Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Style (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 77.4kWh Style |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 67.543 km |
Voor het eerst een EV
- 2.998 km
Het is er dan toch van gekomen. Voor het eerst een volledig elektrische auto. Wij hebben bij ons bedrijf (binnen bepaalde financiële grenzen) de volledige vrijheid in soort, merk en type auto inclusief aandrijflijn. Ik had dus weer gewoon een benzineauto kunnen kiezen, maar met 50.000 km per jaar heb je ook een bepaalde mate van verantwoordelijkheid. En zo kwam deze Hyundai Ioniq5 in beeld.
Ik heb nog even een aantal andere EV's tegen het licht gehouden: De Toyota bZ4X die ook goede specs heft, zeker na de laatste updates, kon helaas te weinig trekken. Een Tesla hoef ik niet, hoewel deze wel financieel interessant is, een Volkswagen ID.4 vind ik een fraaie auto maar ben nog niet zo overtuigd van de kwaliteit. De keuze was daarom tussen een Kia EV6 en deze technisch vergelijkbare Ioniq5. De EV6 rijdt nog wat strakker, maar is ook weer flink langer. Deze Ioniq5 vond ik een stukje mooier en zo werd het deze Hyundai.
Hij is echt groot, vooral enorm breed. In de stad kan dat een dingetje zijn, maar je zit er echt heel ruim in. Met het 77 kWh accupakket een range van een kleine 500 km en meer dan voldoende kracht voorhanden.
We gaan het zien de komende tijd.
Gewenning komt
- 5.434 km
Inmiddels zijn we een maandje verder en hebben we 5434 km samen doorgebracht, de Ioniq en ik. We raken een beetje aan elkaar gewend.
De dealer had de auto met all seasonbanden moeten afleveren. De zomer Michelins gingen er dus af en er gingen vier Hankooks om. Het past natuurlijk wel, Koreaans rubber onder een Koreaanse auto. Ik las vandaag de test op de website van AutoWeek; die Hankooks zijn zo'n beetje de beste die je kunt hebben! Prima bandjes...alhoewel bij 19 inch kun je niet meer van bandjes spreken.
De vele piepjes en rukken aan het stuur zijn ook aanwezig, het is natuurlijk ook een veilige auto. Maar soms raken die dingen een beetje in de war, afgelopen week reed ik door Den Haag, daar zijn ze druk met de stadsverwarming bezig. Bij een drukke vierbaans weg ligt het ene weggedeelte eruit, al het verkeer gaat over de andere enkele baan. De Inoiq vond dit heel spannend! Meldingen over spookrijden kwamen in beeld: Verkeerde rijrichting, draai veilig om. Prima waarschuwing toch?
Het laden gaat goed, de paal in de tuin is nog niet gearriveerd, maar in de buurt op minder dan 100 meter van huis hebben we zes openbare laadpalen. Daar is er altijd wel één van beschikbaar. Ook kan ik vrijwel overal bij klanten laden. Dan rijd je weer vol weg.
Natuurlijk let ik op het op tijd weghalen van de auto. Als ik eind van de middag ga laden dan is de accu vaak voor tienen al vol. Dan gaat tie uiteraard even naar een andere parkeerplaats.
Onderweg is het genieten, van de stilte, van de kracht, eigenlijk is het een hele fijne auto. Nu is het wat kouder geworden, ik zit nu op 16,5 kWh/100 km, een keurig verbruik. Het bereik is dan 450 km.
De eerste 10000 km zitten erop
- 10.000 km
Inmiddels zitten de eerste 10.000 km erop. Wat is opgevallen? Allereerst dat het een hele fijne auto is. Heel comfortabel en als je even gas moet geven dan ben je zó van je plek af. Veilig en af en toe leuk.
De rijbaanassistentie en stuurhulp zet ik nu bij het wegrijden uit. Dat geruk aan het stuur, dat vind ik niet echt prettig. Ik word nu wel getracteerd op de mededeling dat ik een pauze moet nemen als ik af en toe een streep aanraak.
We hebben de natste herfst all-time gehad, dan kun je de ruitenwissers uitgebreid testen. Dat is zeker gelukt en wat ik ook al uit de Sprtage en de Ceed kende is hier ook waar: de interval wappert eigenlijk te weinig. In de meest fanatieke stand mag het nog wel vaker, het alternatief is hem continu aanzetten, maar dat is soms ook weer teveel. De RAV4 deed dit duidelijk beter.
En verder? Ik laad nog in de straat maar heb soms ook aan de snellader gestaan, dat gaat echt heel snel! Binnen 20 minuten een flinke prak energie in de accu's.
