AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Jaguar
  • XF
17

autoreview

Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury (2008)

globetrotter023
  • globetrotter02315
  • Review
17 maart 2011 om 22:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXF 4.2 V8 Premium Luxury
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf7.500 km
KM-stand laatst81.450 km
Gemiddelde lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Engelse klasse

  • 19.500 km
  • 17 maart 2011

Sinds afgelopen november ben ik de gelukkige bestuurder van een Jaguar XF 4,2. Ik ben enige tijd geleden voor onderzoek naar het ziekenhuis geweest en daar heeft men ontdekt dat mijn bloed voor een flink promillage bestaat uit benzine. Ik geef daarom maar gewoon toe aan mijn drang; mijn auto-afwijking is immers onschuldiger dan neigingen waar sommige andere medemensen mee te kampen hebben. Na het verscheiden van mijn BMW heb ik dan ook de keuze gemaakt voor de Jaguar. Tot op heden blijkt het een waardige opvolger te zijn.
De auto is uitgerust met een enorme hoeveelheid luxe. Denk aan een touchscreen om de navigatie, telefoon, climate-control, voertuig instellingen etc. te bedienen. In de BMW was dit geregeld met de I-drive die met een centrale knop vanuit de pols te bedienen was. Ergonomisch gezien is het BMW-systeem makkelijker, qua bediening is het Jaguar systeem handiger; je hoeft niet door een scherm heen te lopen maar tikt direct de juiste plaats aan.
De stand van de versnellingsbak kies je door middel van een ronde draaiknop, dat is na enige gewenning erg prettig. Daarnaast kan je door middel van flippers aan je stuur schakelen, iets wat er van mij niet op hoeft te zitten. Je raakt het nogal eens perongeluk aan en dan heb je dat pas door omdat de auto in een versnelling blijft hangen. De stoelen zijn prima en ook goed in te stellen. Het leer voelt prettig aan, je moet het van de dealer dan ook leder noemen.
De auto zit vol met gadgets, de leeslampjes bedien je bijvoorbeeld door aanraking, geldt ook voor het handschoenenvak.
De kleurstelling van de auto is redelijk ingetogen, donker groen metallic met zwart leer en walnotenhouten accenten. In het verkeer krijg je nogal veel positieve reacties. De auto heeft dan ook een uiterlijk waarvan het moeilijk is om hem niet mooi te vinden. Dat geldt trouwens ook voor het interieur; netjes afgewerkt, een hoeveelheid leer waar een SMstudio jaloers op is en veel zachte verlichting (lichtblauw). Zoals alleen Engelsen en Italianen dat schijnen te kunnen straalt de auto van binnen en buiten een bepaalde klasse uit.
De rijeigenschappen van de Jaguar zijn prima. Het bochtengedrag is zelf erg goed. Zal mede komen door de combinatie achterwielaandrijving en banden van 265 breed. Remmen doettie prima, ook de prestaties zijn geweldig. Maar dat mag ook wel voor een V8 4,2 liter.
Een van de mooiste zaken van de auto is het geluid. Je hoort hem amper, maar als je hem intrapt en doortrekt tot tegen de 7000rpm brult de V8 als een maitresse die hoort dat ze niet in het testament staat. Wat de pret daarbij een beetje bederft is de wetenschap dat je net weer een halve liter verbrand hebt. De Jaguar is namelijk nogal dorstig. Hoewel het de bedoeling was dat ik wat minder zou rijden, wordt dat de laatste tijd weer heel wat meer. Ik ben daarom al aan het kijken naar een diesel; 1:8 benzine vind ik een beetje te veel van het goede bij 1500 km/week en uitzicht op nog meer...
Het is nog iets te vroeg om echt iets te kunnen zeggen over de kwaliteit van de auto. Toch vind ik dat ik jullie mijn ervaringen met deze auto niet mag onthouden. Het zal me, gezien het plezier dat de auto me geeft, best een beetje pijn doen om hem te verruilen voor een diesel.

Een update

  • 60.800 km
  • 31 januari 2012

Ik rij nu al enige tijd in de XF. Het blijft een mooie auto. In tegenstelling tot veel auto's, waar je na enige tijd op bent uigekeken, blijf ik dat vinden. De meeste mensen trouwens, getuige de reacties.

Verbruik
Inmiddels ben ik goed bevriend geraakt met de plaatselijke pomphouder. Waarschijnlijk heeft de man in het begin gedacht dat ik zijn vrouw erg leuk vond, maar de bezoekjes die ik daar een keer of twee gemiddeld in de week breng zijn toch echt noodzakelijk om de dorstige V8 aan de gang te houden. Dat is dus ook het grootste nadeel van deze auto. 1:8,5. Hij zuipt zo veel dat een vriend van me laatst vroeg of Jaguar tegenwoordig in Polen wordt gemaakt.

Raparaties
Enige tijd geleden ging de katalysator van de auto kapot. Hij valt dan amper meer te rijden. DIt is onder garantie vervangen. Ook de gearselector, die ronde knop die omhoog komt, is vervangen. Dat was geen garantie. Kostte ca. € 350,00. Verder is alleen regulier onderhoud gepleegd.

