Jaguar XF 2.7D V6 Premium Luxury (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XF 2.7D V6 Premium Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
- 56.000 km
Na ruim 10 jaar met tevredenheid in Volvo's te hebben gereden (van S40 via V70 naar S80) heb ik in 2009 de overstap gemaakt naar een Jaguar XF. In mijn ogen één van de mooiste auto's die momenteel te krijgen is.
Omdat de XF mijn eerste auto in eigendom zou worden (de Volvo's betroffen leasewagens), heb ik mij uitgebreid georiënteerd op de (terugkerende) kosten van de XF, proefrit gemaakt en mij goed laten informeren door de dealer en via het internet. Uiteindelijk heb ik gekozen om de demonstratieauto van de dealer te kopen, een goed aangeklede 2.7 liter V6 diesel Premium Luxury-uitvoering met 34.000 km op de teller (13 maanden oud). De prettige eerste contacten met de dealer (de firma Jager in Heemskerk) hebben zeker bijgedragen aan de aankoop van deze XF bij hen. Bij aflevering van de auto bleken er ongevraagd (en gratis) vier nieuwe banden op de auto gezet en nieuwe remblokken te zijn geplaatst, prima service dus!
De XF is een erg fijne wagen om te rijden. Nog meer dan bij de Volvo glijd je als het ware over de weg, zonder een zweverig indirect gevoel. Met de grote 19 inch wielen is er een sportieve wegligging die weinig afbreuk doet aan het rijcomfort, zowel bij lage als hoge snelheden.
De coupéachtige verschijningsvorm van de XF maakt veel indruk op de weg. Regelmatig zie je allerlei mensen de wagen nakijken en hun duim opsteken, of op een parkeerplaats stilstaan bij de auto. Met als hoogtepunt een BMW-rijder die ik na het verlaten van een rotonde in mijn achteruitkijkspiegel een extra rondje zag rijden op dezelfde rotonde, met alle ogen in de BMW gericht op mijn wagen terwijl ik wegreed.
De 2.7D V6 dieselmotor volstaat voor mij meer dan genoeg. De nieuwe 3 liter uitvoering is zuiniger en krachtiger (vooral de S-uitvoering is een beest), maar je moet iets hebben om naar uit te kunnen kijken in de toekomst. De 2.7D werkt goed samen met de 6-traps automaat, die veel beter schakelt dan ik in alle Volvo's die ik met een automaat heb gereden. Met de flippers achter het stuur kun je ook handmatig schakelen, als je het dan te gek maakt grijpt de automaat weer in. In de praktijk gebruik ik de flippers soms bij het terugschakelen als je afremt in de aanloop naar een rotonde buiten de bebouwde kom of voor stoplichten op een snelweg. Het verbruik van de 2.7D is sterk afhankelijk van je rijgedrag - met een relaxte rijstijl en aardig wat snelweg-km's inclusief af en toe files kom ik gemiddeld uit tussen de 7,0-7,5 liter/100 km.
Het interieur van de XF is een pracht. De leren stoelen zitten vrij comfortabel en door het All Seasons pakket kunnen die zowel gekoeld (zomer) als verwarmd (winter) worden. Alleen onderin de rug zou iets meer support van de stoel welkom zijn geweest. Maar inmiddels heb ik mijn favoriete instellingen gevonden en is dat zeker geen issue meer.
Veel zaken bedien je via een touchscreen, o.a. de navigatie, Blue Tooth telefoon en het bladeren door de aangesloten iPod/USB-stick. Dat was wel even wennen. De interface is niet supersnel, maar inmiddels kan ik mijn weg er aardig in vinden. De navigatiesoftware gebruikt volgens mij dezelfde technologie als bij Volvo, alleen is de userinterface minder intuïtief bij Jaguar. Ook hier is gewenning noodzakelijk. Wel heb ik in Engeland rijdend bijna een boot gemist door een vreemde route uitgestippeld door het navigatiesysteem (die autorit is bijna een apart forumtopic waard).
Erg prettig in de XF is het Bowers & Wilkins 440 Watt surround geluidssysteem. Een mooie warme klank, beter dan de huidige serie Volvo's (V70/S80). En dan te bedeeken dat Volvo in het verleden met de 1e uitvoering van de vorige serie V70's een geweldig klankbeeld had (HU-803). De B&W installatie zou alleen bij de lage klanken nog meer diepe bas kunnen laten horen, maar dit schrijft een audiofreak die soms veel te kritisch kan zijn...
De bediening van de iPod is perfect in de XF, ook hier beter dan in de S80. Je kunt vooral sneller en makkelijker op allerlei manieren door je muziekcollectie op de iPod bladeren.
Zijn er ook aandachtspunten bij een XF? Ja, maar die zijn niet zo ernstig. Sommige knopjes voelen wat plastic aan of 'klikken' niet zo fijn als bijv. de Volvo S80 heeft. De regensensor die automatisch de ruitenwissers in beweging brengt, is soms wat eigenzinnig. De auto heeft een korte vertraging als je vanuit stilstand wilt wegrijden, hoewel dit bijna weg is als je in de Sport-modus rijdt - in je rijgedrag leer je hiermee vanzelf rekening te houden en is het geen punt meer. Zo zijn er nog wel een paar kleine details te verzinnen, maar die wegen zeker niet op tegen het plezier dat je hebt van de XF. Want wat vooral opvalt na een jaar ermee rondrijden is dat je iedere dag nog dat speciale gevoel hebt dat je de auto pas vorige week hebt gekocht. Dat heb ik bij geen enkele Volvo eerder gehad.
