Jaguar XJ6 2.7D (2005)

autoreview

Jaguar XJ6 2.7D (2005)

Signalement

UitvoeringXJ6 2.7D
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf213.000 km
KM-stand laatst225.000 km
Lezerswaardering: 95%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niets is zo duur als een goedkope Jaguar

  • 225.000 km

Niets is zo duur als een goedkope Jaguar

Vanwege een verhuizing heb ik een auto nodig.
Een kleine rekensom komt uit op een prognose van 30 duizend kilometer.
In één jaar welterverstaan.
En we willen de monetaire evaluatiemethode wel in balans hebben.
En daar begint het gevecht, tussen verstand en hart.
Uiteenlopende zaken worden in de weegschaal gelegd.

Verstand zegt: degelijk Duits, een wagen voor het volk.

Hart zegt: Brits? Italiaans?

Verstand zegt: Hybride, elektrisch, grote range.

Hart zegt:, Benzine, Diesel, zoveel mogelijk cilinders.

Verstand zegt: iets kleins, makkelijk parkeren, weinig wegenbelasting.

Hart zegt: Zo groot mogelijk, nog even genieten zo lang het duurt.

Hart en verstand zeggen: youngtimer misschien nog een optie?
Daar gaan de deuren open!
15 jaar oud mag ie zijn, als ik dan naar het aanbod kijk wat Stuttgart en Beieren hebben voortgebracht, dan zitten daar gezien de leeftijd ondertussen meestal de foute wielen onder, hebben al 10x de wereld rond gereden, of doen wat gedateerd aan..
Een van mijn favorieten is ook een mastodont van een Range Rover Vogue, eventueel grijs kenteken, maar die hebben de reputatie om bij de eerst volgende grote beurt Total löss verklaart te worden.
Maar wat blijft er dan over?
Ik heb het geluk gehad om 9 jaar in het trotse bezit te zijn geweest van een Rolls Royce Silver Shadow, als mooie klassieker, een droom van een auto, maar duidelijk geen daily driver.
-Dat kwam zo, toen ik een jochie van een jaar of 9 was had ik het voorrecht om eens een ritje mee te mogen met een echte Rolls Royce, een Silver Shadow!
De hysterie waarmee mijn vader me kwam halen om mee te rijden met een zwemvriend van m’n opa die de auto bij zich had, en de opvolgende rit waarbij de auto leek stil te staan, en de wereld onder de auto begon te rollen heeft toen een onuitwisbare indruk gemaakt die dus inderdaad nog steeds niet is uitgewist-
Britse auto's hebben vanaf toen wel altijd een zwakke plek in mijn hart veroverd.
(even tussendoor, maar ik zie het als volgt);
Een Porsche is een beetje als de ideale vrouw, je rijd er een keertje in, wordt verlieft, en vervolgens blijf je haar je hele leven trouw, je hebt er een betrouwbare partner aan, en ze stelt je zelden teleur.
Een merk als Ferrari is meer een Italiaanse Donna, je hebt alles uit de kast gehaald om haar te veroveren en gunstig te stemmen, en als ze een prettig humeur heeft, alles mee zit en klopt, dan ben je als man de koning te rijk, harmonie en hartstocht vloeien dan samen en je denkt dat dit is waarvoor het bedoelt is..
Totdat er een dag, nou ja........
Een Rolls Royce is meer een Britse prinses, ze is mooi, ze heeft klasse, op elke foto een plaatje, je zou voor haar zorgen tot de dood jullie zal scheiden, je bent al verlieft ook al heb je haar nooit ontmoet, maar de grandeur die om haar heen hangt is onweerstaanbaar.
En onbereikbaar helaas...........
Zoiets.

Een Bentley Arnage zou dan misschien de perfecte youngtimer kunnen zijn, maar 1 op 4 benzine is ook verre van ideaal.
Een Jaguar misschien? ja maar natuurlijk, die hebben volgens mij ook een diesel gemaakt!
En hij is van aluminium, dus de wegenbelasting valt waarschijnlijk ook mee!
Na een lange rekensom kom ik tot de conclusie dat dat wel is wat kan gaan worden.!
En dat ie wat gedateerd overkomt?! Dat deed die al toen die de fabriek verliet!
Klassiek zou ik het liever noemen.

