Jaguar XE 20t Prestige (2015)

autoreview

Jaguar XE 20t Prestige (2015)
Jaguar XE 20t Prestige (2015)Jaguar XE 20t Prestige (2015)Jaguar XE 20t Prestige (2015)Jaguar XE 20t Prestige (2015)Jaguar XE 20t Prestige (2015)Jaguar XE 20t Prestige (2015)Jaguar XE 20t Prestige (2015)

Signalement

UitvoeringXE 20t Prestige
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf25.000 km
KM-stand laatst79.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jaguar XE

  • 25.000 km

Na enig zoeken heb ik hem toch gevonden; de opvolger van onze Jaguar XF.
Ik zocht een benzine uitvoering van de Jaguar XE, en dat viel niet zo mee.
Veel aanbod bestaat uit de dieselversies welke eigelijk voor de lease rijder zijn bestemd
En om dan de bijtelling binnen de perken te houden moeten er bepaalde grenzen worden getrokken.
Omdat ik gewoon privé rijd heb ik hier geen last van en mag de auto voorzien zijn van alle opties en/of motoren.
Uiteindelijk heb ik er toch een gevonden , en wel in Limburg bij een Jaguar dealer.
Het betreft een Jaguar XE Prestige uit het bouwjaar 2015 met 25.000 km op de teller.
Het betreft een z.g.n "company car" en is voorzien van bijna alle opties.
Volledig lederen bekleding in lichte uitvoering (Latte)
Meridian sound systeem, tienvoudig verstelbaar verwarmde lederen stoelen, verwarmd stuur, achteruitrijcamera, in delen neerklapbare achterbank, 18 inch LM velgen en een 2 liter 4 cilinder benzinemotor, met turbo van 200pk.
Het eerste wat opvalt als je in de auto stapt is het veel moderere interieur ten opzichte van de XF.
Dat kan ook niet anders want de XF dateerde uit 2010.
Ook is de auto veel compacter, niet te verwarren met klein.
Tijdens de rit naar huis van ongeveer 150 km (Zeeland) wel een eerste rij impressie op kunnen doen natuurlijk.
De auto stuurt lekker direkt zonder nerveus te zijn, niet meer dat zweverige van de XF.
Ook het karakter van de motor is totaal anders, niet meer het smeuïge van de zes cilinder.
Deze motor komt er in met veel vermogen, dat zal ook wel aan de turbo liggen, maar het past wel bij de auto.
De achtbak doet zijn werk heel mooi op de achtergrond en met de verschillende rijmodi is er altijd wel een passende te vinden.

Wordt vervolgd

Einde garantie

  • 40.000 km

Zo, inmiddels is de auto drie jaar oud en loopt de garantie periode in november af.
De teller staat inmiddels op bijna 40.000 km.
Welke problemen hebben zich voorgedaan?
Korte tijd na de aanschaf bleek dat de stop/start functie niet goed functioneerde. Ik had dat pas door toen ik tijdens een onderhoudsbeurt in een andere auto reed. ( kun je nagaan)
De dealer heeft toen een reset uitgevoerd en het probleem leek hiermee opgelost.
Zoals geschreven: “leek”, in oktober stak het probleem(pje) weer de kop op.
Omdat de garantie termijn in november zal aflopen heb ik toch aangedrongen op een verder onderzoek.
Nadat de auto een poosje aan de computer had gehangen bleek de oorzaak in de accu te zitten.
Deze is door de dealer kosteloos vervangen en sindsdien is het probleem opgelost.
Een ander probleempje, had ik met de montage van de winterbanden, deze waren nog van de Jaguar XF.
Omdat deze niet voorzien waren van sensoren heb ik deze door “mijn” bandenleverancier laten voorzien van nieuwe ventielen zodat het bandenspanningssysteem gewoon zou functioneren.
Dit bleek echter toch op enkele problemen te stuiten, na verloop van tijd kwam er een storingsmelding van het systeem.
Er zullen volgens “mijn” bandenleverancier andere sensoren in moeten worden geplaatst.
Ik zie dit probleem dan ook niet als een probleem van de Jaguar, maar van “mijn” leverancier.
Conclusie tot nu toe:
Fijne auto, geen olieverbruik of wat dan ook en een super service van Jaguar Nederland,

Het gaat goed.

  • 78.000 km

De XE heeft inmiddels de 75.000 kilometer aangetikt, en er heeft zich nog geen enkel probleem voorgedaan. Voor ons gewoon een probleemloze auto die gewoon doet wat hij moet doen.
Wel heeft mijn vrouw deze week een ongelukje gehad. Op een smalle B weg hebben de spiegels elkaar geraakt met als gevolg een gebroken spiegel en wat kleine krasjes rond de plek waar hij is gemonteerd aan het portier.
De afspraak met de schade expert is gemaakt en volgende week wordt de (minimale) schade hersteld.
Omdat de auto toch zachtjes aan wat ouder wordt ben ik voorzichtig aan het uitkijken voor een vervanger van de XE.
Naar alle waarschijnlijkheid zal het een elektrische worden en wel de Jaguar I-Pace.
Het wachten is op de 320 variant met 3-fasen lader.

Wordt vervolgt.

Afscheid van de XE

  • 79.000 km

Aan alles komt een eind, ook aan het bezit van de Jaguar XE.
Terugkijkend op de periode dat we deze auto in ons bezit hadden kan ik maar een conclusie trekken: prima auto.
Zolang de auto in ons bezit was hebben wij buiten de reguliere kosten voor onderhoudsbeurten geen enkele reparaties gehad aan de auto.
Dit was de tweede Jaguar die wij in ons bezit hebben gehad en zeker niet de laatste, sterker nog, vorige week hebben we de auto ingeruild tegen een demo model Jaguar I-Pace met 2 jaar fabrieksgarantie.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.