Jaguar XE 2.0D 163pk Pure (2015)

autoreview

Jaguar XE 2.0D 163pk Pure (2015)

Signalement

UitvoeringXE 2.0D 163pk Pure
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf71 km
KM-stand laatst240.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een echte Jag....

  • 100 km

Nadat een opvolger uit eigen huis van de BMW 3-serie om sullige reden was afgevallen (eigenlijk stond een 3-Serie Touring boven aan het lijstje) heb ik gekozen voor een Jaguar XE. Niet m'n/onze eerste Engelse auto (2 x Austin/MG Metro gereden); maar wel een totaal andere categorie....

Na het overstappen op een andere leasemaatschappij en het oprekken van de contracten tot 240.000 km (verkapte bezuiniging) bleek er vooral bij de "premium"-merken wat meer rek in de autokeuze te zitten. Wel erg prettig als het dan wat makkelijker wordt om in het premium-segment te shoppen; ook al is het "net an" zoals wij in West-Friesland plegen te zeggen. Het is dus een Jaguar XE 2.0D 163 pk Pure automaat in standaard wit (Polaris white) met zwarte stoffen (Jet) bekleding. Wil niet zeggen dat er geen ruimte was voor wat opties:
- Bi-Xenon koplampen
- Meridian Sound System
- Driedelige neerklapbare achterbank
- Middenarmsteun met bekerhouders achter
- Regensensor en automatisch inschakelende koplampen.
En als extraatje door leverproblemen bij de fabriek 10-voudig electrisch verstelbare stoelen i.p.v. de standaardstoel. Ik beschik over een eigen ASS, dus bestel altijd met standaardstoel.

Dit bij de toch wel royale standaarduitrusting geeft een voor mij goed passende auto. Op het moment van afleveren kom je er dan achter dat andere premium-merken hun zaken net ff beter op orde hebben; de regensensor en automatisch licht bleken er niet op te zitten. Na zeven jaar mét is dit toch ff wennen! Ik ben de beroerdste niet, en stuur de auto niet terug om zo iets simpels; als er maar een goede compensatie tegenover staat. En dat heeft Jager goed geregeld; o.a. door een koel- & verwarmbox voor op de achterbank te leveren. Bij het gemis (wederom, na ook de BMW) aan een gekoeld dashboardkastje wel een prettig accessoire. Ik zal hier niet continue de vergelijking met m'n vorige BMW 3-serie instapper gaan maken; maar qua standaarduitrusting is dit wel een stap voorruit. Waar de BMW heerlijk functioneel (en naar mijn smaak ook mooi) was, is de Jag gewoon de nog mooiere en vooral chiquere werkplek. Alleen de iDrive mis ik nu al; daar kan geen touch-screen tegenop. Qua afwerking geen echte verschillen; alleen de bovenkant van de kofferbak is zoals bekend gewoon niet afgewerkt!

Verder voel je je direct op je gemak in deze auto. De hele bediening is logisch en behoorlijk intuïtief. Ik heb geen referentie aan andere touch-screens, maar dit werkt gewoon goed. En een aantal functies zijn ook nog eens vanaf het stuur te bedienen, dus je hoeft ook niet altijd met je handen van het stuur. Binnenkort volgt een uitgebreide update...

Enige ervaring...

  • 4.800 km

Nu de eerste 5000 km er bijna opzitten kan ik een voorzichtige balans gaan opmaken. En ik moet zeggen; het valt aan alle kanten mee. Niet dat ik verwacht had dat het tegen zou vallen, maar het is gewoon een betere auto dan gedacht. Qua beleving hoort hij wat mij betreft echt in het premium-segment thuis! Natuurlijk zijn er ook verbeterpuntjes te vinden, maar de algehele indruk is echt zeer goed. Ik ga er echter niet onder weg komen toch af en toe met m’n vorige BMW 3-serie te vergelijken, en dat was zeker geen slechte auto!