Nu nog op zoek naar een goed exemplaar..
Eentje gevonden in Nederland, weinig gelopen, ziet er goed uit op het eerste gezicht, maar na wat onderzoek blijkt de auto een demo auto te zijn geweest, heeft de auto al een executie veiling meegemaakt, weet ik niet hoe veel eigenaren gehad, een andere grill gekregen, en een paar vage klachtjes en lampjes die branden wat verder geen kwaad zou kunnen volgens de verkoper…
Dus op naar de volgende, maar ik blijk niet de enige met deze zoektocht.
Tot m’n zwager, tevens een groot autoliefhebber, me tipt met een auto die te koop staat bij onze zuiderburen.
Tiptop wagen, een Belgisch schaderapportje opgevraagd, foto’s goed bekeken, foto’s van het onderhoudsboekje gevraagd, de eigenaar gecheckt waarbij het vertrouwen wordt gewekt!
De man blijkt een klassieker restauratie bedrijf te hebben!
In, Jaguars, bentley en Rolls Royce..
Goed gezelschap dus!
Waarom doet u de auto weg?
Ik mag de grote steden niet meer in met de diesel..
Tja.
We doen een bod en maken een afspraak om de auto te gaan bekijken.
We komen aan op het afgesproken adres, geen huis te bekennen, alleen een bos, en een hek wat open staat..
Hier moet het toch echt zijn..
We draaien het bos in, en rijden zeker 200 meter over een landweg totdat er een kasteel van een huis opdoemt, of eigenlijk moet ik zeggen een kasteel van een kasteel.
Een echt kasteel!
Compleet met kantelen en een bordes.
En daar staat de Jaguar.
We vragen ons af hoe het nu precies allemaal zit, maar lang hoef ik niet op een antwoord te wachten..
Daar komt de heer des huizes aangelopen.
Ik verwachte een echte kasteelheer met een geruite broek, Burberry jas en dito hoed, maar meneer lijkt meer op een gemiddelde kwikfit monteur qua kleding en wat optische verzorging betreft doet hij er ook niet veel onder..
Terwijl m'n zwager de auto onderzoekt knoop ik nieuwsgierig een praatje aan..
“U woont mooi mijnheer”, zeg ik, dank je wel, ja hiervoor woonde ik in een echt kasteel, en die heb ik goed kunnen verkopen, dus toen heb ik deze gekocht, en ook m’n bedrijf heb ik verkocht en nu kan ik rustiger aan doen.
Aha, maar u bent nog niet helemaal werkloos volgens mij zo te zien..
Nee klopt, stilzitten is niets voor mij en ik hou van Engelse klassiekers, en ik sleutel er graag aan, dus heb ik na de verkoop van m’n bedrijf een garage overgenomen om daar een beetje aan auto’s van mezelf en vrienden te sleutelen, maar dat is ondertussen alweer uitgegroeid tot een heel bedrijf, met veel aanvragen, maar tussen de middag gaan we gewoon dicht hoor om thuis de boterhammen op te eten, en als ik geen zin heb blijf ik gerust de rest van de dag dicht, het moet vooral niet op werken gaan lijken..
Oké..
Dus u bent liefhebber van Britse klassiekers?
Want ik zag bij de andere advertenties van u ook nog een klassieke MG staan…
Dan is de Jaguar in goede handen?
Jazeker, ik heb de auto ooit eens overgenomen van een klant, en heb er met plezier in gereden, en heb altijd zelf het onderhoud gedaan, maar voor sommige steden in België wordt het een probleem om met een diesel in te komen, en ik rij er te weinig mee, daarom gaat ie weg..
Mogen m’n zwager en ik er een rondje mee rijden alvorens we overgaan tot eventuele aankoop?
Prima, ga je gang..
Wilt u mijn autosleutels of rijbewijs als borg?
Nee hoor, ik zie jullie zo wel weer terug..
Opmerkelijk, dat wel, maar de wereld wordt pas leuk door de opmerkelijkheid harer bewoners, dus we berusten in het opmerkelijke.
Vertrouwen wekt het wel zo..
Tijdens het proefrondje in de Jaguar delen m’n zwager en ik onze ervaring van de afgelopen half uur..
“Dat hebben wij weer hoor, kopen een Jaguar bij een kasteelheer”.
Maarre, die kerel vertelt me net ook dat hij in de kelder nog een aantal klassiekers heeft staan waaronder een Jaguar E type, we gaan proberen daar ook even te kijken..
Deze auto durf ik wel aan, geen afwijkende kieren, kloppend boekje, bij hart remmen gaat ie gewoon rechtdoor, geen vage slijtageplekken op de bekleding en matten, en bovenal, alle lampjes zijn uit!
Dus als professionele bandentrappers zijn we tot de conclusie gekomen dat deze auto een prima keus is..
Ik denk alleen dat we er geen euro meer vanaf krijgen, omdat geld wel het laatste is waar deze man zich zorgen om maakt, maar we gaan het toch proberen..
We draaien terug het landgoed op.
Prima auto meneer, alleen de prijs, u gaf aan dat dit de uiterste prijs is, maar op de advertentie geeft u aan dat je kon bieden met een vanaf prijs die zelfs 500 euro dan de genoemde uiterste prijs?!
Tja, je moet altijd een vanafprijs hebben met bieden, anders krijg je van die onredelijke biedingen.
Zullen we er anders tussen gaan zitten vraag ik? 250€ minder? Ik betaal gelijk..
Helemaal prima jongens, hij is jullie gegund..
Dank u..
Nog één vraagje rest mij, de kelder….
Kom maar mee naar binnen..
In de kelder staat “slechts” een Jaguar E type en een MG 3000, maar we worden meegenomen naar een schuur, en daar staat nog een Jaguar een ander onbekend object, en een Rolls Royce 30/40..
En de rest van de voiture staan op de zaak, oké, ik kraam er nog een paar weetjes uit over een Rolls Royce uit die ik me herinner om zo ook nog over te komen als echte kenner, maar dit was wel lachen..
Onderweg naar Nederland valt me pas op hoe goed de Jaguar rijdt..
Het lichte gewicht en de soepele luchtvering geven de auto een soort waftability.
Thuisgekomen geef ik de auto eens een goede schoonmaakbeurt, en dat blijkt nodig..
De kasteelheer heeft erbij vertelt, als je nog iets vind in de auto mag je het houden.
Waarvoor dank!
Er komt zoveel kleingeld uit alle asbakken en vakjes dat een gemiddelde orgeldraaier er een prima dag aan zou hebben!
Uit de cd wisselaar komen zoveel cd’s dat je de jukebox mee kunt vullen, en verder heel veel kasteelzand en bladeren..
Maar voordat we nu verder gaan investeren in de auto gaat er eerst een Nederlandse plaat op, en een apk keuring.
De bpm valt met 6€ mee vanwege een kras op de deur, maar de apk valt duurder uit door een kapotte lamp en komt op 40€ uit..
Al met al tot nu toe een prima aankoop..
Nu eerst een paar weken rijden om te ontdekken of er geen verborgen gebreken aan het licht komen..
Alhoewel er bij de eerste wasbeurt de hele buitenspiegel nog aan één draadje hangt, en de parkeersensoren dienst weigeren, denk ik stiekem, had ik dan toch niet voor een Mercedes moeten kiezen?
Maar ja, een mercedes is geen Jaguar hé.
Na 5000 heerlijke kilomters in drie maanden krijg ik de indruk dat de automaat een iets ander schakelgedrag krijgt..
Tijd voor een grote verwenbeurt!
Ik maak een afspraak bij een specialist in de buurt en die neemt hem eens goed onder handen.
Alle vloeistoffen worden ververst, de automaat en motor worden gespoeld en 4 nieuwe remschijven.
Bij het ophalen van de auto zegt de monteur, als je zoveel rijd is goed onderhoud gewoon noodzakelijk, maar verder is het wel een heel goede auto! Echt heel strak en correct onderhouden.
Kijk, hier knapt de mens van op.

