Jaguar XJ6 2.7D Sovereign (2006)

autoreview

Jaguar XJ6 2.7D Sovereign (2006)

Signalement

UitvoeringXJ6 2.7D Sovereign
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst253.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een Jaguar na jaren Audi te hebben gereden. Het schijnt niet vaak voor te komen, en na een kleine twee jaar - 12 mei 2006 werd hij afgeleverd - begrijp ik niet waarom. Natuurlijk heb ik de nieuwe A8 ook uitgebreid geprobeerd. En wie durft er iets aan te merken op een auto van een ton, van welk merk ook? Toch zijn er verchillen.

Ik begreep nooit waarom Duitse autobladen kritiek hadden op het ’Abrollkonfort’ van de A8, maar als je in een Jaguar XJ wegrijdt begrijp je dat direct. Je ziet aan het wegschuivend landschap dat je begint te rijden; horen of voelen doe je het nauwelijks. Vanaf de eerste meters tot snelheden die alleen in Duitsland nog zijn toegestaan blijft het een superieur comfortabele en zekere auto. Ook dankzij de luchtvering. De A8 had dat confort ook, maar vanaf hogere snelheden. Ook het zitconfort is in de Sovereign van grote klasse. In de A8 moet je voor de beste stoelen nogal wat bijbetalen, en dan is ook daar niets op aan te merken, behalve dat achterin weinig beenruimte overblijft. Bovendien vond ik de Jaguar stoelen beter om het lichaam sluiten, en de Audi stoelen vooral veelomvattend zonder dat je er als gegoten in zit.

Verder kunnen andere ook uitstekende dieselmotoren niet op tegen de maar 2720 cm3 metende diesel met dubbele turbo die Jaguar in de XJ inbouwt. Met de nieuwe A8 ben je toch met een diesel op reis. Ik rijd wel eens met chauffeur, en dan moet ik oppassen dat hij geen benzine tankt. Mijn nieuwe chauffeur hield het op de 4,2 liter V8. Alleen bij koude start kun je buiten wel horen dat het een diesel is. Het is de beste motor die ik ooit in een auto heb gehad. Het verbruik is met 7,5 tot 8 liter - zo’n 1 op 13 - ook niet slecht. Ik kom in elk geval boven de 1000 km met een tank, en dat vind ik een randvoorwaarde als je veel rijdt. Bij het verbruik moet ik wel aantekenen dat ik meestal snelweg rijd, teller rond de 130 op de cruise control. Hoewel, uiteraard ook veel files.

Ook achterin is het confort uitstekend, de uitrusting in de Sovereign uitvoering omvat zelfs verwarmde zetels achter. Ik kan er heelijk werken en slapen. Alleen raar dat je nog een duur alarm moet bijkopen, omdat hij anders niet eens is te verzekeren. En bijbetalen voor een echt reservewiel vind ik ook gek. Je zal maar met je noodwiel op de Franse autoroute rijden; niet dat het ooit is voorgekomen, maar een normaal reservewiel is voor zo’n auto toch wel een vereiste.

De koper moet wel bedenken dat het een sedan is, met alle voor- en nadelen. Als u geregeld de Ikea leegkoopt, kunt u beter een Renault Kangoo kopen. De bagageruimte is prima, maar niet uitzonderlijk groot, en er valt ook geen achterbank om te klappen.

De touch screen bediening van het GPS systeem annex radio en telefoon vind ik veel beter dan het draai- en drukgedoe dat de Duitse autoindustrie ons verplicht voorschrijft. De mogelijkheden zijn zo groot, dat niets makkelijker is dan op het scherm tikken op wat je bedoelt. En op het stuur en dashboard zitten voor de standaardfuncties gelukkig ook nog de vertrouwde knoppen.

PROBLEMEN

In het begin had ook de Jaguar de elektronicaproblemen die bekend zijn van de Duitse concurrentie. Eerlijk gezegd had ik er niet veel last van, omdat de dealer Munsterhuis mijn auto gelijk kwam halen en een andere bracht. En weer omwisselde toen de mijne klaar was. Omdat de auto bij deze problemen overschakelt op een soort noodstand, kun je wel gewoon doorrijden en thuiskomen. Maar een sportwagen is het dan niet meer.