Gemiddeld verbruik: 17,5 kwh/100 km.
Twee keer een lekke band
- 20.232 km
Gisteren was er de tweede lekke band. De eerste was een schroef in het loopvlak van de Hankook all seasons. Dat was eenvoudig te repareren met een plug. De druk nam af van 39 naar 31 psi, daar durfde ik nog wel een stukje mee te rijden.
Afgelopen weekend was het weer raak. De druk viel weg tot 23 psi, ik was gelukkig bijna thuis, op enkele honderden meters afstand. Ik durfde daarna ook echt niet meer verder te rijden. Dit keer was het een flink stuk glas wat langs de rand van het profiel in de band zat. De ANWB kon hem met een plug repareren, maar zei dat dit een zeer tijdelijke maatregel was.
Na telefonisch contact met de Hyundai bleek dat ik wel kon langskomen, maar vervangend vervoer niet mogelijk was. Raar, want dat moeten ze gewoon geven. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd!
Hier vlakbij zit ook de Euromaster en die gingen direct aan de slag (afspraak Hyundai afgezegd): band van de velg af, even goed kijken, helaas niet meer te repareren. Ze hadden de Hankook niet op voorraad dus hebben ze er tijdelijk een ander merk band op gezet. Volgens de APK mag dat natuurlijk niet, maar ik was er in ieder geval mee geholpen! Dan ontzorg je de klant pas.
Hierna is de nieuwe Hankook erop gezet en we kunnen weer rijden.
Na 30000 km de eerste beurt
- 32.456 km
Inmiddels zitten de eerste 30K erop. Dat heeft ongeveer 7 maanden geduurd, ja het gaat best hard met de kilometers.
Helaas zit er nogal wat tijd tussen de afspraak maken en de beurt laten doen, dus ging hij wat over de kilometers heen. Geen probleem natuurlijk, je hoeft geen oliepeil in de gaten te houden.
Ik had een leenauto mee, een i20. Intussen kreeg de Ioniq5 enkele updates en werd hij ook heerlijk in de watten gelegd: gewassen, uitgezogen en tezamen met de hoofdmonteur hebben we de bluelink software weer verbonden aan de auto. Verder waren er geen bijzonderheden, oh ja. de auto trilde rond de 106 km/uur nadat de band was vervangen. Dit is netjes opgelost.
Op vakantie met de caravan
- 34.765 km
We zijn net teruggekeerd van de eerste keer op pad met de caravan achter de Ioniq5. Dat was best spannend, hoe zou hij zich houden? De Chateau caravan weegt maximaal 1.500 kg, best een heel gewicht.
Uiteindelijk bleek het een uitermate stabiele combinatie en ga maar na: 2.000 km eigen gewicht en achterwielaandrijving, dat moet gewoon een stabiele combinatie opleveren.
We zaten in de Achterhoek, zo'n 150 km rijden. Op de heenweg was de accuvulling na 100 km nog 63%, het zou dus moeten lukken 200 km te rijden, ns doel als we verderweg het buitenland opgaan.
Terug reden we weg met 34%. Over het kletsnatte gras, geen centje pijn en daar was de campingeigenaar ook blij mee. De buurman met zijn Insignia had het gras behoorlijk kapot gereden met wielspin.
Laden in Arnhem bij Shell station De Schaars, die deed zijn naam volledig eer aan, drie van de vier snelladers deden het niet. Gelukkig nummer vier wel. Er moest wel helaas afgekoppeld worden, maar dat ging op het asfalt ook heel soepeltjes. Na een half uurtje en een lekker broodje de laatste 90 km naar huis toe.
Verbruik heenweg 31,6 kWh/100 km en terugweg 32,6 kWh/100 km.
De snelheid is belangrijk, heen reden we rond de 90 m/uur, terug rond de 100 m/uur.
Goed plannen is helemaal van belang, van tevoren de route uitstippelen en de laadmogelijkheden checken, dan moet het zeker gaan lukken.
Rijbewijs E halen
- 42.343 km
Het rijbewijs E werd ook behaald. Ik reed een paar keer met alleen B rond, maar de combinatie is te zwaar en gaat over de 3500 kg heen. Niet gewenst dus. Ik had me in februari opgegeven met de bedoeling ergens in april examen te doen, dat werd dus pas augustus...lekkere wachtlijst daar bij het CBR.
Het examen zelf was eigenlijk een makkie, met een half dagse cursus en op dezelfde dag direct examen ging dat prima. Ik had ook een aarduge examinator, een man die snapte dat ik al dik 15 jaar met caravans rijd en de vaardigheden bezit.