Als eerste de motor; kreeg wat kritiek in de januari-recensies wat draaicultuur & geluid betrof. Maar dit is m.i. goed opgelost; het is gewoon (voor een 4-cilinder) een mooi rondlopende en stille motor c.q. aandrijflijn. Je hoort wel wat, maar zeker minder dan de BMW. Die had ook nog eens meer windgeruis, dus in het geheel heb ik de indruk dat de Jag stiller is. Mss wel te stil; je hoort nu altijd wat licht gezoem van de banden? Aandrijflijn? Niet storend, maar het valt op. 163 pk is natuurlijk ruim voldoende om in het verkeer mee te komen. Als je bedenkt dat de 110 pk TDI A4’s/Passats eind vorige eeuw “beesten” van diesels waren, snap je niet dat een 100 á 110 pk diesel nu een instapper genoemd wordt. Dus 163 pk of meer in een auto met een paar honderd kilo extra is natuurlijk een lachertje, in dit geval ook. Of je moet er echt een sportwagen van willen maken… Trouwens; ff proefgereden in de 240 pk benzine; dat is wel lachen! En weet ik ook weer waarom ik eigenlijk liever LPG rij…. Maar ondanks dat je vermogen zat hebt is de sfeer/uitstraling in de auto zodanig dat ik geen behoefte heb om flink gas te geven. Is maar goed ook denk ik, want in de BMW was het niet moeilijk om 1 op 20 te rijden; in de Jag komt 1 op 17 eerst. Evengoed niet gek, maar het moet beter kunnen; kwestie van tijd? Ooit trouwens een 140 pk 5-cilinder Lybra-diesel gereden; die liep 1 op13. Er zit dus wel vooruitgang in bij de fabrikanten… Het valt me op dat ik zelfs een relaxte rijstijl aan begin te nemen! Zou dat het echte Jaguar-gevoel zijn?

De standaarduitrusting is zoals genoemd behoorlijk royaal; alles wat je nodig hebt is aanwezig en zeker in royalere mate dan m’n eerdere Saab’s en BMW. Een complete klimaatregeling met gescheiden links/rechts en snel-afkoelfunctie. Op warme dagen echt een uitkomst! Qua instellen en bedienen ook een eitje. Wel 2 kleine minpuntjes; de oranje indicatielampjes van de verschillende functies zijn niet met elke lichtval zichtbaar. En zoals zovele auto’s kent ook deze maar 2 x 3 standen voor de luchtverdeling: aan of uit per richting. Geen draaiknop met variabele luchthoeveelheid per uitstroomrichting. De bedieningseenheid past echter wel heel mooi in het gehele design van dashboard en middenconsole. Sterker, het past niet alleen mooi; het is gewoon mooi, mooier, mooist. Net zo functioneel en rustig als bovengenoemde merken, maar met een heerlijke portie luxe-uitstraling.

Ik moest ff zoeken naar de juiste afstelling van de Meridian-audio, maar dan heb je ook wat. In eerste instantie vond ik het geluid wat blikkerig, maar nu is het goed. Heb er wel spijt van dat ik geen DAB-radio heb besteld; maar was om de één of andere reden in de veronderstelling dat dit niet samenging met het Meridian-systeem. Maar met de mogelijkheid van Bluetooth-streaming vanaf de telefoon is dit ook te ondervangen. Dit werkt goed, zelfs als het vanaf een andere telefoon is dan die je gebruikt om te bellen. Verder haal ik de meeste muziek van een 64 GB USB-stick. De telefoon zit aangesloten op de 12-V plug in de armleuning; al moest ik daarvoor een kleine uitsparing in de leuning snijden. Of heeft iemand wel een doorvoer gevonden voor een draad? De bediening van het systeem is goed; alles kan via het touch-screen, maar veel ook vanaf het stuur. Enig minpuntje is dat het geluid buiten de auto veel harder is dan met de BMW en Saab. Mogelijk een kwestie van plaatsing van de boxen, maar m’n meissie hoort mij al van verre aankomen; ook als ik het volume vrij zachtjes heb staan. Ik rij als het ware in een ruime bocht om m’n huis heen als ik thuis kom, maar ze horen me al van verre aankomen. Wel iets om rekening mee te houden….. (anders krijg je een petjes-imago!)