Onderhoud: eerste beurt bij 25.000 km E. 370, tweede beurt bij 47.000 km E. 690, derde beurt bij 74.000 km E. 579. Winterbanden Vredestein met velgen gekocht, die overigens nog geen sneeuw hebben gezien... De Pirelli’s achter vervangen na 60.000 km. Al met al geen klagen, lijkt me.

Twee jaar verder met dezelfde Jaguar

  • 148.000 km

Twee jaar geen update gegeven, maar er is ook niets te melden. Misschien is dat wel het vermelden waard. Ook na een kleine vier jaar werkt alles eigenlijk als nieuw. Verrukkelijke stoelen, geruisloos, geen problemen en zuinig.
Journalisten vragen zich vaak af of iemand met een auto van een ton het verbruik iets kan schelen: het antwoord is ja, want ik wil niet meer dan eens per week tanken: 7,5 tot 8 liter/100 km.
Het enige waar ik aan merk dat de auto al vier jaar meegaat, is het GPS systeem: die bieden bij nieuwe auto's meer mogelijkheden; ook een update voor filemeldingen kan er niet in. Jammer. Touch screen vind ik overigens wel prettig.
Voor wie de kosten wil weten: de afgelopen twee jaar drie keer een beurt voor een totaal van E. 2.250.
Een bijzonder woord van dank voor de 'park distance control' voor en achter, en zelfs om de hoek. Ik parkeer daarmee op het gehoor, en na vier jaar nog geen kras! Dat was bij mijn vorige auto wel anders.

En dan de nieuwe Jago: je kunt geen artikel opslaan of de schrijver vraagt zich af of berijders van de huidige XJ die wel mooi zullen vinden. Dat is misschien belangrijk voor wie er niet zelf in rijdt en dus alleen de buitenkant ziet, maar als berijder interesseert mij vooral het interieur: daar zit ik de hele dag tegenaan te kijken. Ik ben in elk geval erg nieuwsgierig, en heb er ook al even in gezeten: inderdaad heel aparte verwennerij. Schrok wel een beetje van de eerste verslagen dat hij wat stugger geveerd zou zijn. Daar houd ik niet van. Misschien leuk voor een journalist die er een paar dagen in mag scheuren, maar als eigenaar suis ik er vooral snelwegen mee af. Dan heeft comfort voor mij prioriteit. Voor ik besluit wil ik de nieuwe A8 ook proberen. Die komt met veel lichtere motoren, en dat spreekt mij wel aan.

Maar goed, ik rijd nog graag zeker een jaar door in mijn huidige XJ. Niet dus omdat ik zo gehecht zou zijn aan het klassieke uiterlijk, maar gewoon omdat hij nog rijdt als nieuw. En het interieur een genoegen blijft om in te verkeren, zowel voorin als achterin.

Het begint te kriebelen, een nieuwe of doorrijden?

  • 168.000 km

Na ruim vier en een half jaar begint het toch te kriebelen. Er is weer zoveel moois bijgekomen op de markt, dat ik mijnheer Reallife met zijn reactie van 7-4-10 graag de gelegenheid geef de daad bij het woord te voegen. Zo ja, mailt u dan naar ppmc@wxs.nl.
Met winterbanden en velgen rijdt deze diesel trouwens aanmerkelijk zuiniger dan op z'n normale Pirelli's. Intussen wijst de meter minder dan 6,5 liter aan. Dat is in werkelijkheid ruim een halve liter meer, maar blijft zuinig met 1 op 14.
Corrosieprobemen heeft deze aluminium auto per definitie niet. En hij is met 1627 kg zelfs 100 kg lichter dan een C5 met dezelfde motor... Dat maakt mijn luchtgeveerde zachtzoevende limo in de wegenbelasting zelfs goedkoper dan een middenklasser.
Laatst een paar dagen in de nieuwe XJ gereden. Tja, eigenlijk helemaal niet zoveel verschil in rijbeleving. Behalve dan dat ik nog nooit zoveel ben nagekeken. Ik kreeg overal voorrang en mocht invoegen als ik daar geen recht op had. Dat heeft ook wel wat.
Gek dat je na een tijdje toch weer naar iets nieuws uitkijkt. Niet verstandig misschien, maar ja, is een auto niet vooral emotie?

Vandaag is ze zes geworden

  • 200.000 km

Dat is toch wel update waard. Ik kan mij niet voorstellen dat ik al zes jaar rijd in mijn XJ, hoewel de A8 inmiddels wel ver in het verleden ligt.

