Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019) #2

autoreview

Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)
Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)

Signalement

UitvoeringE-Pace P200 AWD S
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf56 km
KM-stand laatst9.400 km
Lezerswaardering: 9%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste meters in een SUV!

  • 2.980 km

Waarom een E-Pace? Ik heb dit altijd al een leuk model gevonden en ja hij is wellicht wat duur, zwaar en niet perfect, maar wat is dat tegenwoordig wel. Het belangrijkste is dat je iets koopt dat je zelf mooi vindt en fijn vindt rijden!

Ten eerste waren wij niet echt op zoek naar een nieuwe auto aangezien de Mercedes nog geen 2 jaar in bezit was, het kriebelde echter bij een showroom bezoekje. Na het heropenen van de dealers na de Corona lockdown hier in Zwitserland werden er veel goede deals aangeboden en dus ook bij JLR.

Daarbij verloopt de garantie bij Mercedes begin 2021 en de Jag heeft tm sept 2023 gratis service en garantie (dit speelt natuurlijk financieel gezien ook een rol).

Na een bezoekje aan de dealer en een goede bak koffie kwam er een hele goede deal op tafel waarbij mijn Mercedes ingeruild kon worden voor het showroom model van de E-Pace, welke in september 2019 op kenteken was gezet maar nog maar 56km op de teller had staan. De volgende dag een afspraak gemaakt voor een proefrit en een paar dagen later de knoop doorgehakt en reden wij vanaf begin Juni in een Jaguar!

Even kort de aflevering tijdens de Corona tijd, de auto had een mooie strik bij aankomst en er stond een mooie rode doos klaar met de sleutels en mooie sleutel hangers van Jaguar, met doos lekkere chocolade (die is inmiddels al op natuurlijk!). Vanwege Corona mogen ze je niet alles in de auto uitleggen omdat je dan te dicht op elkaar zit. Ze hebben even de simkaart geïnstalleerd voor de internet verbinding en even kort een kleine uitleg gegeven. In Zwitserland zijn kentekenplaten persoonsgebonden dus die werden overgezet en de inschrijving bij de Zwitserse RDW heeft de dealer gedaan en de papieren hiervoor werden met de post opgestuurd. Al bij al gewoon een fijne en goede service.

De E Pace zelf is een P200 S, waarbij de S voor het uitrustingsniveau staat en de auto 200pk heeft met 365Nm koppel.
Het S pakket heeft standaard lederbekleding, audio systeem, navi (intouch pro), cruise control, lane keeping assist, verkeersborden herkenning, achteruit rij camera, elektrisch verstelbare spiegels met instap verlichting (Jaguar logo dat op de grond schijnt), led verlichting en nog een paar andere zaken. Eigenlijk dus al prima uitgevoerd.

Daar bovenop heeft de auto de volgende opties:
- metallic lak Corris Grey
- privacy glas
- upgrade naar matrix led verlichting met dynamische knipperlichten
- 20 inch 5 Spaakse velgen
- Panorama dak
- black pack
- keyless entry
- 10 houding elektrisch verstelbare stoelen met stoelverwarming
- met leder bekleed r dynamic stuur
- Drive pro pack met Adaptieve cruise control met file rijden en blind spot assist en high speed emergency braking
- Sfeer verlichting

Dus een goed aangeklede auto voor in onze optiek een goede prijs, nu zit er in NL zo’n 27.000 euro BPM op deze auto dus je zult hem niet zoveel zien rijden, ik zie er in Zurich toch wel verschillende rijden.

We hadden een zomer vakantie in Kroatië gepland met de auto dus dit was bij uitstek een goed moment om alles te testen en daadwerkelijk ervaring met de Jag op te doen.

Even kort de reden dat wij voor een SUV zijn gegaan is het feit dat er in Zwitserland niet hard gereden wordt er staan in Zurich alleen al 600 flitspalen dus een “sportwagen” heeft weinig zin. Een SUV bied over het algemeen meer comfort en je hebt een beter overzicht in het verkeer. De E Pace valt in het compact SUV segment maar staat vrij hoog op z’n poten en daardoor heb je een hogere zit dan bijv de “concurrentie”. Ondanks dat hij vrij klein oogt heeft de auto een kofferbak van ruim 550 liter en dit merk je met op vakantie gaan. Je kunt veel meenemen! Voor de vrouw ook belangrijk ?. De concurrentie heeft gek genoeg minder kofferruimte. Maar de indeling van de koets zorgt er voor dat je zowel extra ruimte in de kofferbak hebt maar ook op de achterbank kun je prima zitten. En er is genoeg hoofdruimte met het panorama dak.
De auto is bijna 2 meter breed en je zit dus ook vrij ruim daardoor naast elkaar.