Het afgelopen jaar is de XF teruggeweest om het dakraam te vervangen (maakte bijgeluiden, is onder garantie omgeruild). Tevens voor het plaatsen van winterbanden, wat erg welkom was in december/januari. De XF heeft trouwens met deze banden en de ingedrukte 'winterknop' op de console (dit beïnvoedt de automaat en tractie) zeer goed gedragen met ijzel en sneeuw, terwijl ik toch wel wat benauwd was met de achterwielaandrijving en automaat.
De afgelopen maand heeft mijn XF zijn 2e onderhoudsbeurt gehad (de eerste keer in mijn bezit). Tja, de kosten zijn vast iets lager als je een Kia rijdt, maar de goede en persoonlijke service van de dealer maakt veel goed.
- 75.000 km
De XF bevalt nog steeds uitstekend. Geen auto waarop je uitgekeken raakt, dat geldt overigens ook niet voor andere weggebruikers. De wagen wordt niet alleen nagekeken, ook kreeg ik laatst complimenten van een groep jongeren die hem graag voor hun Volkswagen Passat hadden willen omruilen.
De eerste storing heeft wel opgetreden. Eén van de zes dieselinjectoren vertoonde sporadisch een lichte afwijking ten opzichte van de normaalwaarden. Uit beveiligingsoogpunt wordt het motorvermogen dan teruggeschroefd, dat betekent dus uitwijken naar de vluchtstrook, stoppen, de auto herstarten en dan weer gewoon doorrijden. Via Jaguar Assist is in het weekend de ANWB langsgestuurd (die stonden binnen 30 minuten al op de stoep) voor inspectie. Uiteindelijk is de betreffende Denso injector (verstuiver) onder garantie van Jaguar vervangen door de dealer. Een goede snelle service en met een andere XF als leenauto van de dealer kon ik tenminste wel gewoon naar mijn werk.
Verder zijn de LED-achterlichten vervangen, een paar lampjes waren kapot en ook dit viel ongevraagd onder de Jaguar-garantie.
Het brandstofverbruik schommelt per leeggereden tank gemiddeld tussen de 6,8 en 7,8 liter per 100 km. Niet slecht voor een zescilinder dieselmotor met automaat, maar ik gebruik de XF dan ook niet als strakke sportwagen die laag over hoeft te vliegen. De motor lijkt trouwens steeds soepeler te werken als hij warm is, hij zal nu dus wel vast goed genoeg zijn ingereden!...
- 90.000 km
De XF is inmiddels ruim twee jaar in bezit en bevalt nog steeds prima. De afgelopen winter was ik weer erg blij met de winterbanden. Op geen enkel moment heb ik mij met de XF onveilig gevoeld tijdens sneeuw en ijzel.
De afgelopen 15.000 km is de Drive Selector (de draaischijf automaat-bediening) onder garantie vervangen.
Verder een reguliere onderhoudsbeurt gehad, zonder echte bijzonderheden: alleen nieuwe remschijven achter en een vervangen remsignaaldraad.
Het rubberdeel van het dakraam kraakte door het rijden over klinkerwegen of drempels. De tips van de dealer, wat vaseline erop smeren en het schoonhouden van de aansluitende rand tussen het dakraam en het dak, helpen prima.
Af en toe ontdek je zelf weer wat nieuws met het touchscreen mediasysteem (staat vast in de dikke handleiding die je meestal niet leest). Door ergens langer op een knopje te drukken verschijnt een uitgebreid pop-up informatiescherm over het muziekstuk dat op dat moment vanaf de iPod speelt. En als je het geluidsvolume op nul zet, springt een muziek-cd in pauzestand en speelt die dus niet verder. Op een Engels XF-forum is een uitgebeide forumdraad te vinden met talloze XF-ontdekkingen.
Minder plezant was de steenslag vorige week, die uiteindelijk een barst in het voorruit veroorzaakte. Deze is door de dealer vervangen, voor mijn eigen rekening gezien het eigen risico bij mijn autoverzekering.
Deze week zijn de eerste foto's van de gefacelifte XF verschenen. De voorkant is er op vooruitgegaan: de door anderen gehate koplampen lijken nu meer op die van de nieuwe XJ (ik had niet zo'n problemen met de koplampen, hoewel de facelift wel fraaiere exemplaren heeft gekregen). De achterzijde van de nieuwe XF-versie valt mij wat tegen: de onderkant van de achterlichten loopt te ver door naar het midden van de achterklep, het oorspronkelijke 'brede' ontwerp was voor mij perfect.
Voorlopig ben ik nog dik tevreden met onze eigen XF. Deze week twee lange ritten naar midden-Friesland en Delfzijl voor de boeg, die ik met plezier zal rijden.
