Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury (2008)

autoreview

Jaguar XF
Jaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XF

Signalement

UitvoeringXF 3.0 V6 Premium Luxury
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto, maar....

  • 140.000 km

Allereerst is het belangrijk om te weten dat dit uiteraard niet mijn auto is. Hoe graag ik ook een XF zou willen rijden als 21-jarige, helaas rijkt mijn inkomen niet zo ver;).

Voor mijn bijbaan rij ik in allerlei verschillende auto's. Van goedkoop tot duur en bijna elk segment komt langs. In dit geval kreeg ik de XF, een aangename verassing.

Ik zal eerst beginnen met de buitenkant: de auto ziet er gewoon erg goed uit en, ondanks dat het Jaguar zijn nieuwe 'look' heeft, blijft het toch een klassiek gevaarte op de weg. Brede achterlichten en een mooie grill lachen elke andere weggebruiker hartelijk toe. De twee uitlaten achterop tekenen mooi af met de lijnen, zeker als je dat vergelijkt met een BMW 5-serie.

Qua motorisering reed ik de 3 liter V6, een ongeblazen krachtpatser die 238 pk produceert. Een fijne motor die, mits in hoge toeren, een lekker geluid produceert, maar als je eenmaal op weg bent geluidloos is, zoals het hoort in deze klasse. Ook de automaat die 'm aanstuurt is heerlijk, zeker in de sport-stand. De automaat alleen al is een gadget, maar daarover straks meer. Het enige wat ik nog aan te merken heb op de motor is dat hij eigenlijk te slap is voor dit segment. Een BMW 530i met 272pk bijv., is een stuk machtiger en heeft eenvoudigweg meer vermogen. De Jaguar is met deze motor gewoon niet snel genoeg: hij is snel, maar in dit segment verwacht ik toch meer. Nu willen ze ook een geblazen 2 liter erin plaatsen, maar daarmee degradeert Jaguar echt zijn auto's naar een niveau dat niet hoort, naar mijn mening. De auto is wellicht wat ook wat te zwaar voor een kleine motor.

Aan de binnenkant echter, is deze auto heerlijk aangekleed. Mooie leren stoelen, uiteraard verwarmd. Zitpositie is uitstekend en de stoelen zijn perfect elektrisch af te stellen. Hij heeft niet van die idiote zitpositie-instellingen, zoals bij een XJ, waardoor je stoel gewoon staat, zoals je 'm de laatste keer had. Het stuurwiel is prima en tevens ook verwarmd, wat ook fijn is, zeker in de winter, wanneer ik 'm reed. Het navigatie/audiosysteem is voldoende, beter dan in een 5-serie die ik heb gereden, maar de boxen zijn wel van mindere kwaliteit. Er zitten ook leuke gadgets in, zoals de schakelknop van de automaat die mooi omhoog komt bij het starten van de auto en de luchtventilatie die om zijn as draait als je de auto aan- of uitschakelt.

De XF is niet zo hip gemaakt als de XJ, maar komt er zeker in de buurt. Het 'ouwe-lullen' imago van Jaguar wordt redelijk goed weggepoetst, alleen de houten onderdelen op het dashboard en het Jaguar logo met het beest dat je aankijkt doen er nog een beetje aan denken. Door de gadgets en de lijnen is er weinig meer dat herinnert aan het conservatieve Engelse landheer imago dat het merk eerst had. Bravo aan Tata, wat dat betreft.

Conclusie: de XF is een fijne auto, ook voor de potentiele BMW-rijder. Motorenaanbod hoeft, wat mij betreft, niet gedown-sized te worden, ondanks dat het van Greenpeace wel moet. De 3.0 V6 is echt te klein, maar met een grotere motor is het een auto om rekening mee te houden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.