Jaguar XE E-Performance Prestige (2019)

autoreview

Jaguar XE E-Performance Prestige (2019)

Signalement

UitvoeringXE E-Performance Prestige
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst199.736 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een Jag,,.

  • 100.000 km

Tja, hij liet nog even op zich wachten. Een review over m'n tweede Jaguar XE. De eerste is hier te lezen: https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/158045
Eigenlijk heb ik niet zoveel toe te voegen; alleen de reden waarom ik deze uitvoering heb is vrij simpel. Ik moest om een nieuwe auto op het moment dat net de regering besloten had de BPM eens flink te verhogen voor dit type auto's. Dus alle instappers van rond de €40.000,= waren opeens zeker 6k duurder geworden; en dit zonder aanpassing van het leasebudget. Bij hetzelfde bugdet had ik in augustus 2019 een XF Estate kunnen bestellen; nu (bijna) geen enkele nieuw auto uit het D-segment. Ik geloof alleen één model Passat. Enfin; dat werd dus zoeken in de voorraad auto's of rekken tot er mss een verhoging van het budget kwam. Of een andere meevaller waardoor je weer een auto uit dit segment kan rijden. Het werd ook wel meteen duidelijk dat alle fabrikanten flink gingen schrappen in het aanbod, en zeker Jaguar ook met ook nog eens een update voor de XE in aantocht. Omdat de eerste XE uitstekend beviel was het niet echt een optie om over te stappen naar een andere auto. Nog wel even een Giulia getest; heerlijke auto maar blijkbaar wilde de importeur er niet ééntje verkopen. Geen enkele terugkoppeling oid gehad na de proefrit...... Voor de XE een 3-serie gereden; maar bij BMW hadden ze niks (meer) op voorraad. Viel dus ook af.

Het werd dus zoeken in de lijst met voorraad XE's. Lastig omdat de versie die je wilt er natuurlijk niet tussen staat. Vooral omdat het budget ook alles behalve oneindig was. Het werd dus uiteindelijk deze Silicon Silver gekleurde XE 163 pk diesel automaat. Een mooie kleur, maar m'n vorige witte toonde veel breder. Dit is echter een stuk minder besmettelijk en afhankelijk van de lichtval varieert de kleur van bruin tot donker zilvergrijs. Er zit helaas standaard verstelbaar meubilair in zodat ik vanwege de steun in m'n benen weer m'n eigen ASS heb laten inbouwen. Wel zonde; want deze auto heeft wel weer lederen bekleding en stoelverwarming... Zou het zelf niet gekozen hebben; maar als het er toch op zit. Net als stuurverwarming; soms toch wel fijn. Helaas zit er wel een standaard audio in; mis de bijna 400 watt van de Meridian wel! Niet dat dit armoedig klinkt; maar als je beter gewend bent.... Deze auto heeft gelukkig wel een automatische stand op de ruitenwisser; die miste ik ook nog wel eens. Verder een ingebouwde navigatie; had ik nooit omdat ik een eigen navigatie met ritadministratie heb. Gelukkig heeft de Jaguar-app een ritadministratie-functie dus dat is ook opgelost. Wel loopt de kaart ietsje achter; wat je vaker ziet bij ingebouwde navigaties. Het systeem is ook niet geschikt voor Apple Car Play, anders had ik dat er graag achteraf in gewild voor de navigatie.
Naast het navigatie-pack zitten er ook (premium) business en winterpacks op. Ik heb dus niet veel te klagen; mis niet echt iets....

Verder rijdt de auto niet anders dan de vorige; dus voor een uitgebreide beschrijving van interieur en rij-ervaringen verwijs ik toch weer naar: https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/158045

Einde contract

  • 199.736 km

Een beetje saai; het zit er weer op voor deze Jag. Helaas was het leasecontract gebaseerd op 180.000 km en niet op 240k zoals de vorige. Maar (gelukkig) duurde de komst van een nieuwe auto wat langer dan gepland door wat strubbelingen over de leaseregeling op het werk. Daardoor kon ik wat langer genieten van deze echt geweldige auto; met wat heen en weer gebel kon het contract verlengd worden tot de nieuwe auto er zou zijn. Dat hield dus in dat er nog een APK kwam; zoals verwacht probleemloos. Maar; de laatste km's gingen toch niet helemaal probleemloos voorbij.

Eerst een melding op de AdBlue installatie, en daarna op de kleptiming/nokkenasinstelling. Kostte een beetje moeite om de wirwar van storingsmeldingen te ontrafelen; iets met pissebed, kakkebed. Maar uiteindelijk kreeg de dealer het op een rijtje. Wat de AdBlue betreft óf een dicht inspuitnozzle óf een defecte sensor; kwam me niet onbekend voor want dat had de vorige ook bij ongeveer dezelfde km-stand. Wat het was ga ik niet meer achterkomen; na een week verdween de melding weer als sneeuw voor de zon. Daarvoor was hij al twee keer door de dealer gereset.
De andere melding leek te duiden op rek van de distributieketting; de kleptiming klopte niet helemaal. Dat kon wel eens een ingrijpende operatie worden waar een leasemaatschappij bij een "uitlopende" auto vaak geen toestemming meer voor geeft en de auto inneemt. Maar voordat het zover kwam kon ik de dealer bellen dat ook deze melding in het niets verdwenen was en de auto weer reed als een zonnetje. Met storing pakte hij slecht op. Heb een vaag vermoeden dat er een spanner vast zat, die weer is gaan functioneren; maar daar gaan we niet meer achterkomen.

Uiteindelijk dus buiten het reguliere onderhoud geen ongemakken met de auto gehad. Al scheelde het weinig; wel bijna droog gereden qua motorolie.... Dat krijg je als een auto geen/nauwelijks olie gebruikt; dan kijk je er op een gegeven moment ook niet meer naar. Nu was de peilstok droog...... Misschien ook wel de oorzaak van de misschien vastzittende kettingspanner? In ieder geval was het denk ik kantje boord qua smering van het blok. Wat nog wel vervelend was op het einde was dat ik nog een lelijke schade reed vlak voor het inleveren; ik ging iets achteruit om een vrachtauto de draai te laten maken, en een aanwoner dacht nog even snel voor de betreffende vrachtauto achter mij langs de weg op te kunnen schieten. Die zag ik niet aankomen & hij mij ook niet; leuke voor de verzekering!

Enfin; ik moest dus om een nieuwe auto. Het liefst weer een Jag; een hybride dan omdat we geen diesel meer mogen rijden. Helaas liggen sedans niet zo lekker meer in de markt zodat de XE niet meer in de buurt van mijn leasebudget kwam. Tot mijn stomme verbazing zat de E-Pace hybride er niet zo ver boven en met een aanpassing van de norm zou het mss wel eens m'n volgende auto kunnen worden. De aanpassing van de norm (naar boven) dus maar even afgewacht; helaas, de brandstof werd nog harder geindexeerd...... Dus de E-Pace viel ook af; dan maar weer terug naar BMW. De i4 was nog niet te bestellen; heb dus maar "van ellende" een 320e Touring besteld.....

U begrijpt het al; met pijn in het hart neem ik na twee keer afscheid van Jaguar en ga weer iets rijden waarvan er nog tien in elke straat staan.....

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.