De bediening van de automaat is goed, en blijft natuurlijk een belevenis met de draaiknop. Ik heb het idee dat de Jag wel bij iets meer toeren opschakelt dan de BMW, ook als beide in eco-stand staan. Overigens heeft de Jag 4 rij-modi waar ik er 3 gewend was. En hij blijft in z’n laatst geselecteerde stand staan als je de auto uitzet, waar de BMW altijd naar Comfort terug ging. Dat vond ik irritant. Eigenlijk zitten er nog een 5e rijmodus op: Progress-control; een soort cruise-control om onder moeilijke omstandigheden veilig (langzaam) te rijden. Werkt goed, al nodig gehad om uit de prut te komen… De knoppen voor de rij-instellingen zitten verzonken in de middenconsole zodat het mooi strak oogt. Verder standaard flippers op het stuur waarmee je altijd de bak kunt over-rulen. Gebruik ik vooral als de bak ff te lang in 7 blijft hangen naar mijn mening. Als je de bak niet in sportstand hebt schakelt hij dan ook weer na een paar tellen terug naar automaat. De flippers zitten hooguit iets te dicht op het verder erg lekker in de hand liggende stuur. De bedieningshendels van (vooral) het licht en ruitewissers zitten echter mss weer iets te ver van het stuur af. Ook schakelt de lichthendel zwaar van en naar groot licht. Maar deze zaken zijn natuurlijk zeer persoonlijk. De bediening van de cruise-control is zoals het hoort; geen hoofdschakelaar om het systeem aan of uit te zetten. Onder alle omstandigheden kun je met Set & Resume de boel activeren; wel zo fijn. Wel jammer dat je niet met grote stappen de km’s kunt instellen; de 10 km-stappen van de BMW zijn met onze warboel aan maximum snelheden wel erg makkelijk. Maar met stapjes van 2 km/h kan ik goed leven. Ik snap nog steeds niet waarom er een speed-limiter op auto’s gebouwd wordt. Maar dat kan ook aan mij liggen…. Ik heb het in ieder geval nog nooit gebruikt. Ook een aantal functies van de telefoon, audio (volume en bron) en boordcomputer zijn vanaf het stuur te bedienen. Wel zo makkelijk, hoef je niet steeds het touch-screen te gebruiken wat meer oog-hand coördinatie vergt en dus meer van het verkeer afleidt.

De boordcomputer is te bedienen vanaf het stuur, en alle meldingen/menu’s staan in het centrale display tussen de snelheidsmeter en toerenteller. Er staat redelijk wat info op over van alles en nog wat; tijd, temperatuur, telefoon, audio, cruise-control, stand bak en de “echte” boordcomputer. Wat dat laatste betreft mag er wel wat meer info permanent in het scherm staan. Nu moet je steeds door alle waardes heen klikken tot het gewenste. Het zou een hele verbetering zijn als in ieder geval de totale km-stand permanent in beeld zou zijn; en de andere waardes naar believen. Alles is goed afleesbaar, en de kleur van de achtergrondverlichting varieert zelfs met de rijmodus; altijd blauw en in performance rood. Het touch-screen boven in de middenconsole heb je dus ook niet zo veel nodig onderweg. Of het moet voor de navigatie zijn, of om wat dieper in bijvoorbeeld de audio en telefoon te duiken. Omdat ik een hekel heb aan veel licht in de auto als ik in het donker rij is het wel prettig dat het touch-screen met één druk van de knop uit en weer in te schakelen is. De menu-knoppen rond het touch-screen maken het systeem wel makkelijk toegankelijk. Al blijft mijn voorkeur toch uitgaan naar BMW’s iDrive.

Het ontwerp van het interieur is wat mij betreft erg geslaagd; mooi en ergonomisch goed voor elkaar. De standaard Gloss Black zijn makkelijk schoon te maken en daardoor oogt het geheel veel netter als bijvoorbeeld de iets ruwere en matzwarte delen van de BMW of Saabs. Voor mijn (arm)lengte zitten de armsteunen in de deur en op de middentunnel precies goed. Met de stoel
(achter) op zijn laagst zit ik echt perfect; handen op “kwart voor drie” met de ellebogen ontspannen op de respectievelijke steunen. Dit is wel prettig, want in zowel de BMW als de Saabs moest ik aanpassingen aan houding/zithoogte doen om pijntjes te voorkomen. In de Saabs zat de deurleuning te ver weg met een tennisarm als gevolg. En in de BMW zat de middenarmsteun te hoog zodat ik na drie maanden met een schouderkapselontsteking zat; dus de stoel moest omhoog naar bestelbuspositie en flink aan de medicatie. Het zicht rondom is niet zo goed als ik dat in bijvoorbeeld m’n Mazda MPV gewend ben, maar wel veel beter dan bijvoorbeeld een DS5. Eigenlijk is het gewoon lekker knus die redelijk lage raampartijen in combinatie met het interieurdesign (Rivaboog & brede middentunnel). De 10-voudig electrisch verstelbare voorstoelen zitten bijna perfect. Het was even zoeken naar de goede positie, maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik m’n ASS er in moet zetten…