Deze Jag blijft een heerlijke limo voor de lange afstand. In het begin had ik wat elektronicaproblemen, maar net als Franse wijn wordt deze auto beter naarmate de leeftijd toeneemt. Alleen aan het GPS systeem merk ik de leeftijd; huidige systemen zijn sneller. Als je naar de stoelen kijkt, de bekleding, het geluid en de staat van de (aluminium) carrosserie beoordeelt, is er sinds de aflevering weinig veranderd. Blijft als nieuw.

Ik blijf mijn gekriebel dus maar de baas, en wacht zeker nog een jaar met iets nieuws: een Porsche Panamera, een verwen Mercedes of weer een Jag. Daar komt bij dat ik net wat kosten achter de rug heb voor EGR kleppen, de linker en rechter katalysator, en de distributieset met spanrollen. Dat schijnt nodig te zijn. Fikse rekeningen, maar als ik alle kosten optel kom ik op 7,75 cent per km voor onderhoud en reparatie, incl. winterbanden en -velgen, en het abonnement op het alarm volgsysteem; redelijk voor deze auto.

De betrouwbaarheid in intussen uitstekend, en van de prestaties en het comfort geniet ik elke dag. Anders dan bij veel andere merken, ziet een Jaguar er niet snel verouderd uit als een nieuw model op de markt komt. Dat helpt ook om nog een tijd door te rijden.

Inruilen, c'est mourir un peu

  • 253.000 km

Nooit eerder heb ik in mijn dagelijkse reislimousine zo lang gereden als in deze Jaguar: meer dan acht jaar. En eerlijk gezegd is er geen enkele reden een nieuwe auto te kopen, want met luchtvering zeer comfortabel, snel, betrouwbaar en zuinig. Wat wil een mens nog meer? Gewoon eens iets nieuws. Ik heb nu 253.000 km gereden met deze Jag, en heb een tijd niets geschreven omdat er gewoon niets te melden is. Hooguit dat hij wat zuiniger is geworden, zo’n 7 liter per 100 km. Afgelopen januari een paar kleine reparaties, (membraamkleppen inlaatspruitstuk vervangen, nieuwe handzender sleutel en nog wat) bij elkaar zo’n E. 500. Totale onderhoud en reparatie over 8 jaar en 253.000 km: E. 17.850, incl. velgen, winterbanden, alarm met volgsysteem. Ik zou haast zeggen, het mag wel zo. De bekende vraag: “En zou u er weer een kopen” of “zou u anderen een Jaguar aanraden” beantwoord ik allebei volmondig met ja. Zeker als Munsterhuis Exclusief de dealer is. Heb ik er weer een gekocht? Eh… nee.
Het liefst had ik – alleen al vanwege dealer Munsterhuis – wel weer een Jaguar genomen. Overigens ook niets dan lof over dealer RAC in Rotterdam en Kimman in Haarlem, waar ik ooit eens voor een kleinigheid onderweg langskwam. Wat een service en aandacht! Maar ik knapte in de nieuwste Jaguar af op het enige dat in mijn huidige auto ook niet bevalt: het GPS systeem. Traag en onhandig. Tja, en dan is er zoveel ander snoepgoed…
Zo’n innovatieve Tesla had ik beslist gekocht, als ik er maar langere ritten mee had kunnen maken. Maar als je in Parijs bent, moet je overnachten voor je verder kunt. Bijladen geeft 12 km per 20 minuten. Dan kan ik bijna fietsen. Leuk als ik gepensioneerd ben, maar nu wil ik graag 1000 km rijden op een tank. (Bij de Jaguar kwam ik ooit op 1200!) Het is een hybride Mercedes geworden, de S diesel. Of je in een ruimteschip plaatsneemt: twee giga schermen vertellen je alles en aan computers gekoppelde 3D camera’s doen het werk. Morgen neem ik hem in ontvangst; ik zal te zijner tijd mijn bevindingen melden. Verheug ik mij op het inruilen van mijn Jaguar? Niet echt. Ik wist niet dat je met een auto zo’n band kunt opbouwen. Het voelt toch een beetje als verraad. Of een begrafenis. Le roi est mort, vive re roi! Zo spreek ik mezelf moed in.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.