Er zitten wel een aantal instinkers in, met name met aan- en afkoppelen. De halfdagse opleiding was dus zeker slim.
De grote vakantie met de caravan
- 45.865 km
We hebben de grote vakantie met de caravan ook gehad. Uiteraard spannend met de EV en het laden. We gingen naar de Moezel en de Eifel. Ik had nog een fotoklus op de dag dat we eigenlijk weg wilden gaan (foutje..), dus reden we op een snikhete zaterdagmiddag op de laatste dag van augustus dus pas eind van de middag . De bestemming was een camping in de Moezel. In Limburg was daar na zo'n 175 km de eerste laadplek en daarna reden we verder richting Luik.
Omdat we het zat waren hebben we overnacht op een Shell parkeerplaats even buiten Luik. Dat was best spannend en niet geheel zonder risico's, maar we stonden niet op een achteraf plek, hadden alle ramen en de deur potdicht gegooid (dakramen open) en het was spannend met alleen het kaarslicht. De nacht verliep zonder enig probleem en we hadden de volgende ochtend verse koffie en thee gehaald in de cafetaria. Natuurlijk kon je daar niet laden...maar even verderop 13 km rijden was in een Belgisch plaatsje een snellader bij een Volvo garage. Ja echt! Met enige gereserveerd gevoel gingen we daarheen en ja hoor! Twee snelladers en we hoefden ook niet af te koppelen. Zo reden we verder naar de camping toe, waar we eind van de ochtend waren.
Hoe dat verder ging? Solo prima, overal in Duitsland heb je prima laadmogelijkheden. En met de caravan was dat ook nergens echt spannend, mits de afstand niet te groot werd. Na een week gingen we naar de tweede camping en na een dag of zes naar de derde camping aan de Eifel. Opmerkelijk was dat de beide (Landal) campings in september vrijwel uitgestorven waren. Waar was iedereen? De camping aan de Laacher See zat daarintegen vrijwel vol.
Op de terugreis over de 61 (inhaalverbod) achter een vrachtauto met 85 op de teller daalde het verbruik naar 26 kWh/100 km! Echt heel prettig en zo steeg de range tot boven de 200 km. Pas in Venlo gingen we laden, bij de eerste laadpaal was een Allego laadplek met max. 20 kW. Geheel onbruikbaar dus. Na de koffie dus snel doorgereden naar een Fastned, even verderop. Helaas moest ik wel afkoppelen, maar na een half uurtje kon de caravan er weer achter en reden we naar huis toe.
De 60,000 beurt
- 67.543 km
Inmiddels zijn we ruim een jaar en 67000 km verder. Groot onderhoud aan de Ioniq5 met een aantal updates. Intussen ook twee lekke banden gehad, de eerste keer een dikke glasscherf die de komplete band vernielde (ik kon nog net thuiskomen en de ANWB gaf na 5 proppen erin gegooid te hebben garantie tot einde van de straat). De Hyundai garage zat niet echt op deze reparatie te wachten, Euromaster hielp mij veel beter, voor het moment dat de Hankook besteld werd, kreeg ik een leenband omgelegd. Topservice. De tweede keer was het een schroef. Toen de sensoren aangaven dat de druk afnam ben ik naar de Hyundaigarage gereden, na een uur kreeg ik de auto weer mee en de band was op spanning gebracht. Helaas had men de schoef gemist, zodat ik alsnog een keer terugmoest. De schroef zat er vrijwel perfect in, zodat de band nauwelijks afliep. Na twee weken kwam ik er dus achter dat het een schroef was (intussen af en toe een beetje bijpompen) en Euromaster hielp mij wederom uit de brand. Die zitten vlak bij mijn woonadres.
Intussen zat er aan de achterzijde nog maar 2,5 mm profiel op en aan de voorzijde 3,5 mm. Omdat bij all seasons de vervanging eeder moet plaatsvinden, kreeg ik diect vier nieuwe banden. Er zitten nu Michlins onder, ik be benieuwd hoe lang die meegaan.
De beurt bracht weinig spannends met zich mee, ja de app op de telefoon werkt niet meer. Daar moet ik even naar kijken, want het thuis activeren van de airco bij vorst went heel snel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 5 Style 73kWh | SOH 100% | Adaptive cruise | Camera | Carplay | Keyless | Navigatie | Full LED | 19'' lichtmetalen velgen
- 2022
- 146.744 km

Hyundai Ioniq 5 CONNECT 77.4 KWH | NAVI | TREKHAAK | DODEHOEK |
- 2023
- 64.985 km

Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh 229pk RWD Connect+
- 2024
- 4.165 km