Opbergruimte is er meer dan genoeg. In eerste instantie denk je dat het allemaal wat krap bemeten is, maar gaandeweg kom je er achter dat alle opbergvakken eigenlijk heel ruimbemeten zijn! De portiervakken lopen door achter de panelen; de bekerhouders zijn ook geschikt voor XXL-bekers, de opbergruimte onder de armsteun is mooi diep (groter dan in de BMW) en het handschoenenkastje (niet gekoeld!) is zeker zo groot. Ook in de achterportieren ruime bergvakken, en in het dak nog een klepje waarin de zonnebril kan. De ruimte op de achterbank is volgens mij iets krapper dan in de BMW, en zeker niet beter toegankelijk door de aflopende daklijn. Ook is het haakje om je jas aan te hangen een priegelding… Al met al voor de inrichting en functionaliteit van de cabine niets dan lof!

Wat wel een echt minpunt is, is de kofferbak. Naast de niet aanwezige afwerking van de bovenkant van de kofferruimte (kaal staal) is de vloer niet vlak. Achter de bank is hij vlak, dan een helling en vervolgens weer vlak. Aangezien ik meestal twee kratten met spullen achterin tegen de bank heb staan is dat irritant. Nu glijdt alles naar achteren. Jaguar had er beter aan gedaan om een extra vak onder de vloer te maken en zo de vloer vlak te houden…. Dan maar een paar liter minder in de officiële metingen, maar dit is gewoon bagger. Ik ga denk maar zelf een beuntje maken! Wel heel prettig is dat de achterklep ook met de afstandsbediening is te openen. Binnenkort ga ik testen of de neerklapbare achterbank een beetje fatsoenlijk functioneert. Tevens komt dan ook de ultieme laadruimte test; zelfs in de kofferbak van de 3-serie past een koffer met beursstand. Ik heb het bange vermoeden dat dit in de Jag niet lukken gaat; op het oog is de kofferbak te smal, en de laadopening te rond. Wel jammer, want met de 3-sedan kon ik zeggen geen station nodig te hebben….. Er konden 2 complete stands in; één in de kofferbak en één op de achterbank. Dat was al 2 meer dan in de DS5-en van m’n collega’s… Al is een station/touring/estate wel zo praktisch. Ik ben bang dat het in de Jag beperkt blijft tot 1 stand op de achterbank; als ik hem door de deur krijg. Maar dat gaan we gewoon proberen; mss valt het mee!

Als laatste toch nog even het uiterlijk; onmiskenbaar Jaguar! Ik word er continue op aangesproken dat ik zo’n mooie auto heb, dat geeft toch ook wel een lekker gevoel. Al hebben veel mensen nog niet het besef dat dit een auto is die ze moeten vergelijken met bijvoorbeeld een 3-serie. De meesten denken dat je met een klasse hoger onderweg bent. Niet altijd een voordeel trouwens; je kent de opmerkingen wel: Je rijd wel een erg dure auto…. Optisch zouden er mss nog grotere velgen onder mogen; maar dan lever ik te veel comfort in. En dit staat al heel goed. Frontaal is het aangezicht super indrukwekkend maar van achteren een beetje saai. Heb al gehoord dat er eigenlijk ook bredere banden achter onder moeten; dit is geen gezicht als je er achter rijdt volgens een collega. En profil hangt het van de kijkhoek af, maar de auto oogt veel groter/langer dan hij in werkelijkheid is. Zeker in vergelijking met de BMW die door een veel gedrongener lijn heeft. Al vind ik de “echte” kofferbaklijn van de BMW zeker zo mooi als de coupe-lijn van de Jag. 2 Verschillende insteken, voor beide iets te zeggen. Maar het allermooist is de welving in de motorkap die vanuit de bestuurderspositie net een powerdome lijkt; daar krijg je steeds weer een glimlach van als je instapt……

