Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Premium (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tucson 1.6 T-GDI Premium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 300 km |
Eerste kilometers
- 300 km
Mijn vriendin en ik wilden al lang een SUV kopen. De enige voorwaarde die ik stelde was dat de SUV wel krachtig genoeg diende te zijn. Na lang rondkijken is ons oog uiteindelijk gevallen op Hyundai omdat de Tucson een hele mooie auto is en Hyundai 5 jaar garantie biedt.
We zijn naar verschillende garages gegaan en hebben met de 1.7 CRDI 115 pk, de 1.6 GDI 132pk, en met de 1.6 T-GDI 177pk gereden.
De 1.7 CRDI viel redelijk snel door de mand omdat we het gevaarlijk vinden om nog een diesel te kopen in deze tijd (in België wordt diesel vanaf 2017 een pak duurder dan benzine). Ook was 115pk niet genoeg om als eerste weg te zijn aan het verkeerslicht.
De 1.6 GDI viel ook redelijk snel af. Zonder turbo heeft die motor niet genoeg kracht om op een vlotte manier door het verkeer te gaan. Je moet heel veel terugschakelen en heel veel toeren maken om een beetje vooruit te gaan.
Vervolgens kwam de 1.6 T-GDI in beeld. Deze motor was echt een schot in de roos. Op zeer laag toerental heeft deze motor al kracht. Je kan hier perfect vlot mee rijden zonder dat je meer dan 3500 toeren hoeft te maken. Bij een garage bij ons in de buurt hebben de dan uiteindelijk de 1.6 T-GDI manuele versnellingsbak gekocht in Executive uitvoering (in België de duurste uitvoering). De wagen is uitgerust met verwarmde en geventileerde zetels, verwarmd stuurwiel, panoramisch dak, lederen bekleding, gps, elektrische achterklep, invoegassistentie, achterruitrijcamera.... enz. Omdat het een stockwagen betreft was hij even duur dan als we een nieuwe kochten met een goedkoper uitrustingsniveau.
Toevallig hebben wij op het werk sinds 2 maanden Volvo XC 60's gekregen en kan ik de Hyundai er perfect mee vergelijken. De XC60's betreffen wel de D4 diesel met 163pk en automatische versnellingsbak.
Wat het exterieur betreft vind ik de Hyundai net iets mooier dan de Volvo. Ook het dashboard en zetels van Hyundai zijn iets mooier. De kwaliteit van de materialen in de Volvo aan het dashboard zijn wel van betere kwaliteit. (minder harde plastic). De GPS van Hyundai is dan wel veel gebruiksvriendelijker. Het duurt veel minder lang een bestemming in te geven en ook de beeldkwaliteit van de kaart is heel goed.
Wat baanligging betreft doen ze niet voor elkaar onder. Al is het stuurgevoel van de Volvo wel beter dan bij Hyundai. Het stuur van Hyundai geeft totaal geen feedback. Zelfs niet als je het in "sport" modus zet.
Ik heb nu de eerste 300km achter de rug en kan zeggen dat de Hyundai een zeer aangename wagen is. Vooral de motor maakt het zo'n aangename wagen. Zonder veel toeren te moeten maken ben je altijd zeer vlot weg. Het enige minder aangename hieraan is dat hij tot hiertoe gemiddeld zo'n 9.5L verbruikt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
