Jaguar XE 3.0 S (2016)

autoreview

Jaguar XE 3.0 S (2016)
Jaguar XE 3.0 S (2016)Jaguar XE 3.0 S (2016)Jaguar XE 3.0 S (2016)Jaguar XE 3.0 S (2016)Jaguar XE 3.0 S (2016)Jaguar XE 3.0 S (2016)Jaguar XE 3.0 S (2016)Jaguar XE 3.0 S (2016)Jaguar XE 3.0 S (2016)

Signalement

UitvoeringXE 3.0 S
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf8.900 km
KM-stand laatst88.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Babyboom

  • 15.000 km

Sinds april 2016 zijn we de trotse ouders van een flink zoontje. Deze levensgebeurtenis was voor mij evenzeer het startschot om onze BMW 330DA Coupé te vervangen door een pittige 4/5-deurs of stationwagon, kortom iets met deuren achterin én met een benzine-krachtbron.
Uiteraard werden een aantal "usual suspects" van bouwjaar 2017 aan een test onderworpen:
- BMW 340i
- Audi S4 Avant
- Mercedes-Benz C43 AMG
- Alfa Romeo Veloce 280pk
Uiteindelijk ging een vijfde wiel aan de wagen, mid-2017, aan de haal met onze euro's... een modeljaar 2017 Jaguar XE S directiewagen.

Waarom?

Los van het feit dat ik Ian Callum's ontwerp voor de XE erg geslaagd vind... kunnen we het antwoord veelal onderhuids terugvinden.
De XE was het eerste product op Jaguar's nieuwe modulaire platform, waarop ook later de XF en F-Pace gebouwd zijn. Het chassis van de XE bestaat voor 75% uit aluminium en dat vertaalt zich in een uitstekende torsiestijfheid.
Gecombineerd met de achterwielaandrijving meteen een uitstekend recept om de "old school petrolhead" zijn hart sneller te laten staan, waaronder het mijne.
De testrit was dan ook meteen het moment waarop mijn verstand de deur uitvloog... welkom kleine roofkat.

Motor / Versnellingsbak

De XE S wordt aangedreven door een direct ingespoten 3.0 V6 (met een blokhoek van 90°), met een Twin Vortex-kompressor. Deze motor wordt standaard gekoppeld aan de veelgebruikte ZF 8-trapsautomaat.
Het is deze Supercharged motor die de Jaguar XE S alvast
een deel van zijn karakter meegeeft. De concurrentie gebruikt namelijk turbomotoren, waarbij de turbo automatisch het motorgeluid beïnvloedt, alsook uitlaatgassen nodig heeft om op te spoelen...
In vergelijking hiermee is de V6 van de XE erg verfrissend, door de mechanische kompressor is de gasrespons instant en de vermogensopbouw erg lineair. Het piekvermogen van 340pk bereik je dus op jacht naar de toerentalbegrenzer (6500 tpm). Niettegenstaande heb je over het gehele toerentalbereik wel behoorlijk wat koppel ter beschikking, max. 450Nm. Op stoom komt er een fantastisch geluid uit de V6, het blijft binnenin echter uitermate beschaafd. De XE S heeft blijkaar geen recht op de bulderende kleppenuitlaat van de F-Type V6 S.
Het aanzuiggeluid van de kompressor is ook hoorbaar, maar nooit storend... eerder charmant.
De transmissie is vrij van kritiek / stoort nooit, hoewel de aansturing van de BMW 340i wellicht geavanceerder is door betere terugkoppeling met GPS-gegevens (bochten, heuvels, etc.). Ongeacht de gekozen rijmodus heeft de transmissie een sport-stand waarbij versnellingen langer vastgehouden worden en er meer motorrem gegenereerd wordt.
Als koper kan je trouwens evenzeer opteren voor een AWD-variant, die standaard alle vermogen naar de achteras stuurt. Tenzij bij gripverlies, dan mogen ççģgde voorwielen bijspringen.