Rijden

  • 7.300 km

Waar het uiteindelijk allemaal om draait is natuurlijk de vraag hoe de Jag rijdt. Nou daar kan ik kort over zijn; naar mijn maatstaven goed! Nou ben ik van nature geen circuit-specialist, maar meer van het rustig cruisen, al of niet op hoge snelheid, dus een beoordeling op sportiviteit is wat lastig voor mij. Wat ik wel zeggen kan is dat de XE je aan de ene kant uitdaagt om de grens op te zoeken, maar als je je overgeeft aan relaxed rijden je steeds rustiger gaat rijden. Gezien mijn voorkeur, gebeurt dat laatste dus steeds meer. Mss wel goed voor de bekeuringen. Met de standaard wielen die ik heb moet ik zeggen dat het comfort meevalt; gezien de ervaring van de afgelopen auto’s met steeds grotere velgen & lagere banden had ik weer een voelbare teruggang in comfort verwacht. Dit valt erg mee, de XE is zeker niet oncomfortabel! De stoelen voelden in het begin hard aan, maar nu zitten ze gewoon heerlijk. Je voelt je echt wel één met de auto; lekker laag bij de weg en echt in de auto.

Links en rechts wordt wat gemopperd over de combinatie handbak-dieselmotor, maar met de automaat gaat het allemaal echt soepeltjes. Met de Jaguar Drive Control in Eco had ik echter wel verwacht dat de bak wat vroeger zou opschakelen; dit gebeurt nu vaak pas bij ruim 2000 rpm tenzij je bewust ff gas lift. De BMW schakelde in EcoPro-modus duidelijk vroeger over. Een plusje is dat de geselecteerde rij-modus behouden blijft als de auto uitgeschakeld wordt. Bij de BMW werd ik er flauw van dat je altijd na het starten weer de EcoPro-modus moest activeren…. Heb nog niet het idee gehad dat ik de standen Normal of Dynamic nodig heb gehad, vermogen en vlotte reactie genoeg om altijd goed mee te kunnen of vlot in te kunnen halen. Het verbruik valt me echter nog wel wat tegen; rond de 1 op 17,5. De BMW liep in z’n eerste weken meteen al 1 op 19 á 20 terwijl ik er nog niet om dacht. Nu heb ik de afgelopen weken niet echt rustig gereden, dus ik hoop dat het nog wat beter gaat worden. De boardcomputer geeft als beste rit wel aan dat ik af en toe de 1 op 20 haal, dus wie weet.

De besturing is erg lekker en goed progressief. Bij lage snelheid, keren etc. stuurt de XE vederlicht, en op snelheid mooi zwaar. De rechtuitstabiliteit is naar mijn mening beter dan de BMW die wel eens wat zoekerig was. Maar ook bij het snellere bochtenwerk (komt toch ook wel een voor) doet de Jag het eigenlijk beter dan de BMW. Vooral in lange (te?) snel genomen bochten als bijvoorbeeld snelwegaansluitingen (A10N>A1 of A7>A8, beide 70 kmh bochtjes) grijpt het stabiliteitscontrolesysteem duidelijk later (of minder voelbaar) in. De BMW ging in de ankers terwijl je dacht dat het zeker nog wat sneller kon, de Jag geeft geen krimp. Of het een beter (minder veilig?) afgesteld DSC is of de werking van het “Torque Vectoring by Braking” is weet ik niet, maar voor mijn gevoel kan je harder de bocht door zonder het gevoel te hebben dat je tegen de grens aan zit……..

Wat ook duidelijk soepeler is afgesteld is de tractiecontrole; waar ik op een “lullige” manier achter kwam. Maar het kan ook zijn dat het door het grotere vermogen komt t.o.v. m’n vorige BMW. Mss dat een 320EDE of zwaarder er ook last van heeft. Het voordeel van een automaat is dat je, als het moet, redelijk snel weg kan rijden zonder dat je daar hard voor hoeft te werken. Makkelijk als je bijvoorbeeld snel wilt invoegen op de rotonde bij Joure. Standaardprocedure dan; voet op de rem, een beetje gas geven en zodra je weg wil rem los en plank gas. Werkte altijd goed met de 316 dA, maar de eerste keer met de Jag bleef ik ff met spinnende wielen stil staan! Stoer, maar niet handig als je maar een klein gaatje hebt om in te voegen…. Moet ik dus nog ff naar kijken hoe dat beter kan. Nu zitten er 3 standen (aan, half uit & echt uit) op de DSC, maar of ik het daar in moet zoeken?

