Jaguar XF 3.0D V6 S Pace (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XF 3.0D V6 S Pace |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 209.400 km |
Eerste ervaringen
- 115.600 km
"Jaguar is een combinatie van theater en beleving", heb ik ergens gelezen. En dat klopt. De roosters die open draaien, de automaatknop die omhoog komt bij het starten. Het lijkt allemaal zinloos theater, maar ik word er blij van... De eenvoud van de instrumenten, fraaie materialen, het gebruik van hout, souplesse bij rijden: het draagt allemaal bij aan de beleving.
Het rijden.
275 pk, 600 Nm dat rijdt zoals je denkt dat het rijdt. Geweldig! Altijd kracht, souplesse, maar.... Een Jaguar is een gentleman op gympen. Er is een duw in de rug als je dat wilt, maar niet zoals je verwacht bij de acceleratietijd. Het koppel is al beschikbaar bij ongeveer 2000 toeren, dus hij reageert direct op het gas. Niet wachten op een turbo, niet wachten op een toerental. Gas is gaan, vloeiend en vlot.
De Jaguar is ongelofelijk snel, wat vooral blijkt uit het feit dat de rest van het verkeer zo langzaam is... In D is hij comfortabel, maakt grote stappen en schakelt erg soepel. Bij snelle tussensprints in D moet je even wachten op terugschakelen en dan gaat hij.
In S zorgt hij dat toerental optimaal blijft voor snelle acties. Wordt dan ook meer een sportauto, iets meer geluid, wat bruter schakelen en de sprongen worden enorm.
Het sturen is heel precies, maar wel licht. Ik vind het prettig, maar je moet er van houden. Er zit (zoals het hoort) totaal geen speling op het stuur. Sturen is heel direct en precies, maar door de lichtheid kan het afstandelijk overkomen.
De wegligging van mijn auto is comfortabel genoeg, maar niet optimaal. Dit komt vooral doordat mijn auto in speciale uitvoering op 20 inch rijdt. Dat voel je een beetje, hoewel hij nooit oncomfortabel wordt. 20 inch kan echter en ik ben nog niet op zoek naar kleinere banden, dus zo erg vind ik het niet. Mijn vrouw merkt helemaal niets als ze (mee)rijdt, zij vindt hem gewoon comfortabel. Ik denk dat als je 18 of 19 inch hebt de wegligging grandioos is.
Het onderstel is zeer goed, bochten, rotondes kunnen probleemloos hard genomen worden. Geen overhellen, geen enkel moment het idee dat de auto het niet kan. Het onderstel kan meer dan ik durf.....
Kortom, onderstel prima, meest wezenlijk is formaat banden. Ga voor 18 inch als het je om het even is.
Verbruik.
6,8 staat er geloof ik gemiddeld in de boeken. Op de vakantierit van 2000 km naar Frankrijk heb ik dat gemiddelde inderdaad keurig gehaald. Maar dus met zeer veel snelweg kilometers. Verder lijkt het me een kansloze missie als je de motor gebruikt waar hij voor bedoelt is.
Ik rij vlot, zet bij stoplichten de versnelling in S en wil op de snelweg ook wel eens doortrekken. Gemiddeld kom ik op 7,3. Voor een auto met deze prestaties keurig.
Kilometers in de stad en korte eindjes is funest voor het verbruik ben ik achter. 8,5 tot 10,0 per 100 km is dan heel normaal. Zodra er echter provinciale wegen en snelwegen bij komen wordt hij redelijk zuinig. Allemaal betrekkelijk natuurlijk, voor het vermogen is het zuinig, voor een diesel als je referentie 1 op 20 is, is hij dorstig...
Onderhoud.
Kan ik nog weinig over zeggen. Hij heeft een kleine beurt gehad. Die kostte me 250 euro, maar er was toen niets bijzonders.
Net nadat ik hem opgehaald had (binnen 200 km) gaf display een motorstoring en ging de motor in de beveiligingsvoorzieningen. Ook gaf computer aan dat remblokken versleten waren. De verkoper gaf aan dat de electronica in de war was omdat de accu leeg was geweest. Ze zijn, geheel onder garantie, best een tijd bezig geweest om die storing er uit te krijgen. Ben 3 keer teruggewenst in de eerste week. Sindsdien rijdt hij echter probleemloos, dus ik vermoed inderdaad dat de elektronica hevig van slag was. Laten we het een individueel pechgevalletje noemen en de Jaguar het voordeel van de twijfel geven.
Wat is er niet goed/matig
Allemaal betrekkelijk, want het is een grandioze auto natuurlijk, maar er is altijd wel iets te vinden....
