Hyundai Tucson 1.6 GDI Comfort (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tucson 1.6 GDI Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 1.860 km |
De eerste kilometers met onze eerste Hyundai!
- 1.860 km
Veel rondgekeken naar een jong gebruikte benzine auto met een hoge zit en ruime achterbank. We vonden het aanbod niet ruim, en de prijzen daardoor fors. Zelfs nog een gebruikte aannemersbus overwogen, maar daar gold ook: ondanks veel kilometers op de teller, toch forse prijzen.
Toyota verso valt af. Wel veel binnenruimte, maar oei, wat lelijk, ook van binnen.
Naast de Toyota dealer zat de Hyundaidealer. Daar eens binnen gelopen en verrast door het ontwerp van de nieuwe Tucson. Maar ja, een nieuwe auto was niet de bedoeling...
Toch maar een proefritje gemaakt in de 1,6 turbo die ze beschikbaar hadden. Fijne auto! Wel vroegen wij ons af of de meerprijs van de turbo uitvoering te rechtvaardigen is.
In Amersfoort hadden ze een 1,6 zonder turbo, waar we dus ook mee gereden hebben. Ondertussen heeft de verkoper daar onze inruiler getaxeerd. De Tucson zonder turbo beviel ons wel, en nog dezelfde ochtend hebben we de deal rond gemaakt, mede dankzij de scherpe deal die ons voorgeschoteld werd.
Rijden maar!
Nou dat bevalt prima. De 1,6 loopt lekker soepel. Je gaat automatisch het nieuwe rijden toepassen, zeker door de schakelindicator op het dashboard. Vaak ga je van 1 naar 2 naar 4 en dan naar 6. De motor pakt prima op en geluid blijft mooi op de achtergrond. Besturing is erg licht, zal wel Aziatisch zijn, maar stoort niet. Handbak schakelt erg fijn. Het verbruik tot nu toe is 7,7 liter op de 100 km. Netjes 1 op 13 dus.
Radiobediening is nog even wennen, moet me misschien eens verdiepen in de boekjes. Jammer dat er geen klokje is als de radio en navigatie uit staan. Achteruitrijcamera is erg duidelijk, zeker in combinatie met het grote scherm in de middenconsole. De stoelen zijn lekker stevig en bieden goede steun, al heb ik nog niet de ideale positie in kunnen stellen/ontdekken. Dat moet je toch op een langere rit gaan proberen. Jammer dat de rechtervoorstoel niet in hoogte verstelbaar is, zoals de bestuurdersstoel.
augustus 2016:
We rijden nu ruim een half jaar en dat bevalt prima.
Net terug uit Italië. Wat valt op: Fijne stoelen, ook als je de hele dag onderweg bent. Stuurt en schakelt erg fijn. Motor en banden geven weinig geluid door naar het interieur. Als het regent, hoor je dat wel duidelijk op het dak.
Als de weg oploopt, moet je snel uit de 6 want die is alleen voor het vlakke Nederland. Terug naar 5 dus, en als het echt steiler wordt, soms naar 4. Geen probleem, beetje toeren maken en blijven gaan! Moet wel zeggen dat we met twee volwassenen, drie tieners, een dakkoffer en volle bagageruimte lekker gevuld waren. Oja, ik heb ook zelf een reservewiel onder de bagagevloer liggen. Verbruik in deze vakantierit 8,5 liter op de 100 km. Normaal in Nederland is het verbruik 6,8 liter op de 100 km. Prima!
Navigatie duidelijk en prettig in omgang.
Kortom, na ruim een half jaar bevalt de auto erg goed, ondanks de turboloze motor. Zou hem zo weer kopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.