Jaguar XF 3.0D V6 S Portfolio (2010)

autoreview

Jaguar XF 3.0D V6 S Portfolio (2010)
Jaguar XF 3.0D V6 S Portfolio (2010)Jaguar XF 3.0D V6 S Portfolio (2010)Jaguar XF 3.0D V6 S Portfolio (2010)Jaguar XF 3.0D V6 S Portfolio (2010)Jaguar XF 3.0D V6 S Portfolio (2010)

Signalement

UitvoeringXF 3.0D V6 S Portfolio
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf197.000 km
KM-stand laatst235.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verborgen juweeltje

  • 197.000 km

Op zoek naar een 'tijdelijke' auto na de verkoop van mijn Audi a4 2.0T cabrio rond gekeken voor een fijne gebruikte betrouwbare en sportieve representatieve auto. Eentje waar weer een aantal tienduizenden km mee gereden kan worden.

Mijn oog viel eerst op de A5 coupe, maar na een proefritje en wat dingetjes die opvielen er niet uitgekomen met de prijs. Dus weggelopen, na wezen denken en verder kijken rond dezelfde prijsklasse. En toen viel mijn oog op de Jaguar XF.

Wow. Even goed googlen hoe betrouwbaar de 'nieuwe' jag's zijn. Dat viel me niet tegen.
Ik zag online een prachtexemplaar staan bij Autovilla Naarden. Gelijk een mailtje op zaterdagavond gestuurd dat ik er dinsdag voor langs wilde komen. Bij mij is het goed vooronderzoek (internet, mail) en als ik iets op het oog heb, ga ik er dan ook naar toe met als doel: kopen. Mits deze verder in orde is. Helaas kreeg ik maandag een mailtje dat de auto diezelfde zaterdag was verkocht. Ik baalde.

Goed; opnieuw op zoek. En toen vond ik een bijna dezelfde uitvoering bij autotijd. Snel een afspraak gemaakt. Over de prijs waren we het snel uit. Paste net binnen budget en vond ik het dubbel en dwars waard. Proefritje gemaakt. Wat een auto!
Helaas tijdens de proefrit trad er een motorstoring op. Daarnaast waren er nog een aantal kleine dingetjes (defect achter portierslot, licht trillende voortrein, aantal storingen, keyfob). Dus twijfelen of ik overging tot koop. Afspraken gemaakt over de reparatie en garantie over de reparatie en ik was een tevreden man. De auto ging naar de garage en kon ik na de herfstvakantie ophalen.

Auto opgehaald na 2 weken en gelijk voor woon-werkverkeer gebruikt. Dagelijks ruim 200km; wat een genot. Helaas na een paar dagen oude kwaaltjes die weer terugkwamen, nieuwe die er bijkwamen (flink lekken van koelvloeistof) en... motorstoring! Sloeg zelfs af op de snelweg tijdens het rijden. Ai ai ai... wat had ik gedaan...

Terug naar de garage en weer een ruime week verder. Overleg over een aantal andere dingen die ik toch ook nog wilde laten uitvoeren (distributieriem vervangen en grote beurt). Maar gelijk laten uitvoeren en afwachten of de Jag weer goed reed...

Auto opgehaald. Flink aan gesleuteld uiteindelijk (schijven en blokken voor vervangen, stuurstangen vervangen, nieuw portierslot, spruitstuk met pakkingen, grote beurt, distributieruim, airco onderhoud) en nu maar hoop op zegen...

Nu ruim 2 weken weer met de auto op pad. Al weer ruim 1.000km erop zitten. Ook nog een ander setje velgen (19" i.p.v. 20") met nieuwe winterbanden eronder. Geen enkel probleem meer teruggekomen. Nu maar hopen dat het ook zo blijft.

Heerlijke comfortabele auto in deze uitvoering met een B&W geluidsinstallatie, alcantara hemelbekleding, stoelverwarming & koeling. En wat een pit voor een diesel! Al een paar keer klein stukje autobahn gepakt en even gaspedaal ingetrapt. Je zit zo op de begrenzer. Sportstand werkt lekker, ook de schakelflippers; je voelt het schakelen dan wel met 'klappen'.

Om met mijn iPhone ook muziek af te spelen een ipod-naar-bluetooth-BEVOO kabelsetje gehaald. Werkt prima.

Even nog een paar weken aankijken of er verder geen storingen meer optreden en dan toch misschien nog maar even lang Tunex voor een extra 50pk en 75Nm...



20k km verder

  • 217.900 km

Ondertussen er ruim 20.000km bij gereden. De standaard 20" velgen vervangen door 19" met winterbanden (40 hoog); rijdt inderdaad iets comfortabeler.
Al weer wat km’s geleden naar Tunex geweest voor een update; bleek de Jag al getuned te zijn; en nog goed ook. Incl. aangepast uitlaatsysteem tegen de 350pk en 700Nm....
Ook wat leuke ritjes o.a. In Frankrijk en Duitsland gereden. 260 km/u cruisen op de autobahn was ook wel even leuk.

Onderhoud en kosten de afgelopen 20k, hou je vast:
- ...


Niets. Helemaal niets. Geen storingen, problemen, vervanging van slijtagedelen. Zelfs geen olie bijvullen.
Aankomende week 'gewone' banden er weer op (iets hoger dit keer: 45 ipv 40, kijken of het nog iets scheelt, en de km teller iets minder afwijkt ;-) en een beurtje.
Wat een heerlijke auto! Ik geniet er dagelijks van. En nu met de nieuwe limiet van 100 km/u is de Jag nog zuinig ook! Waar ik eerder gemiddeld 1:12,5 reed, is het nu meer 1:16,5. Verbluffend.

Tijd voor wat anders leuks

  • 235.000 km

De bedoeling was om relatief kort de jaguar in bezit te hebben (6-12m), maar nu al weer ruim een jaar in bezit. Wat een lol heb ik van deze auto.

Enige 'storende' waren problemen met de roetfilter. Op de een of andere manier liep dit proces niet helemaal zoals de bedoeling was en resulteerde dit in een motorstoring wanneer veel vermogen werd gevraagd.
De lokale garage kon het niet oplossen; bij Jaguar Terlouw kwamen ze erachter dat het bij het roetfilter vandaag kwam en hebben ze deze gereinigd. Dit ging een aardig tijdje goed, maar de storing kwam toch weer terug.

Nu heb ik het roetfilter laten verwijderen en uit laten schrijven uit de software. Wat een verschil! Het lijkt alsof de Jag er weer een flink aantal pk's bij heeft. Wat een genot zo'n gigantisch koppel.

Nu dan toch maar de Jaguar te koop gezet en wanneer deze verkocht is op naar de volgende 'droom' auto :-). In de tussentijd geniet ik er met volle teugen van.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.