Binnenruimte, met name achter, is voor een auto van dit formaat matig. Auto is bijna 5 meter, maar als volwassenen zitten je knieën snel tegen de voorstoelen. Bagageruimte is voldoende, maar zoals het een sedan betaamt niet optimaal toegankelijk. Uiteraard kost de achterwielaandrijving ook ruimte. Ruimte is voldoende voor dagelijks gebruik, maar vooral gericht op de bestuurder. Met 4 volwassenen is het te doen, maar zoek je echt ruimte dan moet je geen XF (sedan) nemen.
Isofix aansluiting is elke keer weer schelden als ik de stoeltjes er in zet. De afstand tussen de haakjes in de bank lijkt net niet goed. Verder zit het zo goed weggewerkt in het leer dat ook dat gedoe is. Leer tussen de sluiting, etc.
Het lukt altijd wel, maar ik weet inmiddels dat ik er 4 keer zo veel tijd voor moet nemen als bij mijn vorige auto (9-5).
Radio is de standaard radio van een XF. En dat is het dan ook echt: standaard. Mocht je geluid belangrijk vinden ga dan voor een exemplaar met de upgrade (B&W geloof ik).
Geen USB aansluiting..... Wellicht een optie, maar bij mij zit het er niet op. Beetje karig voor een auto met nieuwprijs 88.000 euro.
Ruitenwissers zijn zeer goed, maar de interval blijft wennen. Volgens mij is deze en met regensensor en snelheidsafhankelijk... Dat is soms irritant. Bij langzaam rijden denk ik soms 'veeg maar even' en met dezelfde instelling bij snelweg wappert de wisser zich soms suf. Ik draai dan ook meer dan bij mijn vorige auto aan de instelling van de gevoeligheid.
Al met al.
Een auto die door de geweldige motor, schitterend interieur, grandioze prestaties gekoppeld aan heerlijke sportstoelen en fijn rijgedrag elke dag weer een grijns op mijn gezicht tovert. De minpuntjes vergeet ik als ik gas geef direct.
Na serieus aantal kilometers
- 129.800 km
Rijden
Wat een motor! Dat verveelt nooit. Sterker nog, ook na 20.000 km krijg ik er nog een lach van op mijn gezicht. De motor en de versnellingsbak (automaat) zijn top. Wat een heerlijk vlotte, soepele en bij wens ongehoord snelle auto.
Verschillende mensen (zowel bijrijders als mensen die achter het stuur zaten) vroegen of het echt een diesel is. Of als ik zei dat het een diesel is, geloofde ze het niet...
Geluid van diesel ratel, zeker in de auto, valt op door afwezigheid.
Verbruik
Wellicht verklaart mijn enthousiasme over de motor ook mijn hogere gebruik dan de 6,8 per 100 km die er voor staat bij Jaguar.
Ik heb 2 weken heel rustig gereden en kwam toen op gemiddeld 6,1. Kortom die 6,8 zal vast kunnen als je rustig aan doet. Omdat ik geen 275 pk rijd om rustig aan te doen, ligt mijn verbruik gemiddeld op 7,2.
Onderstel
Motor top, banden en onderstel blijft wennen. Heb inmiddels 18 inch winter- en zomerbande (ipv originele 20 inch). De auto is comfortabel, maar blijft ook wat stuiterens hebben zo nu en dan. Vooral als ik net weg rij. Afgevlakte banden door stil staan? Of simpelweg een straffer onderstel omdat het een bijzondere 75 jaar editie XF is? Ik kan er de vinger niet op leggen. Wellicht is het juist het sportieve communicatieve dat de XF heeft? De banden geven door wat er gebeurt, zonder dat het echt storend is, maar wel merkbaar.
Het is ook geen enkele reden om de auto niet te rijden en ik zou rustig weer een XF kopen, maar ik merk het wel.
Onderhoud
Top. Geen noemenswaardigheden, geen enorme kostenpost.
De matige onderdelen:
De binnenruimte blijft niet groot voor 5 meter auto, maar het stoort me nooit en ik ben nog geen enkel praktisch bezwaar tegengekomen. Met gezin op pad, bouwmarkt, vakanties. Het gaat allemaal zonder problemen. Voor huis tuin en keukengebruik prima.
Isofix blijft vloeken. Dat vloeken ben ik inmiddels aan gewend, hoewel ik het kl#%te blijf vinden. Ik wissel stoeltjes regelmatig, dus kom regelmatig tegen dat het palletje net niet lekker past. Druiloren....
