Jaguar XJR 4.2 SC (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XJR 4.2 SC |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 90.120 km |
KM-stand laatst | 100.201 km |
Weer geweldig
- 90.315 km
Wat voelt deze auto toch weer vertrouwd aan! Maar toch weer niet...
Ik dacht dat een X358 te veel op een X308 leek, en daarom had ik er niet eerder een gekocht. Maar toen ik van een kennis van mij hoorde dat hij zijn XJR die hij nog maar een maand had wegdeed omdat de brandstofkosten hem tegen vielen, zag ik dat als een uitgelezen kans om een "nieuwe" auto aan te schaffen. De rest van de auto beviel hem wel heel goed, de volgende auto voor hem is dan ook een XJ6 van een jaartje later.
Mijn XJR is van mei 2008, na de facelift dus, en nieuw op Nederlands kenteken gekomen. Hij is altijd dealer onderhouden, en van de eerste eigenaar af ingeruild bij een handelaar. Daar heeft mijn kennis de auto weer gekocht, en ik heb hem weer van hem overgenomen. Normaal koop ik altijd nieuwe of jongebruikte auto's en dit is dan ook de "oudste auto die ik tot nu toe heb gekocht. Maar hij doet niet onder voor nieuw! Voor zo ver ik heb kunnen ontdekken, zitten er nog helemaal geen krassen of putjes in. Ook het interieur is nog als nieuw, de stoelen hebben nog helemaal geen slijtage! Ja, de vorige eigenaar is er erg zuinig op geweest! Ook alle opties zijn aanwezig. Navigatie en tv's achterin vind ik zelf de leukste. Eerder deze week had ik al winterbanden op velgen voor mijn nieuwe auto aangeschaft. Die zitten er nog niet onder.
Het rijden:
Mijn zoon had mij vanmorgen al afgezet bij de vorige eigenaar, en toen sneeuwde het al. Toen ik eenmaal zelf kon gaan rijden in de XJR lag er al een flink pak. Gelukkig was er op het grootste deel van mijn route gestrooid, maar het was buiten de snelwegen toch een geglibber... Moet je voorstellen, niet gestrooid en dan op zomerbanden... Met 390 PK en RWD!! Op de snelweg kon ik het toch niet laten om het gaspedaal even in te drukken, en wow! Dat herkende ik, maar niet van de Daimler maar van de Porsche! Echt fenomenaal, ook het geluid!
Als je in mijn Daimler rijdt, dan is dat echt al een voorrecht. Maar deze XJR is totaal anders. De X308 was nog gebouwd op de oude basis uit ik meen 1968. De XJR is op een totaal nieuw platform gebouwd, en heeft dan ook luchtvering. Dat is echt een stuk comfortabeler! Ook is er meer binnenruimte, omdat hij ook opnieuw is ingedeeld. Vooral de ruimte achterin is veel, veel, beter.
Het navigatiesysteem... Ik heb er veel slechts over gehoord, maar ik vind het best fijn werken. Oké, het is geen MMi, maar het werkt naar behoren en het heeft me de weg naar huis gewezen. Het is te bedienen via een touchscreen, waar ook nog meer functies in te vinden zijn. Het geluidssysteem heeft goed geluid, maar de bron van geluid is nog gewoon een CD wisselaar. Er zitten weer lekker veel knopjes op het dashboard, voor de een verwarrend maar voor mij juist handig. Ook de climate control gaat nog gewoon lekker anoloog. Zoals ik al eerder zei is mijn auto voorzien van een entertainmentsysteem voor de achterpassagiers. Dat houdt in dat de achterpassagiers films kunnen kijken op de schermen in de hoofdsteunen. Dat is bij deze auto een fabrieksoptie, dus het ziet er ook nog heel strak uit. In mijn Mercedessen (2x ML en 1x GL) had ik het ook, maar niet als fabrieksoptie en dat vond ik niet zo mooi. Ik heb het net even aangezet en het beeld is ook nog redelijk scherp! Ik zou bijna zeggen dat het jammer is dat ik voorin moet zitten, maar dat is het helemaal niet in deze auto!
