met origineel meer dan 20o Pk. Die zullen er niet allemaal meer inzitten, maar het oude beestje trekt nog aardig op.
Wanneer je de motor rustig warm rijdt, krijg je daarvoor met warme motor veel rijplezier terug. Een soepel schakelende automaat gekoppeld aan achterwielaandrijving geeft een enorm luxe rij-ervaring.
De wagen is lang en laag. Hierdoor heeft hij een erg rustig weggedrag. Door de grote, dikke banden worden de overgebleven hobbeltjes uit de weg gefilterd.
De zitpositie is erg laag, wat ook hoort bij een sportauto (want dat is het stiekem wel). De stoelen geven wel voldoende, maar niet bovenmatig veel steun. Dat kan ook aan de ouderdom liggen. Dat pak ik binnenkort wel eens aan, kijken of dat te verbeteren is..
Van het verbruik kun je aardig pijn in je portemonnee krijgen. Als je alleen korte ritjes maakt wordt het niet veel beter dan 1 op 5, wanneer je er veel snelweg mee doet (met een lichte rechtervoet) haal je 1 op 10. Ik haal gemiddeld (over 15000 kilometer) ongeveer 1 op 8.
Qua onderhoud is de auto vriendelijk. Er zijn veel gespecialiseerde bedrijven voor oudere jaguars en er werken veel liefhebbers. Er zijn ook diverse fora waarop je tips kunt krijgen. Onderdelen zijn ook goed via e-bay te vinden, de prijzen vallen daar reuze mee.
Je moet een auto als deze alleen kopen als je een goede geventileerde garage hebt en er 's winters niet mee hoeft te rijden. De auto is roestgevoelig, dus houdt hem droog en weg van pekel..
Maar als je met dit weer de kap eraf haalt en de cilinders start....ach man: mooier wordt het niet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.