Een week later houdt de jaguar een beetje vermogen in bij het accelereren.
Maar geruststellend telefoontje met de specialist die hem net de grote beurt heeft gegeven helpt daarbij, “ik zeg altijd maar zo, als er maar genoeg olie, koelvloeistof en brandstof in zit, geen lampjes branden, en geen rammel onder de motorkap vandaag komt, dan kan er weinig misgaan”.
Toch naar maar even teruglangs de laatstgenoemde specialist gegaan, en daar bleek een slang van het luchtfilter huis losgeschoten te zijn.
Het ding wordt weer vastgezet, de massaluchtmeter wordt ook gelijk gecheckt, en de ruitenwisser vloeistof bijgevuld, een bak koffie voor onderweg, en kosten nul, wereldgarage!
Kijk, dat is nog eens wat anders dan een de sterspecialist die de auto van m’n vader eens had uitgelezen voor 80€ nadat er een storing zich voordeed toen ik hem eens mocht lenen..
Dan krijg je er wel een heel chique factuur bij.
Je moet ook je auto en je vrouw niet uitlenen hebben ze me een keer verteld, maar goed, je gaat er van uit dat je een stuk Duits degelijkheid wel een keer mee kan nemen bij je vader omdat de verhalen over zijn vehikel niets anders dan lof zijn.