Halverwege eerste beurt:

  • 16.800 km

Ondertussen staat er dik 16.000 km op de teller, dus halverwege de eerste beurt die bij 30.000 km op de rol staat. Tot nu toe geen enkel probleem, dus de resterende km’s tot die beurt zal ik ook wel niet bij de dealer komen. Als het zover is wel een klein lijstje met verbeterpunten:
- De startknop is bij licht uit niet verlicht; lastig zoeken in het donker als je de auto uit wilt zetten. Maar had ik mss niet eens bemerkt als het automatisch licht gemonteerd was.
- De dashboardverlichting kan eveneens alleen bij licht aan gedimt worden…
- De trekknoppen van de achterbankvergrendeling laten geregeld los.
- Voor de schuine vloer van de kofferbak heb ik een opzetbak gemaakt; m’n 2 kratjes met spullen staan er mooi vlak en stabiel op. En de klep naar de reservewiel-bak kan nog steeds goed open.

Overigens had ik onlangs eigenlijk wel een reservewiel nodig. De Jag is uitgevoerd met een pomp & schuimset voor als je lek staat. Alleen als je de wang opensnijd aan een uitstekende punt in de stoep is dat volstrekt onvoldoende. Dat werd dus opladen en naar de bandenboer…. Dan weet ik ook weer waarom de runflats onder de BMW zo makkelijk waren (ook één keer getest met een klapband; het werkt perfect!)

Verder is het eigenlijk nog steeds alleen maar genieten van de power, rust, audio-installatie & uitstraling van de auto! Onlangs bijna z’n top uitgeprobeerd en ook tegen en ruim boven de 200 km/h loopt de Jag mooi rustig en stabiel. Ook boven de 160 is het nog heerlijk stil in de auto. In de BMW had je wel wat last van windgeruis rond de spiegels. Ook de motor loopt dan mooi stil, waar je hem onderin wel wat hoort brommen loopt hij bij wat meer toeren heerlijk stil. Alleen loopt het brandstop verbruik dan wel weer heel snel op. Ik rij nu in de wintermode om te kijken of dat nog wat brandstofbesparing oplevert. Want in ECO valt het me niet echt mee; het blijft rond die 1:17-1:18 hangen. In WINTER reageert hij duidelijk trager op het gas, en schakelt hij iets vroeger; maar of het wat uit maakt qua dorst??

Twee beurten verder:

  • 60.000 km

Nog steeds elke dag genieten van de Jag. En heel typisch; ook nog steeds complimenten krijgen voor de auto!! Nog steeds weinig te mopperen, al leer je de onhebbelijkheden ondertussen ook wel kennen. O.a de niet logisch gevormde bodemplaat maakt dat het wel eens zoeken is naar de ideale plaats voor je voeten. Zeker op lange ritten op de cruise-control. En wat ook erg knullig is, is het opbergklepje voor de zonnebril in het dak. Die is zo vormgegeven dat mijn brillen lekker klem kunnen komen te zitten; en dat is toch knap lastig en zeker een tijdje pielen….. De ad-blue tank is in mijn geval precies groot genoeg om van servicebeurt naar servicebeurt te komen. Het is ook niet handig om het zelf te doen; één keer zelf gedaan en niet voor herhaling vatbaar. De vulopening zit in de kofferbak en als het kanister dan lekt loopt je kofferbak vol…. Gelukkig is de ureum na opdroging goed uitwasbaar met water. Tussendoor wel een keer voor wat kleinigheidjes naar de dealer geweest:
Remlicht stuk en de beschrijving in het boekje kwam niet helemaal overeen met hoe de kofferbak er van binnen uit ziet. Dat mocht de monteur dus een keertje voor doen. Weet je meteen waarom ze overstappen op LED…..
Ook wapperde een deel van de bodemplaat er op de autobaan onderuit bij 200 km/h+ nadat deze geperforeerd was door een “opstekende” tak onder het wiel.
Het verbruik is in het voorjaar wel iets gezakt; maar blijft een beetje schommelen rond de 1 op 18. Als je goed je best doet 1 op 20; maar dan moet je niet te veel 120 of 130 kmh wegen op de route hebben. Bij 90-100 kmh loopt hij wel mooi zuinig; maar daar krijgen we gelukkig steeds minder wegvakken van…
Bij de laatste beurt een 180 pk XE Portfolio diesel met de luxe stoelen mee gehad. Fijn al die verstelmogelijkheden; maar de hele stoel is een stuk hoger. Je zit opeens weer “op de bok”. Beetje jammer; met de ook heel goed zittende (bijna) standaardstoel in mijn auto zit je veel meer in de auto. Voelt een stuk knusser! Wel maak je dan weer ff kennis met alle leuke opties, en mis je na een dag toch weer wat…. Maar ik geniet gewoon nog elke km!! Deze week weer naar D!

