Jaguar XF 3.0D V6 240pk Luxury (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XF 3.0D V6 240pk Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 225.000 km |
Aanschaf en eerste onderhoud
- 225.000 km
Een tijdje terug kwam ik tot de conclusie dat de Audi eruit moest. Het bezit van de V10 was geweldig mooi, maar met ons jaarkilometrage vond ik de gebruikskosten echt te hoog worden.
Op zoek dus naar wat anders. De keuze ging tussen een dikke diesel van minimaal 15 jaar oud als youngtimer en een nieuwe(re) elektrische auto. Qua elektrisch twijfelde ik tussen een Mazda MX-30 van een paar jaar oud die lekker aantrekkelijk zou zijn in de aanschaf en de bijtelling, of juist aan een wat nieuwere als de Nio ET5 Touring of wachten op de nieuwe Model Y.
Voor de youngtimer diesel was het belangrijk dat er minimaal een Euro 5 label op zou zitten, om toch nog een paar jaar in de steden op visite te mogen. Ik heb een lichte voorkeur voor Engelse merken, maar ook bijvoorbeeld een Citroen C6 vind ik erg gaaf.
Puur qua netto kosten heb ik besloten toch weer voor een -wellicht nu écht de laatste- youngtimer te gaan. Restwaarde van de nieuwe elektrische auto’s vind ik toch wel een erg grote onzekere factor, en qua bijtelling is de youngtimer-regeling gewoonweg perfect.
Bij een groot autobedrijf aan de andere kant van het land stond een mooie Discovery 4 SDV6 waar mijn oog op was gevallen. De Range Rover Sport die we 3 jaar reden was erg goed bevallen, waardoor zo’n Discovery een goede vervanging van de S6 zou kunnen zijn. Op zaterdagochtend de kids naar opa en oma gebracht, en voor de zekerheid even gebeld met het autobedrijf voordat we de trip gingen maken. Helaas waren bij die auto wat zaken aan het licht gekomen waardoor ze hem enkel aan de export verkochten. De kids waren toch weggebracht, dus maar even weer op Gaspedaal kijken of er wat anders stond wat aan de voorwaarden voldeed. Redelijk in de buurt was een Jaguar XF sedan te koop gekomen uit 2009 met dezelfde 3.0 V6 diesel als die van de Discovery en Euro 5. Qua ruimte met 2 kids wellicht niet helemaal ideaal, maar als er ruimte nodig is kan ik ook altijd onze verhuisbus nog pakken en voor de grote vakanties gaat de caravan mee waar de bagage in gaat. Daar dus maar even gaan kijken.
De Jaguar heeft voor mij de perfecte kleurstelling: British Racing Green met een beige lederen interieur. Er misten helaas een paar comfort-opties die we wel gewend waren in de Audi zoals adaptieve cruise control en stoelverwarming, maar verder stond de auto me erg aan. Hij kwam van een Jaguar liefhebber en had nog maar twee eigenaren gehad. Ook de lak en het interieur waren buiten wat gebruikerssporen nog erg netjes voor een auto van 15 jaar oud. De prijs was goed, dus eigenlijk direct gekocht.
Eerste indruk: wat is dit een heerlijk stille en vlotte cruiser! Voor een diesel klinkt de 6-cilinder nog best leuk ook.
De velgen die eronder lagen bij de aankoop was een breedset van een XK, die ik niet mooi vond en deze maakte de auto wat nerveus op tempo. Direct na aanschaf daarom vervangen door een andere set 19” Caravela velgen die ik online vond.
Wat direct positief opvalt is het verbruik. Bij netjes 100 km/h kun je 1 op 20 rijden. Bij normaal vlot gebruik lijken we meer richting de 1 op 14 te gaan, wat ook nog steeds erg netjes is gezien het tempo. Met de S6 haalden we gemiddeld de 1 op 6 nog niet, en die had de dure Euro 98 nodig waar we nu diesel kunnen tanken.
In vergelijking met de S6 is de XF vooral wat minder sportief en heel erg stil. De XF voelt ook heerlijk stabiel bij hoge kruissnelheden net als de Audi, maar vooral het accelereren is anders. Waar de S6 met zijn Milltek flink brulde bij accelereren, spreekt de XF gewoon even zijn turbo aan in alle rust. De versnellingsbakken zijn hetzelfde (beide ZF 6-bak), maar de overbrenging en beleving is compleet anders.
Qua ruimte tot nu toe ook niets te klagen. De XF heeft een grote en diepe kofferbak van dik 500 liter, het is alleen zo dat we niet meer kunnen stapelen zoals in de S6. Op vliegvakantie ging de bagage en de kinderwagen ook gewoon mee met wat passen en meten.
Na de eerste 4.000 km was hij toe aan een nieuwe APK en is hij naar de garage gebracht om de auto even helemaal na te lopen en de tuning-mogelijkheden te bekijken. Alle oliën zijn ververst en de blokken aan de voorzijde waren aan de beurt, waarbij ook direct de schijven zijn vervangen uit voorzorg. Tuning hebben we voor nu nog niet gedaan, hij is eigenlijk al vlot genoeg.
Ik zal mijn review proberen regelmatig te updaten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren