Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury (2008) #2

autoreview

Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury (2008)

Signalement

UitvoeringXF 3.0 V6 Premium Luxury
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf200.000 km
KM-stand laatst205.300 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tóch een XF

  • 205.300 km

In 2015 besloot ik na een totale verstandsverbijstering onze geweldige Alfa 156 Sportwagon in te ruilen voor een Lancia Thesis V6. Deze horreur werd al snel verbasterd tot Lancia Tjezis! Net zo onbetrouwbaar als een gevallen kabinet. Alleen 't Frau Poltrona Leder was on par. M'n garagist had er. op een gegeven moment niet zoveel zin meer in om continu aan deze Italiaanse LADA te sleutelen. De aankoopprijs is een aantal keer over de kop gegaan qua kosten. Last van depressies? Nooit aan een Thesis beginnen.

Ook bij " Wij Kopen Auto's.nl liggen ze er nog wakker van. Denk ik. Dus heel 'Toyota' voor een degelijke Mercedes Benz gegaan. Oer. Een coupé. Een fijne kar maar zo'n 2-deurs is hyper onhandig. Waar laat je 6 kinderen dan ook ineens. Wél in het Bassie & Adriaan Rood. M'n collega's hadden weer voldoende gesprekstof.

Voor m'n werk (en de portemonnee) werd het, op een gegeven moment iets handiger om voor een diesel te kiezen. Een DIESEL. M'n garagist prevelde destijds al dat, als ik weer voor een 6-cilinder zou kiezen een Jaguar X-Type een prima keuze zou zijn'. Long story short, ik liep tegen een mint condition X-type aan in Vapour Grey. Augustus 2008 en de Exclusive uitvoering. 2.2 Ford Diesel in het vooronder. De MINI versie van de originele XJ - M'n intens kleddernatte droom.

Dit is mijn beste bolide geweest. Ever. Vindt m'n vrouw ook nog steeds. All the trims. Beige leder, automaat en zoals ik al schreef. Mint condition. Van een hele lieve particulier overgenomen. Een accountant met pensioen. Dus diesel was overbodig. Albert en zijn vrouw waren wel emotioneel toen ze afscheid namen van hun Jag.

Doopr deze slimme keuze verslingerd aan het Britse merk geraakt. Sinds een half jaar digitaal en analoog aan het XJ shoppen geweest. Bij The Jagtype in Woerden bijvoorbeeld. Een Snoepwinkel. Op het punt gestaan om een 2000' XJ aan te schaffen maar er toch vanaf gezien. In Deventer bij een particuliere Racing Green Souvereign bekeken. Maar dat is toch te laag. qua zit. Echter die V8 was wel om te smullen. Echter: geen stoelverwarming. Hey, we zijn luxe poppetjes.

Dus nadenken. Een Opel is geen optie. Renault ook niet. Dacia Duster... tempting. Volkswagen is het niet. Audi dito. Lexus absoluut. Maar een GS 300 is zo zielloos. Een 430 teveel S-serie.

De S-type was ook een optie maar inmiddels wel erg vintage en zeer gevoelig voor roest. Dan de opvolger. Tikkie Lexus'ish maar wel stoer. Zo'n XF. In Bloemendaal stond er 1 waar ik een goed gevoel bij had. Ook bij een particulier. Een oudere man met bijzonder veel gevoel voor stijl. Een premium designer. Rijdt al 41 jaar subliem Brits en hij wilde na 5 jaar afstand doen van deze kanjer die hij van de eerste eigenaar in Zweden had overgenomen. De dandy had al een nieuwe XF gekocht. Een belachelijk mooie Cameleon Red uit 2016 met weinig KMS. in de meest dik denkbare uitvoering. Daar hebben we vast een optie op genomen.

Sinds eind september dus eigenaar van deze Vapour Grey XF. Smeuïge V6 en in full trim. Stuurverwarming is voor losers maar ik moet eerlijk zeggen, het is niet heel nasty. En m'n vrouw hoeft geen lederen meer handschoentjes aan.

Het 'rochelen' van de 6-cilinder is een genot. Ik heb een half uur met een excellente stokoude whisky bij de 2 uitlaten gezeten. Terwijl de beauty zalig sonoor stationair burrelde. Niet heel Tesla maar deze petrolhead geniet hier nu. eenmaal van. Met volle teugen. Daarover gesproken, het valt mee. Het verbruik. Het is geen SMART met 3-cilinder en ondanks de BELACHELIJKE benzineprijs
is het te doen. Maar nu rijd ik niet zo heel veel KMS - M'n lieve vrouw heeft een Audi A2 in top conditie en is eigenlijk een geheelonthouder. Qua brandstof. De Duitschen alu body rijdt zo zuinig als m'n Oma in oorlogstijd. Dus die pakken we vaak voor de korte ritjes.

Maar goed, de mondaine XF heb ik nèt 2 maanden en ik geniet met volle teugen. Heb door de pro's van Hazeleger in Harderwijk wel wat laten lassen bij de uitlaat achter -damn roest...- de veren van de motorkap vernieuwd ( de vorige eigenaar gebruikte een stok om de, enfin dat...) en ik heb een paar speakers laten vernieuwen door de mannen van VIXPO in Barneveld. Hierdoor is de XF nu een zoevende Ziggo Dome. Over het vervolg en of ik echt een liefdesbaby aangeschaft heb houd ik U op de hoogte. In april '26 krijgt de ~Jag een grote beurt bij British Car Center in Baarn.

Deze XF is een verschijning waar ik (nu inmiddels) naar kan blijven kijken. Het rijdt fantastisch en je bent niet de standaard. Echter, ze mag zich flink gaan bewijzen de aankomende maanden. 17 lentes telt ze dus er kan van alles gebeuren. Maar we gaan haar pamperen tot en met. Puur Brits genot.

She's worth it. En wij ook.

Tot het volgende bulletin.

Cheers
Elmer

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.