Jaguar X-Type Estate 3.0 V6 Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X-Type Estate 3.0 V6 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
aankoop
- 85.000 km
Weer op zoek naar een werkpaard naast de klassiekers. Het werkpaard zou het liefst het volgende moeten kunnen en of hebben:
- flinke (zware) aanhanger trekken voor tuinafval, autoonderdelen, motor vervoer, gestrande klassiekers :-)
- ruimte voor DHZ winkel aankopen, vakantiebagage
- moderne veiligheid omdat andere gezinsleden er ook af en toe gebruik van maken
- liefst vierwielaangedreven ivm slecht weer en ski-vakantie
- automaat omdat dat zo lekker rijdt
- goede verwarming / ventilatie omdat ie als winterauto wordt ingezet
- beetje vermogen omdat dat zo lekker rijdt
Het liefst zou ik een auto hebben om jarenlang te houden (10 jaar of meer).
Eerder had ik een oude Range Rover op gas. Heel fijne auto die bijna aan alle eisen voldeed, maar een paar jaar geleden moest ik daar opeens belachelijk veel wegenbelasting voor gaan betalen dus dat was geen praktische oplossing meer.
Daarna had ik een heel fijne Subaru Legacy station. Een oudje uit 1992 maar destijds de duurste uitvoering met 2.2 motor, stoelverwarming, automaat en airco. Ik was er blij mee want had maar weinig gelopen en beviel uitstekend. Als het aan mij had gelegen had ik hem nog gehad, maar hij is helaas in de prak gereden toen ik hem had uitgeleend. Ik kon geen identiek exemplaar vinden, de serie 2 Legacy zijn er veel meer maar vind ik te lelijk.
Toen een Outback gehad, een 3.0 met de H6 motor. Met nog meer toeters en bellen. Ook een fijne auto maar beviel net wat minder vergeleken de Legacy. Dit was een 2001 model, net acceptabel qua styling (Legacy 3). Problemen met lekkage aan schuifdak en soms leek de automaat moeilijk te doen. Snel verkocht, met flinke winst dus geen tranen.
Een Legacy 4, met de 2.0R motor of de 2.5 leek een volgende goede kandidaat. Mooie auto, mooier dan de voorgangers en mooier dan de opvolger. Lastig te vinden voor een leuke prijs met niet waanzinnig veel kilometers. Een Forester dan? Die had je ook als 2 liter turbo. Zijn wel erg lelijk maar ook eerlijk, recht voor zijn raap en dat zou dan misschien wel kunnen. Ik vond er een in de buurt en heb er een stuk mee gereden. Tegenvaller. Te vaag, binnenin ook lelijkheid troef, ik zag het niet als echte optie.
Een Volvo, Audi of ander doorsnee merk ging het niet worden. Ik heb er niks mee, saai en zie je te veel. Prima voor het merendeel van de mensen, niet voor mij.
Toen las ik dat de Jaguar X-type V6 altijd AWD hadden. Hee dat wist ik niet. Ik had ze nooit overwogen omdat het niet echt mooie auto's zijn, in tegenstelling tot de S-type of de XJ. Maar die zijn te zwaar en hebben alleen achterwielaandrijving, en ook niet als estate geleverd.
Dus ging ik zoeken, moeilijk want er zijn er niet veel in Estate uitvoering. Een 2.5 handgeschakeld gevonden en proefrijden. Viel tegen! Schakelt niet echt lekker, hakerig. Ook de respons op het gaspedaal was niet je van het.
Toen vond ik een 3.0. Rijden: ja, dat was het dus. Het exemplaar wat ik vond had een belachelijk lage kilometerstand (85000) voor de leeftijd (2004) en ziet er heel goed uit.
Ruim voorzien van allerlei extra's - zelfstellende koplampen, voorruitverwarming en elektrisch inklapbare spiegels om maar eens wat te noemen. Ook een top of the bill navigatiesysteem, nou ja.... voor 2004 dan. Maaakt gebruik van een CD uit 2004, niet echt up to date. Ik moet uitzoeken of er een update te krijgen is.
