Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury (2008)

autoreview

Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury (2008)

Signalement

UitvoeringXF 4.2 V8 Premium Luxury
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf7.500 km
KM-stand laatst81.450 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Engelse klasse

  • 19.500 km

Sinds afgelopen november ben ik de gelukkige bestuurder van een Jaguar XF 4,2. Ik ben enige tijd geleden voor onderzoek naar het ziekenhuis geweest en daar heeft men ontdekt dat mijn bloed voor een flink promillage bestaat uit benzine. Ik geef daarom maar gewoon toe aan mijn drang; mijn auto-afwijking is immers onschuldiger dan neigingen waar sommige andere medemensen mee te kampen hebben. Na het verscheiden van mijn BMW heb ik dan ook de keuze gemaakt voor de Jaguar. Tot op heden blijkt het een waardige opvolger te zijn.
De auto is uitgerust met een enorme hoeveelheid luxe. Denk aan een touchscreen om de navigatie, telefoon, climate-control, voertuig instellingen etc. te bedienen. In de BMW was dit geregeld met de I-drive die met een centrale knop vanuit de pols te bedienen was. Ergonomisch gezien is het BMW-systeem makkelijker, qua bediening is het Jaguar systeem handiger; je hoeft niet door een scherm heen te lopen maar tikt direct de juiste plaats aan.
De stand van de versnellingsbak kies je door middel van een ronde draaiknop, dat is na enige gewenning erg prettig. Daarnaast kan je door middel van flippers aan je stuur schakelen, iets wat er van mij niet op hoeft te zitten. Je raakt het nogal eens perongeluk aan en dan heb je dat pas door omdat de auto in een versnelling blijft hangen. De stoelen zijn prima en ook goed in te stellen. Het leer voelt prettig aan, je moet het van de dealer dan ook leder noemen.
De auto zit vol met gadgets, de leeslampjes bedien je bijvoorbeeld door aanraking, geldt ook voor het handschoenenvak.
De kleurstelling van de auto is redelijk ingetogen, donker groen metallic met zwart leer en walnotenhouten accenten. In het verkeer krijg je nogal veel positieve reacties. De auto heeft dan ook een uiterlijk waarvan het moeilijk is om hem niet mooi te vinden. Dat geldt trouwens ook voor het interieur; netjes afgewerkt, een hoeveelheid leer waar een SMstudio jaloers op is en veel zachte verlichting (lichtblauw). Zoals alleen Engelsen en Italianen dat schijnen te kunnen straalt de auto van binnen en buiten een bepaalde klasse uit.
De rijeigenschappen van de Jaguar zijn prima. Het bochtengedrag is zelf erg goed. Zal mede komen door de combinatie achterwielaandrijving en banden van 265 breed. Remmen doettie prima, ook de prestaties zijn geweldig. Maar dat mag ook wel voor een V8 4,2 liter.
Een van de mooiste zaken van de auto is het geluid. Je hoort hem amper, maar als je hem intrapt en doortrekt tot tegen de 7000rpm brult de V8 als een maitresse die hoort dat ze niet in het testament staat. Wat de pret daarbij een beetje bederft is de wetenschap dat je net weer een halve liter verbrand hebt. De Jaguar is namelijk nogal dorstig. Hoewel het de bedoeling was dat ik wat minder zou rijden, wordt dat de laatste tijd weer heel wat meer. Ik ben daarom al aan het kijken naar een diesel; 1:8 benzine vind ik een beetje te veel van het goede bij 1500 km/week en uitzicht op nog meer...
Het is nog iets te vroeg om echt iets te kunnen zeggen over de kwaliteit van de auto. Toch vind ik dat ik jullie mijn ervaringen met deze auto niet mag onthouden. Het zal me, gezien het plezier dat de auto me geeft, best een beetje pijn doen om hem te verruilen voor een diesel.

Een update

  • 60.800 km

Ik rij nu al enige tijd in de XF. Het blijft een mooie auto. In tegenstelling tot veel auto's, waar je na enige tijd op bent uigekeken, blijf ik dat vinden. De meeste mensen trouwens, getuige de reacties.

Verbruik
Inmiddels ben ik goed bevriend geraakt met de plaatselijke pomphouder. Waarschijnlijk heeft de man in het begin gedacht dat ik zijn vrouw erg leuk vond, maar de bezoekjes die ik daar een keer of twee gemiddeld in de week breng zijn toch echt noodzakelijk om de dorstige V8 aan de gang te houden. Dat is dus ook het grootste nadeel van deze auto. 1:8,5. Hij zuipt zo veel dat een vriend van me laatst vroeg of Jaguar tegenwoordig in Polen wordt gemaakt.

Raparaties
Enige tijd geleden ging de katalysator van de auto kapot. Hij valt dan amper meer te rijden. DIt is onder garantie vervangen. Ook de gearselector, die ronde knop die omhoog komt, is vervangen. Dat was geen garantie. Kostte ca. € 350,00. Verder is alleen regulier onderhoud gepleegd.

Momenteel ben ik me aan het orienteren om de XF in te ruilen. Het gaat me dan met name om het verbruik, ik rij gewoon teveel voor deze benzineprijzen in combinatie met deze auto. Maar het gaat me wel aan het hart.

afscheid

  • 81.450 km

Door een ruil binnen de familie met iemand die minder kilometers maakte reed ik al een paar maanden niet meer in de XF. Daarvoor in de plaats was een Rangerover Sport TDV8 gekomen. Hierover zal ik binnenkort een review plaatsen.
Vandaag is de Jaguar echt weggegaan, hij is verkocht. Hopelijk heeft de koper er nog lang plezier van. Een aardige man, en wat een smaak, die kerel... Jacques, het ga je goed bij je nieuwe baas. Ik drink vanavond een borrel op je (drinken, daar weet jij alles van, Jacq..).

Ik heb nu een nieuw vervoermiddel. Ongeveer het andere uitersta dan de Jaguar (wat betreft het verzieken van het milieu althans). Ik ga electriek. Ik zal ook hiervan een review plaatsen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.