Jaguar X-Type Estate 2.5 V6 Executive (2004)

autoreview

Jaguar X-Type Estate 2.5 V6 Executive (2004)

Signalement

UitvoeringX-Type Estate 2.5 V6 Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst109.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De familie Jag

  • 88.000 km

Na 2 jaar anoniem rond gereden te hebben in een Golf (prima auto overigens) werd het tijd voor een nieuwe, nog voor mij onbekende carrosserie vorm: de station.
Ik had 3 eisen; automaat, niet allerdaags en redelijk luxe.
Na redelijk wat auto's bekeken te hebben viel mijn oog uiteindelijk op een prachtig zwarte Jaguar Estate 2.5 automaat uit 2004. De auto zag er nog als nieuw uit en met een km stand van 88000km was er ook niet veel mee gereden.
Tijdens de proefrit werd het al snel duidelijk dat dit de volgende wagen moest worden. De ruimte (in vergelijking tot mijn vorige auto's) het comfort en de snerpende 6 cilinder waren voldoende om mij over de streep te halen. De auto had alleen last van een trillend stuur en in de hele rond de 110 km/h maar dat zou volgens de dealer opgelost worden bij aflevering.

Helaas was dat laatste niet het geval. Kennelijk is het ook niet erg makkelijk om het probleem op te lossen.
Bij aflevering zaten er 4 nieuwe banden onder maar de trilling was niet verholpen daarmee. Volgens de dealer waren de nieuwe banden onrond, nou heb ik dit nog nooit meegemaakt maar prima, weer 4 nieuwe banden op de auto. Helaas hij trilde nog steeds. Uiteindelijk, na meerdere bezoeken naar de dealer zijn de aandrijfassen aan de voorkant vervangen. Dit heeft geholpen.

Na een valse start kan ik nu de geneugden van deze auto melden.
Zoals een Jaguar beaamt is het een uiterst comfortabele auto, hij zweeft over de weg en de 6 cilinder doet op constante snelheden stil zijn werk.
Zolang je maar niet onrustig met de auto optrekt schakelt de automaat netjes alleen bij plotsling gasgeven wil de aandrijving nog wel eens klap geven.
De besturing is niet al te communicatief maar voor dit type auto ook niet het meest belangrijke. Het betekent trouwens niet dat deze wagen niet hard door de bocht gaat want dankzij de 4 wiel aandrijving blijft de grip altijd aanwezig.

Door de mooie welvingen in de motor kap en de ronde koplampen blijft de klassieke jaguar look aanwezig. Vaak wordt de Jaguar X type estate bekritiseerd vanwege zijn anonieme uiterlijk maar vanuit welke kant je hem ook bekijkt heeft hij een statig uiterlijk.

Hetzelfde geldt ook voor het interieur: De zwarte lederen bekleding, het notenhouten dashboard, de typerende J automaat en goede afwerking geven een luxe uitstraling.

Kosten:
Vooral benzine kosten! Daar houdt deze 6 cilinder wel van. (zie mijn verbruiks monitor).
Achteraf vraag ik mij af of ik niet beter de 3 liter had kunnen nemen, de prestaties zijn een stuk beter en het benzine verbruik is nagenoeg hetzelfde.

Voor de rest nog geen kosten aan reparaties gehad in de 15000 km waar ik mee heb gereden.

Kortom: Tot nu toe een heerlijk, ruime en comfortabele auto met een unieke luxe uitstraling!

Ik zal proberen de revieuw te blijven updaten.




Update

  • 109.000 km

Tot op de dag van vandaag nog nooit problemen gehad met deze Jaguar.
De enige kosten zijn de reguliere beurt en APK geweest in Augustus.
Dit is een erg ondergewaardeerde auto in mijn ogen. De gedeelde techniek met een Mondeo betekent niet dat de auto geen eigen uitstraling en karakter heeft. Integendeel, in zijn segment kun je weinig merken vinden met zo'n unieke luxe uitstraling.
Na een jaar ben ik nog steeds erg tevreden over deze Jaguar. Comfort, uitstraling en de wegligging zijn de sterkste punten van deze Jaguar X type Estate.
Alleen het verbruik blijft vrij hoog. Daar staat wel een dijk van een V6 met een machtig mooi geluid tegenover waardoor je de benzine pomp (tijdelijk) vergeet.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.