Maar goed, wat ook het voordeel is van een auto uit Britse makelarij, mocht er alsnog een lampje gaan branden, dan zet je de auto een keer aan en uit, en het euvel is verholpen.
Dit is vast een stukje ingebouwde bewustwording van de fabrikant om je te laten weten dat het leven vergankelijk is.
Rijd je lekker op de snelweg, wordt je ineens gewekt door een optisch en akoestisch signaal dat je verwittigd dat je voiture niet harder dan 90 km/h zijn weg zal vervolgen vanwege een “noodloop”.
Normaal reden voor paniek voor naderend onheil, maar zo niet bij onze kat.
Even de parking op, sleutel uit het contact, eventjes wachten, weer starten, en alle lampjes en onhebbelijkheden zijn verdwenen.
Gewoon om je te bewust te laten worden hoeveel vermogen en comfort je eigenlijk tot je beschikking hebt, en het de mensen om je heen, het met veel minder moet doen.

Ondertussen zijn we 13 duizend kilometer verder en de auto rijd echt voorbeeldig, ik zie er nu al tegenop om straks weer weg te doen.
Mijn vrouw begint ondertussen de auto ook te waarderen!
Ooit heb ik eerder eens geopperd op een Jaguar als daily driver aan te schaffen, maar het is een “ouwelullenbak”, en daarmee was de kous af, want zij moest het meest er mee rijden, dus werd het een Mini Cooper.
Daar had ik zo m’n bedenkingen bij als mannelijk bestuurder, maar goed.

Vakantie, we gaan een weekje weg.
“Zullen we anders met de Jaguar gaan?” Probeer ik.
Je bent toch lid van de anwb zegt ze?
Ja, met buitenland dekking zeg ik.
(Deur gaat een kiertje open)
Ja, en hij heeft net een grote beurt gehad, hij rijd als een nieuwe!
Oké, ja hij zit wel lekker hè..
De bedoeling is dat we gaan wandelen in de Dolemieten, doch als we het lokale weerbericht van aldaar bezien verdwijnt alle zin, het heeft weinig nut om 900 kilometer te gaan rijden om dan vervolgens een week regen te incasseren..
Doch een luxeprobleem is ook een probleem, en we raadslagen de weerberichten elders in Europa, en zien tot onze vreugde dat de Franse Rivièra buiten schot blijft wat het regenseizoen betreft.
Terwijl zuid Nederland ondertussen het water tot aan de knieën heeft, toeren wij op naar het zuiden..
Na 800 kilometer heeft de auto dorst gekregen en stoppen bij de pomp.
Wat een feest opzich!
Licht brandend zonnetje op de snoet, krekels die een soort achtergrond muziek creëren, en een dijk van een auto, met een schone madame op de zetel..
Mijn leven is compleet, dat gevoel..
Zolang het duurt natuurlijk.

We belanden ergens in de bij Orange in het zuiden van Frankrijk voor een eerste overnachting.
De dagen erop gaat de reis van Saint Tropez richting Nice, en na twee nachten Nice gaat de trip naar de Italiaanse bloemenriviera want daar staat alles in bloei, denk ik..
Maar eigenlijk wil ik gewoon naar Italië, voor het eten, maar ook om heerlijk met de auto te kunnen cruisen langs de middellandse zee..
Wie wil dat nou niet..
Echt meer dan geweldig!
Via de terugweg in het weekend even gestopt bij het meer van Annacy, (prachtige route trouwens, Turijn-Annacy) en na het weekend weer op naar de Randstad.
Na één week zijn we weer thuis, en 3500 kilometer verder.
En een rijke ervaring rijker.

Tot nu toe blijkt een dure Jaguar, best goedkoop te kunnen zijn.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens