Jaguar XE 2.0D 180pk Prestige (2015)

autoreview

Jaguar XE 2.0D 180pk Prestige (2015)

Signalement

UitvoeringXE 2.0D 180pk Prestige
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst56.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen Jaguar XE

  • 500 km

Na 3 dagen de Jaguar XE in bezit te hebben alvast een kleine review van mijn ervaringen.
Ik heb de (lease) auto besteld zonder ook maar 1 proefrit te maken. (el heb ik in de verschillende uitvoeringen kunnen zitten). Een maand voordat ik de XE kreeg heb ik wel een proefritje van een uur mogen maken, maar nu na 500 km kan ik alvast een paar puntjes opnoemen die geweldig zijn en die verbeterd hadden kunnen worden.

Ik zal na enkele maanden opnieuw een review plaatsen.

Als eerste het positieve.
De rij ervaring en de wegligging is geweldig. Het is echt heerlijk autorijden.
Ook het comfort is echt super, zelden zo lekkere stoelen gehad, ik moet wel zeggen dat ik wel veel verschil voelde bij de verschillende uitvoeringen (r-sport - pure en prestige). Ik ben blij met mijn keuze om voor de Prestige te gaan, vanwege het comfort van de stoelen.
Ik heb gekozen voor de Meridan geluidssysteem en oooh wat is die goed. In mijn vorige Audi zat een systeem van Bose, maar deze is echt super.
Ook het grote display van de navigatie en alle knopjes zijn tiptop in orde en op logische plaatsen.
Als optie heb ik het schijf/panorama dak en ook deze is erg prettig.
Sommige opties zijn erg goedkoop wanneer ik deze vergelijk met andere merken, zoals de afneembare trekhaak en het panoramadak.


Dan de minpunten:
In mijn eerste testrit vond ik het zicht wat beperkt. (grote binnenspiegel en klein raam). Dit had ook te maken dat mijn stoel vrij ver omhoog stond. Nu de stoel op een betere positie staat is het zicht prima, maar bij de audi en passat kon ik wel makkelijk de voorkant zien, het is dus nog ff wennen.
De kofferbak is bovenin niet afgewerkt, ziet er erg slordig uit.
De navigatie gaf steeds de verkeerde borden weer met maximale snelheid (31 waar je 50 mag, 84 waar je 120 mag). Met dank aan een reactie hier, was dit gewoon in instelling van Mph naar KM/H. Verder kwam ik erachter dat ik geen DAB+ op de radio heb zitten. Ik ga al 630 auro uit aan Meridan Sopund system, maar blijkbaar kost dab+ nog eens 360 euro extra, iets wat totaal niet in verhouding staat.
Het display achter je stuur kan je niet echt customizen en de info die er groot op staat (temperatuur motor) vind ik niet prettig (te groot en in mijn ogen nutteloos). Je kan wel onderaan in het klein op het display verschillende instellingen zien, zoals verbruik, afgelegde afstand en enkele andere zaken, maar dat hadden ze ook best groot in het midden van het display kunnen tonen.
Een ander groot nadeel vind ik dat er maar 1 USB poort is om je telefoon op te laden of om een mediadrager in te stoppen. Door het ontbreken van een SD kaart (alleen voor navigatie aanwezig) kan je dus alleen je telefoon koppelen. Het is mij ook niet gelukt om mijn telefoon als mediadrager te koppelen via usb, dit kon alleen via bluetooth. Ik laad dus nu mijn telefoon op via de sigaretten aansteker en heb een usb-stick met muziek op de usb poort aangesloten. Komende weken ga ik kijken of dit niet beter op te lossen is.
Verder heb ik spijt dat ik niet voor de optie heb gekozen met xenon verlichting aan voorkant, omdat je nu geen led dagrijverlichting heb. (ziet er toch moderner uit).
Ook heb ik spijt dat ik niet de optie heb gekozen om de stoelen te programmeren. Door de vele standen van de stoel en het feit dat ik 20cm groter ben dan mijn vrouw is het wel fijn om dat volledig automatisch op te slaan. Nu duurt het ook ff om alles weer in de juiste positie te zetten.
Achterin de auto zijn de zitplaatsen krap in vergelijking met bijvoorbeeld de audi a4 en Passat CC, maar dat wist ik vantevoren al en was voor mijn geen dealbreaker.


Conclusie:
Belangrijkste van de auto is het comfort met daarbij de rijervaring en deze is helemaal geweldig. Ik durf hier wel te zeggen beter dan de audi a4 en daar koop je een auto voor! Ik hoop en verwacht dat de auto nog steeds zo lekker bevalt over enkele maanden.

Update na een maand en bijna 5000km

  • 4.800 km

Al met al nog super tevreden met de auto. Zag de review van autoweek vorige week en ze hebben voor het grootste deel wel gelijk.

De opmerking over het vermogensgat bij lage toerental klopt wel, maar in praktijk wen je hier snel aan, door bijvoorbeeld eerder terug te schakelen. Dit gaat wel ten koste van de zuinigheid van de auto. Ik rij nu na 4800km gemiddeld 1:15.
en als je zuinig rijd zou dat wel 1:20 kunnen zijn.

De opmerking over de armsteun kon ik niet plaatsen, mogelijk dat dit alleen de S uitvoering is, want bij prestige versie is deze ideaal om arm op te leggen en in het comfort van het zitten beter dan de Passat CC en Audi A4.

Ik blijf me toch wel irriteren aan het audio systeem. Via usb 8gb aan muziek in verschillende mapjes, maar binnen een mapje gooit hij de nummers door elkaar en is dit niet te sorteren op nummer of op titel. Waar deze wel op sorteert is mij een raadsel. ID3tags al aangepast, maar geen resultaat. Geluid van Meridan is echter super.

Verder ben ik geen extra dingen tegen gekomen die me tegen vallen of mij juist hebben verbaasd. Geniet nog elke keer weer van de heerlijke wegligging en de kracht van de 180pk motor.

Update na 5 maanden en 12000km

  • 12.000 km

Wat zal ik ervan zeggen, nog steeds iedere dag veel bekijks en mensen die vragen wat voor werk ik doen, omdat ik een Jaguar rij.
Nog steeds stap ik iedere dag met plezier in de auto, de heerlijke wegligging en het comfort is en blijft gewoon top.
Acceleratie met deze uitvoering is super. Van zijn 1 naar zijn 2 is wat minder, maar stoort mij totaal niet. Op de snelweg ff snel een auto inhalen is heerlijk, maar je rijdt snel te hard en minder zuinig.
Verbruik blijft bij mij constant rond 1:15, maar zoals eerder gezegd rij ik niet zuinig.
Nu we ook wat winterweer hebben gehad kan ik zeggen dat airco en verwarming top is. In de zomer snel lekker cool en in de winter snel lekker warm en ruiten ontdooit.
Soms zijn het de kleine dingen die je gaan irriteren, maar gelukkig bij de XE niet het geval.
Ondertussen heb ik voor de mp3 audio problemen (gooit nummers door elkaar) een oplossing gevonden door per mapje een playlist op mijn PC te maken in de juiste volgorde. Daarmee blader ik nu wel correct door de nummers heen, wanneer ik afspelen van playlist kies. Ik heb nu 18 gb muziek op een usb stickje van 32gb en alles werkt perfect.
Ik heb in de afgelopen weken ook nog een dag in een Ford Mondeo station en een paar uur in een Volvo V60 gereden. De Mondeo vond ik verschrikkelijk voor wat betreft comfort: stoelen zaten niet lekker, vond de auto veel geluid produceren en ontbrak aan acceleratie vermogen, maar dat kan natuurlijk per uitvoering verschillen. De v60 zat heerlijk is een prettige auto, maar hij was wat minder stil en miste gewoon de "wow" factor. Alles ziet er degelijk uit, maar ook een beetje saai.
Al met al nog steeds super tevreden met deze keus.
Er is wel een duidelijk verschil in afwerking met de XF en XJ en dat verklaart ook het prijsverschil, maar de basis is echt super!

10 maanden in bezit en 5000 km in 1 week gereden

  • 33.000 km

We zijn weer een aantal maanden (en km's) verder en nog steeds is het comfort fantastisch.
Voor een weekje vakantie ben ik (alleen) naar het zuiden van Spanje gereden om van het mooie weer te genieten. Ik ben in 1 ruk naar Bilbao gereden en daar aangekomen nergens last van. De stoelen zitten mij als gegoten en ben blij dat ik niet voor de sport uitvoering of basis uitvoering heb gekozen, want die stoelen vond ik toen minder prettig zitten.
Ook de terugreis van Badajoz naar huis met een overnachting in Tours (FR) ging super. 2100km zonder problemen.

Met andere woorden, met de wegligging en het comfort is niets mis mee en lekkerder dan de audi a4 en passat cc die ik hiervoor had. Top!

Met name in Spanje veel bekijks met de Jaguar wat natuurlijk ook altijd leuk is.

Het negatieve dan van de Jaguar XE: De kofferbak is eigenlijk te klein. Er passen namelijk geen 2 grote koffers in door de schuine achterkant. Dit is toch wel erg storend en ik moest gewoon een andere auto meenemen naar het vliegveld.

als het andere negatieve (wat niet heel veel is) heb ik in mijn vorige reviews genoemd.

Verder nog geen enkel probleem gehad. geen storing, geen olie hoeven bij te vullen, kortom super!

elektrische stroringen en laatste review!

  • 56.000 km

Omdat ik per 1 januari een nieuwe baan heb, zal ik de leaseauto gaan inleveren. Ga ik hem missen, jazeker nog steeds heeft de auto veel bekijks en is het rijcomfort heerlijk. Ik heb nu zelf een Renault Megane GT line gekocht van 4 jaar oud, vanwege de goedkope maandelijkse kosten. Dusja inleveren op comfort zal ik zeker, hoewel ik nu wel een eigen auto heb.
Maargoed de laatste maanden begon de auto veel elektrische storingen te krijgen. Rechterachterlicht was het begeven en ook de interieur verlichting deed het niet meer bij openen van de deuren. Verder heb ik wel eens dat wanneer ik de auto na een korte rustperiode weer start dat hij begint te klikken, maar de motor niet gaat draaien. Ik moet dan de startknop indrukken zonder de rem in te duwen. De elektronica gaat dan aan en vervolgens kan ik de auto nog een x starten zodat de motor start. Helaas doet dan de cruisecontrole het niet meer. Wanneer ik de auto een aantal uur met rust laat dan is het probleem weer over. Oorzaak krijg ik niet gevonden omdat het incidenteel is. Ongeveer 10x meegemaakt in laatste 3 maanden. Daarnaast heb ik ook soms schakel problemen, ook incidenteel. Zo schakel ik van zijn 3 naar 4 of 4 naar 5 en dan pakt de schakeling niet, zodat hij ineens hoog in de toeren blijft. Soms staat hij dan in zijn neutraal maar soms blijft hij ook in de oude versnelling staan. Soms lost hij dit automatisch op door koppeling in te duwen en soms moet ik terugschakelen. Ook dit ongeveer 8x meegemaakt in laatste 3 maanden. Ook hier geen idee van oorzaak, soms denk ik dat ik misschien te snel de koppeling intrap en weer loslaat, maar gezien het feit dat ik 15 jaar autorijd en dit nooit eerder heb meegemaakt denk ik toch echt dat het iets is bij de Jaguar. Tijd zal uitwijzen of ik enige ben, misschien hebben meerdere hier last van.
En dan de hamvraag, zou ik deze auto prive ook gekocht hebben....dan zou ik zeggen nee, hoewel comfort goed is ben ik bang dat deze elektrische storingen en schakelproblemen straks misschien wel een grotere kostenpost zou gaan worden. (ik zou dan zeker een automaat kiezen) Ook de kleine kofferbak ruimte is een echt minpunt, waardoor ik denk ik eerder voor de BMW zou gaan kiezen die zich als 2e hands auto goed bewezen heeft voor wat betreft degelijkheid. Zou ik echter nu weer een nieuwe leaseauto mogen aanschaffen dan denk ik toch dat ik weer zal kiezen voor de Jaguar (automaat). Toch een mooiere auto om te zien en het comfort en wegligging is geweldig.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.