De stoelen zijn geweldig. Beter dan dat ik thuis heb staan. Weer goed (electrisch) verstelbaar zodat iedereen zijn draai kan vinden.
Tot nu toe kan ik niet meer zeggen dat het de fijnste en mooiste auto is waar ik ooit in gereden heb... Ik ga meer schrijven zodra ik meer gereden heb. Ook komen er eigen foto's. Deze zijn nog van bij de handelaar.
München, autobahn en meer.
- 92.670 km
Zoals gepland zijn wij vanmorgen naar München vertrokken met vrienden om daar een week leuke dingen te doen en kerst te vieren. Mooie kans voor mij om de Jaguar te testen. Daarover zometeen meer.
Ik heb de auto nu twee weken in mijn bezit. De eerste paar dagen was ons land compleet wit gekleurd, en dus glibberig. Ik had reeds winterbanden op Jaguar XJ velgen aangeschaft, en die er eigenhandig onder gelegd. Dezelfde dag nog. Er is met winterbanden wel iets meer geruis, maar enfin, dat hoort erbij. De daaropvolgende week was de sneeuw weg, en moest ik naar Brussel om daar het een en ander te regelen voor de taak die ik daar gedurende 3 maanden ga vervullen. Lekker lang stuk om te rijden, dus 6 leuke cd's in de wisselaar, navigatie instellen en weg. Ik hoor veel over slechte, bonkige vering bij dit type. Geen last van. Oké, minder zwabberig dan bij de Daimler, maar daar is niks mis mee. Tijdens die rit naar Brussel de cruisecontrol veelal op 150 km per uur, en geen centje pijn. Verbruik is dan 1 op 8.5. Op een rustig stuk heb ik het pedaal even kunnen vloeren, en 210 op mijn teller gezien. Is wel kicken hoor, zo'n auto! De kleinkinderen vinden trouwens de DVD schermen achterin helemaal het einde.
Nu over de langste rit met deze auto tot nu toe, vandaag naar München. Lekker lang stuk, wat ik vaak gereden heb. Vandaag neem ik alleen mijn vrouw mee in de auto, het bevriende gezin gaat met zijn 4en in de Mercedes E500 combi. Leuk, dacht ik. Het was vrij rustig op de autobahn, dus we konden lekker een beetje stoeien. En dat wint de XJR toch. De E ging mee tot de 230, maar ik ben met mijn Jaguar tot de 245 op de teller. Op een gegeven moment reed ik een stukje alleen, totdat er een Cayenne Turbo langs mij kwam. Even gas geven, en je ziet dié bruut steeds kleiner worden in je spiegel. Leuk om dat te kunnen.
Wat mij heel erg opvalt in deze auto, is dat de versnellingsbak véél beter is dan die in de Daimler. Veel meer souplesse.
Als ik na de kerst weer terug ben update ik hier weer. Voor nu wens ik iedereen fijne feestdagen en een gezond en succesvol 2013!
Klokje rond
- 100.201 km
Vanmorgen reed ik met 230 over een Duitse snelweg, en terwijl ik dat deed sprong mijn klokje op honderdduizend. Heb een tijdje niks met dit account gedaan, maar dit vond ik toch een update waardig.
Het enige wat mij echt tegen zit is het olieverbruik. Dat is nu zo'n 1 liter per 6000 kilometer. Het benzineverbruik is ook nog redelijk hoog, maar dat is te verwachten als je een auto met supercharged V8 koopt. Hij rijdt heerlijk en is bloedmooi. Ik heb nogmaals een proefrit gemaakt in een nieuwere XJ, en die rijdt nog beter. Maar voorlopig rij ik nog even in deze.
Ik zal vaker updates brengen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.