Radio blijft matig. Heb upgrade gevraagd bij Jaguar. Dat kost 2500 euro... Dat stel ik dus nog even uit. Geluid is verder goed te doen, maar premium is het niet.
Ruitenwisser en de intervallen ben ik geheel aan gewend, stoort nooit.
Ander punt wat ik tegen ben gekomen is dat het dashbordkastje erg klein is. Met boekje van de auto, een ijskrabber en een cd is hij vol.
Tja, als dat mijn grootste probleem is, is het en blijft het een heerlijke auto. De lach is niet van mijn gezicht.
Na meer dan 100000 km gereden te hebben
- 209.400 km
De XF heb ik nu een aantal jaar en al die jaren heb ik rustig doorgereden zodat ik nu ruim over de 2 ton heen ben. Het feit dat ik nog steeds in de XF rijd zegt al iets over mijn tevredenheid....
Wat een heerlijke comfortabele en snelle auto! Hij voelt inmiddels minder snel aan, maar dat zal gewenning zijn. Ook ga ik vaker rechts staan bij een stoplicht want tegenwoordig is 6 seconde naar de 100 niet meer zo een prestatie....
Mijn verbruik zit op 7,1 per 100 km, dus dat is door de jaren heen redelijk stabiel gebleven.
De 20 inch velgen liggen ook al jaren in de schuur en ik houd het bij 18 inch. Rijdt heerlijk.
Onderhoud
En dan het onderhoud. Dat is toch iets waar ik na een ton iets over kan zeggen. Ja, hij is betrouwbaar en ja, onderdelen zijn duur. Voor degene die echt wil weten wat het kost een jaguar (XF) in onderhoud zal ik ook even wat cijfers noemen. Ik ga naar een universele garage (waar ik al 18 jaar kom). Dat is dus geen jaguar werkplaats tarief.
Apk en bandenwissels laat ik buiten beschouwing. Voor banden zelf ben ik rond de 700 euro kwijt voor een set. Ik kies wel altijd de best geteste (en niet goedkoopste) banden uit. Ik rijd op zomer en winterbanden. Winterbanden: 1 set, nog voldoende profiel. Zomerbanden ben ik met mijn 2e set bezig en die hoeven dit jaar nog niet vervangen te worden.
Verder heb ik beurten gehad van:
420,00 euro bij 137000 km; volledige beurt.
72 euro; te hard over drempel gereden en de botssensormodule moest gereset worden.
780 euro bij 165000 km; volledige beurt incl set remschijven en blokken.
2053 euro (slik) bij 182000 km: distributie set motor en brandstofpomp vervangen, multiriem vervangen, inlaatluchtslang vervangen en dagrijlichtunit vervangen.
Dit was bij 180000 km en de riem moest vervangen worden. Groot onderhoud dus en inherent aan km stand. Ze zijn er 10 uur mee bezig geweest. Het is immens veel werk omdat alles is ingebouwd met de V6. Geen werkruimte en alles moet uit elkaar. De dagrijlichtunit was ook 530 euro (alleen onderdeel, ook dat was nog extra uren).
430 euro bij 190000 km: volledige beurt
1500 euro bij 207900 km, wisselstroomdynamo vervangen (bij jaguar want daar was ik gestrand met rode dashbord lampjes).
Al met al kun je voor een beurt dus een dikke 400 euro rekenen. Zodra er extra dingen moeten gaat het hard met de euro's. Dat is deels onderdelen en deels de extra uren die het kost om het allemaal te doen. Heb niet het idee dat mijn auto veel meer heeft dan een andere auto (met die kilometerstand), maar het is absoluut veel duurder dan gemiddeld. En dat moet je er wel voor over hebben. Voor mij is het het waard. Ik geniet van elke kilometer. En zodra ik een keer in de auto van mijn vrouw rijd (een Colt en inderdaad veel goedkoper om te rijden) weet ik weer waarom ik meer geld uitgeef: onvergelijkbaar in beleving en plezier. In sommige auto's is autorijden echt een bezigheid en is het fijn als je op je bestemming bent. Dat heb ik in die XF nooit. Heerlijk om te rijden.
Ik ben wel aan het rondkijken naar een andere auto. Nu nog oriënteren en niet omdat ik een andere wil, maar omdat ik merk dat met 200000 km het punt komt dat je keuzes moet maken. U kent dat wel: investeren of doorrijden... Ik kijk met grote belangstelling naar een XJ en zou dus graag in Jaguars blijven rijden. Een grotere aanbeveling dan weer een auto van hetzelfde merk willen kopen is er niet. De lach zit nog op mijn gezicht!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.