Wegligging / Rijgedrag / Comfort

Ook hier wijkt de XE af van zijn concurrenten, die vooraan opteren voor een McPherson-ophanging. De XE heeft vooraan Double Wishbone-ophanging, die je veeleer pas een klasse hoger vindt (bvb. BMW 5-serie). Het geeft een bijzonder snedig, verfijnd en volwassen rijgedrag aan de XE, zonder het comfort te verwaarlozen. De elektrische stuurbekrachtiging is één van de betere in zijn soort, voelt veel consistenter en natuurlijker aan dan bij hedendaagse BMW's. Alleen de Alfa Giulia Veloce kwam qua rijdynamiek en rijplezier in de buurt, helaas moet je er de Q4 verplicht bijnemen en laat Alfa je het ESP niet uitschakelen.
Onze XE S heeft standaard instelbare continu-adaptieve dempers van Bilstein. Je kan opteren voor "normal" en "dynamic", waarbij "dynamic" vooral bodyroll tegengaat zonder dat het ooit oncomfortabel wordt.
Daarnaast biedt de XE de mogelijkheid om het ESP gedeeltelijk (Trac-DSC) of volledig uit te schakelen, zo hoort het dus voor een sportsedan.
Het ESP is altijd erg liberaal, met 340pk op de achterwielen wordt je ook geacht om je verstand te gebruiken mijn inziens.
Ondanks de 20" Propellor velgen van onze XE S blijft deze erg comfortabel, ook qua rij- en rolgeluiden. Het rubber van Pirelli (235 Zero Nero's vooraan en 265 Zero Nero's achteraan) heeft wel wat temperatuur nodig om optimaal te presteren.

Remmerij

Heb hiervoor enkele pittige BMW's gereden (e87 130i, e92 330d en Alpina e46 B3 3.3) deze hadden bij een doorgedreven dynamische rijstijl al snel last van fading.
Ik heb de impressie dat de behoorlijk uit de kluiten gewassen reminstallatie (voor de S versie) van deze Jag beter opgewassen is tegen een enthousiaste bestuurder. Het pedaalgevoel had echter beter gekund. De eerste centimeter van de pedaalslag genereert amper remdruk, vervolgens bouwt het systeem erg lineair remdruk op. Wellicht dus een "comfortkeuze" van de Jaguar-engineers, maar gezien de sportieve roeping van deze XE had het wat bijteriger gemogen.
Als je dat echter wil, is de vertraging geruststellend fors en consistent.
Of de "standaard" remschijven en -blokken opgewassen zijn tegen Touristenfahrten op de Nordschleife zal de toekomst uitwijzen.

Interieur / Gebruiksgemak

Vooreerst: wie de achterbank frequent wenst te gebruiken om volwassen passagiers te vervoeren, kan maar beter naar een XF uitwijken. Ook de concurrenten bieden meer been- en hoofdruimte achterin, hier betaal je duidelijk de tol voor het elegante koetswerk.
Voorin is het uiteraard heerlijk vertoeven als je van een cockpit-gevoel houdt: de stoel kan lekker laag (18-voudig elektrisch verstelbaar inclusief lendensteun en geheugen), het stuurwiel is evenzeer elektrisch verstelbaar (en maakt automatisch plaats bij het in- en uitstappen). Aan de achterzijde van dat lekker aanvoelend F-type stuurtje bevindt zich tevens één van de grootste missers: plastic schakelpeddels. (Onze niet eens half zo dure Clio RS heeft Alu-schakelflippers!).

Spoedig meer, alsook foto-materiaal...

Anno 2021

  • 70.000 km

Omstreeks 65.000km was het opnieuw tijd voor een (jaarlijkse) onderhoudsbeurt. Tot hiertoe had de wagen enkel olie- en filterwissels nodig, ditmaal werden ook de remblokken voor- en achteraan vervangen. Tevens werd er een software-update uitgevoerd, met de 380pk-variant (van modeljaar 2018) motorsturing. Bovenin het toerengebied is hij nu inderdaad iets vinniger/levendiger.
Nog steeds heel erg blij met deze zeldzame XE met V6, kan gelukkig niet meespreken over betrouwbaarheid en/of elektronica van de "Engelse slag", integendeel hij doet het beter dan voorgaande BMW 6-cilinders... En blijkt tot op heden goedkoper in "maintenance".
Heb een foto toegevoegd waarin hij op zijn wintersloffen staat, gevouwen omheen een setje 19 inch Dotz Kendo velgen.

Onderhoudsbeurt

  • 88.000 km

Een tweetal weken geleden heeft de XE opnieuw een onderhoudsbeurt gekregen. Ditmaal werden naast de olie- en filterwissels ook de bougies preventief vervangen. Verder heb ik het multimediasysteem laten updaten, zodat er ook Apple Carplay en Android Auto ondersteuning is. Als vervangwagen kreeg ik ditmaal een F-type 2.0 mee.
Een weekje later werden er ook twee sterretjes in de voorruit aangepakt.
Ben van plan om deze XE nog een hele tijd bij te houden, een D-segmenter met 6 cilinder wordt nu eenmaal een zeldzaamheid...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.