Momenteel ben ik me aan het orienteren om de XF in te ruilen. Het gaat me dan met name om het verbruik, ik rij gewoon teveel voor deze benzineprijzen in combinatie met deze auto. Maar het gaat me wel aan het hart.

afscheid

  • 81.450 km
  • 14 juni 2012

Door een ruil binnen de familie met iemand die minder kilometers maakte reed ik al een paar maanden niet meer in de XF. Daarvoor in de plaats was een Rangerover Sport TDV8 gekomen. Hierover zal ik binnenkort een review plaatsen.
Vandaag is de Jaguar echt weggegaan, hij is verkocht. Hopelijk heeft de koper er nog lang plezier van. Een aardige man, en wat een smaak, die kerel... Jacques, het ga je goed bij je nieuwe baas. Ik drink vanavond een borrel op je (drinken, daar weet jij alles van, Jacq..).

Ik heb nu een nieuw vervoermiddel. Ongeveer het andere uitersta dan de Jaguar (wat betreft het verzieken van het milieu althans). Ik ga electriek. Ik zal ook hiervan een review plaatsen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XF
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Sportbrake 2.0 P250 R-Dynamic SE | Driver Assist Pack | Black Pack | Technology Pack

    Jaguar XF Sportbrake 2.0 P250 R-Dynamic SE | Driver Assist Pack | Black Pack | Technology Pack

    • 2021
    • 25 km

    € 99.940

    3.5T AWD R-SPORT / Leder/ V6 / Navi Prof / 360 camera

    Jaguar XF 3.5T AWD R-SPORT / Leder/ V6 / Navi Prof / 360 camera

    • 2016
    • 62.000 km

    € 36.950

    2.2D 190pk Premium Business Edition

    Jaguar XF 2.2D 190pk Premium Business Edition

    • 2012
    • 117.335 km

    € 16.900

Meer Jaguar XF occasions

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XF specificaties
  • Jaguar XF occasions
  • Jaguar XF video's
Advies en informatie
  • Jaguar XF tests
  • Jaguar XF gebruikersreviews
  • Jaguar XF index
PREMIUM
Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

Over vier jaar kun je alleen nog elektrische Jaguars kopen. Toch staat er sinds kort een nieuwe...

Lees meer
 

Jaguar XF reviews

  • Review
    Jaguar XF 3.0D V6 S Portfolio (2010)

    Jaguar XF 3.0D V6 S Portfolio (2010)

    8
    • 8 december 2019
  • Review
    Jaguar XF 3.0D V6 S Pace (2011)

    Jaguar XF 3.0D V6 S Pace (2011)

    3
    • 3 oktober 2017
  • Review
    Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury (2010)

    Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury (2010)

    4
    • 22 december 2014
  • Review
    Jaguar XF 2.7D V6 Luxury (2008)

    Jaguar XF 2.7D V6 Luxury (2008)

    1
    • 26 oktober 2012
  • Review
    Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury (2008)

    Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury (2008)

    4
    • 12 februari 2012
  • Review
    Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury (2008)

    Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury (2008)

    17
    • 17 maart 2011
  • Review
    Jaguar XF 2.7D V6 Premium Luxury (2008)

    Jaguar XF 2.7D V6 Premium Luxury (2008)

    40
    • 17 april 2010
meer reviews
Jaguar XF

Jaguar XF

De Jaguar XF mag dan de opvolger van de S-Type zijn, het is een volkomen andere auto geworden....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW...

    • 13 april 2021
  • Test: Jaguar XF Sportbrake

    Test: Jaguar XF Sportbrake

    52
    • 11 april 2021
  • PREMIUM
    Test: Jaguar XF P300 R-Dynamic SE

    Test: Jaguar XF P300 R-Dynamic SE

    • 6 april 2021
  • Jaguar XF Sportbrake - Achteruitkijkspiegel

    Jaguar XF Sportbrake - Achteruitkijkspiegel

    12
    • 20 maart 2021
  • Review
    Jaguar XF 20d Prestige (2016)

    Jaguar XF 20d Prestige (2016)

    2
    • 30 oktober 2020
  • Autonieuws
    Prijzen vernieuwde Jaguar XF bekend

    Prijzen vernieuwde Jaguar XF bekend

    29
    • 19 oktober 2020
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Jaguar XF

    Facelift Friday: Jaguar XF

    21
    • 16 oktober 2020
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW...

    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Jaguar F-type R-Dynamic Black: actie met een zwart randje

    Jaguar F-type R-Dynamic Black: actie met...

    19
    • 12 april 2021
  • Test: Jaguar XF Sportbrake

    Test: Jaguar XF Sportbrake

    52
    • 11 april 2021
  • PREMIUM
    Test: Jaguar XF P300 R-Dynamic SE

    Test: Jaguar XF P300 R-Dynamic SE

    • 6 april 2021
  • Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

    Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

    • 26 maart 2021
  • Autonieuws
    Jaguar E-type Reimagined van Helm Motorcars

    Jaguar E-type Reimagined van Helm Motorcars

    14
    • 23 maart 2021
  • Jaguar XF Sportbrake - Achteruitkijkspiegel

    Jaguar XF Sportbrake - Achteruitkijkspiegel

    12
    • 20 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep