Hyundai XG (2005)

autoreview

Hyundai XG (2005)

Signalement

Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst210.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyundai XG350: De Aziatische Amerikaan

  • 195.000 km

-Intro-
Als Amerikaans autoliefhebber zou ik graag als eerste auto een Ford Crown Victoria of Lincoln Town Car willen hebben, maar die zijn te zeldzaam, dorstig en duur dat ik dat er nét niet voor over heb, dus uiteindelijk gesetteld voor deze Hyundai XG350: Mijn surrogaat Amerikaan!

-Zoektocht-
Als liefhebber van het obscure wilde ik graag toch als eerste auto iets bijzonders hebben. Ik kwam uit op wagens uit de 'entry-level luxury' klasse. Er zijn proefritten gemaakt in Chrysler 300's, Cadillac CTS'en, Kia Opirus en ik twijfelde zelfs over een Lancia Thesis. Toch uit het niets kwam daar de Hyundai XG, het (goedkopere) broertje van de Opirus. Iets meer ingetogen dan de Opirus, maar grotendeels hetzelfde.
Er rijden nog maar 80 XG's rond in NL, dus dat obscure is wel geslaagd.

-Proefrit-
De XG stond bij een autoboer ergens in Amstelveen en na een kort ritje was ik verkocht! Ik had op dat moment een auto nodig en de rit beviel me prima. Voor slechts 2700 euro was ik de 2de (!) eigenaar van de XG die altijd netjes dealer onderhouden was en op de gebruikelijke plekjes en schades na nog zeer netjes was. Achteraf gezien een zeer goede deal!

-10.000km-
Nu ik een jaar en 10.000km verder ben, ben ik echt verzot op die wagen. Het is een cruiser. Het zweeft. Het zoeft. En ik stap telkens met een glimlach in en kijk altijd even om als ik 'm weer geparkeerd heb.

-Ontwerp-
Niet ieders smaak, maar ik ben er van gaan houden. Hij heeft designinvloeden van van alles en nog wat. Maybach, Lincoln, Infiniti, Rover, noem het maar op, iedereen ziet er wel iets in. Wat mij des te meer opvalt is dat juist leken één en het zelfde merk blijven noemen: Het lijkt op een Jaguar.

-Motorisch-
De XG350 wordt aangedreven door een 3.5L V6. Stationair gromt 'ie een beetje, maar het is geen brulbak. 200pk en in 9 seconden naar de 100 is verre van snel, maar wel gewoon vlot, en eerlijk gezegd rij ik 'm als een oude lul, dus rustig aan optrekken. Gaat uiteraard prima mee met het verkeer, en het is toch fijn die extra power tot je beschikking te hebben.
Benzineverbruik beginnen we maar niet aan: gem. 1 op 9.
De stad is dramatisch met 1 op 6, de snelweg met cruisecontrol vind 'ie het fijnst, 1 op 12/13. Het is een 5 versnelling automaat die het werk doet, en doet het boterzacht.

-Interieur-
Maar hoe kan Hyundai zo'n luxeslee in elkaar zetten? Wel, parkeer 'm naast een Jaguar en je zal het verschil zien in het interieur. Alles is 100% echt nep. Het leer is volgens mij niet echt, het hout is van de beste plastic bomen, en het instrumentarium lijkt regelrecht uit een i10 te komen. Daar zie duidelijk aan af waarom het nét niet die échte luxe uitstraling heeft. Vind ik het erg? Neuh.

Het interieur is wel lekker ruim, achterin is het goed toeven en de grote kofferbak heeft zich meer dan eens bewezen. Ik verhuur de kofferbak in de zomer als vakantiewoning.

-Opties-
Daartegenover staat dat de XG volgeladen is met opties waar een Audi A6 uit die tijd zich nog voor zou schamen. Ongeveer alles wordt voor me gedaan. Schakelen? Automaat. Ruitenwissers? Automatisch. Verlichting? Automatisch. Spiegels? Automatisch. Stoelen? Elektrisch én verwarmd. Temperatuur? Climate Control (!). Cruise Control. Alleen de radio heb ik vervangen want die had nog geen bluetooth.

-Rijgedrag-
Je ziet duidelijk dat de XG niet echt gemaakt is voor de Europese smaak. Des te meer voor de Amerikaanse. Het sturen is vergelijkbaar met een Amerikaan uit de jaren '70, je stuurt niet, je mikt. Oke, iets te overdreven, maar als je BMW-rijeigenschappen zoekt moet je verder shoppen. Hij stuurt heel licht, maar ook wat indirect.

En dan de vering! Daar krijg ik geen genoeg van! Voor een Europeaan te week, voor een Amerikaan net te stroef, voor mij echt precies goed! Hij pakt hobbels en oneffenheden prima op en ik begin te merken dat ik de weke vering erg kan waarderen. Je moet er van houden, en dat doe ik ook. Ik zou ook eigenlijk niet meer terug willen naar een strakkere vering. Hij helt wel wat in de snelle bochten.

Een echt enig minpunt is de draaicirkel en het inparkeervermogen. Rij rustig de straat helemaal uit voor dat je achteruit wil inparkeren. Toch vind ik krappe parkeergarages altijd een hilarisch avontuur, waarbij ik bij simpele bochten een keer of twee moet steken.

-Betrouwbaarheid-
Toen ik 'm kocht had 'ie geen APK. Na de inspectie zei de garage het al: "Nou, voor wat het is, ziet het er nog prima uit'. En dat geloof ik maar al te graag. Tot op heden geen enkele vorm van (dringende) problemen gehad. Het enige wat mij afgelopen winter bezig hield is een matig werkend knipperlicht. Ik geef de kou/vocht de schuld. Daarnaast komt het ABS lampje af en toe op en volgens mij werkt mijn stoelverwarming niet meer, maar als dat alles is....

-Kosten-
Tja, je weet wat je in huis haalt. Met 1650kg aan gewicht is het geen atleet met dito belasting. En dan nog de benzine, maar god wat heb ik het er voor over.

-Eindoordeel-
Ik ben intens gelukkig met dit ding! Het is een cruiser en ik hou van cruisen. Het is mijn overtuiging dat je autorijden zo stressvol of relaxt kan maken als je zelf wil, maar ik rij relaxt door het verkeer met een wagen die zweeft over de weg, voor me schakelt, imposant is, zeldzaam en elke mogelijk vorm van haast uit je haalt, en dat voor 2700 euro. En dat er dan geen vier chromen ringen op de grille zitten, of een ster op de motorkap, boeit mij geen ene reet!

Een Jaar Verder

  • 205.000 km

Ondertussen zijn we meer als een dikke jaar verder, maar ik heb 'm nog steeds en rij er nog steeds met ontzettend veel plezier in, ik ben er echt verliefd op!

-De Kwaaltjes-
'T beessie word al wat ouder en ik heb zowaar eens wat problemen ondervonden. Vorige zomer kwam op de snelweg opeens witte rook onder de motorkap vandaan. De auto is opgehaald door de ANWB, en bij de garage bleek het een lekkende radiator te zijn. En dat was eigenlijk het enige acute probleem. Verder:

-Knipperlicht doet regelmatig waar die zin in heeft
-Stoelverwarming aan bestuurderskant werkt niet meer
-Ergens een klein lek op de achterbank.
-Ergens een klein lek in de kofferbak (ik trof schimmel aan)
-De sensor van de ABS/Traction Control werkt af en toe niet.
-Motor lekt een klein beetje olie
-De gaspedaal/gasklepsensor foutcode na branden oranje motorlamp
-Linkerkoplamp werkte niet meer, slechts een lampje vervangen was genoeg.

Voor de rest motorisch en automaatbak nog prima in orde, geen enkele vreemde dingen als opeens hoog/laagtoerig lopen, vreemde geluiden of automaatbakproblemen. Het zijn met name elektrische dingen die soms spelen.

-De Toekomst-
Misschien rij ik in een tikkende tijdbom, en loopt 'ie morgen, over een week/maand/jaar helemaal in elkaar, maar tot die tijd blijf ik er denk ik wel in rijden. Als er een reparatie aankomt die de dagwaarde fors overstijgt (en dat is niet veel meer..) dan gaat hij naar z'n laatste rustplaats.

Ook de enorm stijgende benzineprijzen maken het wel een beetje lastig. Het is nog te overzien, maar leuk is anders.

Als vervanging dan misschien wat kleiners/zuinigers? Of zal ik toch gewoon een tweede exact dezelfde XG kopen? We gaan het zien!

Abrupt Einde

  • 210.000 km

Helaas, door een aanrijding in het verkeer, buiten mij schuld om, is de XG aardig in de prak gereden. Technisch was de auto nog in orde, maar wel flinke blikschade rondom.

De auto was economisch total loss, de kosten om het koetswerk en de lampen te repareren liggen veel hoger dan de dagwaarde van vlak voor de aanrijding. De Hyundai is naar de sloop gegaan...

Op zich nog wel een leuke vergoeding gekregen, die 600 euro hoger lag dan waar ik hem destijds voor gekocht had. Dus de afgelopen 3 jaar vrijwel voor nop gereden (niet gelet op benzine, onderhoud etc.). Ik mis 'm enorm, maar ben blij dat dit mijn eerste auto mocht zijn!

We zien wel wat de volgende auto wordt.....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.