Top testen

  • 62.200 km

Vandaag weer eens in D geweest; "ff" op en neer naar regio Frankfurt a/m. De Jag is goed los zoals de dealer al vermoedde; bij 229 op de GPS en 236 op de teller moest ik tot een paar maal heuvel af van het gas. Boekjestop is 227.... Heb me wederom verbaasd over hoe makkelijk de auto tot zeker 210 door trekt; daarna wordt het wat moeizamer. Voor wat het waard is....

Ton op de klok

  • 100.000 km

De eerste echte mijlpaal is bereikt; de 100.000 km zijn we gepasseerd. Nog steeds grotendeels probleemloos. Heel af en toe weigert de auto te starten; iets met herkenning van de sleutel denk ik. Maar met een paar pogingen lukt het altijd wel. Kwestie van even geduld en niet direct de auto starten maar eerst “gewoon” het contact aanzetten zodat er meer tijd voor communicatie met de sleutel is. Net voor de 90.000 km-beurt een storing in het motor-management; boordcomputer geeft aan dat de Ad-Blue van inferieure kwaliteit is…. Blijkt toch iets genuanceerder te liggen; na bezoek aan de werkplaats blijkt de injector dichtgeslibt te zitten met Ad-Blue resten. Zou volgens de monteur niet mogen als de auto regelmatig goed warm wordt; nou daar ligt het zeker weten niet aan met veel lange ritten. Maar enfin; injector vervangen en probleem opgelost. Was wel maken dat ik in de werkplaats kwam; de auto telde af tot 0 met de waarschuwing dat hij daarna niet meer zou starten…. Oftewel hij moet af fabriek wel aan de uitstootregels moeten blijven voldoen. Bij de 90.000 km beurt alleen de gebruikelijke software-updates en voor de rest niets bijzonders.
Wat wel bijzonder is, is dat je nog steeds van wildvreemden complimenten krijgt over de auto!

Weer een jaartje verder.....

  • 166.000 km

Het wordt wel wat saai; weer twee beurten en dik 60.000 km verder valt er weinig te melden. Er is wel een hoop gebeurd met de auto; maar het meeste buiten de schuld van de Jag om. Nadat een vandaal een tik tegen één van de achterlichten had gegeven moest deze vervangen worden. Er zat een mooie ster in. Daarnaast was voor de tweede keer de bodemplaat aan de beurt; en weer rechtsachter. Dit keer ook weer een tak; maar nu meer in de vorm van een stronk die iets boven de stoeprand uitstak. Op zich niet erg, maar als je bij het inparkeren over de betreffende rand steekt kan er zomaar wat blijven haken. Was gelukkig met een tiewrap makkelijk en goedkoop te verhelpen. Vervolgens zat ik afgelopen herfst een keer naar het verkeer aan de andere kant van de middenberm te kijken: boem! Daar stond een file….. Niet zo handig natuurlijk; gelukkig geen gewonden maar wel pittige materiële schade. Vanwege de beschikbaarheid van de onderdelen (??) duurde de reparatie wel veel langer dan gedacht; bijna 5 weken ipv 2. Veel ruilauto’s “versleten”; dan weet je weer waarom je a. dit formaat auto en b. een Jaguar rijdt. Maar daar gaat het nu niet over.
Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat op slecht wegdek de motorkap wat klappert; dit lijkt wel uit z’n scharnieren te komen. Of dit door het ongeluk komt of dat de aluminium-kap wat van zijn sterkte verliest; ik weet het niet en de dealer ook niet…. Gelukkig moeten de weg wel echt slecht zijn wil je het opvallen!
Het is nog steeds een feest om in deze auto te rijden; en ook anderen weten het nog steeds te waarderen. Mss wel omdat het in wit een mooie gestrekte auto is denken nog steeds veel mensen dat het een grotere en duurdere auto is dan in werkelijkheid. Dat zorgt dus ook nog steeds voor veel complimenten.