En nu dan het gewicht want tja hij weegt bijna 2.000 kg schoon aan de haak. Gelukkig valt de Zwitserse wegenbelasting wel mee voor dit soort autos maar veel belangrijker is het rijgedrag. De 200pk en vooral 365Nm koppel heb je nodig maar zorgt er ook voor dat hij vrij snel van z’n plaats is. In ca. 8 seconde naar de 100 is natuurlijk niet snel maar echt langzaam is het ook niet. Prima voor normaal gebruik.
De auto stuurt vrij licht en direct en je merkt die 2.000kg niet zo snel met sturen. Hij staat vrij strak afgeveerd voor een SUV en dit maakt het rijgedrag natuurlijk ook beter. De 20 inch wielen met Pirelli P Zero’s zorgen voor veel grip en door het AWD heb je geen onderstuur.

Waar zit het nadeel dan? Het verbruik, we hebben inmiddels veel kms op de snelweg gemaakt richting en terug van Kroatië en het wordt niet veel beter dan 1 op 10 en met een benzine tank van 68.5 liter voel je dat dan wel in de portemonee vooral als ze in Italië aan de snelweg vrolijk 1.85 per liter vragen.

Het interieur, dat kun je wel aan de Engelse overlaten, hij heeft de sportieve indeling van de F-Type met een leder dashboard, echte lederenstoelen (geen namaak leder) die overigens heerlijk zitten, ook het stuurwiel is leder. Bij het ontgrendelen van de auto (keyless, met een knopje op de deurhendel) schijnt er vanuit de spiegels het Jaguar logo op de grond (beide kanten), zodra je instapt dan opent het zonnenscherm van het panorama dak automatisch. Kleine details die voor mij ook belangrijk zijn, je hebt het gevoel alsof je begroet wordt door de auto.
Ook de sfeerverlichting in het blauw is subtiel aanwezig, maar het wordt geen kermis.

Dan het navigatiesysteem, dit was tot op heden altijd de Achilles heel van de Engelse automerken en dit was toch wel even een dingetje aangezien we in 2020 leven en met de moderne technieken van tegenwoordig mag je ook wel een goed infotainment systeem verwachten.
De E Pace heeft het nieuwe intouch pro systeem van JLR, volledig touchscreen met snelle response en het systeem start vrij snel op. Dit hebben we grondig getest tijdens de proefrit. In eerste instantie was ik geen grote fan van touchscreen maar je raakt het na het instellen van de bestemming zo goed als niet aan. Via een usb is media beschikbaar of via bluetooth en dit werkt allemaal goed. Het was wel even een gedoe met albums indelen maar dit had meer met de instellingen van de mp3tjes te maken.

Het systeem heeft automatische OTA updates en Jaguar bied een jaar gratis 4G verbinding aan, dus fijn voor de updates maar ook in het navigatiesysteem waarbij je zeer eenvoudig op steekwoorden kunt zoeken. Zo kon ik eenvoudig het hotel in Kroatië zoeken door de naam van het hotel in te vullen ipv gekke buitenlandse straatnamen etc.
Het display is vrij groot, 10 of 12 inch (ik weet het niet precies) en heeft een dag en nacht instelling.
Nadelen? Ja we hebben al 2 keer gehad dat het iets langer duurde met opstarten van het systeem maar dit had er waarschijnlijk mee te maken dat de auto warm was en het 30 graden buiten was, dit is daarna niet meer voor gekomen maar we houden het even in de gaten en wat ik mis is de configuratie van de auto zelf een “individual” modus. Je hebt knoppen voor sport eco etc. naast de automaat maar je kunt zo goed als niks zelf instellen (of ik heb het nog niet gevonden).
Een ander nadeel is dat het systeem niet altijd herkent waar je bent gebleven in je muziek lijst, hij lijkt een paar nummers terug te beginnen, maar daar kunnen we mee leven!

De automatische versnellingsbak rijdt heerlijk (maar goed ZF is dan ook een van de beste), een groot verschil met de Mercedes maar ik was niet ontevreden over de automatische versnellingsbak van Mercedes. Deze is echter iets soepeler. Ik kan alleen niet zien op mijn display in welke versnelling ik zit???! Gek maar geen noodzaak.

