Jaguar XE 2.0D 163pk Portfolio (2015)

Jaguar XE
Jaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XE

UitvoeringXE 2.0D 163pk Portfolio
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015

Wat een een fijne auto!

Drie jaar in een Audi A4 gereden. Helaas veel problemen gehad. Verschillende defecten die weliswaar onder garantie zijn opgelost maar de besturing van de auto bleef vaag. Op een bepaald moment is de "magie" verdwenen. Verschillende andere modellen bekeken waaronder de BMW 3 GT en de Volvo 60. Mooie auto’s maar om te beweren dat ze speciaal zijn, nou nee.

Na een bezoek aan de Jaguar dealer werd ik gegrepen door de XE. Mooie lijn, goed verzorgd interieur en een naam die klinkt als een klok . Na een tweetal proefritten en een aantal prettig verlopen gesprekken gekozen voor een 163 pk Portfolio automaat, kleur Ammonite Grey.
Gekozen opties:
-Glazen panoramadak
-Cold Climate pack
-Premium Business pakket met parkeer sensoren rondom en achteruitrijcamera
-Elektrisch inklapbare buitenspiegels (prettig om parkeerschade te voorkomen)
-Regensensoren voor de ruitenwissers
-Automatisch dimmende binnenspiegel
-Verwarmbare voorstoelen
-Afneembare trekhaak

De kwaliteit van de standaard geluidsinstallatie is ruim voldoende. Natuurlijk klink het Meridian systeem mooier maar je moet toch ergens een grens trekken, toch…..

Ik rij deze auto privé, tussen 15.000 en 20.000 km/jaar. Toch denk ik dat een diesel met het door Jaguar opgegeven brandstofverbruik kosten neutraal is. De benzine versie is ca. 4000 euro duurder.

Eerste ervaring na twee weken:
Dit is werkelijk een heel erg fijne auto. Besturing is direct en voorspelbaar zeker vergeleken met de Audi A4. De response van de automatische versnellingsbak is soepel en zonder schokken. Ook dit is aanzienlijk beter dan het onvoorspelbare gedrag van de automatisch bak van de Audi. De auto reageert direct als het gaspedaal wordt ingedrukt, ook op kruissnelheid. Als de motor warm is en de snelheid ca. 130 km/uur dan is alleen het windgeruis te horen. Heerlijk relaxt! De motor is goed hoorbaar bij snel accelereren. Dat is even wennen.

De afwerking in de Jag is prima. De stoelen zitten perfect en er zijn voldoende (elektrische) instelmogelijkheden. De afwerking in de kofferbak is echter matig en de bediening om de achterbank neer te klappen is erg knullig. Jaguar, dat had beter gekund!

De bediening van de centrale console is intuïtief en de response van het touch screen is snel. Het navigatiesysteem is nauwkeuring, up to date en makkelijk in te stellen. Het scherm is mooi helder. De bediening van radio en USB-media is makkelijk. De koppeling van een mobiele telefoon gaat zonder problemen.

Deze auto heeft de “looks” en “balls”. Mensen kijken om. Ik krijg ook leuke reacties. Dat heb ik nog nooit meegemaakt met mijn Audi. Ik ben na twee weken rijden erg blij met mijn keuze voor een Jag.

Natuurlijk kan ik nog niets zeggen over gebruikskosten en betrouwbaarheid. De 5 sterren zijn eigenlijk niet van toepassing. Daar moet ik meer kilometers voor rijden. Je krijgt echter maar 1 kans voor een eerste indruk en die is voor mij goed!

17000 km

De auto rijdt erg fijn. Deze zomer naar Italië gereden. Gewoon een geweldige reisauto. Zijn er dan geen klachten? Jazeker. De afwerking is toch iets minder dan andere "premium" merken. Enkele voorbeelden: de afwerking van de linker voorstijl laat los. (moet nog door de dealer opgelost worden). De ontgrendeling van de achterbank lijkt op een speelgoed oplossing. De "lederen" afwerking is moeilijk schoon te krijgen. Lijkt wel kunststof.

De bediening van het navigatiesysteem is intuïtief maar het systeem is erg basaal en geeft geen enkele verkeersinformatie door. Aan de dealer gevraagd maar het antwoord blijft, tja jammer, zit er niet op. Alternatieve routes bij files enz? nooit van gehoord. Eigenlijk is de navigatie een ontzettend verouderde versie met erg weinig informatie op het display. Informatie zoals de naam van de volgende afrit, tijdige melding als er van rijstrook gewisseld moet worden enz. zijn niet beschikbaar. Soms wordt er zelfs geen enkele melding gedaan als men een andere richting moet aanhouden terwijl op het scherm wel een advies wordt getoond. Heel vreemd. Het systeem is beperkt bruikbaar en het ontbreekt aan logica!
Verder zit er in de bestuurdersstoel niet echt lekker. De druk is onevenredig verdeeld. Ook na een check bij de dealer is dit niet opgelost. De lende-steun van de bestuurdersstoel liep regelmatig leeg (is inmiddels opgelost door de dealer). De bagageruimte is niet efficiënt. Twee koffers passen er niet in. Nu koop je deze auto niet voor de kofferruimte maar toch iets om in overweging te nemen.

Deze auto koop je voor het rij-comfort en dat is van grote klasse. De besturing is direct, de auto ligt als een blok op de weg. De dieselmotor is erg aanwezig bij optrekken en accelereren. Op toeren bij een standaard snelheid is de motor nauwelijks hoorbaar. Het start-stop systeem is erg aanwezig. Het opnieuw starten van de motor gaat niet erg subtiel.
Het brandstofverbruik is ca. 1 op 21 bij lange autoweg ritten (op zomerbanden). Bij afwisselend stad en autoweg verkeer is het verbruik ca. 1/17.

Wordt vervolgd