2 Ton op de teller

  • 200.688 km

Na iets meer dan 3 jaar de 200.000 km grens gepasseerd. De Jag mag tot 240.000 volgens het contract. Op de huidige manier gaat hij dat lachend halen. Bij 180.000 km weer een beurt en z'n eerste APK gehad; ook dit keer weer bijna probleemloos. Was wel de eerste beurt die buiten na afloop van de Jaguar Care, maar ik denk niet dat ze er erg van geschrokken zijn! Het enige dingetje is dat (weer) de rechter sierstrip langs de voorruit op de A-stijl vastgekit moest worden. Maar als het daar bij blijft teken ik er voor. De rammel in de motorkap is verdwenen nadat ik één van de bevestigingspunten voor had nagesteld; waarschijnlijk was dit dus nog een naijl-effect van de aanrijding vorig jaar. Nu is hij weer mooi stil.

Sinds de temperatuur dit voorjaar zomerse waarden bereikte is het verbruik ook weer gedaald; rij nu weer zonder problemen dik 1000 km op een tank. Al zou het wel fijner zijn als de Jag bij andere snelheden dan 100 kmh ook echt zuinig loopt. Dat had/heeft BMW toch echt beter voor elkaar. Volgens de verbruiksmonitor zit ik op 1:17,7 wat niet ver afwijkt van de fabrieksopgave van 1:19,6. Maar toch, met de BMW zat ik gemiddeld "dik" boven de 1 op 20! En dat halen veel 320's ook....

Helaas ben ik ondertussen "vaste" klant bij het schadebedrijf; dit keer gaf het uitwijken voor een tegenligger op een net geasfalteerde weg de nodige problemen. In de vers aangevulde berm bleek een halfrond stuk beton te liggen wat achter mijn voorwiel rechtop ging staan; wederom een flink stuk bodemplaat weg......

Nog een klein jaartje toeren in de Jag en dan is het feest wat deze auto betreft over. Het is ff afwachten hoe de nieuwe BPM-regels er uit gaan zien; maar anders is de keus voor de volgende auto niet zo moeilijk!

Afscheid

  • 240.000 km

Vandaag voor de laatste keer getankt; morgen haal ik m'n nieuwe lease-auto op. De laatste maanden gingen niet helemaal probleemloos. Vanaf afgelopen zomer begon de motor voor m'n gevoel wat onrustiger te lopen. Vooral bij stationair; ouderdom dacht ik zo. Op een gegeven moment werd het zo erg dat de uitlaat mee ging trillen en tegen de bodemplaat tikte. Het leek soms wel een machinegeweer als ik ergens stationair stond te draaien. Ongeveer op het zelfde moment keek ik een keer naar m'n oliepeil; peilstok droog...... Er lag af en toe ook olie op m'n erf waarvan ik dacht dat het van de krantenboer oid was. Die komt altijd met een oude auto. Maar toch maar even onder de Jag gekeken; en idd; daar lag olie! Nou ja, hij moest toch al naar de dealer voor het trillen. Meteen maar even gevraagd of ze wilden kijken waar de olie vandaan kwam. Had het zelf al gezien; de turboslang was nat. Bleek een lekke pakking te zijn, en het trillen kwam omdat de motorsteunen vast zaten. De lease-maatschappij gaf ondanks dat het einde van het contract in zicht was toch toestemming om hem te repareren. Duurde wel even; die dachten dat er wel een turbo-revisie-bedrijf was die dat voor weinig kon. Niet dus! Een paar weken steggelen tussen dealer en lease-maatschappij verder mocht de dealer er toch een nieuwe turbo op schroeven. Meteen nog maar een grote beurt er bij; kan hij er weer ff tegen!
Enfin de auto loopt weer als nieuw na bijna 240.000 km.

En nu is het dus echt over. Had graag nog een tijdje doorgereden in deze auto; zo'n fijne reismachine is het. Maar de nieuwe WLTP emissie-test pakt zo ongunstig uit dat alle nieuwe auto's een stuk duurder worden en je feitelijk dus een klasse kleiner moet rijden voor hetzelfde geld. Daar had ik natuurlijk geen zin in; en er zaten nog NEDC-gekeurde auto's in de markt. Gelukkig bij m'n eigen dealer ook nog een paar XE's. Had het dus niet meer voor het uitzoeken; maar kon nog wel een voorraad-auto voor een "oude" prijs krijgen. Met veel plezier ga ik dus m'n volgende XE ophalen; die staat al een paar maanden te wachten!

Uit bovenstaand blijkt wel dat de XE goed bevallen is; anders had ik wel een andere auto uitgezocht. Bijzonder weinig problemen gehad, heerlijk gereden en elke dag genieten van het design en uitstraling van de auto. Na bijna vier jaar krijg ik nog steeds complimenten voor de mooie auto!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.