- 107.000 km
De 100.000 km grens is gepasseerd. Een paar duizend km daarvoor heeft nog een reguliere servicebeurt plaatsgevonden, waarbij geen bijzonderheden zijn gevonden. Wel verscheen rond de 100.000 km een melding. Na uitlezing bij de dealer bleken de EGR-kleppen binnenkort aan vervanging toe te zijn (die spelen een rol door de stengere milieu-eisen). Het moment van vervanging daarvan verschilt sterk per dieselauto en is afhankelijk van rijgedrag, kwaliteit getankte brandstof, inrijdperiode, etc. Gezien de levensduur van de wagen en het altijd trouwe onderhoud bij de officiële dealer heb ik de vervanging van de kleppen niet hoeven te betalen. Prima service dus van Jaguar!
De XF bevalt nog steeds prima en wordt de laatste maanden intensief het halve land doorgereden. Bij een nieuwe opdrachtgever kreeg ik er wel wat opmerkingen over aan de lunchtafel, maar daar raak je aan gewend. Het werkt vaak ontwapenend om direct te vragen of ze de wagen ook zo mooi vinden - iedereen reageert dan altijd positief. Hoewel vandaag iemand voor het eerst meldde niet van dit soort model auto's te houden... Onbegrijpelijk! ;-)
Morgen worden de winterbanden weer op de wagen gezet. Met de andere zomerbandenset blijk ik al meer dan 45.000 km te hebben gereden. Het profiel op deze banden heeft volgens de dealer nog niet helemaal het kritische punt bereikt. Met dit aantal km's heb ik een record bereikt, zoveel heeft namelijk nog geen enkele klant op zijn 19" banden gereden. De dealer adviseert om bij het terugzetten in het voorjaar toch maar nieuwe banden op de velgen te zetten.
- 134.000 km
De XF staat inmiddels op nieuwe zomerbanden, op aanraden van de dealer van Michelin. Die rijden inderdaad prima en zijn veel stiller dan de oude banden. Het rijden ging tijdens de vakantie in Zuid-Wales deze zomer perfect. Met 4 personen en aardig wat bagage weet de XF prima zijn weg te vinden door het sterk heuvelachtige landschap, vooral als de driveselector in de Sport-modus wordt gezet. De motor loopt nog steeds heerlijk soepel en stil voor een diesel, niets te klagen.
Op technisch vlak zijn er wel twee zaken te melden sinds het vorige verslag. Een onderdeel van de catalysators is vervangen. Er lekte een beetje roet op een naad, iets dat samenhangt met een te korte flexibele verbindingspijp (ontwerp-issue of niet?). Uit coulance hebben de dealer en Jaguar ook een deel van de kosten gedekt, niet gek voor een ruim 4 jaar oude auto. Daarnaast is de roetfilter een keer volgelopen, waardoor ik een foutmelding kreeg en de auto in noodloop terechtkwam. Ik bleek er te zuinig mee rijden (2x per week 300 km afstand waarbij ik gemiddeld 90 km/u reed op de cruisecontrol), waardoor de boel nooit heet genoeg werd om goed schoongeblazen te worden. De dealer heeft dit opgelost en tips meegegeven om dit voor de toekomst te voorkomen.
Begin volgend jaar is de auto 5 jaar oud. Mogelijk gaan we de XF vervangen. Weer een XF, maar dan de 2.2D die ondanks zijn 4 cilinders toch behoorlijk prettig rijdt? Of de XF Sportbreak? Of iets anders? Of gaan we nog 5 jaar verder met deze?
Afscheid
- 138.000 km
Het afscheid is aangebroken. Begin 2013 zou de XF 5 jaar oud zijn en op meer dan 150.000 km zijn uitkomen. Nu is de inruilwaarde nog vrij redelijk. Langer doorrijden in de XF zou vermoedelijk nog wat extra onderhoudskosten meebrengen, waaronder nieuwe 19" winterbanden en een bekende grotere onderhoudsbeurt het komend jaar.
Na lang wikken en wegen, is de nieuwe automobiel geen Jaguar geworden. De lichte, goedkopere 2.2D motor is best goed, maar het blijft dan toch best een flinke investering t.o.v. de viercilinder motor. En ik zou die dan gaan vergelijken met mijn 'oude' XF die krachtiger is gemotoriseerd.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op een 4 maanden 'oude' Volvo V60, met T3 benzinemotor en in de R-design uitvoering. Een mooie en ook praktischere auto voor wat betreft inparkeren, bagagevervoer e.d. Bovenal flink goedkoper in de wegenbelasting, zuinig in brandstofverbruik en slechts 20% bijtelling. Hoewel de zaken goed gaan, heb je soms gewoon zin om ergens minder geld aan uit te geven. Met een redelijke inruilprijs voor de XF en een scherp geprijsde V60 is dat aardig gelukt.
De XF is de mooiste en fijnste wagen die ik ooit zelf heb gereden. En de service van de dealer en Jaguar is altijd prima geweest (de service is overigens bij Volvo ook goed). De kans dat ik nog eens terugkom bij Jaguar in de toekomst is dus goed denkbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.