De assistentiesystemen zijn een verademing tov het niet hebben van die systemen. Dode hoek assistent had ik ook in de Benz, maar lane keeping assist in combinatie met adaptieve cruise control met file functie is echt heel fijn. Ik heb hem 90% van de vakantie rit op deze systemen laten rijden! Het werkt goed hij corrigeert vlot maar niet te hard. Hij trekt redelijk op als er geen auto voor je zit en hij laat je niet inhalen als er een auto in de dode hoek zit. Je moet echt hard aan je stuur trekken wil je zo een ongeluk veroorzaken! Dus dat gaan we dan ook maar niet doen.

Het eerste oordeel is zeer positief! Geen klachten in de eerste kms en de dealer contacteerde mij nog tijdens de vakantie of de auto bevalt etc. dus goede after service!

Ik zal gaande weg meer updates schrijven, maar wij maken vrij weinig kms dus dat kan even duren.

Eerste servicebeurt

  • 7.000 km

Na inmiddels 7000km in de Corona tijd hebben wij vooralsnog geen problemen gehad met de auto. Eigenlijk mag je dat natuurlijk wel verwachten maar bij de Engelse merken weet je het maar nooit! ;-). Alles steekt goed in elkaar en wij hebben nog geen enkel mankement of dan maar iets meegemaakt tot afgelopen week... De smartkey en het keyless entry systeem... De auto voert regelmatig OTA software update door en dat gaat prima. Krijg ik opeens de auto niet meer open met keyless entry, dan maar op het knopje van de sleutel drukken (het lijkt wel het einde van de wereld!) ;-). Maar het volgende probleem duikt op, de auto start niet meer omdat hij de sleutel niet herkent. Dan maar de reserve sleutel erbij halen, zelfde probleem! De garage gebeld en er is een manier hoe je hem kan starten door de sleutel onder tegen de stuur kolom te houden en dan moet hij verbinding maken, uiteindelijk werkte dit gelukkig. Wat blijkt dat de batterij van de sleutels dus vrij snel leeg zijn, ook van de reserve sleutel zelfs als je deze niet gebruikt. Meteen een afspraak gemaakt bij de garage voor een servicebeurt deze valt in de garantie en afgelopen vrijdag was het zover. Netjes ontvangen en auto afgegeven, nog mooi even bij de Defender staan kijken en een praatje gemaakt (toch fijn zo’n showroom!). Smiddags weer opgehaald en alles was tip top in orde. Het bleek dus alleen de batterij te zijn (wat ik ook gedacht had). Auto mooi gewassen en geen kosten in rekening gebracht. Bij MB was dat wel anders daar moest ik het olie verversen betalen en dit was al snel CHF200. Maar het blijft toch in mijn gedachte spoken dat al de moderne auto’s vaak geen contact meer hebben en alles met een smart key moet gebeuren dan kan dit dus vaker gebeuren! Gelukkig waren wij thuis maar stel je voor je staat in de bergen dan ben je zo een paar uur verder! Al met al gewoon nog steeds een fijne auto, rijdt comfortabel je zit lekker hoog en de systemen werken goed! Het touchscreen ook met steekwoorden zoek je een adres en je kunt loss. Toch was die Defender in de showroom ook wel heel erg gaaf ;-).

Vervroegd afscheid

  • 9.400 km

De Jag gaat eruit! Best wel gek eigenlijk want ik heb er heel weinig kms mee gereden, maar we zijn altijd dik tevreden geweest over de auto. Geen enkele storing of iets dergelijks, maar goed dat mag je ook wel verwachten van zo’n nieuwe auto. Maar goed waarom dan iets anders, ik ben net weer een jaartje ouder geworden (35 pas/al) in mijn carrière weer een flinke stap gemaakt dus dan mag je jezelf soms wel eens belonen. Ik kan het toch niet laten om altijd rond te kijken en kwam een heel mooi exemplaar tegen van een auto die ik heel graag wilde hebben, deze kan ik over circa 2 weken ophalen! Meer nieuws dan!

Verkocht!

  • 9.400 km

De auto heb ik tussentijds verkocht, de dealer wilde hem ook overnemen maar ik vond het aanbod wat aan de lage kant. Vorige week vrijdag een advertentie op internet gezet, zaterdag ochtend bezichtiging gehad en meteen verkocht voor zo’n 4.000 meer dan de garage ervoor gaf. Vandaag is de auto opgehaald en ben ik even anderhalve week autoloos! Ik hoop dat ik dan nog wel mag reageren op dit forum in deze 1,5 week ;-).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.