Jaguar XF 3.0 V6 Premium Luxury (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XF 3.0 V6 Premium Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 152.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Mijn eerste moderne Jag
- 155.000 km
Middels deze review wil ik kort mijn bevindingen geven van de XF 3.0 V6 die ik vorig jaar enkele maanden en circa 4000 kilometer in mijn bezit gehad heb. Ik zag dat er nog geen vergelijkbare reviews waren, dus wellicht handig.
Na diverse XJ’s in leeftijd variërend van 1969 tot 2004, was ik op zoek naar een relatief zuinige vervanger voor mijn V70 2.5T voor dagelijks gebruik. Voorheen had ik altijd ruimte voor een hobby-auto, dit was niet meer het geval en zo’n V70 is heerlijk, maar al met al toch een beetje saai. Deze XF stond bij een handelaar in het midden van het land en naar wat heen en weer ge-app waren we er snel uit.
De auto had wat kleine probleempjes, zoals een tankklepje dat niet sloot en een rechter voorportier wat niet op slot ging. Ook was de voetenbak nat, wat makkelijk op te lossen bleek door de afwateringen van het schuifdak. Deze zaken zijn echter vooral te wijten aan te weinig aandacht van de vorige eigenaren, gok ik. De auto reed voortreffelijk, compleet trillingsvrij en de motor en bak voelden erg gezond. De V6 is een fijne motor, eerder in de XJ vond ik hem wat matig maar in de XF voelt hij toch anders. Voldoende vermogen en het geluid (speakers?) draagt best bij aan de beleving.
De langste reis met de XF was voor mij een tripje naar Kent, Engeland. Ik heb best veel auto’s gereden en deze tocht met meerdere auto’s gemaakt, maar de XF is toch wel de fijnste. Zalige stoelen, goed geluidssysteem, stil, stabiel op de weg én verrassend zuinig. Op zo’n tripje waarbij ik toch stevig door heb gereden en veel binnendoor, kwam ik over 1500 kilometer gemiddeld uit rond de 8,5L/100km.
In vergelijking met een X350 is de XF een stukje lichtvoetiger. Ook wanneer je hem met een A6 of 5-serie uit dezelfde tijd vergelijkt valt dit me op. Het is een makkelijke en prettige auto om mee op pad te zijn met ook een stuk minder onnodige poespas. Qua gebruikskosten kan ik de auto’s niet vergelijken, maar ik denk dat als je een goed bijgehouden XF weet te vinden hij niet onder zal doen voor de concurrentie. Het verbruik zat meestal rond de 11L/100km, met veel file, dus dat lijkt me ook keurig.
Is het een echte Jag? Ja, absoluut. Bloedmooi gelijnd, dynamisch en door zijn imperfecties juist extra aimabel. Gaf hij me hetzelfde gevoel als mijn XJ’s? Nee. Hij mist toch ergens wel een stukje karakter wat de dinosauriërs van weleer wat meer hadden. Het is wat meer gewoon een “auto”, mensen kijken er wat minder naar om en dat deed ik zelf ook minder. Vandaar dat ik vrij snel na mijn Engeland-trip een Mini kocht als dagelijks vervoer en de XF weer van de hand deed.
Concluderend kan ik een XF zeker aanbevelen als eerste Jaguar wanneer je uit een ander merk komt, of wanneer je simpelweg iets anders zoekt dan een Duitse eenheidsworst. Wil je echt iets bijzonders, ga dan voor een X350 XJ of een XK.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.