Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Comfort Smart (2024) #5
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Kona 1.6 GDI HEV Comfort Smart |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand laatst | 30.000 km |
betrouwbare auto
- 30.000 km
Sinds januari 2024 zijn we in het bezit van de Hyundai Kona nadat we de Nissan Qasqhuai hadden ingeruild helaas vertoonde deze toch wel wat Renault probleempjes.
De zoektocht ging eigenlijk tussen de Suzuki S-cross,Hyundai Kona of de Kia Niro.
Na een uitgebreide proefrit in deze drie auto,s is de keuze gevallen op de Hyundai mede omdat die niet het Toyota Hybride systeem gebruikt.
De eerste ervaringen waren gelijk goed de auto doet precies wat je van hem verwacht en alles werkt naar behoren met uitzondering van de android auto die heeft nog weleens problemen om draadloos te verbinden terwijl hij dat wel zou moeten doen.
De eerste ervaringen op de weg
Het hybridesysteem van Hyundai werkt subliem de auto start electrichs waarna de motor word gestart dit gaat met wat gerommel zeker niet hinderlijk en dat is eigenlijk na een paar minuten al weer over.
Als je binnen de bebouwde kom rijd en je houd je rechter voet in bedwang rijd de auto grotendeels electrisch en kan hij goed bijladen door het afremmen en uitrollen terwijl je met de flippers kunt aangeven hoe hard je de auto wil laten remmen,in de maximale stand heb je bijna geen rempedaal nodig of je dit prettig moet je zelf ervaren.
Het verbruik in de stad ligt zo ongeveer rond de 1 op 16 dat vind ik persoonlijk prima.
Voor mijn werk rijd ik hoofdzakelijk op N-wegen zo tussen de 80 en 100 km/h dan kan het verbruik volgens de computer zelfs naar 1 op 24 gaan ik heb eens berekend met tankbeurten en kom dan op 1 op 22 uit nog erg netjes.
Wat ook opvalt zolang je onder 2000 toeren blijft laad de auto ook op tijdens het rijden schakelt hij ook regelmatig over op de accu.
De wegligging is voorspelbaar maar het is geen race monster en dat kun je goed merken
zonder dat het problemen geeft.
Wat wel opvalt is dat de tank maar 35 liter is dat is totaal geen probleem ik haal makkelijk 700 km op een tank en ben echt geen extreem zuinige rijder.
Piepjes
Piepjes zijn volop aanwezig in de auto hij waarschuwt voor de snelheid,of je wel op de weg let en ook voor achterop komend verkeer dat doet hij dan in samen met het trillen in het stuur wel prettig omdat de dode hoeken best groot zijn.
Ik lees veel dat het piepen hinderlijk word ervaren zo ervaar ik het niet.
Comfort
De stoelen zitten prima zijn goed te verstellen al hadden de zittingen iets langer mogen zijn maar dat is persoonlijk.
Bijna alle functies zijn gewoon met knoppen te bedienen je hoeft niet door moeilijke prograam,s heen te lopen.
De ruimte zowel voor als achterin is prima.
Wat ook opvalt is dat de auto opvallend stil is ook bij hogere snelheden.
Trekhaak
Ik heb er een trekhaak onder laten zetten daar viel mij iets bijzonders op.
De trekhaak word schuin onder de auto gemonteerd iets wat ik nog nooit eerder had gezien nu gebruik ik hem alleen maar voor mijn aanhangwagen maar het blijft bijzonder.
Zijn er dat geen minpunten
Ja natuurlijk wel bijvoorbeeld dat de vermoeidheidssensor begint te piepen als je een zonnebril ophebt hij kan dan soms je ogen niet goed zien en gaat dan aangeven dat je pauze moet nemen voor mij is dit geen probleem.
Als je te lang achter de achterklep staat gaat deze vanzelf open handig als je je handen vol hebt maar soms lastig als je de aanhanger wilt aankoppelen.
Waarschijnlijk is deze functie wel uit te schakelen maar daar heb ik nog niet naar gezocht.
Al met al zijn we zeer tevreden met deze auto en hopen we nog plezier van de auto te hebben.
onderhoud
- 30.000 km
De auto heeft inmiddels de eerste grote beurt gehad bij Van Mossel in Emmen.
Wat viel mij op de afspraak maken verliep soepel er werd keurig vervangend vervoer geregeld en er werd ook duidelijkheid gegeven over wat er is gedaan of vervangen.
Maar toen ik de afspraak bij Van Mossel maakt en vroeg wat het mij ongeveer ging kosten zeiden ze doodleuk 660 Euro waar ik toch wel even van schrok.
Nu weet ik niet waar ze dat vandaan halen maar toen ik ging afrekenen bij de garage kwam het al met op 429 Euro dat klonk een stuk prettiger.
Ook is er een update uitgevoerd met betrekking tot onder andere Android auto maar daar zie ik nog verbeteringen in en zal dan voorlopig maar de telefoon met een kabel verbinden dan werkt het overigens prima.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Hyundai Kona Comfort Smart 65.4 kWh + WVB | Z&Z Topdeal | Van € 43.000, nu voor € 37.900,- |
- 2024
- 13 km

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Comfort Max | Navigatie | Camera | Cruise control
- 2024
- 15.816 km

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV 140 PK Comfort smart Sky++ | Schuifkanteldak | Premium interieur | 360o Camera | Fabrieksgarantie 08-2029 |
- 2024
- 35.262 km
Lees ook

Afscheid duurtest Hyundai Kona Hybrid – Naar een hoger plan getild, nu de hybride aandrijflijn nog

Met interieur en design zet nieuwe Hyundai Kona grootste stap ten opzichte voorganger

Hyundai Kona - Welkom duurtest

Test: Hyundai Kona Hybrid (2023) – In alle richtingen gegroeid


