Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XF 3.0 V6 Premium Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Fijne auto, maar....
- 140.000 km
Allereerst is het belangrijk om te weten dat dit uiteraard niet mijn auto is. Hoe graag ik ook een XF zou willen rijden als 21-jarige, helaas rijkt mijn inkomen niet zo ver;).
Voor mijn bijbaan rij ik in allerlei verschillende auto's. Van goedkoop tot duur en bijna elk segment komt langs. In dit geval kreeg ik de XF, een aangename verassing.
Ik zal eerst beginnen met de buitenkant: de auto ziet er gewoon erg goed uit en, ondanks dat het Jaguar zijn nieuwe 'look' heeft, blijft het toch een klassiek gevaarte op de weg. Brede achterlichten en een mooie grill lachen elke andere weggebruiker hartelijk toe. De twee uitlaten achterop tekenen mooi af met de lijnen, zeker als je dat vergelijkt met een BMW 5-serie.
Qua motorisering reed ik de 3 liter V6, een ongeblazen krachtpatser die 238 pk produceert. Een fijne motor die, mits in hoge toeren, een lekker geluid produceert, maar als je eenmaal op weg bent geluidloos is, zoals het hoort in deze klasse. Ook de automaat die 'm aanstuurt is heerlijk, zeker in de sport-stand. De automaat alleen al is een gadget, maar daarover straks meer. Het enige wat ik nog aan te merken heb op de motor is dat hij eigenlijk te slap is voor dit segment. Een BMW 530i met 272pk bijv., is een stuk machtiger en heeft eenvoudigweg meer vermogen. De Jaguar is met deze motor gewoon niet snel genoeg: hij is snel, maar in dit segment verwacht ik toch meer. Nu willen ze ook een geblazen 2 liter erin plaatsen, maar daarmee degradeert Jaguar echt zijn auto's naar een niveau dat niet hoort, naar mijn mening. De auto is wellicht wat ook wat te zwaar voor een kleine motor.
Aan de binnenkant echter, is deze auto heerlijk aangekleed. Mooie leren stoelen, uiteraard verwarmd. Zitpositie is uitstekend en de stoelen zijn perfect elektrisch af te stellen. Hij heeft niet van die idiote zitpositie-instellingen, zoals bij een XJ, waardoor je stoel gewoon staat, zoals je 'm de laatste keer had. Het stuurwiel is prima en tevens ook verwarmd, wat ook fijn is, zeker in de winter, wanneer ik 'm reed. Het navigatie/audiosysteem is voldoende, beter dan in een 5-serie die ik heb gereden, maar de boxen zijn wel van mindere kwaliteit. Er zitten ook leuke gadgets in, zoals de schakelknop van de automaat die mooi omhoog komt bij het starten van de auto en de luchtventilatie die om zijn as draait als je de auto aan- of uitschakelt.
De XF is niet zo hip gemaakt als de XJ, maar komt er zeker in de buurt. Het 'ouwe-lullen' imago van Jaguar wordt redelijk goed weggepoetst, alleen de houten onderdelen op het dashboard en het Jaguar logo met het beest dat je aankijkt doen er nog een beetje aan denken. Door de gadgets en de lijnen is er weinig meer dat herinnert aan het conservatieve Engelse landheer imago dat het merk eerst had. Bravo aan Tata, wat dat betreft.
Conclusie: de XF is een fijne auto, ook voor de potentiele BMW-rijder. Motorenaanbod hoeft, wat mij betreft, niet gedown-sized te worden, ondanks dat het van Greenpeace wel moet. De 3.0 V6 is echt te klein, maar met een grotere motor is het een auto om rekening mee te houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.