De muziekinstallatie: geweldige output en speakers. Volume, source en wisselen naar volgend nummer / CD op het stuur. Maar wel een slechte radioontvangst (FM), radio heeft moeite zenders te vinden. Er is een CD-wisselaar voor 6 CD's, de wisselaar zit achter een luikje in de kofferbak. Plus een cassettespelerinvoer! Dat dat nog gebruikt werd in 2004, opmerkelijk. Maar het kan nut hebben: op Ebay heb ik een cassettebandje besteld (paar euro) met een uitgaand draadje om een telefoon / iphone etc aan te sluiten want de audio heeft verder geen aux ingang. Wel zag ik op een forum hoe een aux te solderen aan de unit, daarvoor mnoet die wel uit de auto gehaald worden. Lijkt me een betere/degelijker oplossing dan dat bandje. We zullen zien, als dat bandje goed voldoet dan ook goed.
Opmerkelijk was de "vondst" dat er een Jaguar accu in zit. Dat zal toch niet de originele zijn? Kan ook een vervangende zijn geïnstalleerd door een Jaguar dealer natuurlijk.
Het nadeel van mijn auto is dat er qua onderhoud niets bekend is. Laatst gestempelde beurt is in 2010 bij 34.000 km. Dat gezegd hebbende ziet alles er eigenlijk goed uit, en ook geen rammeltjes of kraakjes op slechte wegen.
Maar hoe bevalt zo'n X-type nu?
Qua vering haalt het het niet bij een Citroën CX natuurlijk, of een BX. Toch valt het me mee, verkeersdrempels zijn niet echt een probleem. De stoelen zijn zoals het tegenwoordig moet: hard. Dat had wel wat minder gemogen. Op lange afstand (ik heb er een paar honderd kilometer mee gereden in drie dagen) voldoen ze wel goed, toch mis ik Citroën stoelcomfort. Er zit stoelverwarming in met twee standen, lekker hoor. Elektrisch verstelbaar allebei, bestuurdersstoel heeft geheugen voor drie personen. Dat lijkt me nou weer wel een nuttige accessoire voor ons gezin.
Snel is de auto ook, geen verdere wensen op dat gebied. Ik heb de S knop nog niet eens gebruikt en zie er ook het nut niet van in.
De achterbak is voldoende groot. Achterruitje is apart open te klappen, staat leuk maar lijkt me niet echt een groot voordeel.
Cruise control te bedienen op het stuur, eenvoudig in gebruik. Beter/handiger dan de hendel aan de stuurkolom die Subaru gebruikt.
Er zit een Jaguar telefoon in, aan een leuk ouderwetsch krulsnoer maar wat ik daar nou mee moet... Zal ongebruikt in de de apart daarvoor gemaakte ruimte in de middenarmleuning blijven denk ik.
Voor de rest is het eigenlijk zoals elke moderne auto, alles doet het goed, uitstekende wegligging, remmen en besturing. Niets wat echt uitschiet in negatieve of positieve zin. Dat lijkt een eigenschap van veel moderne auto's: ze lijken zo op elkaar. Heel anders dan met oldtimers waar je grote verschillen ziet.
Voor de toekomst hoop ik natuurlijk (wie niet) dat er niet teveel rare dingen gebeuren. De X-type heeft best een goede reputatie op dit gebied, zo lees ik her en der op internet. Het mooie van de V6 motor is dat er geen distributieriem op zit en er dus geen dure reparatie of veel werk aan zit te komen. Banden en remmen zijn nieuw dus die gaan nog heel wat jaren mee.
Misschien dat ik de tussenbakvloeistof preventief laat controleren / vervangen bij een moderne Jaguar specialist, en ook de automaat laat flushen hoewel ik meestal het onderhoud zelf doe. Tussenbak is een zwak punt van de X-type blijkbaar vanwege de kleine vloeistofinhoud. Als er een lek is is het snel gedaan.
Het aardige van dit type auto is dat er veel enthousiasten te vinden zijn op internet. Nederlands, Engels en Amerikaanse forums waar veel op gepost wordt en waar veel te vinden is. Dat maakt zelf onderhoud en eventuele aanpassingen makkelijk.
Moet nog op zoek naar een kofferbakrolgordijn, dat zat er niet meer in.
Komende dagen wordt het slecht weer verwacht met sneeuw en ijzel, laat maar komen! :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.