Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Lounge (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 77.4kWh Lounge |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 1.000 km |
Eerste ervaringen
- 1.000 km
Sinds 2 weken rijden we in een nieuwe blauwe Hyundai Ioniq 5, 77Kwh RWD Lounge uitvoering. Na meer dan 40 jaar benzine auto's, hebben we onze hybride Ford Kuga ingeruild. Het is wel even een stap, maar je moet jezelf af en toe even kietelen. Het is wel erg leuk om mee te doen aan de nieuwe 'manier' van auto rijden. We rijden veel korte kilometers, alleen met de vakanties worden er meer kilometers gemaakt.
De eerste ritjes verliepen zonder problemen, het is vooral wennen aan de vele instellingen. Nu na 2 weken beginnen we langzamerhand de weg te vinden in de oneindige menustructuur. Het is niet voor niets dat het nieuwe 2025 model weer wat meer echte knoppen heeft. Je kunt nieuwe betere instellingen bewaren in je profiel, probleem is dan wel dat die instellingen alleen in het ingestelde profiel, vaak van degene die dan rijdt, opgenomen worden en niet in de andere profielen. We hebben tijdens een korte vakantie met fietsenrek gereden, dat leverde 2 onvoorziene dingen op. In zijn achteruit werden we verrast door een heerlijk irritant gepiep en werd er een noodremming uitgevoerd. Het piepen kan uit maar de noodremming blijft. Ook de flippers achter het stuur werken niet meer met het fietsenrek op de trekhaak, 1-pedal is niet meer in te stellen. Ook daarvoor moet je eerst het menu in om de boel weer werkbaar te krijgen. Het zal waarschijnlijk allemaal bijzonder veilig zijn, maar het wordt onveilig als je al rijdend de boel weer optimaal wilt krijgen en wie gaat er een parkeerplaats op om even wat instellingen te veranderen, ik niet.
Dit zijn kleine irritaties die het hele fijne gevoel nauwelijks aantasten. Het rijdt zeer comfortabel in eco, in de sportstand gaat ie als de brandweer. De stoelen in de Lounge uitvoering zijn zeer goed, alles is instelbaar, de zithouding is echt perfect, veel beter dan in de Kuga. Ruimte op de achterbank is fenomenaal en als je de auto vol wil laden voor een vakantie zet je de achterbank gewoon een flink stuk naar voren. Gelukkig is lanekeeping met één knop uit te zetten, want er wordt behoorlijk agressief aan het stuur getrokken als het aan staat. Op de snelweg misschien niet erg, maar op de wat smallere wegen is dit niet fijn.
Dan het verbruik: ik meldde al dat wij vaak kleine stukjes rijden, het verbruik schommelt dan tussen 16,8 en 18,5 Kwh per 100 km. Alles staat dan op Eco ingesteld, wel met airco aan. Best goed voor een wat hogere EV. De 2 ritjes met het fietsenrek gaven toch wat tegengestelde waardes: op de heenweg (snelweg en binnendoor) kwamen we uit op 19,1 Kwh/100km. Op de terugweg (zelfde snelweg en binnendoor) kwamen we uit op 22,1 Kwh/100km. Er stond wel heel veel wind op de terugweg en we hadden hem strak tegen, als dat al van invloed zou kunnen zijn.
Uiteraard zijn we zeer blij met de aanschaf en is het een feest om weer in de auto te stappen, maar er zijn ook wat verbeterpunten. Hyundai luistert goed naar zijn rijders, het nieuwe model zal ongetwijfeld weer wat beter zijn dan ons 2024 model. Een echte vakantie test naar het buitenland moet nog komen, over een tijdje meld ik me weer met een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 5 Connect 73kWh | Rijklaarprijs !
- 2021
- 73.006 km

Hyundai Ioniq 5 Lounge AWD 77.4 kWh 325PK | LEDER | EL. STOELEN | Head-UP
- 2023
- 34.377 km

Hyundai Ioniq 5 Lounge 73kWh | APPLE CARPLAY - ANDROID AUTO | ELEKTRISCHE VOORSTOELEN | ACHTERUITRIJCAMERA | STOELVERWARMING VOOR + ACHTER | BOSE AUDIO |
- 2021
- 61.980 km